מנהלת מתנ''ס בית רובין: “אנו בוררים את היהלומים'’

מאת: ניר אמיתי ● 19/9/2022 11:49 ● ערב ערב 3086
שנה חדשה בפתח ובמתנ״ס בית רובין נמצאים בשיא ההרשמה לעונת המנויים לתיאטרון ומוזיקה 2022-2023 ● בתפריט: ההצגה "כימים אחדים" של תיאטרון הקאמרי, המבוססת על רב המכר של מאיר שלו, תיאטרון הבימה עם הקלאסיקה "ינטל", ועוד שלל יהלומים שנבחרו בקפידה מהרפרטואר העשיר של תיאטרון חיפה ובית לסין, ואפילו ציפי שביט אחת שלא נס לחה ● לשמחתם של שוחרי הבלט, ידרים לאילת הבלט הישראלי עם שתי הפקות מרהיבות, ולא נסיים מבלי לקנח במגוון קונצרטים מונחים ● על כל מה שצפוי לנו בעונה הקרבה, ראיון עם האחת והיחידה, גברת תרבות של אילת, מיכל עוזיאל, שמסבירה מה הופך הצגה לטובה, וכיצד ומי בוחרים את מה שנראה השנה
מנהלת מתנ''ס בית רובין: “אנו בוררים את היהלומים'’
תגיות:

שגשוגו של מתנ״ס בית רובין, בניהולה של מיכל עוזיאל, הוא סיפור הצלחה של ממש. שכן, על אף הקושי הרב שבניוד הצגות תיאטרון לפריפריה, במתנ״ס עמלים כל השנה כדי לספק את הסחורה לשוחרי אמנות הבמה בעיר ולסייע בתנופה של התרבות והתיאטרון בפרט. 
עם תוכנית שנתית הכוללת שש הצגות, חמישה קונצרטים וארבעה אירועי מחול, במתנ״ס בית רובין מקדמים פרויקטים המייצרים שינוי משמעותי בנוף התרבותי באילת, ונראה שהבולט והחשוב בהם הוא הנגשת התרבות והתיאטרון לכלל אוכלוסיית העיר. חשובה לא פחות, היא פעילות המתנ״ס שתומכת בדור הבא של יוצרי התיאטרון בישראל ומעודדת מצוינות בתחום בקרב בני נוער. שהרי, בסופו של יום, תרבות היא כלי רב-עוצמה לבניית גשרים בין אנשים, במיוחד בין צעירים למבוגרים והיא מחזקת את החוויה האנושית המשותפת בלי קשר לרקע שממנו מגיע האדם. היה זה ארתור מילר שטבע את המשפט הכה הולם: "התיאטרון הינו עסק רציני שמתפקידו לגרום לאדם להיות אנושי יותר, כלומר פחות בודד." 
משבר הקורונה,  הזכיר לכולנו, כי אין תחליף למפגש בין הקהל לבין התרחשות חיה ונושמת על הבמה. לאורך אלפי שנים התמודדה אמנות הבמה עם פגעים ואסונות ותמיד שבה וזקפה ראש, שכן תרבות היא צורך חיוני, לא מותרות.
הדברים יפים פי כמה בעיר כמו  אילת, המנותקת ממרכז הארץ, בה מתמודדים אנשי העשייה התרבותית עם אתגרים רבים יותר ועלויות גבוהות פי כמה. במתנ״ס בית רובין מתגאים, לפיכך, שהצליחו גם השנה להשאיר את מחיר המנויים ללא שינוי.
מסבירה מנהלת מתנ״ס בית רובין, מיכל עוזיאל: ״להביא תרבות לאילת, כרוך באחריות גדולה. זו עשייה שמשפיעה על חיי התרבות של העיר ויוצקת לתוכה תוכן, ולכן אנו מקפידים לעשות זאת ביראת כבוד״. 

 

 תעלה שאלות חשובות. ההצגה ’'בואו נפתח את זה''  ● צילום: שמחה ברבירו

 

מי אתם שוחרי התרבות של אילת? 


באילת קהילה מגובשת של חובבי תיאטרון מושבעים הצמאים לתוכן איכותי, שהוא עבורם כאוויר לנשימה. תעיד על כך מגמת ההצטרפות לתוכנית המנויים ההולכת וגדלה מאז פתיחתה ב-1996, המהווה אף מסגרת חברתית חשובה. לא אחת, בסיומה של הצגה, ניתן לראות את אותו ניצוץ של חיבור אנושי כאשר אנשים נשארים לדבר אחד עם השני או ממשיכים לקפה יחד. בסופו של דבר, הצגה טובה היא כזו  שמעוררת שיח בין אנשים.
״יש לנו קהל נאמן שצועד איתנו במשך שנים. כמובן שהשאיפה היא תמיד להגיע לעוד קהלים ומכאן נולד שיתוף הפעולה עם חבל אילות. לא לכולם יש את האמצעים לטוס למרכז כדי לצפות במופעי תרבות ולכן יש להנגיש את התרבות לתושבי הפריפריה. כמו כן, מאוד חשוב לנו לראות צעירים בקהל ואנחנו מעודדים את תלמידי מגמת תיאטרון באילת וחבל אילות להגיע להצגות״, מספרת עוזיאל, ומציינת, כי ״מומלץ תמיד לעשות מנוי כדי ליהנות משריון מקומות טובים, ולתכנן מראש, כך שלא תחמיצו אף הצגה. כל הצגה מתקיימת יומיים ברצף, כך שאם יש לכם אירוע או שמשהו צץ, תמיד יש אופציה להחליף את היום שבחרתם״.

 

איך מחליטים מה להביא לאילת?


לא כולם יודעים, אבל כל הצגה המתקיימת באילת במסגרת סדרת מנויי המתנ״ס, נבחנה לעומק, עברה דיון ואושרה על ידי פעילי תרבות ותיאטרון. תהליך הבחירה נעשה בקפידה - מדובר למעשה בתושבי העיר שיושבים וצופים בהצגות במרכז  ובצפון הארץ ולאחר מכן דנים אילו הצגות תגענה לעיר במסגרת התוכנית. ״אנו רואים חשיבות בלהביא רק את הדברים הטובים ביותר ולדאוג שהסדרה תקלע למנעד רחב של אנשים. לשם כך אנו בוררים את היהלומים, ובוחרים את ההצגות שמעוררות משהו באנשים. הצגה טובה היא כזו המעוררת בצופים, מחשבה או רגש, בין של הזדהות ובין של התקוממות – זו אומנות טובה בעיני,  מהסוג שחשוב שתושבי העיר יוכלו לצרוך קרוב לבית״, מסכמת עוזיאל, ומציעה לקהל הרחב להיכנס לאתר רשת המתנ״סים באילת על מנת להישאר מעודכנים, שכן לעיתים תגלו שישנם כרטיסים למופעים במחיר מסובסד ואפילו בחינם.

 

ציפי שביט אף פעם לא מאכזבת. ההצגה "צניחה חופשית” ● צילום: רונן אקרמן

 

אז מה ״בתפריט״?


הרפרטואר המרשים והמגוון של בית רובין לשנה הקרובה, נבנה בקפידה, החל מהמחזות האקטואליים המדוברים ביותר, דרך דרמה מודרנית שתועלה באילת בבכורה ישראלית, לצד מחזאות חדשה וקומדיות.  
ההצגה הראשונה שתפתח את העונה היא, ״כימים אחדים״  של תיאטרון הקאמרי (28-29.11.22) על פי ספרו של מאיר שלו. ההצגה מגוללת עלילה פתלתלה המתרחשת על רקע ההוויה החברתית, החלוצית והחקלאית של תקופת טרום המדינה. זהו סיפור על אהבתם של יהודית ושלושה גברים, הנפרש על פני שלושה עשורים ומתרחש בכפר עמק יזרעאל. העלילה רוויית הומור ובמהלכה נחשף בפנינו אט-אט סוד משפחתי.
״בואו נפתח את זה״ גם היא של תיאטרון הקאמרי (26-27.12.22) מעלה שאלות שכולנו שאלנו בשלב כזה או אחר בחיים, כמו מה אנחנו באמת יודעים על החיים של ההורים או הילדים שלנו? מדובר בקומדיה קלילה שבה במהלך ארוחת ערב, חושפים שני זוגות, הורים וילדים, סודות ושקרים אודות הריון לא רצוי, בגידות ויחסים פתוחים, המעמידים את הקשר המשפחתי במבחן.
״זוג״ של תיאטרון בית לסין (16-17.1.23) מגוללת דרמת יחסים מותחת ורלוונטית על הקרבה, העצמה וגבולות האהבה.  
ההצגה ״ינטל״ של תיאטרון הבימה (27-28.2.23) מגוללת את סיפורה של נערה צעירה, בתו של רב מכובד בעיירה יהודית, המתקוממת כנגד יעודן וגורלן של נשים בחברה המסורתית. 
״היה שלום, מר הופמן״  של תיאטרון החאן (1-2.5.23) הינה דרמה בת זמננו המציגה דילמה מוסרית מרתקת בהומור, בתחכום ובעושר תיאטרלי, ומאירה את תקופת השואה באור חדש. מדובר בבכורה ישראלית למחזה שסחף את צרפת בסערה וזכה בארבעה פרסי מולייר.  
אחרונה חביבה היא ההצגה ״צניחה חופשית״ של תיאטרון חיפה (5-6.6.23) בכיכובן של ציפי שביט וליאורה ריבלין, הנוגעת בחיים בגיל השלישי, בבדידות האנושית, ביחסי הורים וילדים ובחיים בכלל. זוהי קומדיה מפתיעה, מרירה- משעשעת.

הבלט הישראלי מגיע לאילת עם ״אלאדין״ - עיבוד מקורי ומלא קסם לאגדת הילדים האהובה. סיפור הרפתקאות שבמרכזו נער השווקים האמיץ, בת הסולטן היפהפייה וגם שטיח מעופף, מנורה עתיקה וקסומה ושדון אחד שובב שבכוחו להגשים משאלות.
עוד במסגרת הבלט הישראלי,  ״ויולטה״ - עיבוד מקורי ונוגע ללב ליצירתו של ג'וזפה ורדי, על פי היצירה הקלאסית "הגברת עם הקמליות" של אלכסנדר דיומא הבן.
בנוסף, השנה יגיע גם בלט ירושלים לעיר עם  המופע ״הוא הלך בשדות״ בהשראת הרומן של משה שמיר וגם עם ״המסע המופלא לעולם האגדות״ 

 

חוויה לכל המשפחה. הבלט הישראלי עם "אלאדין" ● צילום: אירה טשליצקי


תוכנית מנויי מוזיקה


במקביל להצגות תיאטרון ואירועי מחול, מפעיל מתנ״ס בית רובין תוכנית מנוי מוזיקה, שמתקיימת כבר למעלה מ-14 שנה ובמסגרתה מתקיימים חמישה קונצרטים בשנה. מדובר בקונצרטים מגוונים הכוללים מוזיקה קלאסית, פופולרית ועוד עם מיטב הנגנים והזמרים. הקונצרטים ברובם מונחים, זאת במטרה לחבר את הקהל למתרחש על הבמה באמצעות הסברים. העונה תיפתח ב-19 בנובמבר עם הקרנבל הספרדי, ובהמשך, מתוכננים להגיע גם ״אריות ואופרה״ ״ועידן הזהב באופרה״. יש לציין כי מספר המקומות מוגבל והביקוש גבוה.

 

לרכישת מנוי  חייגו: 08-6301701


הצגות התיאטרון יתקיימו בימים ב׳ וג׳ בשעה 20:30 באולם תיאטראות אילת.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת