מי יגן על נחל שיזפון ויער יטבתה מאתר הקומפוסט בנאות סמדר?

מאת: רותם נועם ● 28/4/2023 02:30 ● ערב ערב 3117
נשלמים הליכי הקמת אתר קומפוסט מדרום לנאות סמדר ● כעת נותר לגלות האם הוא יעמוד במגבלות הריח שהושתו עליו וכן האם תפגע פעילותו בחלק מנחל שיזפון וביער יטבתה המיועד לשימור
מי יגן על נחל שיזפון ויער יטבתה  מאתר הקומפוסט בנאות סמדר?
תוכנית אתר הקומפוסט. תשפיע על שטח של 650 דונם הכולל נחל ויער טבעי

הסדרתו של אתר הקומפוסט מדרום לישוב נאות סמדר, בשטח של 35 דונם,  המיועד לקליטת פסולת חקלאית הכוללת פרש בעלי חיים וגזם מקיבוצי הסביבה והקרנטינה באילות, עברה את שלב ההתנגדויות וצפויה להתקדם כעת לקראת הסדרתו הסופית. באתר תקלט כמות חומר גלם בהיקף של 10,000 מ"ק בשנה. אלא ששטח ההשפעה של האתר גדול לאין שעור ומשתרע על שטח של 650 דונם בהם נכלל אזור לתשטיפים, מתחם לגזם, תעלת ניקוז וסוללת עפר.
האתר נמצא בתחום רצועת ההשפעה של נחל שיזפון שהוא נחל ראשי, כאשר מרחק רצועת ההשפעה הוא 100 מ' מנקודת המדידה. כמו כן מצוי בתוכו יער יטבתה שהינו יער טבעי ועל כן אסור בכריתה או בינוי בהתאם לתמ"א 1. הוועדה עצמה הדגישה עוד בדיון מה-22.10.22, כי השטח המדובר הוגדר כבעל רגישות גבוהה מבחינה נופית וסביבתית. ולמרות אלה, לצד אישור התנגדויות טכניות של חברת קצא"א שהתייחסו למעבר הצינור שלה בשטח האתר, נדחו התנגדויות שדרשו להכפיף את התוכנית לתמ"א 1 העוסקת בשימור יערות, ונקבע כי די בכך שהתוכנית הוכפפה לפרק הסבפציפי בתמ"א זו הנוגע לתחום זה. עוד צויין כי התוכנית שהוגשה אינה כוללת בינוי בשטח היער. באשר לנחל שיזפון, שחלקו עובר בחלק הדרומי של שטח התוכנית.
הוועדה דחתה גם את ההתנגדות שנכה לבטיחות טיסה מעל השטח בשל ריבוי ציפורים שחולפות במקום וזאת בטענה כי: "התכנית לא מאפשרת קליטה של פסולת ביתית/מעורבת אשר יכולה לשמש כמזון לציפורים". לעניין רצועת ההשפעה של נחל שיזפון, תואמה התכנית פעמיים עם רשות ניקוז ונחלים ערבה בתאריכים ובהתאם להנחייתם סומן שטח בחלקו הדרומי של המתקן בהנחיות מיוחדות לפיהן השטח ישמש לניקוז, לא יותר בו בינוי וכי לא יותר צמצום של רוחב תעלת הניקוז, אלא בכפוף לקבלת אישור מרשות הניקוז. בנוסף, התכנית כפופה לפרק הנחלים בתמ"א 1".
כזכור, הליך הסדרת האתר הפעיל נמשך מאז 2014, כאשר במהלך 2018 הוגש מסמך סביבתי למשרד להגנת הסביבה, ובמהלך 2019 ו-2021, הוגשו לו השלמות נוספות שנדרשו, ביניהן עמד המשרד על כך כי הוא "מגבש פתרון שיאפשר לסמן תחום השפעה מצומצם יחסית, בכפוף לקביעת אמצעים למניעת מטרדים, שלביות מבחינת כמות חומר הגלם שתקלט באתר ולתכנית ניטור שיבטיחו כי פיתוח האתר יאפשר עמידה באחוזון 99.5 למניעת מטרדי ריח". עם זאת, פטרה הוועדה את מגישי התכנית מהכנת תסקיר סביבתי חדש והסתפקה במסמך הסביבתי וההשלמות שהוגשו לו. 

'ערב ערב באילת' פנה למשרד להגנת הסביבה ולרשות הטבע והגנים וביקש את התייחסותן להחלטה והשלכותיה, תגובתם לא התקבלה עד למועד סגירת העיתון והיא תפורסם ככל שתתקבל.
 608-0608604


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש