הולכים על נעים ונוח בסביבת העבודה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: או-מד מדיקל ● 21/11/2016 14:22 ● מה נשמע
סביבת העבודה היא המקום בו אני מעבירים כמעט את רוב שעות היום שלנו ▪ מחקרים הוכיחו שכשאתה נמצא בחלל שנעים לך וכשאתה מוקף ביופי והרמוניה, יש לזה השפעות חיוביות על הנפש ואגב כך על התפוקה בעבודה ▪ אספנו עבורכם טיפים לעיצוב משרדים עם נגיעה אילתית
הולכים על נעים ונוח בסביבת העבודה
נעים ונוח

חברות גדולות בעולם כבר הבינו את הקשר בין משרד מעוצב להעלאת המכירות של העסק. חברות בינלאומיות כמו 'גוגל' ו'אפל' התפרסמו בין היתר, בזכות מיתוג סביבת המשרדים המעוצבים שלהם ברחבי העולם, כשמה שמנחה אותם זו הפילוסופיה הידועה מעולם העסקים, שככל שהחברה מוכרת יותר, היא תזכה לנאמנות גבוהה יותר הן מצד הלקוחות והן מצד העובדים שלה. בכל מקרה גם אם העסק שלכם הוא עסק קטן ואילתי, והוא לא עומד להתפרסם כמו שתי חברות הענק האלו, הוא עדיין יכול להיות מדובר בזכות הדגשת הייחודיות שלו באמצעות עיצוב הפנים של המשרד.

 

אם העיצוב יוצר איפיון ספציפי שמתאים להוויית החברה, נוצר קשר רגשי בין המותג שלה לבין העובדים, הספקים, המבקרים ושאר הלקוחות. כך, למשל, פרויקט אגף ההכנסות של עיריית אילת, שהצליח לשבור את התדמית המוניציפאלית הקרה שלו בזכות עיצוב חם, מאוורר ומרגש.  "כשאתה מוקף ביופי והרמוניה, זה לגמרי משפיע על הנפש. זו הייתה מטרת על בעיצוב אגף ההכנסות", מסבירה יסמין שושני, אדריכלית ומעצבת פנים, האחראית לחידוש המרענן שעבר אגף ההכנסות לאחרונה, כשלזכותה ניתן לזקוף עוד כמה משרדים אילתים ראויים שעברו מתיחת פנים דומה. "מעצם האופי של המקום, אנשים מגיעים כדי לשלם חובות וכסף וזה תמיד משהו שפחות נעים להתעסק איתו. המטרה הייתה שהתושבים יכנסו לחלל שיהיה נעים בו, שיכבד אותם ושלא יהיה מאיים ומרתיע. מנגד היה חשוב לתת לבנות שעובדות במקום סביבת עבודה אופטימאלית, כי העבודה שלהן לא פשוטה. הן נתונות תחת הרבה לחצים ומצבים לא נעימים. בגלל המורכבות והרגישות שבתחום העבודה המסוים הזה הפרויקט ארך המון זמן. כולם היו מעורבים בתכנון, ולכן לקח זמן עד שהצלחנו למצוא את התשובה המדויקת ביותר לכל אחת מהעובדות. מה שסרבל מצד אחד, אבל יצר שיתוף פורה בין כל העובדים באגף". 

 

הרמוניה עיצובית בחללי עבודה


"Eilat hub" , החממה ההייטקית החלוצית שקמה בעיר, הייתה יריית הפתיחה הראשונה של המשרדים החדשניים שצצו באילת. לזכותה של יסמין שושני, 
מעצבת הפרויקט ייאמר כי הפרויקט גרף לא מעט תשבוחות נלהבות מהארץ ומהעולם, מה שהוליד אחריו עוד משרדים שביקשו לשנות את תדמיתם. אחד מהם הוא המשרד של חברת הסטראט אפ  "trucknet" בפארק 'אמתל'. משרדים בבעלותו של יזם אילתי בשם חנן פרידמן, של חברה שפיתחה אפליקציה באמצעותה ניתן לאתר משאית הובלה שעושה את דרכה חזרה כשהיא ריקה ולהשתמש בשירותיה. 


"הפרויקט הראשון שלי שהיה לו קשר קונספטואלי לעיצוב משרדים היה חנות 'באג מחשבים' בטיילת 'המלך שלמה' שהסתיים בשנת 2011", משחזרת שושני. קודם לכן עיצבתי בעיקר בתים ומספר מסעדות. 'החממה ההיטקית'  בעיר הייתה בעצם המשרד הראשון שעשיתי בקונספט אחר- ששייך לעולם החדש, לדור החדש לשיתופי פעולה במרחב עבודה משותף. משהו שמדברים עליו המון בהייטק. שם, להבדיל ממה שהיה מוכר במקצועות אחרים, עניין שיתוף פעולה מאוד מטופח, מושקע ומקובל. וזה משליך גם על כל הטרנד העולמי. אחרי ששמעתי את אור, המנהל ה'האב' מדבר על סביבת העבודה בארה"ב, הבנתי שהכל מתחבר. ככה הם תופסים את החיים, ממקום של ערבות הדדית ועזרה הדדית. אחד מושך את השני למעלה. יש בהשקפת העולם הזו משהו אקולוגי-אנושי. אם הם עוזרים אחד לשני אז הם גם עוזרים לעולם. כך שיש סיכוי שהם יעדיפו לתת מקום לאנרגיה סולארית ולחומרים טבעיים וישימו דגש על הרמוניה עיצובית בחללי העבודה. בכלל, האני מאמין העיצובי שלי הוא שצריך להתחיל מלמעלה. אם רוצים להימנע מחלל שבנוי מטלאים טלאים, שכמעט אף פעם לא נראה טוב באמת, צריך להתחיל מלמעלה מבחינת הקונספט. 
שתהיה כותרת וסיבה לאיך רוצים שהדברים ייראו, ואז מאוד ברור איזה חומרים צריך לבחור, סוג תאורה, ריצוף ועוד. ברגע שלכל דבר יש סיבה, נוצרת הרמוניה, כי הכל שייך והכל מחובר. והאנשים שנמצאים בתוך חלל העבודה הזה כמעט רוב שעות היום, מרגישים את זה.
 


מהם הדברים החשובים בהם צריך להתחשב כשבאים לתכנן משרד? 


●הדבר הראשון הוא איזה שירותים המשרד נותן- כי העיצוב יהיה נגזרת של אופי המקום. לא נעצב בצורה זהה משרד פרסום ומשרד עורכי דין. במשרד פרסום תרצה לראות חשיבה מחוץ לקופסה, בעוד במשרד עורכי דין תרצה לראות דברים יותר רשמיים ומעונבים. 
●הדבר השני הוא הסגנון של בעלי המשרד ושל האנשים שעובדים שם. בתכנון ה'טרק נט', אחד המתכנתים המובילים של החברה, לא יושב אף פעם על כסא ליד שולחן. שולחן העבודה שלו היא הספה עם הרגליים למעלה. מה שהוביל למסקנה שחייבים ספה במשרד, ואז היה צורך לחשוב על איפה ממקמים אותה, כדי שיהיה לו איפה לשבת. 
●הדבר השלישי הוא חלוקת חלל ובדיקה של הצרכים הרלוונטיים: כמה חדרים, חדר ישיבות, פינת המתנה, שירותים, משרד פתוח או סגור ואז לקחת את השטח הנתון ולחלק אותו בצורה הכי טובה, כך שלכל פונקציה יש מקום בחלל והיא נמצאת במערכת יחסים נכונה עם הפונקציה השכנה. משמע, האם משרד המנהל חשוף לכניסה או האם הוא נסתר מקבלת קהל? יש או אין פקידת קבלה? איפה ממתינים? איפה נמצא המטבחון? 
האם האורח מכין לעצמו קפה או שהמזכירה מכינה לו? יש פה המון פסיכולוגיה. למשל, במשרד פרסום, לא יפתיע אותנו למצוא מטבח פתוח וצבעוני, שהאורח בו יכול להכין לעצמו אספרסו ומיץ תפוזים. לעומת זאת במשרד עורכי דין המטבח יהיה נסתר והמזכירה תשאל את הלקוח כמה סוכר? יש המון חשיבות לשלב תכנון החלל, כי הוא הופך להיות החיים במקום. 


●השלב הבא הוא הגדרת קונספט עיצובי- אחרי שניתחנו מה המשרד עושה, את אופי האנשים וחילקנו את החלל, מחליטים על קו עיצובי. אני באופן אישי מאוד אוהבת להשתמש בחומרים טבעיים. זה מכניס חמימות ונועם לחלל. ברגע שיש קונספט אז יש סיבה. לא סתם דוחפים אלמנט, יש המון דגש על החיבור בין החומרים. אם עושים קיר מאבן, צריכה להיות לזה סיבה. לכל אלמנט שבוחרים להכניס לחלל יש משמעות והשפעה על התחושה ועל האווירה. אני משקיעה המון זמן בהתאמה של חומרים. לפעמים אני מסתובבת חודשים עם תיק ובתוכו דוגמאות של בדים, פורמייקות, ריצוף, אלומיניום ועוד. בכל הזדמנות אני פורסת אותם ובודקת שהכל מתאים. אחרי שבוע או שבועיים אני בודקת שוב אם זה עדיין נראה לי טוב. זו עבודה סיזיפית וארוכה ומאוד מוקפדת. בעיקר בבחירות נועזות כמו שאני אוהבת לעשות, צריך להיות מאוד מדויקים, כי בקלות אתה בוחר את התו הלא נכון וכל הסימפוניה מתפקששת. ובתוך החלל במקום הרמוניה אתה עלול לקבל תחושה צורמת. 

 

 

מהם הדגשים שלך בעיצוב משרדים? 
"בכל פרויקט שלי תמיד אתן את הדעת לפן הסביבתי -אקולוגי -חסכוני באנרגיה כמה שניתן. אם זה שימוש בתאורה חסכונית, שימוש בחומרים ממוחזרים, עץ ממוחזר, לאפשר לאור טבעי לחדור פנימה לתוך החלל שיש לזה גם השפעה פסיכולוגית חשובה. שימוש בחומרים עם תוחלת חיים ארוכה. למשל באגף ההכנסות השתמשנו בריצוף אבן, כי זה חומר שלא מתבלה אחרי כמה שנים ואפשר ללטש ולחדש. שימוש בבדי ריפוד עמידים ורחיצים. אני גם מאוד אוהבת לשלב אומנים מתחומים שונים בפרויקטים מה, שמוסיף עושר ייחודיות ועניין. באגף ההכנסות נעזרתי בעינת שטקלר, אומנית מיחזור, שבנתה את קיר העץ בכניסה, ובמאיירת סוהיני טל מתל אביב, שהכינה לעירייה במיוחד איורים רלוונטיים לאילת, שהפכנו אותם לטפטים והם הותקנו על הקירות. ככה אנחנו מייצרים אומנות מקורית ואנחנו תומכים באומנים. יש לזה בעיניי משמעות חשובה". 

 

יש טרנדים בעיצוב משרדים? 
"אני נוהגת לומר: לא על הטרנד לבדו! כי בסוף זה נהפך לוועדת קישוט וזה הדבר האחרון שיכול לתאר אדריכלות פנים. תמיד יש טרנדים, אבל אני לא מאמינה בטרנדים, כי אורך החיים שלהם קצר וזה נוגד את הגישה האקולוגית שלי ואת הגישה האנושית. התהליכים הם עמוקים וארוכים. כשמתכננים חלל ממקום עמוק הוא נשאר רלוונטי לעוד הרבה שנים. 

באופן כללי אני לא ממליצה ללכת על פי טרנדים, אבל אני נעזרת בהם. למשל, הסגנון התעשייתי כבר נמצא פה די הרבה שנים, וזה גם מה שפוגשים היום בעולם - חללי עבודה משותפים, תקרה גבוהה, עבודה עם בטון חשוף, ברזל, עץ טבעי ועוד... אני משלבת את זה כשזה רלוונטי אבל זה לא הרג ובל יעבור". 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש