מגנים על אילת מפני שיטפונות והצפות

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 6/7/2023 17:34 ● ערב ערב 3127
כחלק מהגנה על העיר אילת מפני שיטפונות והצפות נחתם הסכם בהובלת משרד החקלאות ופיתוח הכפר ובביצוע רשות הניקוז לטיפול בניקוז מי השיטפונות כולל העבודות המתבצעות בתעלת הקינט בצדה המזרחי של העיר ותכנית "פארק הדלתא" שתהפוך את אזור הניקוז למרחב נופי ייחודי בעל ערך סביבתי ותיירותי.
מגנים על אילת מפני שיטפונות והצפות
צילום: יוד צילומים
תגיות:

הפיתוח המואץ בשנים האחרונות בצד הירדני הכולל הגבהה מסיבית של פני השטח, גורם למעבר מוגבר של מי שיטפונות לתוך שטח ישראל, במיוחד בחלקה המזרחי של אילת כולל בחוף הצפוני ומשפיע רבות על תכניות הפיתוח של העיר. כחלק מההגנה על אילת מפני הצפות ושיטפונות, קידמה כאמור רשות הניקוז את תכנית מפעל הניקוז, שאושרה במשרד החקלאות על פי חוק הניקוז. הסכם ההפעלה נחתם השבוע (א') במעמד סגן שר החקלאות ופיתוח הכפר – חה"כ משה אבוטבול ובהשתתפות ראש עיריית אילת – אלי לנקרי, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר - אורן לביא וסגנו - דוד אסף, יו"ר רשות ניקוז וראש המועצה האזורית חבל אילות – ד"ר חנן גינת, ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה – מאיר צור ומנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ערבה – אורן קורין.

"זהו הסכם חשוב והיסטורי במסגרתו אנו זוכים להניח תשתיות ועוגנים אל מול האתגרים העתידיים" אמר ראש עיריית אילת – אלי לנקרי והוסיף: "הסדרת התעלה תאפשר הגנה על הסביבה בדגש על הגנת אזורים שלמים בעיר אילת מפני אסונות טבע, הצפות, והרס תשתיות ומבנים. בנוסף, תגן הסדרת זרימת נחל הערבה על האזור כולו ותהפוך אותו ליציב ובטוח יותר עבור בעלי החיים והטבע הכל כך ייחודי שלנו".

תעלת הקינט אליה מתנקזים מי שיטפונות מישראל וירדן, משתרעת לאורך 9 ק"מ מבריכות המלח בעברונה ועד לים סוף והיא שימשה לאורך השנים להזרמת מי שיטפונות ולהזרמת מי רכז של התפלה ומי ים של מתקני חקלאות ימית. אירועי שיטפונות שונים לצד המשך פיתוחה של העיר אילת, הובילו להחלטה לבצע את העבודות להסטת תוואי התעלה ושדרוגה, בעלות כוללת של כ – 200 מיליון ₪. במשרד החקלאות מציינים, כי במסגרת העבודות המבוצעות בשלבים, מתוכננת הסטת תעלת הקינט כ-70 מטר מזרחה בקטע שאורכו כ-900 מטר מהים לכיוון מפגש התעלה עם רחוב קאמפן, לטובת תכנית מלונאות ונופש סביב הלגונה באילת. בנוסף, מתוכננת הסדרת התעלה וייצוב גדות וחתך אורכי בקטע שאורכו כ-2,000 מטר ממפגש התעלה עם רחוב קאמפן ועד מסוף רבין. צעדים אלו מתוכננים כדי לאפשר מעבר נגר באירוע שיטפון המתאים לספיקת התכן בהתאם למאושר בתכנית מפעל הניקוז. על מנת להבטיח את הצלחת התכנית, מציינים במשרד החקלאות, כי יינקטו מספר צעדים, ביניהם: הקמת  תעלה בשיפוע אורכי רציף, קירות צד תומכים, תחתית מבוטנת, יועתקו  תשתיות, השפלת מי תהום, יוקמו  מעבירי מים לכלי רכב ולהולכי רגל ותבנה תחנת שאיבה לסחרור מים.

 

צילום: יוד צילומים

 

את התכנית תקצב בשנים האחרונות משרד החקלאות כולל ההסכם הנוכחי המתוקצב במימון משותף עם אגף התקציבים באוצר לבין רשות מקרקעי ישראל. המהלך ישחרר כאמור חסם לקידום פרויקט "הלגונה" באזור המלונות הצפוני של אילת המקודם על ידי רשות מקרקעי ישראל. במשרד החקלאות מציינים, כי עבודות הפיתוח באילת הן חלק ממהלך רחב בהשקעה חסרת תקדים, שמוביל המשרד כדי היערך באופן מיטבי להשלכות צפויות של משבר אקלים גלובלי וצמצום תופעות חוזרות של שיטפונות והצפות במרחב העירוני והכפרי. בתוך כך, המשרד חתם בשנה האחרונה על הסכם עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל להקצאת  סכום תוספתי בהיקף של כ-1.2 מיליארד ₪ לקידום 13 פרויקטים חיוניים לתשתיות ניקוז תומכות פיתוח בכל רחבי הארץ.

במקביל להפעלת הקינט מקדמים אילת והאזור את תכנית "פארק הדלתא" המציעה אלטרנטיבה שהופכת את יתרון הניקוז הקיים, למרחב נופי ייחודי בעל ערך סביבתי ותיירותי המשלב פארק מלחה וצפרות, מבנים אשר יתמכו בפעילות נופש מגוונת במים, פתרונות לינה בסגנון אקו – תוריזם מדברי, חופי רחצה מלאכותיים ועוד.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש