האם בתי הספר התיכוניים באילת יעברו ללימודים דיפרנציאליים?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 3/11/2023 04:31 ● ערב ערב 3144
שבועיים אחרי שמערכת החינוך בעיר חזרה לתפקוד כמעט רגיל ורשמה רמות נוכחות גבוהות, הגיעה ביום שלישי השבוע אזעקה אחת שטרפה את כל הקלפים ● למרות שדווקא הירידה למקלטים בבתי הספר בוצעה כמעט ללא תקלות, היו אלו דווקא צוותי ההוראה ששידרו לחץ להורים, שהגיבו בפאניקה ומיהרו לאסוף את ילדיהם ● אז גילו לחרדתם את מה שכולם באגף החינוך בעירייה מכירים כבר מזמן - שבתיכונים באילת אין מספיק מקומות מוגנים לכל התלמידים ● לאור המצב, דורשים חברי פורום ההורים כי מערכת החינוך באילת תעבור ללמידה דיפרנציאלית (לימודים משולבים פרונטלית ובזום) שתאפשר לכל הלומדים פרונטלית בבתי הספר מקום במרחבים המוגנים ● ביום רביעי, קיבל ראש העירייה החלטה והורה על השארת תלמידי חטיבות הביניים בבית עד למציאת פתרון הולם לבעיית המיגון בתיכונים
האם בתי הספר התיכוניים באילת  יעברו ללימודים דיפרנציאליים?

בשבועיים האחרונים חזרה מערכת החינוך באילת לתיפקוד כמעט מושלם. למרות שבתחילת הדרך עוד היו הורים שחששו מפאת המצב הרגיש לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, הרי שבכל יום שעבר עוד ועוד הורים הרגישו בטוחים ומערכת החינוך כבר רשמה נוכחות תלמידים מרשימה של 78% נוכחות בקרב תלמידי התיכונים ו- 87% בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים. כך היה עד שאזעקה אחת שנשמעה ביום שלישי בבוקר טרפה באחת את כל הקלפים. אם היה מי שציפה שדווקא הירידה של התלמידים למקלטים תלווה בכאוס גדול, בפועל, היה זה  הדבר היחיד שעבד כמו שצריך. מי שאיבדו את העשתונות בשם הלחץ היו דווקא צוותי ההוראה במרבית בתי הספר ובעיקר בבתי הספר התיכוניים, שהבינו בזמן אמת את מה שמערכת החינוך באילת מכירה כבר שנים- שאין בתיכונים באילת מרחבים מוגנים לכל התלמידים. כפועל יוצא מורים מיהרו לשגר להורים הודעות לחוצות ומלחיצות שלא השאירו את ההורים אדישים. "זה היה כמו סרט אימים", מתארת מורה באחד מבתי הספר את מה שקרה בבית הספר דקות אחדות לאחר הישמע האזעקה. "הורים פשטו על בית הספר מכל כיוון כדי להוציא את ילדיהם. ילדים בכו, מורות בכו, כולם היו בלחץ, הטירוף היה מוחלט. ילדים שהצלחנו להרגיע נלחצו שוב ובכו כשהתחילה הנהירה ההמונית של ההורים לבית הספר". מנגד, מאשימים ההורים את צוותי החינוך על הודעות בהולות שנשלחו אליהם ועל בקשה של צוותי החינוך מההורים – להגיע לאסוף את ילדיהם. "הורה שבלאו הכי לחוץ מהסיטואציה הזו כשהוא בבית והילד שלו אמור להיות במקום מוגן בבית הספר, לא אמור לקבל הודעות מלחיצות מצוותי החינוך בבית הספר שדווקא הם יותר מכולם אמורים לשדר רוגע וביטחון", אומרת אמא שמספרת שרגעים אחדים אחרי האזעקה כבר ביקשה מחנכת הכתה מההורים בקבוצת הווטסאפ הכיתית להגיע לאסוף את התלמידים מבית הספר. "במקום שהמחנכת תעביר להורים בקבוצה הודעה מרגיעה שהכל כשורה ושהילדים נמצאים במקום מוגן, לקבל בקשה להגיע לאסוף את הילדים זה היה הדבר הכי מלחיץ שיכל לקרות. אז כמובן שלא חשבתי פעמיים, עזבתי הכל במקום העבודה ורצתי 'לחלץ' את שתי בנותיי".

 

במנהל החינוך קיצרו את יום הלימודים


הטירוף והלחץ סביב בתי הספר, היסודיים בעיקר, הגיע לכך שבאחד מבתי הספר בעיר, טיפס הורה על גדר בית הספר רק כי לא מצא את השומר במקומו כשהגיע לשער הכניסה ולא היה מוכן להמתין. "זו היתה סיטואציה הזויה ששידרה לחץ ופחד לילדים", מספרת מורה באחד מבתי הספר ומבהירה כי תוך עשר דקות לאחר הישמע האזעקה, בית הספר התרוקן מתלמידים. בבתי הספר אמנם ניסו לארגן רישום של כל התלמידים שנאספו במהלך יום הלימודים על ידי הוריהם וסירבו לשחרר ילדים ללא הגעת הורה, אלא שמהר מאוד הבלאגן השתלט ולפחות בחטיבת הבניים הורים גילו שילדיהם יצאו משער בית הספר מבלי שהם הגיעו לאסוף אותם. בשל הלחץ והמצוקה ששידו ההורים וגם צוותי ההוראה התקבלה במנהל החינוך בעיריית אילת הלחטה לסיים את יום הלימודים מוקדם מהרגיל. 

 

בתיכונים אין מספיק מקומות מוגנים לכל התלמידים


מה שלא הועיל ללחץ בבתי הספר בעיר היתה התגלית הלא ממש מרעישה שבמנהל החינוך בעיר מכירים כבר לא מעט שנים - שלא לכל התלמידים בבתי הספר התיכוניים בעיר יש מקום במרחבים המוגנים בבתי הספר. אלא שאת העובדה הזו גילו רק עכשיו מרבית ההורים. "עם כל הכבוד לפיקוד העורף שיצא עם הנחיות של 'הכי מוגן שאפשר', שאומרות שבמקרה שאין מספיק מקום במרחב המוגן על התלמידים להיצמד לקיר פנימי בכתה, לי כאמא לילדה בכתה י'ב זה לא עובר בגרון", אמרה השבוע אמא לתלמידת כתה י'ב בבית הספר גולדווטר. "לא יתכן שהשכבה הבוגרת של בית הספר שעברה ללמוד במבנה בו התקיימה עד השנה פעילות המכללה למנהל, הנחו בכל התרגילים לשעת חירום פשוט לעמוד במסדרון. כולם הבינו עוד לפני אזעקת האמת שזה לא באמת אמור להגן על מישהו אז העבירו אותם לעמוד בחלק הפנימי יותר של המסדרון. בתרגול האחרון היה שם בלאגן שלם וכולם כולל הנהלת בית הספר הבינו שככה זה לא אמור לעבוד. והנה הגיע רגע האמת וזה מה שקיבלנו. בלאגן, חוסר מוכנות וחוסר תשובות להורים שרק עכשיו מבינים שכשהילדים שלהם הולכים לבית הספר, המקום שאמור להגן עליהם במקרה חירום, הם לא באמת מוגנים, לפחות לא כולם. איך אני יכולה לשלוח בלב שלם, במצב הבטחוני הנוכחי את שתי הבנות שלי לבית הספר כשאני יודעת שלא בטוח שיהיה להן מקום במרחב המוגן?", שואלת האם.
גם בבית הספר בגין הובהר ל'ערב ערב' כי אין מספיק מקומות במרחבים המוגנים לכל תלמידי בית הספר. "אין לנו מספיק כתות לימוד בבית הספר אז את מדברת איתי על מרחבים מוגנים שיספיקו לכל התלמידים?", אמר לי השבוע גורם בבית הספר שהזכיר כי המרחבים המוגנים לא נועדו מלכתחילה לשמש את כמות התלמידים בבית הספר שכבר מזמן חרגה מהכוונות ההתחלתיות. "תשאלי את משרד החינוך על מה ולמה התמהמה עד היום הקמת בית הספר התיכון הנוסף בעיר? זה גם יסביר לך למה אין היום בתיכונים בעיר מספיק מרחבים מוגנים לכל התלמידים".
לעומת בית הספר בגין וגולדווטר, בבית ספר רבין שהוא החדש משלושת בתי הספר התיכוניים בעיר, יש את כמות המרחבים המוגנים הגדולה בעיר. "בכל קומה יש שני חדרים שהם מרחבים מוגנים", נמסר ל'ערב ערב' על ידי גורם במערכת החינוך שהגדיר את בית הספר רבין כ'מוגן ביותר בעיר'. אלא שלמרות זאת, בתרגילים לשעת חירום שהתבצעו עד כה בבית הספר לא טרחו כל המורים להעביר את התלמידים למרחבים המוגנים. תחת זאת, בכתות רבות הצמידו שולחנות לקירות החיצוניים של הכתה והתלמידים ישבו בצמוד אליהם. "לזה בדיוק קוראים עצלנות", אמרה השבוע אמא לשני תלמידים בבית הספר שהבינה איך מתנהל תרגיל לשעת חירום בבית הספר וזעמה על כך שגם בשבוע שעבר, בזמן שלכולם כבר היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שמקרה אמת יגיע (וזה אכן קרה השבוע), עדיין לא תירגלו בבית הספר את כל התלמידים כמו שצריך. טענה זו קיבלה השבוע גיבוי מדובר צה"ל שמסר כי: "בביקור של צוות מטעם פיקוד העורף בבית הספר נמצא כי תרגול החירום של בית הספר לא עומד בהנחיות פיקוד העורף. הנחיות מעודכנות לגבי ההתנהגות הנדרשת בעת התרעה הועברה לבית הספר, פיקוד העורף ימשיך לעמוד בקשר רציף עם בית הספר, על מנת להבטיח את המוכנות של התלמידים והצוות בשעת חירום".

 

פורום ההורים דורש: לימודים דיפרנציאלים באילת


לנוכח העובדה שבבתי הספר התיכוניים באילת אין לכל התלמידים מקום במרחבים המוגנים, ולנוכח מקרי הירי שנרשמו לאחרונה לכיוון אילת, דורש השבוע פורום ההורים העירוני בראשותו של היו"ר בן בר, ממערכת החינוך העירונית, לעבור ללמידה דיפרנציאלית במהלכה, בדומה לדרך בה התחילה שנת הלימודים בבית הספר גולדווטר, ילמדו חלק מהשכבות בימים מסויימים לימודים פרונטלים בבית הספר וחלק אחר ילמדו בזום ובימים אחרים הם יחליפו ביניהם. "בצורה כזו בכל יום נתון לכמות התלמידים שתלמד בבית הספר יהיה מקום בטוח במרחבים המוגנים", מסביר יו"ר פורום ההורים את ההצעה שמכוונת אך ורק לבתי הספר העל יסודיים בעיר, שכן על פי הנתונים בכל בתי הספר היסודיים באילת ניתן מענה מיגוני של מאה אחוז לכל התלמידים.
במנהל החינוך בעיריית אילת ככל הנראה שוקלים בחיוב את האפשרות הזו שכן כבר ביום רביעי, קיבל ראש העירייה אלי לנקרי החלטה אמיצה ובהמשך ליירוט שארע בשעות הלילה במרחב ים סוף החליט להגביל ביום שלמחרת (רביעי) את הלימודים בבתי הספר התיכוניים כך שרק תלמידי השכבות הבוגרות י'- י'ב נדרשו להגיע לבתי הספר בעוד שתלמידי חטיבות הביניים הונחו להישאר בבתים. בהנחייה שהוציאה בשעת בוקר מוקדמת דוברות עיריית אילת הוסבר כי: "הסיבה להגבלת מספר התלמידים הינה לאפשר כניסה בטוחה ככל שתדרש למקלטים / ממ"דים ולא רק למרחב המוגן (בבתי הספר התיכוניים לומדים כ- 1,200 תלמידים, פי 3 מבתי הספר היסודיים)".

בהקשר למצב הביטחון במוסדות החינוך בעיר, מסר יו"ר פורום ההורים, כי ישנו שיתוף פעולה מצויין בנושא בין כל גורמי הביטחון, עיריית אילת ופורום ההורים. בעקבות דרישת הפורום ישנה נוכחות של חיילי פיקוד העורף בכניסה למוסדות החינוך תוך מתן דגש על מוסדות חינוך הסמוכים לאתרי בנייה. עוד לדבריו של יו"ר הפורום, בן בר, בט"ש|יות מוסדות חינוך של משטרת אילת עושים לאורך כל היום סיורים בין כל בתי הספר.
בר ברך את החלטת ראש העירייה להשאיר חלק מתלמידי בתי הספר התיכוניים בבית כדי לאפשר מיגונים הולמים לתלמידים שהגיעו ללמוד בבתי הספר והבהיר כי כולו תקווה שכבר בימים הקרובים תתקבל החלטה עירונית בנושא. "לימודים דיפרנציאלים בתיכונים הם חובה לפחות בימים עד שתתבהר תמונת המצב הבטחוני באזור אילת. אף אחד לא יכול לקחת סיכון שברגע אמת תלמידים ישארו ללא מרחבים מוגנים ראויים ויאלצו להסתתר מאחורי שולחנות. לכולם ברור שזה לא הפיתרון הנדרש לא עבור התלמידים ולא עבור ההורים אחוזי הדאגה בבית".

מעיריית אילת נמסר בתגובה: זמן ההתגוננות באילת עומד על 30 שניות, לכן ההמלצה של פיקוד העורף היא כניסה למרחב הכי מוגן שיש. בכל מוסדות החינוך ישנם מרחבים מוגנים והתלמידים תרגלו השבוע כניסה למרחבים מוגנים, ממ"דים ומקלטים. בבתי הספר התיכוניים בהם יש 1,200 תלמידים הוגבלו היום (ד') הלימודים רק לחטיבות העליונות כדי לאפשר כניסה בטוחה ככל שתידרש למקלטים/ממ"דים ולא רק למרחב מוגן. לשאלתך, המקלטים בבתי הספר הגדולים מספיקים לכמחצית מהתלמידים, אך כאמור ישנם מרחבים מוגנים. נזכיר שמקלטים נועדו לשהייה ממושכת ומן הסתם הנחיות ההתגוננות במצב כזה יהיו אחרות גם לגבי לימודים.
חשוב לציין, כי בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גם באיום האווירי הנוכחי של כלי טיס עוין, עם הישמע אזעקה יש להיכנס למרחב הכי מוגן שיש תוך 30 שניות, שם נדרש לחכות 10 דקות לפחות ובאם אין אזעקה נוספת, ניתן לחזור לשגרה. בבתי הספר לאחר כניסה למרחב מוגן ימשיכו התלמידים בצורה מבוקרת למקלט או לממ"ד.

עוד חשוב לציין, כי חרף האיום האווירי במרחב ים סוף, יש בעיר אילת מערכת הגנה רב ממדית עם מרכיבי הגנה מתקדמים בים, באוויר וביבשה, דבר שהוכח עם היירוטים עוד בטרם זוהתה חדירה לגבולות ישראל. לצד זאת חשוב לשמור על שגרת החיים של התלמידים ככל שהמצב מאפשר זאת, גם אם זו שגרת מלחמה. בכל יום מקיים ראש העירייה הערכות מצב עם גורמי הביטחון, המטה לביטחון לאומי ופיקוד העורף ובהתאם לכך מתקבלות ההחלטות כמו ההחלטה להגביל היום את הלימודים בבתי ספר התיכוניים.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש