מחקרים וסקרים מעולם העיצוב - הידעתם?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 6/4/2016 12:36 ● מה נשמע
הישראלים מעדיפים לשפץ בקיץ, ריבוי מעבר דירות בילדות עלול להשפיע על הילד לרעה בבגרות וגם- נורות לד, חסכוניות אבל מסוכנות. מומלץ לקרוא ולהפנים
מחקרים וסקרים מעולם העיצוב - הידעתם?

משפצים בקיץ


מסתבר שלא רק הדובים נכנסים לתרדמת חורף, אלא גם הישראלים, שמעדיפים להקפיא את שיפוצי הבית ולחכות איתם לעונת הקיץ. למה? אולי כי שיפוץ בית היא משימה מורכבת שגוזלת לא מעט אנרגיה ומאמץ גופני, מה שיש לנו יותר בתקופת הקיץ. עד כדי כך שהמספרים מדברים על למעלה מ – 210,000 משפחות בממוצע שמשפצות את בתיהן מדי שנה בישראל, בעיקר בתקופת הקיץ. מסקרים שערכה רשת 'מחסני תאורה' בהקשר להרגלי הישראלים בשיפוצי הבית עולה כי משפחה משפצת בישראל, תוציא בממוצע כ – 42,000 ₪ על שיפוץ הבית. עוד עולה מנתוני הסקרים כי החללים המועדפים לשיפוץ בארץ הם: הסלון, חדר השינה, חדר האמבטיה והמטבח. משפחה ממוצעת בישראל מחליפה אחת לשלוש שנים בממוצע את תאורת הבית, בהשקעה של כ- 1500 ₪, גם אם היא לא עורכת שיפוץ מקיף בבית. אם תהיתם, כדאי שתדעו- שוק התאורה בישראל מגלגל למעלה מ- 700,000,000 ₪ בשנה, כשגם במקרה הזה, עיקר במכירות מתרכזות בחודשי הקיץ, שוב, מאחר ואלו חודשי השיפוצים ומעברי הדירות המועדפים. נתון מעניין נוסף- גופי התאורה הפופולאריים בעיקר בישראל הם- שקועי הגבס בתקרה ובקיר.

לקראת החגים- זינוק בלקיחת משכנתאות לשיפוצים

אם הייתם צריכים חיזוק נוסף לטענה כי עיקר השיפוצים בבתים בארץ נרשמים בתקופות הקיץ, כדאי שתדעו כי החודשים ה'חמים' בנטילת משכנתאות מהבנקים לטובת שיפוצי הבית, הם חודשי הקיץ שלפני חגי ישראל- ראש השנה וסוכות ובתחילת ההתחממות, עם בואו של חג פסח. כך עולה מבדיקה שערכה חברת ייעוץ המשכנתאות ליבנה בן כנען, על בסיס נתוני בנק ישראל. בשנים האחרונות הבינו הישראלים כי לקיחת משכנתא לטובת שיפוצים (כשהביטחון להחזרתה היא דירת המגורים), היא אטרקטיבית ועדיפה על פני הלוואות בנקאיות רגילות או הלוואות מחברות כרטיסי האשראי. 

השיפוץ היקר- שינוי תכנון פנימי של הבית

אם תהיתם איזה הוא השיפוץ היקר בבית, כדאי שתרשמו לפניכם כי השיפוץ היקר ביותר הוא שינוי התכנון הפנימי של הבית כך שיתאים עצמו למשפחה. שינוי שכזה יכול לעלות בין 70-80 אלף ₪. השיפוץ היקר שלאחריו הוא החלפת המטבח שעלותו הממוצעת נעה בין 30-50 אלף ₪. בין 1000-1200 ₪ בממוצע יעלה לכם לצבוע כל חדר בבית (לא כולל תיקוני קירות) ואילו שיפוץ אמבטיה ושירותים נע בין 18-20 אלף ₪ (כולל סניטציה ועבודה).

מחקר: מעבר דירות בילדות, פוגע באושר בבגרות

 

 

תתפלאו אולי לשמוע, אבל ממצאי מחקר חדש שפורסמו בגיליון personal and social psychology בדק את השפעת מעברי דירה תכופים של ילדים בבגרותם. המחקר שבדק מאות אמריקאים מצא כי ככל שילדים עברו יותר דירות בילדותם, כך הם פחות מסופקים ופחות מאושרים בבגרותם. על פי המחקר, הדבר נכון בעיקר לילדים שהיו שקטים ומופנמים. מעברי הדירות פגעו בהם יותר מאשר ילדים שהיו מלאי ביטחון ומנהיגים באופיים. עוד על פי המחקר, מעברי הדירה פגעו בעיקר בילדים בגיל חטיבת הביניים, גיל בו בלאוו הכי נדרשים הילדים להתמודד מול קשיי הבגרות והחברה, ופחות פגעו בילדים שהיו בגילאי גן ובית ספר יסודי. גם לסיבת מעברי הדירה יש משמעות קריטית על ההשפעה העתידית בבגרות- ילדים שעברו עם הוריהם דירות בגלל מקומות העבודה של ההורים ומטעמי קידום, הושפעו הרבה פחות בבגרותם, לעומת ילדים שנאלצו לעבור דירות בגלל אסון במשפחה, גירושים וכדומה. כך שאם אתם שוכרים דירה ועוברים ממקום למקום בתכיפות ומאמינים שהילדים מסתגלים לכל מצב חדש, כדאי שתחשבו פעם נוספת. אולי הם מסתגלים בהווה, אבל לא בטוח שהמצב הזה לא ישפיע עליהם בבגרותם.

מוכנים לשלם יותר עבור עבודת יד

 

 

כמה פעמים התלבטתם בין רכישת מוצר לבית שהוא מתועש לבין הבחירה במוצר דומה שהוא עבודת יד? כמה פעמים העדפתם בסופו של דבר לקנות לבית או כמתנה דווקא את הפריט העיצובי שהוא עבודת יד, ואפילו הייתם מוכנים לשלם עבורו יותר מאשר הפריט המתועש? מסתבר שאתם לא לבד.  מחקר שפורסם בגיליון TOURNAL OF MARKETING  בדק ומצא שצרכנים אכן מוכנים לשלם יותר עד כדי 17% בממוצע, עבור מוצרים שנעשו בעבודת יד, מתוך תפיסה שמוצרים אלו 'נעשו באהבה'. זו בדיוק הסיבה שיותר ויותר יצרנים מוכרים את מוצריהם, כאילו נעשו בעבודת יד. בכל אחד מהמחקרים שביצעו שלושת החוקרים בנושא, נמצא כי הציבור מעריך יותר את עבודות היד. עוד נמצא כי אנשים יעדיפו לרכוש את עבודות היד לעיצוב בתיהם הפרטיים או לעיצוב בתיהם של קרוביהם. לחברים הם יעדיפו דווקא את הפריט המתועש הזול יותר.

המטבח שלכם נוח? תבשלו יותר

 

 

כמה פעמים קרה לכם שהרגשתם שהמטבח שלכם קטן מדי, צפוף ושהאנרגיות שלכם לבשל או לאפות ירדו? אתם לא לבד. מחקר קובע כי לנוחיות שלכם במטבח יש השפעה ישירה על המוטיבציה שלכם להיות בו ולהכין מטעמים. על פי המחקר, אנשים שיש להם מטבח קטן וצפוף לא ממש אוהבים לשהות בו והיצירתיות שלהם נפגמת מהתנאים הלא נוחים. לעומתם, אנשים שחידשו את מטבחם, הרחיבו אותו ועכשיו הוא נוח ומאוורר, מדווחים על שינוי משמעותי ברצון להיות במטבח ולבשל. אגב, המחקר גם בדק ומצא, שלא רק הרצון משתנה כתוצאה מהנוחות במטבח אלא אגב כך גם האוכל יוצא טעים יותר. ועם מחקרים לא מתווכחים, אז כדאי שתבדקו את עצמכם ואת המטבח שלכם- אולי דווקא בו טמונה הבעיה.

זהירות- לד

 

 

עם כל הכבוד שחיסכון שמביאה איתה מנורת הלד ויש כבוד, שורת המינוסים שהיא מביאה איתה, אמורה לגרום לנו לחשוב פעמיים אם השימוש בה כדאי ואולי עם כל הכובד לחיסון, הבריאות חשובה יותר. על פי שורה של מחקרים מהארץ ומחו"ל, תאורת לד גורמת לפגיעה ברשתית העין ובראייה, עד כדי עיוורון. כמו כן תאורת הלד גורמת לעלייה בתחלואה בסרטן שד אצל נשים ובסרטן הערמונית אצל הגברים. תאורה זו פוגעת במנגנון השעון הביולוגי של האדם, בעלי החיים והצמחים ומשבשת את מנגנוני הפעילות היומית והלילית. על פי אותם מחקרים, הסכנה העיקרית בחשיפה לתאורת לד היא בשיבוש שהיא גורמת בהפרשת הורמון המלטונין במוח ופגיעה ברשתית העין. כל אלו בדיוק הם הסיבות שגורמות למדענים להתריע מפני כוונת חברת 'נתיבי ישראל' להחליף את תאורת הכבישים הבינעירוניים בארץ מתאורה רגילה לתאורת לד. תחשבו על זה.

לצבעים השפעה על התפתחות ילדינו

 

 

מתלבטים באיזה צבע לצבוע את חדרי הילדים שלכם? כדאי שתדעו- מחקרים זיהו קשר ממשי בין מנת המשכל של ילדים לבין חשיפה לצבע. על פי מחקרים שעסקו בנושא, ילדים שנחשפו לצבעוניות, פיתחו יכולות שכליות גבוהות יותר מילדים שנחשפו לצבעי שחור ולבן בלבד. אגב, תוצאות דומות נמצאו גם בילדים עיוורים, שלא ראו כלל את הצבעים! מכאן ניתן להסיק כי השפעתו של הצבע היא לא סובייקטיבית כפי שהיא נתפסת באמצעות חוש הראייה, אלא גם ברמה האובייקטיבית - לכל צבע אורך גל שונה, ובהתאם לו הוא "רוטט" ומשפיע על הסביבה האנרגטית באופן ייחודי לו.

הצבעים המתכתיים, בשלל גווני האפור, נחשבים לצבעים קרים ואינם מניעים לפעולה, ולכן אינם מומלצים למטבח. מי שבכל זאת בחר בהם, כדאי שיוסיף לבית צבעים באמצעות תמונות, וילונות ועציצים. הצבעים החמים כמו: צהוב, אפרסק, אדום, כתום, מעניקים שמחת חיים ומומלצים לסלון ולמטבח. הם נחשבים לממריצים של מיצי העיכול, וזו הסיבה שבמסעדות מעדיפים להשתמש בהם.
לחדרי טיפולים מומלצים צבעים מרגיעים כמו סגול, שמכניסים אנרגיה נשית.
לחדר ילדים כדאי להכניס צבעוניות אבל לא מוגזמת. אם אתם רוצים לבחור בצבעים עזים כמו כחות או אדום, כדאי שתעשו את זה על קיר הבלטה אחד. אם בכל זאת אתם רוצים לצבוע בצבע עליז את כל קירות חדרי הילדים, מומלץ שתעשו זאת בגוון עדין ולא צועק מדי, שכן צבע עז עלול לפגוע ביכולת הריכוז של הילד. מחקרים בדקו ומצאו קשר ישיר בין היפראקטיביות שצל ילד לבין צבעים עזים ובלאגן ועודף פריטים ותמונות בחדר. לעומת זאת גווני ירוק עדינים, תכלת או סגלגל, יוצרים תחושת סדר, שלווה ורוגע.
אם בחרתם לצבוע את קירות הבית בלבן, כאילו בחרתם שלא לבחור. הלבן, שמכיל את כל ספקטרום הצבעים, הוא צבע של הכלה ופתיחות, הקשבה וחשיבה חיובית, אבל הוא גם סוג של קיבעון, משום שהאדם לא נוגע בצבעים שבתוכו, בנועזות, בתשוקה, באינטואיציה.
כמה עובדות שלא ידעתם על צבעים:
* ורוד מסטיק, שידוע כמרוקן אנרגיות, משמש להרגעת אסירים בבתי סוהר.
* מוצרים בצהוב ואדום בחנויות ייטעו בקונים רגשות חיוביים ומן הסתם את הרצון להשקיע בהם.
* לבן מגביר כאבי ראש ולעיתים עלול לגרום לבחילות. אז מי שגר בבית שכולו, כדאי שיבדוק את הנקודה.
* כחול יחדד לכם את הזיכרון וידכא את התיאבון.
* מרגישים לחוצים? עברו לחדר שאין בו אפור.
אז מה משדר כל צבע?
כחול: הרמוניה, שלווה, חופש ומרחב, מאפשר זרימה וטוב נגד נדודי שינה.
לבן: ניקיון ותמימות, שלווה וטוהר. מרפא ומפתח יכולת פיזית ואנרגטית.
שחור: קשיחות ורצינות, כניעה והיעלמות. משדר גם צורך בהגנה.
ירוק: רעננות, שחרור, צמיחה ותקווה. מרגיע, מחדש ומאזן.
צהוב: שמחת חיים ויוקרה אך במינון מוגזם מעורר כעס ותסכול.
אדום: מרגש ואינטימי אך גם מעלה לחץ דם ומאיץ דופק.
כתום: ממריץ אנרגיה ומעורר התלהבות, מיניות ויצירתיות לצד למידה והתנסות.
חום: תמיכה ויציבות.
סגול: רוחניות, הרגעת פחדים. טוב למערכת העצבים.
ורוד: נתינה, שפע, קבלה, מזמין זוגיות ואהבה.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש