התעקש לשרת בצבא למרות הפטור וקיבל את מצטיין הנשיא

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: דובר צה"ל ● 16/5/2024 15:53 ● ערב ערב 3172
רב''ט בר קוטר מאילת (20) המשמש במרכז הטכנו לוגיסטי של בסיס חיל הים באילת לא היה אמור לשרת בצה''ל ● הצעיר שעל הספקטרום ברמת תפקוד גבוהה קיבל את מכתב הפטור שלו אבל החליט שלא לוותר ● הוא הצטרף לתוכנית 'תתקדמו', עלה על מדים, ומאז הוא מוכיח שגם השמיים הם לא הגבול עבורו ● ביום העצמאות נבחר בר למצטיין הנשיא ''על נחישותו, אחריותו, מסירותו ומקצועיותו'', נכתב בהחלטה ● ''זו עוד הוכחה שלא צריך להיתפס להגדרות וקיטלוגים בחיים'', אומרת השבוע רויטל, אמו הגאה של בר
התעקש לשרת בצבא למרות הפטור וקיבל את מצטיין הנשיא
מפקדו של בר: ''זכיתי שבר הגיע אליי ושהוא מאפשר לי ללמד אותו וללמוד בעצמי דברים חדשים'’

   גם ביום העצמאות האחרון היה לאילת חייל אחד מתוך 120 חיילים שזכה בתואר הנחשב מצטיין נשיא המדינה. הפעם היה זה רב"ט בר קוטר המשמש במרכז הטכנו לוגיסטי בזירת ים סוף באילת. יחד עם עוד 119 חיילים מכל רחבי הארץ קיבל בר את אות נשיא המדינה בטקס חגיגי ומרגש במיוחד ורק לחשוב שלפני שעלה על מדים קיבל בר בדואר את מכתב הפטור שלו משירות בצה"ל.

   כשהיה ילד אובחן בר כאספרגר, במילים אחרות, אחד מיני רבים שנאלץ להתמודד עם הטייטל 'על הספקטרום'. במקרה של בר הוא היה ברמת תפקוד גבוהה לאורך כל השנים, למד בכתה עיונית מוגברת בבית הספר בגין, הוציא תעודת בגרות והתמודד בהצלחה רבה, מלווה בהוריו ובני משפחתו לאורך כל השנים כשווה בין שווים. 
   אלא שאז הגיע מועד הגיוס לצה"ל ובר קיבל לתיבת הדואר את מכתב הפטור. "השאלה הראשונה ששאלתי את בר רגע אחרי שקיבל את מכתב הפטור האוטומטי מצה"ל היתה אם הוא רוצה להתגייס. ברגע שבר ענה לי שכן, הבטחתי לו שאהפוך עולמות ואעשה כל מה שצריך על מנת שיעלה על מדים", מספרת השבוע רויטל קוטר, אמו הנרגשת של בר. "אז פניתי לגורמים שצריך והמליצו לי על תוכנית 'תתקדמו'. האמת, שבהתחלה קצת חששתי. לא הכרתי את התוכנית ולא רציתי קיטלוגים, אבל אז הגעתי לאודי, יזם התוכנית שהוא בן אדם מדהים, שהסביר לי את הרעיון שעומד מאחורי. מדובר בתוכנית מבורכת שמאפשרת לצעירים מכל גווני הקשת שעל הספקטרום, לעלות על מדים, להשתלב בצה"ל כשווים בין שווים, לעשות תפקידים משמעותיים ואפילו לצאת לקצונה. כך שלא הייתי צריכה להפוך עולמות", מספרת האם.

 

חלם להגיע לחיל הים


   אם הייתם שואלים את בר לפני הצבא לאיזה חיל היה רוצה להגיע הוא היה אומר לכם לחיל הים. אחרי הכל את בית הספר בגין הוא סיים בהצלחה במסלול העיוני ותגבר את מקצועות הימאות והספנות. בראיון לגלי צה"לסיפר בר: "רציתי מאוד להגיע לחיל הים באילת, גם כי זה נראה לי מעניין, גם כי לדעתי מדובר בחיל מיוחד וגם בגלל המדים הלבנים היפים"....

   את הטירונות הכללית שלו עבר בר במחווה אלון, משאיר את הוריו מופתעים לנוכח העובדה שהסתדר לגמרי לבדו בעצמאות מלאה מחוץ לעיר והרחק מהבית. בשלב הבא הוא שולב בדיוק כמו שחלם בבסיס חיל הים באילת, מתקבל באהבה ובחיבוק גדול על ידי החיילים בבסיס ועל ידי מפקדו הישיר עומרי. בר שובץ כחייל במרכז הטכנו לוגיסטי של הבסיס ומהר מאוד הבין כי ניתן לו תפקיד מאוד רציני ואחראי. במסגרת תפקידו הצבאי אחראי בר על שגרת תקלות ואחזקות בכלי שייט ובתחנות חוף. בנוסף הוא מעביר דיווחים מבצעיים בכל הנוגע לכלי שייט ולתחנות החוף למפקדים בפלגה ולפיקוד הבכיר בזירה. "יש לו תפקיד מאוד אחראי ומשמעותי", מעדכת אימו רויטל. "הוא תופס משמרות לבד, עושה לילות ובכלל הוא ילד מדהים, מנומס ונעים הליכות".
   הרצינות הזו והאחריות הגדולה של בר לא נעלמו מעיניי מפקדיו שבחרו בו להיות מצטיין זירת ים סוף ולפני כחודש בעתלית קיבל את אות ההצטיינות של חיל הים. רגע אחר כך כבר התבשר בר להפתעתו כי נבחר ביום העצמאות לקבל את אות ההצטיינות מנשיא המדינה. "וזה היה ממש וואו עבור כולנו", מגדירה השבוע רויטל את ההתרגשות הרבה שאחזה בבר ובבני המשפחה לנוכח הידיעה.
   "יותר מהכל זה מוכיח שגם השמיים הם לא הגבול עבור בר. שלא צריך להיתפס להגדרות וקיטלוגים", אומרת רויטל. "המסר שלנו להורים הוא שלא ירימו בשום שלב ידיים, ילד על הספקטרום זה לא סוף העולם. לאחר שלמדנו מקרוב על תוכנית 'תתקדמו' אני יכולה היום לומר בפה מלא שמדובר בתוכנית מדהימה. חשוב לציין שהצבא לוקח את חיילי התוכנית בצורה מאוד רצינית ומתייחסים אליהם בכל כובד הרצינות. אנחנו גאים מאוד בבר שלא הסכים לוותר על הגיוס ורצה לתרום את חלקו כשווה בין שווים לחברה".

   עומרי, מפקדו הישיר של בר כתב להוריו לאחר היבחרו למצטיין הרמטכ"ל: "אין ספק שהילד הביישן הזה הוא המצטיין הכי גדול והכי טוב שיש לזירת ים סוף להוציא וההוכחה לכך היא המקום שאתם נמצאים בו היום. ארשה לעצמי לומר שזכיתי. זכיתי שבר הגיע אליי ושהוא מאפשר לי ללמד אותו וללמוד בעצמי דברים חדשים. תודה לכם על התמיכה בבר והכתף הדוחפת מהבית".

   בבית ספר תיכון בגין בו למד בר התמלאו בגאווה ואמרו, כי לאורך לימודיו בבית הספר, השקיע בר בלימודים, והתאפיין בנועם הליכות, רגישות ודרך ארץ. גם ראש העירייה – אלי לנקרי ברך את בר והוא יוזמן לישיבת מועצת העיר הקרובה כדי להוקיר לו תודה והערכה. ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש