מאות בעלי חיים של תושבי הדרום חייבים אוכל

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 3/11/2023 04:40 ● ערב ערב 3144
בזמן שבעיריית אילת יוצאים המתנדבים מגידרם ודואגים לכל מחסורם של המפונים, נדמה שמישהו שכח את בעלי החיים שממלאים היום בעיר את חדרי בתי המלון יחד עם בעליהם ● בין כל אלו מנסים דניאלה אורטנר ומתנדביה מעמותת אילת אנימלס לתת מענה, אבל הביקוש גדול מהיכולת וגם היא חייבת עזרה ● אם בתחילת המלחמה שלחו בעלי העסקים בעיר יד עמוק לכיס ותרמו ככל יכולתם למען בעלי החיים, הרי שהיום עם צורך בכ- 300 ק''ג אוכל ביום מישהו חייב לעזור ומהר ● ויש גם לא מעט מראות מרגשים של בעלי חיים שמתנדבים אוספים מהדרום ומאחדים אותם עם בעליהם באילת ● עיריית אילת: ''הנהלות הישובים צריכות להוביל את המהלכים הנדרשים''
מאות בעלי חיים של  תושבי הדרום חייבים אוכל

כמעט לכל מלון בעיר אליו תגיעו, תגלו שגם בעלי החיים של השוהים במלונות הפכו זה מכבר לחלק בלתי נפרד מהנוף המקומי. את הרעיון הזה הבינו מהר מאוד מנהלי בתי המלון שלא היו מסוגלים למנוע את כניסת בעלי החיים שבחלק מהמקרים היו בין הדברים היחידים שהמפונים מעוטף עזה עוד הצליחו להביא איתם מהבית רגע אחרי שהתפנו לאילת. לכולם ברור שעבור המפונים, ובעיקר עבור הילדים, אין משהו חשוב יותר מבחינה פסיכולוגית מאשר הקירבה לבעל החיים שהפך זה מכבר לבן משפחה. נכון להיום רק שלושה בתי מלון בעיר עדיין לא מוכנים לארח בעלי חיים.
אם תשאלו את דניאלה אורטנר (אילת אנימלס) שנמצאת כמעט כל היום בבתי המלון בעיר ומסייעת יחד עם מתנדבי העמותה ככל יכולתה לבעלי החיים, לכל משפחה רביעית לערך שנמצאת במלון יש בעל חיים כזה או אחר בחדר. הרוב המוחלט של בעלי החיים שהגיעו לאילת הם כלבים, אבל בחדרי בתי המלון תוכלו למצוא לא מעט חתולים ואפילו יש מי שלא הסכים לוותר והוריד איתו את כלוב התוכים האהובים. 

 

אי אפשר לתרום לנצח


אם בשבוע הראשון תרמו בעלי חנויות בעלי החיים בעיר ככל יכולתם למען בעלי החיים וערימות של ציודים הורדו לבתי המלון, הרי ששלושה שבועות כמעט חלפו ולכולם ברור שסוגיית האוכל לבעלי החיים היא הסוגיה הבעייתית ביותר כיום ועם כל הכבוד לתרומות יש גם גבול לכמה עמוק יכולים עוד בעלי העסקים בעיר להכניס את היד לכיס. בעיריית אילת אמנם דואגים למפונים ככל יכולתם, אבל על הסוגיה של אספקת אוכל לבעלי חיים לא הצליחו לתת מענה, עובדה שמפילה את כל הדאגה לבעלי החיים על כתפיהם של אורטנר ומתנדביה.
"זה מגיע היום למצב שאני מוציאה קרוב  ל -8,000 ש"ח ביום רק כדי לרכוש ציודים ובעיקר אוכל עבור בעלי החיים", אומרת דניאלה שמבהירה שבמרכז הארץ עמותות קיבלו המון תרומות של ספקים, אלא שמשום מה לאילת התרומות האלו לא מגיעות", מצרה דניאלה שמוצאת את עצמה כמעט לבדה במערכה. "עד היום העמותה הוציאה מהקופה קרוב ל– 40 אלף ש"ח לטובת מפוני הדרום ואני הוצאתי מהכיס הפרטי שלי קרוב  לעשרת אלפים ש"ח, אבל יש גבול לכל דבר והסוף הרי לא נראה בטווח הקרוב כי נכון לעכשיו המפונים כאן כדי להישאר עד להודעה חדשה", היא אומרת ומבקשת להבהיר: "גם בעלי החיים שהגיעו לעיר הם בטראומה. ראו, הריחו, יש סיפורים קשים שנכנסים לך ללב וכמובן ההבנה שאי אפשר ואסור להפריד".

 

בעלי החנויות בעיר תרמו ככל יכולתם למען בעלי החיים החדשים בעיר

 

האיחודים המרגשים


אני שואלת את דניאלה אם קיימת בעיר מאז המלחמה תופעה של מפונים שנוטשים כאן את בעלי החיים שלהם והיא מבהירה חד משמעית שמי שהביא איתו את בעל החיים לא יעז לנטוש. "יש מצבים שלא ניתן להסתדר איתם בחדר אחד של בית מלון ואז אנחנו מסייעים למצוא לבעלי החיים בתי אומנה בעיר, אבל נטישות אין", היא אומרת מפורשות. נהפוך הוא, מאז הגעתם של המפונים לאילת, נרשמו כאן לא מעט איחודים עם בעלי החיים שנמצאו והובאו על ידי מתנדבים ספיישל לאילת. "מתחילת המלחמה חילצנו לא מעט בעלי חיים שגם הובאו לעיר על ידי מתנדבים והתאחדו עם בעליהם", מספרת דניאלה ומציגה בפייסבוק שלה תמונות וסרטונים מרגשים של בעלי חיים שמזנקים באושר על בעליהם באילת. "הרבה מהמפונים מהישובים בעוטף עזה לא מרבים לצאת מהחדר. בעלי החיים שלהם נותנים להם המון כוח", היא אומרת.

 

והיו גם איחודים מרגשים של בעלי כלבים עם כלביהם

 

איך מצליחים לאתר בעלי חיים ולדעת למי הם שייכים?
"בחלק מהמקרים אנשים מעלים פוסטים עם הפרטים של בעלי החיים שלהם. בחלק מהמקרים ניגשים אלינו עם תמונות, מסבירים לנו איפה הושאר בעל החיים ואנחנו שולחים מתנדבים או אנשי קשר לחפש ולאתר אותם. השלב הבא זה להוריד אותם לאילת. 
אחת לכמה זמן מתנדב מגיע לאילת ומביא איתו בעל חיים כזה או אחר שנמצא והשמחה גדולה. מרגש מאוד לראות מפגשים כאלו", היא אומרת ומספרת שרק אתמול חולץ מאחד הבתים ארנב ששהה שלושה שבועות בתוך הכלוב בבית וקיבל אוכל מהחיילים שמצאו אותו. "הארנב חולץ, הועבר לבית אומנה אצל אורלי וילנאי עד שיחזור לבעליו. תביני עד לאן מגיעים כדי לקבל עזרה עם בעלי החיים".
דניאלה ומתנדבי העמותה עוברים בכל יום בין בתי המלון, מבררים מה החסרים והצרכים של המפונים ומנסים לעזור להם ככל יכולתם. עכשיו היא השיגה תרומה של 20 שקי אוכל, אבל איך היא תצליח להוריד אותם מעתלית? "בד בבד עם העזרות הקטנות, אנחנו חייבים להסתכל צעד אחד קדימה ולהבין שיש כאן המון אנשים שצריכים עזרה. קשה למצוא לבד פיתרון לצורך של כ – 300 ק"ג אוכל ביום ובטח שהדברים האלו לא צריכים ליפול על בעלי העסקים המקומיים שנתנו ועזרו ככל יכולתם אבל די. עיריית אילת חייבת להצטרף למאמץ הזה וכמו שהיא פועלת בצורה נהדרת במתן מענים לכל המפונים, היא חייבת לסייע גם בנושא הדאגה לבעלי החיים".

פנינו לוטרינר העירוני, ד"ר אורן אברמוביץ וביקשנו להבין האם המחלקה הוטרינרית של עיריית אילת מסייעת בדרך כזו או אחרת לבעלי החיים של המפונים. לדבריו, מאז הגעתם של המפונים לעיר ועד היום לא הגיעה אליו כל בקשה בנוגע לאוכל או אביזרים. עוד ציין אברמוביץ כי את כל נושא התרומות למען תושבי הדרום מרכזת בעלת תפקיד מטעם עיריית אילת. בד בבד הבהיר הווטרינר העירוני כי הוא ישמח לתרום למפונים מאות מאגדי שקיות לאיסוף הצרכים שהמחלקה הווטרינרית בעיר חילקה לתושבי אילת. עוד ציין אברמוביץ כי בכל מקרה של פנייה אליו הוא ינסה למצוא דרך לסייע. 

מעיריית אילת נמסר: "ככל ויש דרישה כזו, מן הראוי שהגורם המקצועי בישובים המפונים יפנה לגורם המקצועי בעיריית אילת לגבש מודל עבודה וסיוע ככל שיתבקש. שלושה שבועות אחרי הגעתם לעיר, הנהלות הישובים צריכות להוביל את המהלכים הנדרשים"


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת