הוועדה המחוזית אישרה תוספת שטחי מסחר בטיילת אילת בניגוד לחוות הדעת של מומחה שמינתה בעצמה

מאת: רותם נועם ● 28/4/2023 02:14 ● ערב ערב 3117
משבר היועמש''ים גרסת הוועדה המחוזית אילת ● לאחר שהוועדה המחוזית החליטה לקבל את בקשת יזמי מלון W במרינה אילת להגדלה של שטחי המסחר במקום פי יותר מ-3 וזאת בניגוד לחוות דעת מקצועית שהגיש מומחה שמינתה הוועדה עצמה ● המומחה נטש את ישיבת האישור לאחר שנמנע ממנו להשמיע עמדתו ● הוועדה: ''התוספת המוצעת בערכים מוחלטים איננה גבוהה'' ● כעת ניטש ויכוח פרשני אחר שאולי יאלץ את המלון לגלח קומה ● וזו אינה המסוכה האחרונה שעומדת בפני הפרויקט שצפוי לעלות חצי מיליארד שקל
הוועדה המחוזית אישרה  תוספת שטחי מסחר בטיילת אילת  בניגוד לחוות הדעת של מומחה  שמינתה בעצמה
רבים על פרשנות מספר הקומות. הדמיית מלון W ● צילום: פייגין אדריכלים

מהו הגובה המקסימלי המותר באזור המלונות של אילת? שאלה זו עלתה לאחרונה במסגרת בקשה שהגישה רשת פתאל לוועדה המחוזית דרום, לאישורה של תוכנית להפקדה לבנייתו של מלון W החדש שהרשת מתעתד לבנות במגרש האחרון שנותר פנוי סביב  המרינה של אילת, אותו רכשה בחודש פברואר השנה מאיש העסקים ג'קי בן זקן. בעוד שהרשת מבקשת לבנות במקום מלון בן 9 קומות, במינהל התנגדו וטענו כי התכנית המאושרת למקום מאפשרת בנייה עד 8 קומות בלבד וכל שינוי מחייב את שינוי התמ"א. עם זאת שטחי המסחר במקום יוגדלו משמעותית בניגוד למדיניות העירונית להעתיק שטחי מסחר לתוך העיר.

 

היועמ"ש של הוועדה הושתק


יועמ"ש הוועדה המחוזית שהשתתף בדיון בהיוועדות מרחוק, ביקש לציין כי יצא מהדיון לאחר שיו"ר שהוועדה לא אפשר לו לפרט את עמדתו בזום ושעמדתו המשפטית היא שיש לספור את הקומות לא לפי החזית בלבד אלא בכל חתכי הבניין ושחתך הבניין בהתאם לתקנות הבניה הוא 9 קומות. בדיון הסבירו מגישי התכנית כי "בחזית הצפונית בה נמצא הלובי של המלון, שהיא לדידם הכניסה הקובעת, יש 8 קומות ולא 9. מתכנן המחוז אמנם הבהיר בדיון כי:  "קיימת המלצה כחלק מתכנית האב לחופי אילת, שבהובלת מטה מינהל התכנון, לעדכן מגבלה זו ולהגביה את הגובה המותר, אשר יזמה לשכת התכנון המחוזית, אולם לצערו המלצות אלה טרם התגבשו לכדי שינוי לתמ"א". יתרה מכך, יועמ"ש הוועדה פרט והסביר את הרציונל שמתנגד להגדלת שטחי מסחר בטיילת אילת: "תכנית המתאר של אילת ששמה לה למטרה לפזר את המסחר אל מחוץ לאזור המלונאות ובכלל זה למרכז העיר ולאור חוות הדעת הכלכלית של היועץ הכללי מטעם הוועדה המחוזית נכון לאפשר מסחר בהיקף של עד 2,500 מ"ר עיקרי בלבד, כאשר היקף מסחר זה מאפשר חזית מסחרית מלאה במפלס הקרקע ובכלל זה לצד הטיילת." הוועדה עצמה קבעה כי: "על פי נספח הבינוי, נראה כי גובה המבנה המוצע הינו 9 קומות אולם בדיון בפנינו מגישי התכנית ונציגת משרד התיירות חלקו על כך. נדרש לברר את פרשנות התמ"א אל מול הגורם המוסמך". עם זאת נקבע בכל מקרה כי השימוש בקומה שמעל השמינית יהיה למטרות הצבת מתקנים טכניים בלבד, ומעליה תוצב גדר מעקה בלבד.
ואולם בכך לא תמו תלאות הפרויקט, שכן מאחר והמדובר בבנייה המיועדת לשטח המצוי בתחום 300 מ' מקו המים, הרי שנדרש גם אישור הולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית בישראל) לכל שינוי באחוזי הבניה.

 

בריכת רוף טופ בקומה השביעת ● הדמייה פייגלין אדריכלים

 

בניגוד למדיניות העירייה: שטחי המסחר ישולשו


נקודת אור אחת חשובה לזימים – הוועדה קיבלה את עמדתם בכל הנוגע לבקשתם להגדיל משמעותית את שטחי המסחר במלון, וזאת בהתאם לחוות דעת כלכלית שהגישו שהראתה על יחס מסחר מלונאות על מנת להשיג כלכליות ראויה לפרויקט. בתוכנית המאושרת כיום לבנייה מלונאית באילת מתאפשרת בנייה מסחרית אך ורק כשימוש משני ובכל מקרה אסורה גדלת שטחי מסחר מעל המוכר בתוכנית.
בעוד שבמשרד התיירות התנגדו לבקשה ולמרות חוות דעת מנובמבר 2022, של מומחה שמונה מטען הוועדה המחוזית שקבע כי: "כמות המסחר המוצעת ביחס להגדלת כמות החדרים גבוהה מידי וכן כמות המסחר המבוקשת היא משמעותית ובעלת השפעה על המתחם ואזור המלונאות כולו ועל כן חוות דעתו היא כי יש לצמצם את כמות המסחר", החליטה הוועדה בסופו של דבר לאשר את הגדלת שטחי המסחר שקפצו מ-1,250 מ"ר מאושרים לכ-3,900 מ"ר (שטח עיקרי) עם זאת הגבילה הוועדה את שטח החנויות ל-300 מ"ר במטרה לקיין גיוון במסחר. 
הגבלה נוספת על שטחי המסחר קובעת כי הכניסה לאלה תהיה אך ורק במפלס הקרקע ורק מחזית הרחוב/הטיילת. בקומה א' תתוכנן מרפסת שתשמש למעבר רציף לציבור ברוחב מינימלי של 6 מטר. הכניסה לקומה זו תהיה פתוחה מהרחוב, למעבר הציבור ותוגדר בה זיקת הנאה למעבר הציבור. הכניסה לחנויות, תעשה מהמעבר ההיקפי בלבד", נקבע. 
כאמור עברה ההצבעה בקולותיהם של עודד פלוס וסיגל גבאי, ובהתנגדותו של תומר גוטלהוף, כאשר נציגת המשרד להגנת הסביבה אפרת כהן נמנעה.
602-0570390


 

מלון ספא יוקרתי על המגרש האחרון בטיילת 


מלוןW  צפוי לכלול 342 חדרים, על שטח של למעלה מ- 20,000 מ"ר, בצורת האותL  והוא יבנה ה על שטח מלון אואזיס ז"ל, זאת לאחר שצורף אליו שטח אדמה צמוד נוסף שאיפשר את הגדלת הפרויקט.  המלון יכלול בריכת שחיה, לרבות בריכה נוספת על הגג, מרכז כנסים גדול ובו חדרי ישיבות, ובחזית המלון תבנה חזית מסחרית לאורך הטיילת: "מהכניסה עולים לקומה השנייה, בקומה זו נמצאים כל השטחים הציבוריים של המלון עם מרפסת רחבה, ובקומה מעל למעשה ממוקמת בריכת המלון עם יציאה וחדרי מלון בצורתL  . מרבית החדרים פונים לכיוון הים ולשטחי החוץ של המלון". גבהו של המלון שפורסם בתחילהכ-7 קומות, יהיה בסופו של דבר בגובה 8-9 קומות, שתיים מהן ציבוריות והשאר עבור חדרים. חדר זוגי במלון אמור להיות בגודל של לפחות 32 מ"ר וגודלה של סוויטה רגילה על 49 מ"ר לפחות, סוויטה מיוחדת תשתרע על שטח של 55-90 מ"ר, ונשיאותית על 150 מ"ר. האדריכל עורך התכנית אמר: "רוצים לעשות פה מוצר תיירותי שהוא קצת שונה מהמלונות שקיימים באזור זה ובתקופה שכל יוזמה כזו היא ברכה". המלון שמתוכנן על ידי משרד האדריכלים פייגין ומעוצב על ידי סטודיוAVROKO  מלונדון, עתיד להיפתח במהלך שנת 2025 ולהיות בעל סטנדרט מלונאי בינלאומי גבוה.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש