שובה של סיירת ההורים

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: ● 6/6/2024 08:16 ● ערב ערב 3175
אחרי הפסקה של כשמונה חודשים, סיירת ההורים חוזרת לרחובות ● עם רכזת חדשה ואמביציוזית בשם לינוי יחיא (32), עם תפיסה שההורים לא אמורים להיות פקחים אלא לדבר עם בני הנוער בגובה העיניים ועם מעבר מרשת המתנ''סים לזרועות עיריית אילת ● אז אמנם עדיין אין מספיק היענות מצד ההורים, אבל היי, לפחות הנוכחות החשובה כל כך של ההורים בשטח חוזרת ● רינת לייבוביץ, יו''ר פורום ההורים העירוני קוראת להורים לשנס מותניים ולהצטרף: ''הסיירת מצילה ילדים וזו לא קלישאה'' ● רכזת סיירת ההורים לינוי יחיא: ''הקונספט החדש של הסיירת הוא לא להיות פקחים אלא לדבר עם בני הנוער בגובה העיניים''
שובה של סיירת ההורים
''התחושה שההורים נעשו קצת אפאטיים וזו בדיוק ההזדמנות לקרוא להם להצטרף''. סיירת ההורים

   אחרי הפסקה של כשמונה חודשים חזרה סיירת ההורים של אילת לתפקוד. פעמיים כבר יצאו הורי הסיירת לשטח. בפעם הראשונה בערב העצמאות ובפעם השנייה בערב ל"ג בעומר. אמנם רצון יש והרבה אלא שגם היום, לאחר שההפסקה הארוכה מדי גרמה לכל אנשי המקצוע בעיר להבין עד כמה פעילות סיירת ההורים חשובה בשטח, עדיין קשה לרתום את ההורים למשימה. מי שנכנסה לתפקיד כבר בתחילת חודש ינואר ומאז היא מנסה לקדם את העניינים היא לינוי יחיא בת ה– 32, רכזת קהילה בעירייה, סטודנטית לתואר שני בייעוץ חינוכי והתמחות בייעוץ משפחות שמגיעה מתוך החינוך הבלתי פורמאלי בעיר ומתוך עבודת השטח עם בני הנוער. בין השאר היא עבדה בקיץ באוהל הנוער ובזמן המלחמה באוהל החירום שנפתח לצעירים, כך שהיא לגמרי מבינה את בני הנוער, מאיפה הם מגיעים ולאן הם הולכים.

   אלא שלצד הרצון הגדול של המערכת העירונית ושל העוסקים בדבר להצמיח שוב את סיירת ההורים שפעלה בעיר במשך 16 שנים, גם הפעם, אחת הבעיות הגדולות היא להצליח להוציא את הורים מהבית בלילות, בסופי השבוע ועדיין לא דיברנו על הקושי שעומד בפני ההורה במפגש הפרטי עם המתבגרים שאצלו בבית. אם בתחילת הדרך הצליחה לינוי לגייס 19 הורים, מהם שני אבות, הרי שכיום נותרו בפול 11 אימהות בלבד. שני האבות כבר פרשו. "לאנשים לא הסתדר. לחץ בעבודה, לא מסתדר עם הילדים וכדומה. לא תירוצים, אני מבינה, לא קל לצאת בלילות ועדיין ההורים חייבים להבין שהם צריכים להיות במקום הזה עבור בני הנוער. הלוואי ויכולתי לגייס 20-30 הורים כדי שנוכל לצאת לסיורים כמו שצריך, בעיקר עכשיו לקראת החופש הגדול שזה ממש חשוב", היא אומרת ומזכירה שלא פחות חשוב הוא להצליח לגייס אבות למשימה, שכן נוכחות גברית מאוד חשובה לבני הנוער. "לאורך הדרך ההורים בסיירת עוברים הכשרות שנותנות להן את הכלים להתמודדות נכונה מול בני הנוער", מסבירה לינוי. "איך מנהלים שיח עם בני הנוער, איך מזהים מאפיינים לסיכון אצל בני הנוער ועוד כהנה וכהנה. אם אנחנו נתקלים במשהו מסכן חיים אנחנו כמובן קוראים למי שצריך, אבל אנחנו לגמרי לא 'שטינקרים'. הרעיון שלנו להגיע לבני הנוער לא ממקום של ביקורת או פיקוח אלא דווקא ממקום של שיח משמעותי
   כך או כך, לינוי מצידה, יחד עם מגי טובל, המנהלת הרשותית של הרשות לביטחון לאומי קהילתי באילת, שאמונים על תקצוב הסיירת יחד עם עיריית אילת, יעשו ככל יכולתם להצעיד את הפעילות החשובה הזו קדימה בגיבוי כל הגורמים העירוניים האפשריים- החל מפורום ההורים המרכזי בראשותה של היו"ר רינת לייבוביץ, דרך גורמי העיריה, משטרת אילת והמשל"ט.

 

משנה מסגרת, משנה קונספט


   במשך כל השנים פעלה סיירת ההורים תחת חסותה של רשת המתנ"סים באילת. עכשיו חותמת סיירת ההורים לא רק על שינוי הקונספט המוביל אלא גם עברה לפעול כשלוחה של עיריית אילת. "סיירת ההורים היא מנעיתית", מסבירה לינוי יחיא, רכזת הסיירת. "לא שייכת עוד למתנ"ס, לא למשטרה, אלא לעירייה. בזמן שהמתנ"ס ניסה להפוך את הסיירת למשהו כמו הורים בקהילה, הורים שעושים עם הצעירים פעילות חברתית ומשמשים כפקחים במרחב, מרגע שעברנו לחסות העירייה, שינינו קונספט. היום תפקיד ההורים בסיירת הוא לנהל שיח משמעותי עם הנערים והנערות. אנחנו באים ממקום של לדבר איתם, לראות שהם בסביבה מוגנת שכולם בטוב".

עד כמה נוכחות הסיירת חסרה ברחובות?
   "חסרה מאוד עד כדי כך שהילדים כבר שכחו מה זו סיירת הורים. הסתובבנו בעצמאות, הגענו לצעירים ששאלו אותנו אם באנו להרוס להם את המסיבה ולשפוך להם את האלכוהול...".

שפכתם להם אלכוהול?
   "לא. זה התפקיד של המשטרה. אנחנו הורים, לא שוטרים. ילדים לא צריכים עוד מפקחים במרחב אלא דמויות שאפשר לדבר איתם, לחלוק ולשתף והכל בגובה העיניים. את יודעת ממקום של דאחקות ולא ממשום של ביקורת. עם בני נוער אסור לבוא ממקום ביקורתי כי אז מפסידים אותם, אבל כשאתה מדבר איתם והופך לחלק מהם, עולים דברים מעניינים. דברים שמעסיקים אותם, שאלות שיש להם. זה השלב שהם בונים את עצמם. לפעמים אבא ואמא מדברים איתם וזה סופר חשוב, אבל לצעירים קשה לשמוע את זה בגיל הזה מההורים שלהם. לפעמים כשמישהו אחר בא מבחוץ ואומר להם את הדברים, הם מקשיבים לו יותר וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים להשיג. אז אנחנו לא יושבים ומעשנים איתם או שותים איתם אלכוהול", היא צוחקת, "אבל מדברים איתם על כל מה שצף ועולה, רואים שאין אלימות, שאין התנהגות קיצונית ואם צריך מפנים לגורמים מטפלים".

איזה כישורים הורה צריך כדי להצטרף לסיירת ההורים?
   "רצון לדבר עם הילדים, לב במקום הנכון, שיח בגובה העיניים ולהיות פתוח ללמידה. לומדים מהילדים לא מעט דברים. חוץ מזה לא צריך להגיע עם רקע מהבית".

הצעירים זורמים איתכם?
   "כן בטח. חלק מכירים אותי מהאוהל בקיץ, חלק מכירים את האמהות שבסיירת מכל מיני מיני מסגרות, יש שתי אימהות שהיו בסיירת הקודמת והם ממש בסדר. בני הנוער יודעים להתארגן, מתחברים משלושת התיכוניים וגם מהישיבה והם לגמרי צריכים את הדמות האחרת במרחב".

איך מגיבים הילדים שההורים שלהם בסיירת?
   לינוי מחייכת ומספרת: "היה לנו מפגש מעניין בעמצאות. "אה אמא, מה את עושה פה...????".

מה המסר להורים?
   "שיקומו, יעשו ויצטרפו אלינו. השאיפה שיהיו מספיק הורים מתנדבים ונוכל להכניס הורים לפארקים בשעות אחר הצהריים. יש אלימות בפארקים בשעות אחר הצהריים ולא יזיק שיותר הורים יידעו מה קורה עם הילדים. יש כיום קושי עם הכישורים החברתיים של הילדים, הקורונה, דור האינטרנט. הם צמאים לקשרים חברתיים ולא באמת יודעים להתנהל במרחב, אז כן יש פגיעה ברכוש, ריבים ואלימות בפארקים. אבל כרגע אנחנו חייבים להיות ממוקדים על הלילות. שיהיו לנו מספיק הורים שנוכל לפחות לצאת בכל סוף שבוע לשטח".

הורים פחות מעורבים כיום?
   "יש תחושה שאנשים פשוט פחות רוצים לצאת מהבית, כל אחד והסיבה שלו. אולי זה המצב, המלחמה, מילואים, אבל אנשים חייבים להבין עד כמה חשוב להיות מעורבים בתוך הקהילה שלנו בעיקר כשמדובר בילדים שלנו. כמו שמתנדבים במשטרה, במד"א, הכיבוי, גם אצלנו צריך מתנדבים, זה ממש חשוב".

 

יו"ר פורום ההורים העירוני בקריאה להורים: "הצטרפותכם חשובה. הסיירת מצילה ילדים"


   גם בפורום ההורים העירוני רואים חשיבות עליונה בשובה של סיירת ההורים לרחובות אילת ומקווים כי יותר ויותר הורים יענו לקריאה, ישנסו מותניים ויצטרפו לפעילות החשובה כל כך למען בני הנוער בעיר. יו"ר פורום ההורים רינת לייבוביץ אמרה השבוע: "התחושה שההורים נעשו קצת אפאטיים וזו בדיוק ההזדמנות לקרוא להם להצטרף. הסיירת באמת מצילה ילדים. אנחנו חיים בתקופה מטורפת בה הורים מאוד עסוקים לא רק בהישרדות אלא גם במחשבות. הראש לא מפסיק לעבוד ולפעמים זה בא על חשבון הילדים שמסתובבים ברחובות. כשאין מסוגלות הורית או כשיש מסוגלות אבל כרגע היא לא נוכחת, הורה אחר, שמגיע מבחוץ, יכול לאתר קושי של ילד, לדבר, לעזור ולכוון לפני שזה מגיע למשטרה, רישום פלילי ובלאגנים. לפעמים שיחה של מבוגר עם צעיר, מתוך הניסיון שלו, יכולה להציל עולמות. סיירת ההורים חשובה בקטע הזה בדיוק של תיווך, לעצור את הדברים לפני שהם מסתבכים. לצערי, הורגשה מאוד ברחובות היעדרותה של הסיירת בחודשים האחרונים ואני מברכת על חזרתה".

להורים המעוניינים להצטרף לסיירת – פנו ללינוי יחיא 0525-310-682  ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש