ויהיה טוב... כבר טוב

מאת: סימונה סולומון שאואט ● צילום: סימונה סולומון שאואט ● 10/12/2020 10:28 ● ערב ערב 2995
הערבה שכל כך צמאה לחיים, קיבלה אותם במלוא הדרם בערב בלתי נשכח, למרגלות עמודי שלמה המוארים באור נגוהות בפארק תמנע ● הייתה זו השקה של פסטיבל התרבות והמוזיקה 'שיר היונה 2021' ● חוויה פנומנלית, חוצת גבולות, חד פעמית ולא קונבנציונלית ● ת'אמת התגעגעתי
ויהיה טוב... כבר טוב

אני שרגילה לסקר אירועי  תרבות באהבה כי רבה, שתרה כל עת אחר משהו משובב נפש, שיושבת כבר כמעט שנה בבית, נזכרת בכל אותם פסטיבלים שעטפו את אילת בינואר השנה ולא מאמינה מתי הכל ישוב, מתי נצא מהבתים במחולות. והנה זה קרה, אמנם בזעיר אנפין על פי מתווה ההתקהלות החוקי, אבל זה קרה, יצאתי אחרי 11 חודשים לסקר אירוע תרבות, בלי ציפיות, עם המון פחדים מהמרחב הלא ווירטואלי, מכיוון הרוח, שחלילה לא יגיע אלי. מצוידת במעיל רוח שלא מבייש נסיעה לארץ מזרח אירופית בחורף, כובע ראוי, מגפיים, מסיכה (כמובן), נסעתי לי לפארק תמנע. 

 

 

הפתעה בכל פינה


נכנסתי לפארק אחרי הזדהות, וואו סוף סוף אני באה למקום בו אני הכי אוהבת להיות- תרבות משולבת עם טבע. עוד לא עברתי 10 מטרים, ואישה חיננית ניגשה לרכבי עם שקית נייר, "הפתעה ככה מאיתנו להתחיל את הערב", היא אומרת וחוזרת לאורח הבא. אני חונה בצד ובודקת את השקית, בפנים אני מוצאת פינוקים מבית קייטרינג 'רוזמרין' – צנים מלווה בסביצ'ה, סלט כרוב סיני עם עוף ולחמנייה עם נקניק בקר איכותי מלווה ברטבים נפלאים, הכל ארוז באריזות מקסימות ואסתטי להפליא. אני טועמת מהכל, שותה מים וממשיכה לנסוע אל תוך הפארק. בדרך אני חולפת על פני הר הבורג המואר, וכמה מאות מטרים אחר כך, מביטה שמאלה ורואה מחזה מדהים של אזור הפסטיבל: עמודי שלמה מוארים בתאורה כחולה, אדומה, לייזרים. אני נוסעת לכיוון, חונה את הרכב, ונרות בצדי השביל מובילים אותי היישר לעבר הבמה, עליה עומדת בדיוק לוסי איוב ומציגה את המברכים בזה אחר זה. אני מביטה סביב, בודקת את כמות האנשים, נאמר לי בכניסה כי הוזמנו כ- 100 איש, מתוכם 12 כתבים, רשימה מאוד מצומצמת לאור המצב, פוגשת פרצופים מוכרים בשמחה. הכיסאות מופרדים מרחק שני מטרים לפחות זה מזה, ואני חושבת לעצמי, המקום הגדול הזה יכול להכיל פסטיבלים הרבה יותר גדולים גם בימי הקורונה.

 

 

יונה עם עלה של זית


אז מה היה לנו כאן? בערבה הדרומית, ליד מפגש הגבולות של ישראל עם המדינות איתן נרקם ונחתם חלום השלום - מצרים וירדן, ביום העצמאות של איחוד האמירויות, שודר מופע מיוחד לראשונה בארץ, בעולם, ובעולם הערבי באבו דאבי טי. ווי באיחוד האמירויות, בו הופיעו יחד תזמורת ירושלים מזרח ומערב בניצוחו של תום כהן, מנהלה המוסיקלי של התזמורת, דויד ברוזה האגדי והזמרת-יוצרת רחלה, המביאה אל הבמה את מוסיקת החליג'י - הסגנון המוסיקלי הבדואי המגיע מאזור חצי האי ערב ונסיכויות המפרץ הערבי  – בהשקה של פסטיבל שיר היונה 2021. המופע נפתח בטקס מיוחד של דוברים למען השלום, שר התרבות והספורט חילי טרופר, רה"מ לשעבר אהוד אולמרט וד"ר חנן גילת ראש מועצת הערבה הדרומית חבל אילות, ובהנחיית לוסי איוב ונמשך כאמור במופע.
יצאנו להתחקות אחר ההיסטוריה של פסטיבל שיר היונה. הפסטיבל הראשון נערך אי שם בשנות ה- 80, לאחר הסכמי השלום עם מצריים, והוא פרי יוזמתו של שדרן הרדיו ואיש השלום - אייבי נתן ז"ל. הפסטיבל הראשון נערך בפארק הירקון וגדשו את המקום המוני אדם. מאז הפך הפסטיבל למסורת א- פוליטית לא סדירה, בתקווה שהפסטיבל בשנת 2021 – ימשיך מסורת זו באופן סדיר.

 

פיוז'ן לפנים


אני מכריזה בזאת, כי החיבור הזה בין מזרח ומערב, בין תזמורת ירושלים מזרח ומערב (לשעבר התזמורת האנדלוסית) לבין דויד ברוזה, עם שיריו הישראלים, ולעיתים עם קורטוב לטיני. הפיוז'ן הזה היה קסום וכל כך מדהים בעיניי, כל כך מדויק וערב לאוזן. והאקוסטיקה – הנהדרת של המקום תרמה אף היא לחוויה. כולנו פשוט קמנו ורקדנו. השירים, איך לא, נמשכו זמן רב עם קטעים ווירטואוזים מרטיטי לב, עם משחקים קוליים של דויד ברוזה, להטוטים על הגיטרה שלו, דואטים עם נגנים שונים בתזמורת, פשוט מרגש ונפלא לשמוע את השירים עליהם גדלנו בסגנון קצת אחר: "האישה שאיתי", "באנו לכאן", "זה הכל או כלום", "יהיה טוב" ועוד ועוד. רגע לפני פיזור, בעודי עושה פעמיי לרכב, אני רואה בצד שולחן מלא כל טוב מבית 'יטבתה': צידניות מקוררות מלאות כל טוב עם מוצרי יטבתה, לצד תמרי מג'הול מהאזור ארוזים יחד עם מחזיק מפתחות חמסה של פארק תמנע עם תפילת הדרך. וואו.

 

מה מצפה לנו בפסטיבל היונה 2021?


פסטיבל התרבות והמוזיקה 'שיר היונה 2021' ייערך באוקטובר 2021, יתפרס ברחבי הערבה הדרומית חבל אילות, עם שלל מופעי מקור חד פעמיים ואירועי תרבות, מוזיקה ומשפחות.
הפסטיבל, בסימן שלום ושיתוף פעולה אזורי ללא מפלגות או צדדים, יקיים קונצרט בינלאומי למען השלום שטרם נראה בארצנו, שיתוף פעולה ראשון של תזמורת ירושלים מזרח ומערב עם תזמורת Symphonyat ממרוקו, ועם מיטב המוזיקאים הישראלים - ברי סחרוף, אהוד בנאי, דודו טסה, יסמין לוי, מוש בן ארי, ויולט סאלמה, סמא שופאני, זיו יחזקאל, עידן עמדי, נרקיס ולוסי איוב בניצוחו וניהולו המוסיקלי של תום כהן.
הפקת מקור נוספת וחד פעמית לפסטיבל 'חוזרים לנואיבה' - 40 שנים לאחר פסטיבל הוודסטוק הישראלי שהתקיים בכפר הנופש נביעות שבחצי האי סיני, בהשתתפות אמנים שהופיעו בפסטיבלים המקוריים לצד מיטב אמני ישראל בהווה, בניהולו המוסיקלי של שלומי שבן. יש למה לצפות...


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת