מי יתקן את צינור המים?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: מירב לוי דיאמנט ● 6/6/2024 08:26 ● ערב ערב 3175
למעלה מחצי שנה נאלצים דיירי בניין 615 בעיר לשלם על נזילת מים נסתרת מאות קובים ● בעין נטפים טוענים כי מאחר ומדובר בצריכת מים משותפת הדבר אינו באחריותם, בעיריית אילת טוענים כי גם הם לא אחראים לתיקון הנזילה אלא הדיירים בלבד, ובאין וועד מסודר בבניין הישן, ארבעה בעלי דירות מפרפרים מרשות לרשות ● מה שהקשה עוד יותר על פיתרון הבעייה היתה העובדה כי הנזילה אותרה מתחת ליחידת דיור הממוקמת מעל קו המים הראשי בחצר ● גם בקשת הדיירים כי העירייה תשלח איש מקצוע לתקן את הנזילה ותחייב את דיירי כל הדירות נדחתה ● הדיירים מתוסכלים
מי יתקן את  צינור המים?
''מן הראוי שבעיריית אילת יבינו את מצוקת התושבים ויסייעו לפחות להגיע לכל בעלי הדירות''. בניין 615

   בעיריית אילת פועלת האגודה לתרבות הדיור שאמורה, בין השאר, לסייע לבעלי דירות בבניינים משותפים בהתנהלותם. בעיריית אילת גם פועלת מנהלת השכונות הוותיקות בניצוחו של נחום סרי, גם כאן אמורים לסייע לדרי שכונות הוותיקות בתפקוד שגרתי. אלא שאלה וגם אלה, כמו גם עיריית אילת ותאגיד עין נטפים, לא יכלו משום מה לסייע לדיירי בניין 615 בעיר שגילו בבוקר אחד לפני כחצי שנה כי בבניין ישנה נזילה סמוייה, כזו שאולי לא נראית בעין בשכונה אבל לגמרי מורגשת בכיס בסעיף הצריכה המשותפת של הבניין. תוך זמן קצר החמירה הנזילה והפכה מקובים בודדים לכל דייר לעשרות קובים שהצטברו בקריאה משותפת כל כל הבניין לכמה מאות קובים כואבים בכל כיס.

מה עושים כשלא מכירים את השכנים?
   מאחר ומדובר בבניין ישן, ומאחר ומרבית המתגוררים בו הינם שוכרים שלא ממש מכירים אחד את השני ובטח שלא את בעלי הדירות בבניין, הפכה משימת תיקון הנזילה לבלתי אפשרית. ארבעה בעלי דירות בלבד שינסו מותניים וניסו לפתור את הבעייה בשם האוכלוסייה החלשה שמתגוררת במקום. אלא שאם נדמה היה להם בתחילת הדרך שיהיה מישהו שיוכל או יסכים לעזור להם במשימה, מהר מאוד הם גילו כי הנוח ביותר מבחינת הרשויות הוא להעביר את הגחל הרותח מצד לצד. 


   בתאגיד המים עין נטפים הבהירו לדיירים כי מאחר ומדובר בצריכה משותפת, אין באפשרותם לסייע להם בפיתרון הבעייה. כאן הוסבר להם כי עליהם להביא בעצמם לבניין מאתר נזילות, שימצא את מקור הנזילה, יתקן ויחייב את בעלי כל הדירות. מהתאגיד אמנם נשלח פקח למקום, אלא שגם הוא קבע כי מדובר במיקום נזילה שאינו מאפשר את התערבות התאגיד. בצר להם פנו הדיירים שוב ושוב למוקד העירוני 106 כדי לשמוע שוב ושוב את הטענה כי עליהם לפתור את הבעייה בעצמם. "שוב ושוב נאמר לנו כי האחריות לתיקון חלה עלינו ולכן עלינו להביא איש מקצוע למקום שיתקן".

   ומי ישלם? אני תוהה וחנה, אחת מבעלות הדירה מסבירה: "זו בדיוק היתה הבעייה. מאחר והתיקון אמור ליפול על כל הדיירים היה לנו ברור שאנחנו חייבים להגיע לכל בעלי הדירות, כדי שתשלום התיקון יתחלק בין כל בעלי הדירות, אבל איך אפשר להגיע לבעלי הדירות בבניין כזה שכולו מושכר?", תוהה חנה. בצר להם פנו הדיירים לראש מנהלת השכונות הוותיקות בעירייה נחום סרי, שאמנם הצהיר בפני הדיירים שהוא מוכן לעזור, אבל בפועל גם לו לא היה פיתרון יעיל לבעייה. "הוא הבטיח לעזור אבל כשביקשנו ממנו את רשימת השמות ומספרי הטלפון הניידים של בעלי הדירות, רשימה שנמצאת באגף ההכנסות של עיריית אילת, הוא הבהיר לנו שהוא לא יכול למסור לנו את הפרטים. את מבינה את זה? אז איך בדיוק הוא התכוון לעזור לנו? לא ברור. ביקשנו לדעת איך אם כך אנחנו אמורים להגיע לכל בעלי הדירות, אבל לא היו לו תשובות". ובינתיים הנזילה רק הלכה והחמירה.

 

 

הצינור שגרם לבעיה

 

שאבתם מים בששון


   כעת התברר על ידי פקח נוסף של עין נטפים שבכל זאת נשלח למקום, כי מקור הנזילה הוא ככל הנראה בצינור הממוקם מתחת ליחידת דיור שיושבת על חצר הבניין. בעל הדירה אמנם טוען כי כשקנה את הדירה הוצגו בפניו כל האישורים המאשרים כי היחידה נבנתה כדת וכדין ויש לה את כל אישורי הבנייה וההנדסה הנחוצים. אם בתחילת הדרך ניסה בעל היחידה להימנע מהצורך הבלתי נמנע להפריד לדייר ולפתוח את הריצוף כדי להגיע לקו המים הראשי, מהר מאוד המחישו לו התרעות העירייה כי הוא לא באמת יכול להתלבט אלא חייב לאפשר את הגישה לצינור הראשי דרך היחידה שלו. בלית ברירה נאלץ עכשיו הבעלים של דירת הקרקע והיחידה לא רק לאפשר נגישות לצינור הראשי דרך היחידה שלו שהריצוף שלה הורם חלקית, אלא מאחר ולא היה מי שישלם, הוא לקח על עצמו לשלם לפחות באופן זמני את הוצאות התיקון, בתקווה שיצליח אחר כך להגיע לכל בעלי הדירות בבניין ולבקש את השתתפותם בהוצאה הלא מתוכננת.
   לאחר סחבת של כחצי שנה גילה איש המקצוע כי אכן מקור הנזילה הוא בקו המים הראשי של הבניין כולו שנמצא מתחת ליחידת הדיור. "בדוח התיקון שהגיש איש המקצוע לבעלים של דירת הקרקע נכתב: "הממצאים מלמדים על דליפת מים מהצנרת הראשית....חשוב לציין שצנרת זו בטיפולה ואחריותה של עיריית אילת. לטענת עיריית אילת על דיירי הבניין לבצע תיקון לצנרת בשל בניית תוספת והגדלת הדירה על הצנרת הראשית".
   "אם מדובר ביחידת דיור שקיבלה את אישורי אגף ההנדסה, נשאלת השאלה איך לא התבקש בעל היחידה להסית את קו המים הראשי הממוקם מתחת למבנה שנבנה? אם הוא התבקש לעשות כך, נשאלת השאלה איך פיקוח ההנדסה לא בדק שהנושא באמת טופל? אם היחידה לא קיבלה את אישורי אגף ההנדסה בעירייה, קרי מדובר ביחידה שאינה חוקית ומאושרת, נשאלת השאלה איך לא פעלה עיריית אילת עד היום להריסתה בעיקר לנוכח העובדה כי היא יושבת על קו המים הראשי של הבניין?", תוהים הדיירים שמצאו את עצמם תקועים באמצע סאגה לא ברורה כשהם עדיין מנסים לבקש מכל גורם אפשרי לסייע להם בפתרון הסוגייה.

 

הדיירים מאוכזבים מהטיפול. נחום סרי, יו''ר מינהלת השכונות הוותיקות ● צילום: עומר כרמון

 

"לפחות סייעו בהגעה אל בעלי הדירות”


   אז איך נגמרה הפרשייה? הנזילה תוקנה. בעל היחידה חוייב בתשלום של 5,000 ₪, סכום שלטענתו אמור להתחלק בין כל בעלי הדירות בבניין, אחרי הכל מדובר בקו מים ראשי של הבניין כולו שנפגע ולא כתוצאה ממשהו שהוא עצמו גרם. אלא שגם עכשיו לא ברור לו, ממש כפי שלא ברור לארבעת בעלי הדירות האחרים, איך הם אמורים להגיע לכל שאר בעלי הדירות כדי לחלק ביניהם את עלות ההשקעה. "מן הראוי שבעיריית אילת יבינו את מצוקת התושבים בעיר בעלת ייחודיות כמו אילת בה מרבית הדירות שכורות ויסייעו לפחות להגיע לכל בעלי הדירות", מבקשים הארבעה המעורבים.

   בתגובה לטענות המועלות בכתבה מסרה דוברת עיריית אילת: "תמוהות טענות הדיירים שכן הם קיבלו את מירב המענים על אף שמדובר בשטח פרטי. ראשית נציין כי העירייה מתערבת בשטחים פרטיים משותפים רק כאשר מדובר במפגע הנראה לעין. יחד עם זאת, לאחר פניית דיירי הבניין, שלח נחום סרי, ראש מינהלת שכונות וותיקות, לבעל הנכס והתריע בפניו על העניין. בעל הנכס הודיע שיטפל. בעלי הדירות עודכנו בדבר הטיפול". 


   לאחר שהצגנו בפני הדוברת את חוות דעתו של האינסטלטור שטיפל בנזילה מסרה דוברת העירייה: "כל תחום המים מטופל על ידי תאגיד עין נטפים. לגבי פניית האדון (הבעלים של דירת הקרקע), הוא מוזמן לפנות לגורמים האמונים".
 
  מנכ"לית תאגיד המים עין נטפים, חן סלטי, הבהירה כי:
"שלחנו פקח שבדק ומצא כי מדובר בנזילה ששייכת לדיירים. אמנם מדובר בנזילה של מים, אין לנו סמכות ויכולת לטפל בצנרת פרטית שהיא אחרי השעון הראשי. קבלן עין נטפים לא מוסמך לטפל בצנרת פרטית וגם אין לנו יכולת לחייב את הדריים. שוב, למרות שזה מים, לא בסמכותנו לטפל בזה". 


   לאחר שהעברנו למנכ"לית התאגיד את קביעת איש המקצוע כי מדובר בצנרת ראשית של העירייה מסרה סלטי: "צנרת עירונית מטופלת על ידינו. צנרת פרטית על ידי התושבים. אין לי מושג מה זו צנרת ראשית". 
   עד היום לא נמצא ולו גורם עירוני אחד שיוכל לסייע בידי הדיירים להגיע לכל בעלי הדירות בבניין על מנת לחלק ביניהם את עלות התיקון. ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת