שומרים על החושך ורואים טוב יותר

מאת: המשרד להגנת הסביבה ● צילום: המשרד להגנת הסביבה ● 17/8/2023 12:57 ● ערב ערב 3133
בפרויקט משותף לפארק תמנע והמשרד להגנת הסביבה, הוחלפה תאורת הלילה המאירה את מוקדי העניין בפארק בתאורה ידידותית לסביבה, שאינה יוצרת מדבריות אור ופוגעת פחות בטבע
שומרים על החושך ורואים טוב יותר
התאורה סביב הפטרייה, לפני ואחרי

פארק תמנע משתרע על פני כ-70 קמ"ר של סביבה מדברית טבעית, והוא מוקד תיירות מבוקש בלב הערבה הדרומית. תיירים מהארץ והעולם המגיעים למקום יכולים ליהנות מתצורות נוף ייחודיות אשר יצרו פסלים טבעיים שהם אטרקציות בפני עצמן, נוף גאולוגי יפהפה, ארכֵאולוגיה מרתקת סביב סיפור הפקת הנחושת ומגוון בעלי חיים וצמחים החיים בתנאי מדבר קיצון במערכת האקולוגית הייחודית של בקעת תמנע. הדובדבן שבקצפת מתגלה במבט למעלה אל שמי הלילה זרועי הכוכבים. השמיים באזור זה נשארו חשוכים ברובם וכך מאפשרים חוויה תיירותית ההולכת ונעלמת מעולמנו כתוצאה משימוש הולך וגובר בתאורת חוץ.
מקצת מפעילויות הפארק כוללות טיילות לילית לאטרקציות השונות המשלבת הארה של הפסלים הטבעיים בפארק כגון הפטרייה, עמודי שלמה, הספינקס ועוד. הארה זו נעשתה בעבר בלא תכנון מושכל וגרמה לזיהום אור הפוגע בחוויית התייר כתוצאה מסנוור, פוגע בחוויית שמי הלילה הייחודית למקום ופוגע בבעלי החיים באזור שמרביתם פעילי לילה. זיהום אור - אור במקום, בזמן, בעוצמה או בגוון הלא נכונים – משפיע לרעה על הרגלי טריפה, שיחור מזון, רבייה, השעון הביולוגי ועל יכולת התמצאותם של בעלי חיים בסביבה המדברית הרגישה. 
זיהום אור נובע מגופי תאורה המכוונים לרקיע ולשטחים הפתוחים הרגישים, כמו גם משימוש בעוצמות אור גבוהות מהנדרש. פרמטרים אלו מובילים לזליגה ניכרת של אור ולהשפעה שלילית של התאורה על הסביבה הטבעית. פרמטר נוסף הוא גוון האור. שימוש בגוון אור לבן קר המכיל אורכי גל קצרים עלול לשבש תהליכים הורמונליים, תהליכי רבייה ונדידה ושאר תהליכים הנגזרים מהשעון הביולוגי הטבעי של בעלי החיים. 
בשנים האחרונות נעשה ברחבי פארק תמנע שדרוג של תאורת החוץ במסגרת מיזם טבע־ביז המשותף לחברה להגנת הטבע, למשרד להגנת הסביבה ולפארק תמנע. מטרת העל של המיזם להטמיע שיקולים של מגוון ביולוגי בפעולתן של חברות בשלל מגזרים. פארק תמנע הוא החלוץ בהטמעת שיקולים כאלה במגזר אתרי תיירות בשטחים פתוחים, והתאורה במבואת הפארק הותאמה לסטנדרט סביבתי כבר לפני שנתיים. במסגרת המיזם נעשה תכנון מדוקדק של התאורה בשלושה אתרים בפארק. התכנון המחודש הוביל לחיסכון אנרגטי של 90% לעומת התאורה המזהמת הקודמת, למניעת סנוור של המבקרים ולצמצום דרמטי של זיהום האור למינימום האפשרי: מניעה של הארת הרקיע, מניעה של הארת שטחים לא מבוקשים להארה ומעבר לגוון תאורה בטוח אקולוגית. 

 

הספינקס, לפני ואחרי


בפעם הראשונה, קבוצת 'אור מכוון' שתכננה את התאורה, עשתה שימוש בפנסים מסוג 'גובו' המשלבים שקופית ייעודית המאירה אך ורק את האזור הנדרש בגוון צהבהב חם של  K2100.  גוון זה בטוח יותר ביולוגית לעומת הגוון הלבן הקר של K4000. שהיה בשימוש קודם להחלפה. הארה זו יוצרת מעבר חד ומדויק בין חושך לאור, מאירה רק את הצורה המבוקשת להארה ומאפשרת הארה מהקרקע כלפי מעלה בד בבד עם שמירה על החשֵכה מסביב לאטרקציה, לרקיע ולשטחים הפתוחים הסמוכים.

ליהי ברקן, מנהלת מיזם טבע־ביז בחברה להגנת הטבע: "כיום אנו רואים פתרון יצירתי וייחודי המספק את צורכי הפארק תוך פגיעה מינימלית בטבע. הבנת חשיבות הנושא, נכונות לשינוי התנהלות קיימת ועבודה עם יועצי תאורה הלוקחים בחשבון את הסביבה זו ההתנהלות שהיינו רוצים לראות מוטמעת בכל מקום בו נדרשת תאורת חוץ בארץ".

 

ד"ר אנה טרכטנברוט, ראש תחום מגוון ביולוגי במשרד להגנת הסביבה: "אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה המתמשך עם פארק תמנע במסגרת מיזם טבע־ביז שמובילים המשרד והחברה להגנת הטבע. פארק תמנע שׂם לו למטרה לשפר את התנהלותו בממשק עם ערכי הטבע הייחודיים שבפארק בשלל היבטים וביניהם תאורה ואנחנו שמחים על התקדמות היישום. הפתרונות המעשיים שננקטו הובילו גם להתייעלות אנרגטית ואנחנו מצפים שיוטמעו בצורה רחבה באתרים הנדרשים לתאורת חוץ. השנה פרסמנו סבב תמיכות רביעי במספר במסגרת  מיזם 'טבע־ביז', שזכו בו ארבע חברות בתחומי החקלאות והתשתיות, ונמשיך לתמוך בחברות בפרויקטים מסוג זה". 

איריס דניאלי, מנכ"לית החברה הכלכלית לפיתוח חבל אילות המנהלת את פארק תמנע: "אני מאמינה באיזון בין פיתוח תיירות לשימור הסביבה בפארק תמנע. במסגרת שדרוג התאורה בפארק לסיורי לילה, מוצר תיירותי מבוקש מאוד בפארק, הקדשנו תשומת לב מיוחדת לתאורה אשר מצד אחד משפרת את החוויה הלילית של המבקרים ומצד שני אינה פוגעת באיכות הסביבה הטבעית. אנו שמחים ומברכים על שיתוף הפעולה עם המומחים בתחום התאורה הידידותית לסביבה".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש