ביהמ''ש: מותר לבעל עסק שנפגע במלחמה לבטל צ'ק ולהחליפו בדחויים

מאת: רותם נועם ● צילום: אילוסטרציה ● 31/5/2024 01:21 ● ערב ערב 3174
נדחתה בקשת חברה לעקל את חשבון הבנק של בעל עסק מאילת שגויס למילואים עם פרוץ המלחמה, לאחר שביטל צ'ק שנתן לה לפני המלחמה והחליפו בצ'קים דחויים ● ביהמ''ש: ''המבקשת נהגה בחוסר תום לב והכשילה את תשלום החוב בעצמה''
ביהמ''ש: מותר לבעל עסק שנפגע במלחמה  לבטל צ'ק ולהחליפו בדחויים
בעל העסק נהג כפי שהחוק מתיר ודחה תשלומים

   ביקורת נוקבת השמיעה השופטת ורדה שוורץ, מביהמ"ש השלום בתל אביב, כלפי חברת "החברה הטובים בע"מ", לאחר שדחתה את בקשתה להורות על הטלת עיקול על חשבון הבנק של חברה מאילת, שבעליה נקלע לקושי עם פרוץ המלחמה ונאלץ לבטל צ'ק שנתן לה על סך 35,772 שקל, והחליפו בשקים דחויים על סך כלל החוב שחב לה על סך 62,000 שקל.  

   המבקשת טענה כי מצבו של העסק האילתי קשה וכי הוא אינו משלם את תמורת הסחורה שרכש, עוד טענה כי היא המתינה בסבלנות רבה במשך מספר חודשים בשל פרוץ המלחמה אך לאחר שמצבה של העיר אילת התייצב, פנתה למשיבה וזו מסרה לה המחאות לפריסה ארוכה על דעתה בלבד וללא הסכמת המבקשת", עוד טען מנהל המבקשת כי מנהלת המשיבה אמר לו בטלפון כי הוא אינו מוכן לשלם את החוב וכי רישום עיק'ול על חשבון הבנק של החברה האילתית לא יגרום לה כל נזק.
אלא שגרסתו של בעל החברה מאילת שפכה אור על פרטים נוספים במקרה. ראשית התברר כי בעל העסק גוייס למילואים כבר ב-8.10 וכי הוא מצוי בשירות מילואים פעיל מאז ועד היום. כתוצאה מכך נפגע עסקו באופן קשה ביותר והוא אכן נקלע לקושי לפרוע את הצ'ק שמסר למבקשת עוד טרם פרוץ המלחמה. עם זאת, הוא פעל כדין כאשר מסר לה צ'קים חלופיים אף שמעותדים ובפריסה ארוכה יותר, שכן חוק דחיית מועדים שנחקק כהוראת שעה בעקבות המלחמה, מאפשר פרקטיקה זו לבעלי עסקים שעסקם נפגע בעקבות המלחמה. 

   יתרה מכך, התברר כי שניים מהשקים המעותדים שנמסרו לחברה כבר נפרעו עד למועד הדיון בבקשה, דבר שבהחלט לא נעלם מעיני השופטת שהבהירה כי: "המבקשת פעלה בחוסר תום לב כאשר ביקשה לעקל את חשבון הבנק של המשיבה בעודה אוחזת באמצעי התשלום לפירעון החוב", יתרה מכך, השופטת קובעת כי: "המבקשת מכשילה את תשלום החוב בעצמה כאשר היא מטילה עיקול על חשבון בנק ממנו אמור אמצעי התשלום להביא את התשלום למבקשת גם אם בדחייה של מספר חודשים", לאור כך נפסק כי המשיבה אינה מתחמקת משתלום חובה שכן מסרה שיקים חלופיים. לסיכום חשפה השופטת את פניה האמיתיים של חברת החברה הטובים: "המבקשת לא חששה באמת מפני אי פירעון החוב אלא בקשה לגבות את החוב בתשלום אחד בניגוד לניסיונה של המשיבה לכפות עליה...הסדר תשלומים מבלי לקבל הסכמתה לפריסה זו". לאור כך ביטלה השופטת את צו העיקול על חשבון הבנק של העסק האילתי והורתה למבקשת לשלם לו הוצאות בגובה 3,000 שקל.  ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש