תינוק קטן, מבצע גדול

מאת: שחר קליין ● צילום: דוברות בית החולים ● 20/1/2023 05:16 ● ערב ערב 2064
הטיפול בפגים, אירוע מורכב לכשעצמו, הופך למורכב עוד יותר עם לידת פג באילת ● בשל היעדר תקן לפגייה, במקרים רבים הפתרון הוא העברתו של פג מהמרכז הרפואי יוספטל מקבוצת כללית למרכז רפואי אחר, לרוב, באמצעות מסוק – תהליך הדורש תיאומים רבים בין גופים שונים ● 'ערב ערב' יצא לבדוק עם צוות בית החולים יוספטל, כיצד עובד התהליך הרגיש
תינוק קטן, מבצע גדול
המסוק המוטס - גיים צ'יינג'ר באילת

ויקי (שם בדוי) הגיעה לנופש באילת עם בעלה ובנה בן הארבע, כשהיא בשבוע 28 להיריון. בבוקר חשה אי נוחות קלה שחלפה, ולכן ירדה עם בנה לחוף הים. לאחר כשעה החלה לחוש שוב אי נוחות שהתפתחה לתחושת צירים. רחוקה מהבית והמשפחה, עם ילד בן ארבע, היא הייתה מודאגת. יחד עם בעלה והבן היא הגיעה למיון יולדות בבית החולים יוספטל, כדי להיבדק בתקווה שהכול בסדר. היא חוברה למוניטור, ומכאן הכול התרחש במהירות. תוך זמן קצר ויקי נכנסה ללידה מוקדמת - לידת פג.
מקרה דומה אירע ליעל (שם בדוי), תושבת אילת. היא זוכרת את הפחד שחוותה כשהחלו אצלה צירים בשבוע 29 להיריון. זה קרה לפנות בוקר, והיא הגיעה מיד לחדר המיון בבית החולים יחד עם בעלה. בשנים האחרונות הם מתגוררים באילת, הרחק מהמשפחות של שניהם. יעל לא העלתה בדעתה תרחיש של לידה מוקדמת, ותכננה להזמין את אימה לקראת תאריך הלידה הצפויה בכדי שתסייע לה, אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד. בבית החולים יוספטל היא הועברה מיד למיון יולדות שבחדר הלידה, שם עברה בדיקות וטיפול לעצירת הצירים, ובמקביל הוחל בהכנות לקראת האפשרות ללידה מוקדמת. כעבור כמה שעות, כשיעל ילדה פג, אנשי הצוות הרגיעו אותה: למרות שביוספטל אין פגייה, אלא עמדת פגים בתינוקייה – קיים שירות זמין של הטסה רפואית במסוק המצויד בציוד החדיש ביותר הנדרש, המאפשר במקרה הצורך העברה מהירה של פג למרכז רפואי שבו קיימת יחידה לטיפול נמרץ בפג וביילוד.
התינוקות של ויקי ושל יעל הוטסו בהשגחה רפואית מלאה לבתי חולים מחוץ לאילת, ואחרי תקופת שהייה בפגייה שבו עם אימותיהם הביתה כשהם בריאים. 

 

העברת פג מאילת לבית חולים אחר באמצעות היחידה לפינוי מוטס

 


"העברת הפגים מתבצעת באינקובטור שמעוגן למיטת המסוק באופן בטיחותי – מערכת שתוכננה ונבנתה במיוחד לכך. את הפג מלווים שני פראמדיקים מוטסים בכירים, שהוכשרו בטיפול בפגים, ולעיתים מצטרף לטיסה גם רופא ילדים "



 


אינקובטור ייעודי במסוק


לידת פג היא תמיד אירוע מורכב - לא כל שכן ביוספטל באילת. העובדה שבבית החולים אין תקן לפגייה, הופכת את האתגר לכפול ומכופל. בכל אירוע שבו הפג נדרש להתערבות כלשהי, יש צורך בהעברתו למרכז רפואי שבו יוכל לעבור את חודשי הטיפול הראשונים, יצבור משקל ויפתח את איבריו החיוניים, תחת השגחה וטיפול הקריטיים להתפתחותו.
בספטמבר 2021 הוקמה בבית החולים יוספטל יחידה לפינוי בהיטס עם מסוק טיפול נמרץ ייעודי, שתפקידו המרכזי הוא העברת חולים מורכבים למרכזים רפואיים אחרים, לרוב תחת אילוצי זמן שעשויים להוות את ההבדל בין חיים ומוות. העברת הפגים מתבצעת באינקובטור שמעוגן למיטת המסוק באופן בטיחותי – מערכת שתוכננה ונבנתה במיוחד למטרה זו. בנוסף לאינקובטור, צוות היחידה מצויד בכל המכשור הרלוונטי לניטור ולטיפול בפג, בין אם מדובר בהנשמתו כאשר מדובר על ריאות שטרם הבשילו, או בטיפול אחר הנדרש במצבים רפואיים חריפים. את הפג מלווים שני פראמדיקים מוטסים בכירים, בעלי הכשרה ייחודית בתחום העברת פגים , הטיפול בהם, הנשמתם וכדומה. לעיתים, כתלות במצבו של הפג שמועבר, מצטרף לטיסה גם רופא ילדים. 
בקבלת ההחלטה על העברתו של הפג, מבוצע תיאום ברמה הרפואית מול הרופאים והצוות הסיעודי בפגייה הקולטת.

 

רינה ויסנוביץ’ – מנהלת הסיעוד של חדר הלידה

 


"אם אין שום סיבוך או צורך בטיפול אגרסיבי, ניתן גם להשאיר את הפג ביוספטל לטיפול במחלקת יילודים "


 

עמדות לטיפול בשני פגים


יילוד מתחת ל-37 שבועות נחשב לפג ודורש מענה טיפולי מיוחד. ביוספטל אומנם אין יחידה לטיפול נמרץ בפג וביילוד, אבל קיים חדר נפרד לטיפול בפגים הממוקם במחלקת יילודים. בחדר ישנן שתי עמדות אינקובטור לטיפול בשני פגים בו-זמנית, עם המכשור הנדרש על פי תקן ובהתאם לדרישת משרד הבריאות. 
עמדות הפגים בבית החולים נותנות מענה לטיפול בפגים שנולדו טרם זמנם ומצבם הרפואי טוב. פגים שנולדו לפני הגעתם לשבוע 34 ומצבם משביע רצון, ללא סיבוכים וללא צורך בהתערבות פולשנית כגון הנשמה - ניתן להשאירם ביוספטל ללא צורך בהעברה צפונה.

בביקור שערכנו במחלקה, ציינה רינה ויסנוביץ, מנהלת הסיעוד של חדר הלידה, את צוות המיילדות המיומן בבית החולים כמי שמיומן לפעול במקצועיות במקרים של לידות מוקדמות, לידות פג. המיילדות מיידעות את כלל הגורמים ואנשי המקצוע החיוניים להיות נוכחים ומוכנים לטיפול בפג עם יציאתו לאוויר העולם. בעת קבלת ההודעה מחדר לידה על לידת פג, מגיעות מיד לעמדת הפגים שתי אחיות טיפול נמרץ יילודים, והן מטפלות ברך הנולד בשיתוף מלא עם רופאי מחלקת ילדים ויילודים.
"טובת הפג היא לקבל את הטיפול הטוב והמהיר ביותר", אומרת ד"ר יוליה שלומוב, סגנית מנהל מחלקת ילדים ויילודים ביוספטל, "הדרך המועדפת, המהירה ביותר והבטוחה להעברת פג היא באמצעות המסוק, אך זו לא הדרך היחידה, ולעיתים העברה מתבצעת באמבולנס על פי שיקולים רפואיים. במקרים שאין שום סיבוך או צורך בטיפול אגרסיבי, ניתן כאמור להשאיר את הפג ביוספטל". 

 

ד"ר יוליה שלומוב בחדר הפגים ביוספטל

 

התחשבות בבקשת ההורים


מיכל עוזר, מנהלת הסיעוד של מחלקת יילודים, מציינת כי לאחר ייצובו של הפג במהלך הלידה הוא מועבר במהירות לעמדות הטיפול בפגים. בשל מורכבות התהליך והאירוע, מנהלת בית החולים מעודכנת בזמן אמת. "החלטה על דרך ההעברה היא באחריות מנהל מחלקת ילדים", מסבירה מיכל, "גם לאחר שההעברה בוצעה ומבחינתנו הטיפול בפג הושלם, ממשיך קשר רציף ומעקב אחרי הפג בין רופאי בית החולים שלנו לבין הפגייה המקבלת". 
הנטייה היא להעביר את הפג תוך התחשבות בבקשתם של ההורים והמשפחה לגבי בית החולים המועדף עליהם, מבחינת שהייה שלהם אצל קרובי משפחה וגישה נוחה לפגייה. במקרה שאין מקום פנוי בבית החולים המועדף, מעבירים את הפג לפגייה אחרת לפי מקום פנוי, כל זאת בתנאי שהתינוק נמצא במצב יציב ואינו מוגדר כמורכב. פג הנולד עם בעיות וסיבוכים ומחייב טיפול מיוחד, כירורגי או פולשני, מועבר לבית החולים המתאים ביותר לטפל בו בהתאם לצורך הרפואי.

 


"גם לאחר שההעברה בוצעה בשלום ממשיך הצוות במעקב אחרי הפג ובקשר רציף מול צוות הפגייה המקבלת "


 

מיכל עוזר, מנהלת הסיעוד של מחלקת יילודים, ב"תינוקייה" של המחלקה


נשיקת "להתראות" לתינוק


הפראמדיק ד"ר עמית רגב, מנהל היחידה לפינוי בהיטס ביוספטל, שחלק מתפקידה הוא הטסת פגים, מציין כי להעברת פג יש היבטים רבים שאינם רק טכניים ורפואיים. למשל, ביציאה מהמחלקה, בדרך להעברתו של הפג מבית החולים, הצוות מקפיד תמיד לעבור עם היילוד דרך חדרה של האם על מנת שתוכל לראותו ולתת לו נשיקת להתראות. אנשי הצוות מספרים שזהו רגע לא פשוט, כשהאם יודעת שלפניה ולפני תינוקה עומדת דרך ארוכה ומתישה של דאגה לשלומו וזאת בנוסף לשהייה בעיר אחרת, עד ליציאת התינוק מהפגייה. "והדבר החשוב ביותר, אומרים לנו בצוות: שהאם והתינוק בידיים טובות".
 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש