המחיר שמשלם הטבע בגלל הרכבים המיובאים לאילת

מאת: רותם נועם ● 17/8/2023 12:51 ● ערב ערב 3133
תושבת העיר, עינת שטקלר, התריעה השבוע על מפגע סביבתי בשטחי הרכבים המיובאים דרך נמל אילת ● הניילון המכסה את הרכבים מתנתק בשל החום הרב וזמן ההמתנה הארוך, ומוצא את דרכו אל שטחי המדבר והשמורה ● בנמל מבטיחים לדאוג לטיפול במחדל כבר השבוע ● רט''ג: ''פנינו לנמל ואנו ממתינים להתייחסותו'' ● גדעון גולבר: ''כוונתנו לקחת כבר בשבוע הקרוב, קבלן חיצוני שיעבור וינקה את השטחים”
המחיר שמשלם הטבע בגלל  הרכבים המיובאים לאילת
''התנתקות גדולה יותר של פלסטיק בגלל השמש וזמן ההמתנה'’ ● צילום: עינת שטקלר

תושבת אילת עינת שטקלר, מבססת עצמה כאחת מלוחמות הסביבה החשובות שפועלות כיום באילת, ונראה כי נעליו הגדולות של מורי חן, שטרוד בימים אלה בהחלמה, התמלאו באישה נחושה, שלא מפסיקה לאתגר את הגורמים הרלבנטיים ואף מביאה לתוצאות. שטקלר מסתובבת בסביבות אילת כשהיא חמושה במצלמה, היא מתעדת חיות לילה באמצעות מצלמות שהניחה בנקודות שונות, ובדרך היא מתריעה על מפגעים סביבתיים בהם היא נתקלת. שטקלר מתעדת את המפגעים ואינה מסתפקת ברשתות החברתיות אלא פונה לכל הגורמים הרלבנטיים. כך היה כאשר איתרה ציוד משנות ה-70 שנשכח בואדי בשמורת אילת, ששימש בעבר לצרכי מחקר. שטקלר הביאה לכך שהאוניברסיטה העברית וחברת מקורות הסכימו לנקות את השטח בתיאום מול רשות הטבע והגנים האחראית על השמורה. זה המשיך בהשתלבותה בצביעת מיזם פסל הנשר שהוצב לפני כחתי שנה בפארק הצפרות, ובהמשך בצילומים שצילמה של חזיר בר שחדר לאילת מירדן. השבוע, היא תעדה את מגרשי המכוניות המאכלסים שטחים נרחבים בשטח אילת וחבל אילות, והתריעה על כיסויי הניילון בהן מכוסות המכוניות, שמתפוררים בשמש הקופחת, ובשל ההמתנה המרובה, ומתפזרים ברחבי הערבה. שטקלר תיעדה כמויות של פלסטיק מתפורר בצמוד לגדרות מתחמי הרכבים וכן את הרכבים שממרביתם הפלסטיק כבר נקרע. שטקלר שלחה את התיעוד הן לנמל אילת והן ליחידה הסביבתית בעיריית אילת ולרשות הטבע והגנים.

 

''התנתקות גדולה יותר של פלסטיק בגלל השמש וזמן ההמתנה'’ ● צילום: עינת שטקלר


חברת נמל אילת, מחזיקה כיום בשטחים נרחבים המשתרעים על מאות דונמים באילת ובחבל אילות, מלבד בשטחים השייכים לנמל. כך מחנים רכבים בשטח השדה המפונה באילת, במגרש בגודל 124 דונם ליד יוטבתה ובשני מגרשים נוספים באליפז ותמנע. רק לאחרונה שכר הנמל שטח של 160 דונם נוספים בשטח שדה התעופה רמון. בכל רגע נתון חונים בשטחים השונים 30 אלף כלי רכב בו זמנית הממלאים שטחים אלה עד לאפס מקום. בשנה שעברה יובאו לאילת כ-160 אלף מכוניות - עלייה של כ-40% בתוך חמש שנים.

גדעון גולבר, מנכ"ל הנמל, אמר השבוע ל'ערב ערב': "בעבר הרכבים חנו בשטחי הנמל ואז היינו מבצעים פעמיים שלוש בשנה ניקוי של הפלסטיק באמצעות עובדי הנמל. כיום, לאור הרחבת שטחי האחסנה גם מחוץ לאילת, בכוונתנו לקחת כבר בשבוע הקרוב, קבלן חיצוני שיעבור וינקה את השטחים מהניילון. במקביל, הוצאנו מכתב ליבואני הרכבים, כדי למצוא פתרון מתאים וזאת לאור כך שישנה התנתקות גדולה יותר של פלסטיק, משום שהרכבים חונים יותר זמן בשטח, ובשל השמש החזקה". גולבר הדגיש כי:  "נמל אילת מחויב לשמירה על הסביבה".

 

חמושה במצלמה. עינת שטקלר ● צילום: עינת שטקלר

 

מרשות הטבע והגנים נמסר: "אין קשר בין הדברים המתוארים לבין השמורה, יחד עם זאת, אנו מודעים לזיהום הסביבתי הנגרם ברחבי אילת, כביש הערבה וחבל איילות כתוצאה מהניילונים, הספוגים וכו' העוטפים את המכוניות המגיעות לנמל. לאור זאת פנינו פנייה משותפת - רט"ג והיחידה הסביבתית אילת/חבל איילות למנכ"ל הנמל בנושא ואנו ממתינים להתייחסותו בנושא".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת