שדרה וכיכר על שם מאיר שמגר

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 20/1/2023 04:39 ● ערב ערב 3103
השופט מאיר שמגר ז"ל, שהיה ונשאר יקיר העיר אילת, זכה בזכות עשייתו הרבה ותרומתו העצומה לחברה, לכיכר ושדרה על שמו בעיר אילת. בטקס מרשים שהתקיים היום (ב') בהשתתפות אלמנתו, השופטת בדימוס מיכל רובינשטיין שמגר ובניו רמי ודני שמגר, נחנכה על שמו השדרה והכיכר ברחוב יותם. ראש עיריית אילת – אלי לנקרי: "הזכות שניתנה לנו להנציח את שמו של שמגר שהיה סמל ומופת לשלטון החוק ולהגנה על זכויות היסוד ועל ערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל, היא דרכנו הצנועה להמשיך את מורשתו ולפעול למען חברה טובה יותר".
שדרה וכיכר על שם מאיר שמגר
תגיות:

מאיר שמגר (1925-2019), שופט ונשיא בית המשפט העליון בדימוס, יליד דנציג, בן יחיד למשפחה ציונית, ששרד את השלטון הנאצי, עלה ארצה בשנת 1939 והוגלה למעצר עקב פעילותו המחתרתית באצ"ל. עם שחרורו מהגלות התגייס לצה"ל, טיפס והגיע לדרגת הפרקליט הצבאי הראשי – תפקיד שמונה אליו על ידי דוד בן גוריון. בהמשך מונה על ידי לוי אשכול לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ומאז צמח במערכת המשפט בישראל עד למינויו כנשיא השביעי של בית המשפט העליון, תפקיד אותו מילא במשך 12 שנים ולמעשה היה נשיא בית המשפט העליון הוותיק ביותר וללא ספק הנשיא המשפיע והחשוב ביותר בהיסטוריה של ישראל. איש משפחה וחברה, שהקדיש את חייו במסירות נפש, בצניעות ובממלכתיות ראויה להערצה, לחיזוק יסודות הצדק והמשפט ולהבטחת חירויות הפרט וחירות הלאום כמדינה יהודית ודמוקרטית.

לצד עשייתו הציבורית, התחבבה עליו העיר אילת והוא ליווה אותה במשך שנים רבות ושימש לבקשת ראש העירייה דאז – מאיר יצחק הלוי, כיו"ר פורום ידידי פסטיבל הג'אז וכנשיא כנס אילת להתמודדות עם אלימות בחברה הישראלית. על תרומתו הרבה לעיר אילת, זכה בשנת 2011 לאות יקיר העיר. עוד בזכות תרומתו לחברה, לערכים, לדמוקרטיה, לאהבת ישראל ולמורשת ישראל, זכה שמגר בחייו בפרסים רבים כמו פרס ישראל על מפעל חיים, פרס מורשת בגין, תואר כבוד ממוסדות אקדמיים ועוד. אלה לצד רחובות ומבני ציבור רבים הקרויים כיום על שמו, אליהם מצטרפת גם השדרה והכיכר בעיר אילת.  

 

 

על הכיכר הקרויה על שמו של מאיר שמגר הוצב פסל ברונזה שנקרא גאודה – טורסו שזה למעשה פלג גוף עליון גברי חזק וחסון. את הפסל תרמה סילביה סקאל, אלמנתו של הפסל היהודי מקסיקני – חוזה סקאל ז"ל, שתרם לעיר אילת בשנים האחרונות, ארבעה פסלים: פסל "כריש השלום" הממוקם בכיכר התיירות, פסל "בת הים הקטנה" הממוקם בשדרת אקפולקו, פסל הזיכרון לשואה הממוקם בכניסה לגן פרדקין ופסל הגאודה בכיכר שמגר. חוזה סקאל ז"ל אהב את ישראל ואהב מאוד את העיר אילת. בדרך האומנות בחר סקאל לחזק את יחסי ישראל מקסיקו ועשה זאת באהבה רבה. במעמד קריאת השדרה והכיכר על שמו של מאיר שמגר, נחנך גם הפסל בהשתתפות סילביה סקאל - אלמנתו של הפסל ובתם.

במהלך הטקס אמר ראש עיריית אילת – אלי לנקרי: "יש לנו הכבוד להנציח את השופט מאיר שמגר, שהיה ממניחי ומייסדי מערכת המשפט בישראל ומי הקדיש את חייו לשירות העם והמדינה. שמגר היה סמל ומופת לשלטון החוק ולהגנה על זכויות היסוד ועל ערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל". בדבריו התייחס ראש העירייה גם לשיח סביב מעמדה של מערכת המשפט ואמר: "דווקא בימים אלה בהם מערכת המשפט מצויה בלב השיח הישראלי על מקומה ומעמדה ביחס בין הרשויות השונות, דמותו המתונה והמיוחדת של השופט שמגר הייתה יכולה לסייע מאד". עוד בדבריו הודה ראש העירייה לגברת סקאל שממשיכה את דרכו של בעלה חוזה וממשיכה לשמר את הקשר עם העיר אילת. "הצבת הפסל בכיכר ושדרה על שמו של השופט שמגר מסמלת את השילוב המיוחד בין שני אנשים יחידים ומיוחדים, שאהבו את עירנו אילת ואנחנו מודים על כך" אמר ראש העירייה.

 

 

רמי שמגר בנו של השופט מאיר שמגר ביקש גם הוא להודות לעיר אילת על הנצחת אביו ואמר: "אני משוכנע שההנצחה כאן בעיר אילת היתה משמחת ומרגשת במיוחד את אבי המנוח בזכות הקשר והחיבה המיוחדים שרחש אבי לעיר אילת, לכן הכבוד שרוחשת העיר אילת לאבי בקריאת שדרה וכיכר על שמו מרגשים אותנו, בני משפחתו באופן במיוחד". בדבריו התייחס רמי גם לתכלית מוסד ההנצחה שיש בו הבעת כבוד והערכה מצדנו כחברה למי שתרם לחברה. "התכלית השניה היא חינוכית" אמר והוסיף: "בהנצחת האדם מנכיחים את הערכים והדרך שהוא ביטא, אלה משמשים כמורה נבוכים כאן והיום. בזכות ההנצחה הזיכרון הופך לנחלת החברה כולה והופך לזיכרון קולקטיבי של העם המבסס זהות ומחבר בינינו לבין ההיסטוריה והמורשת ובין כל הפרטים בחברה כבעלי היסטוריה משותפת. הזיכרון הוא המשמש מצפן להמשך הדרך. אני מאמין שהכיכר והשדרה שאנו חונכים היום ישיגו את אותן תכליות חשובות".

גם סילביה סקאל – אלמנתו של הפסל חוזה סקאל הודתה לעיר ולעירייה ולנציגים שמלווים אותה בעמותה הספרדית יהודית ואמרה: "עבור חוזה סקאל, מסמלת הרוח של הפסל, צדק, חוק, יושרה, חוזק, שנינות, סדר, אנרגיה, נאמנות ושלום ומתאימה בדיוק לכך שהוא מוצב בכיכר אל שם מאיר שמגר, שזו היתה דרכו".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש