כל מה שחשוב לדעת על תביעה לגמלת סיעוד

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 29/4/2022 11:11 ● ערב ערב 3066
חולים סיעודיים זקוקים לעזרה, בהיקפים שונים בהתאם למצבם, בביצוע פעולות יום-יומיות או אפילו להשגחה קבועה. על מנת לסייע להם ולבני משפחתם להתמודד עם המצב הלא פשוט, מעניקה המדינה באמצעות המוסד לביטוח לאומי שלל שירותי סיעוד. כדי לקבל את השירותים הללו, יש להגיש תביעה לגמלת סיעוד, לה זכאים מבוגרים שהגיעו לגיל פרישה.
כל מה שחשוב לדעת על תביעה לגמלת סיעוד
תגיות:

כחלק מתהליך אישור התביעה, עוברים הנבדקים מבדק בשם ADL שנועד לקבוע אם הם אכן סיעודיים, ומהי חומרת מצבם. במאמר זה נסביר על המבדק, אותו יש לבצע גם עבור תביעות סיעוד מפוליסות ביטוח, ועל השירותים השונים שניתן לקבל במסגרת הגמלה.

 

מה זה ADL?

 

אלה ראשי תיבות של המילים Activities of Daily Living, כלומר - פעולות של חיי היום-יום. מטרת המבדק, לבחון לעומק את יכולת התובעים לבצע שלל פעולות שגרתיות ולהגדיר את רמת התלות שלהם. על כל אחת מהפעולות הנבדקות, הם מקבלים ציון, וסך הציונים קובע את דרגת הסיעוד. אלה הפעולות הנבחנות:

  • מעבר בין תנוחות - האם הנבדקים מסוגלים לקום לבד, או לעבור ממצב של שכיבה לישיבה?
  • החלפת בגדים - האם הנבדקים יכולים להתלבש ולהתפשט באופן עצמאי?
  • מקלחת - האם הנבדקים יכולים להיכנס בעצמם למקלחת או לאמבטיה, ולהתקלח ללא עזרה?
  • אכילה ושתייה - האם הנבדקים מצליחים להזין את עצמם?
  • שליטה על הסוגרים - האם הנבדקים שולטים על פעולות המעיים או פעולת הכליות?
  • ניידות - האם הנבדקים מסוגלים לנוע באופן עצמאי? אם הם משתמשים בעזרים כמו כיסא גלגלים או הליכון, הפעולה הזו נבחנת בהתאם.

 

איזה עוד שיטות אבחון קיימות?

 

לצד המבדק הפיזי, מצבם של חולים מסוימים מצריך גם מבדקים קוגנטיביים, שמטרתם לקבוע האם הם זקוקים להשגחה קבועה. בדרך כלל מדובר בתשושי נפש, אשר סובלים מקשיי הבנה, התמצאות, זיכרון, זיהוי וכו'. הערכות אלה מתבצעות בנוכחות בן/ת משפחה, והן מתבצעות באופן הבא: הנבדקים מתבקשים לפרט על שגרת יומם, תוך שבן/ת המשפחה מאשרים או מכחישים את נכונות דבריהם. במקרי הצורך, הנבדקים מתבקשים גם לבצע פעולות מסוימות, אשר ישקפו את יכולותיהם והקשיים שלהם.

איזה שירותים מקבלים בגמלת סיעוד?

אם נקבע כי נבדקים אכן נמצאים במצב סיעודי, עוברים לשלב הטיפול. ראשית, על פי חומרת המצב, מחליטים האם להעבירם למוסד טיפולי מתאים, או שניתן להשאיר אותם בסביבה הביתית שלהם, לטיפול של בני משפחה ומטפלים מקצועיים. מעבר לזה, מבדק ה-ADL מכתיב את היקף שירותי הסיוע להם הם זכאים. כל החולים שזכאים לגמלת סיעוד, מקבלים מטפלים סיעודיים למספר שעות בחודש (בהתאם לציון המבדק) ועובדים סוציאליים, שתפקידם לפקח על הטיפול ולייעץ לחולים, למטפלים ולמשפחה.

יש גם אפשרות להמיר את שעות הטיפול, או חלק מהן, בשירותים או מוצרים מסוימים, למשל: לחצן מצוקה, שרותי כביסה, חיתולים וכו'. אפשרות נוספת היא להמיר את שעות הטיפול בגמלה כספית חודשית. מעבר לזה, אם מקבע כי חולים זכאים ל-4.5 שעות חודשיות ומעלה של טיפול, ניתן גם להגיש עבורם בקשה לטיפול קבוע של עובד זר.

אם אתם לא מסכימים אם ההחלטה שניתנה בעקבות המבדק, כלומר התביעה שלכם נדחתה או שנקבע סיעוד בדרגה נמוכה מדי, אתם יכולים לערער לוועדת עררים. אם חלה החמרה במצבו התפקודי של זכאים לגמלת סיעוד, וקודם לכן הם הוגדרו ברמה הנמוכה מגמלת הסיעוד המקסימלית (רמה 6), אתם יכולים בכל שלב להגיש בקשה להגדלת הזכאות. ניצולי שואה עם 6 נקודות ADL ומעלה, זכאים לתוספת של 9 שעות סיעוד בשבוע.


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש