הדרך אל העושר: חכ''א הכינה תוכנית להגדלת הכנסות העירייה ב-100 מיליון שקל בחמש השנים הקרובות

מאת: רותם נועם ● 4/4/2024 18:06 ● ערב ערב 3169
בחכ''א ובעיריית אילת מאמצים את המגמה הרווחת כיום ברשויות מקומיות מבוססות, של השבחת נכסים המצויים בבעלות העירייה, כך שיהפכו לנכסים מניבים ● על הכוונת: מתחם תור-ים (המרינה הדרומית) וחוף המזח העומד למכרז בימים אלה, ובקרוב יגיע גם תורם של מבני המיאמי ומסעדת מיקה הנטושים שבטיילת ● אלא שבחכ''א לא עוצרים שם, ורואים מקורות הכנסה גם בקירוי גגות ציבוריים בפנלים סולריים ואפילו מבניית בית העירייה החדש ● אבי כהן, מנכ''ל חכ''א: ''מדובר במנגנוני הכנסה גדולים ובלתי מנוצלים שיכולים וצריכים לחזור לתושבים באמצעות שיפור השירותים העירוניים”
הדרך אל העושר: חכ''א הכינה תוכנית  להגדלת הכנסות העירייה ב-100 מיליון  שקל בחמש השנים הקרובות
מכיוון תחנת השאיבה

הדמיות: מייזליץ כסיף אדריכלים

   בימים אלה מפורסם לציבור המכרז להפעלתו של חוף המזח (לשעבר הויליג'). לא בכל יום נפתח מכרז לחוף באילת והשמועה בהחלט עשתה גלים בעיר, ובחכ"א החליטו להאריך את מועד ההגשה (2.5), על מנת לאפשר למציעים להיערך בנוחות במהלך חג הפסח. גם סיור ראשון נערך, פורסמו תשובות לשאלות, ומפגש מציעים שני צפוי להיערך בימים הקרובים (11.4) במשרדי החברה.  אבל לפני שנצלול אל התוכנית אותה מייעדות חכ"א והעירייה לחוף ולמרינה הצמודה, יש להבין את הפרדיגמה החדשה תחתה פועלת כיום הרשות בכל הנוגע לניהול נכסיה הבלתי ממומשים, או אם להודות על האמת, לאי ניהול נכסיה עד היום. 

 

תכנון המרחב החופי מצב כיום והדמיה עתידית. חוף תור ים 

 

   די אם נזכיר את מבני המיאמי והמיקה הנטושים על הטיילת, מתחם הקרולינות התקוע, חופי המזח, הדקל והחשמל ועוד רבים מנכסי העירייה שאינם מנוצלים לכדי מלוא הפוטנציאל הכלכלי שלהם. פילים לבנים נוספים שממתינים לישועתם הם מתחם הקרולינות, שטחי כפר הצוללים והאמפיתיאטרון הוותיק של אילת, שלגביהם מבטיחים בחכ"א כי חלה התקדמות של ממש בדרך להגשמתם כנכסים מניבים. כך למשל, גויסה המועצה לשימור אתרים, על מנת לתמוך בשיקום האמפי, העברת הבעלות במבני המסעדות שבטיילת עומדת להסתיים מול רמ"י, ומתחם הקרולינות ממתין להכרעה שיפוטית בנוגע לטיב הבנייה שתתאפשר במקום. בעוד שבחכ"א מייעדים את המקום עבור מתחם גלמפינג יוקרתי, ברשות מקרקעי ישראל מתעקשים להיצמד להגדרה המיושנת של אתר קמפינג. במקרה דומה שנגע למלון שבנייתו נעצרה בנחל שלמה, כבר פסק המחוזי שהצדק עם עיריית אילת ואולם גם כאן ממתינים להכרעה בערעור לעליון, שתקבע, כך נראה, את עתיד שני המתחמים.

   מרגע שנכסים כאלו מושמשים, ניתן להפעיל בהם שירותים בזכיינות עירונית שמשמשים כמקור הכנסה נוסף. כך למשל מתכננים בחכ"א להפעיל בעתיד טקסי ימי שיחבר בין החוף הצפוני לדרומי לאורך היום ויקל על התנועה לאורך כביש 90 בואכה מסוף טאבה. "העיר מסתכלת כיום על נכסים מניבים בצורה לגיטימית. בערים שמיישמות את האג'נדה הזו מבני ציבור מקבלים דו שימושיות על מנת שלא יעמדו ריקים חצי יום. מבני ציבור יכולים להיות מושכרים לצרכי פעילויות פרטיות בשעות שהם אינם פעילים, ובוודאי שיש למקסם את הערך הכלכלי שטמון בהפעלת החופים והשטחים שבבעלות העירייה", אומרת גל הפנר, המנהלת התפעולית של חברת המזח, שרכישתה על ידי עיריית אילת הסתיימה השנה. 

 

מבט מהמזח. מרינה אילת

תוספת הכנסה שנתית של 20 מיליון שקל


בשנים האחרונות מבצעים בחכ"א מיפוי מדוקדק של כל שטחי החוף, המבנים והשטחים החומים (הציבוריים) שבבעלות העירייה, ובוחנים כיצד ניתן למקסם מהם רווחים. בשנה החולפת הושם דגש בנושא והצוות המקצועי המטפל בו עובה, ולאחרונה הציג תוכנית כלכלית רב שנתית המייצרת תוספת שנתית לעיריית אילת בשיעור של 20 מיליון שקל בשנה בטווח של חמש השנים הקרובות. "עם זאת, הסכום הפנטסטי הזה לא מגיע בלי מחיר", מבהיר מנכ"ל חכ"א, אבי כהן, "במרוצת השנים השקיעה החברה קרוב לעשרה מיליון שקל בקידום הנכסים הללו על מנת שיהפכו למניבים, ומבחינתי המדובר בהשקעה ולא בהוצאה, שכן ההכנסות הצפויות מהם בעתיד יספקו לעירייה את תוספת ההכנסות שתאפשר להצמיח את אילת כך שתעמוד ביעדי הסכמי הגג עליהם חתמה עם הממשלה. הדרך להכפלת כמות האוכלוסייה באילת מחייבת הערכות כלכלית שתאפשר לשאת את העלויות הנלוות. זוהי למעשה תכנית החומש שלנו שמבטיחה את עתידה הכלכלי של העיר". 

 

הטמעת קירוי סולארי בשטחי ההצללה

 

מפתח לחוף בראשון ליולי


   "קח למשל את חוף המזח, הפעלנו אותו ב-2022 ברווח יפה ועדיין, אני חושבת שאנחנו ממש לא ממצים את הפוטנציאל שלו, הן מבחינת כמות האירועים והן מבחינת המיתוג", מוסיפה גל. המכרז להפעלתו הוארך השבוע ולא בשל חוסר התעניינות (למפגש המציעים הגיעו 30 איש)  והוא פתוח לא רק לבני אילת, אף שאלו נהנים מ5% תוספת ניקוד לעומת תושבי חוץ. הזוכה המאושר יקבל לעצמו את אחד החופים האסטרטגיים בעיר - שלא בכדי הוכר בעבר באופן בלתי רשמי כחוף של האילתים - למשך תקופה של 18 חודשים עם שלוש אופציות להארכה, ובסך הכל 4.5 שנים. "מבחינת הזכיין הוא מקבל חוף מוכן להפעלה כבר למחרת בבוקר. יש במקום צוות מתפקד ככל שהוא מעוניין להמשיך ולעבוד איתו ויש לו את כל הציוד. מבחינתנו הוא מקבל מפתח בראשון ליולי ומתחיל לעבוד. בשנתיים האחרונות השקענו במקום 200 אלף שקל, כך שאין כאן השקעות משמעותיות מבחינת הזוכה", מדגישה גל. 

 

מרחב תיירותי פתוח - מוצל, מגונן ומטופח המשלב מסחר ופנאי

 

תפיסה חופית חדשה


   חוף המזח, שמולו ממוקם פארק המים, הוא חלק מרצועה רחבה יותר המשתרעת מצפון ומאכלסת את המרינה הדרומית והמרכז המסחרי, בו שוכנים מסעדת המפלט האחרון ומועדון הצלילה מרינה דייורס, שני עסקים וותיקים שנראה כמגדירים את המקום לא פחות מהמרינה והחוף הנחבא הצמודים. השניים חתמו ממש לאחרונה על הסכם שכירות מחודש לשמונה שנים בתומן הסכימו להתפנות לשם עריכת מכרז להמשך הפעלת המקום. פרט זה משמעותי, שכן הוא נותן אינדיקציה לטווח הזמנים המיועד למיזם על שני חלקיו. על פי התוכנית, הסוכה הגדולה תוסר והמרחב החופי ייפתח, מבני המסחר יורחקו לאזור החנייה בצמוד למלון הריף והמבנה המסחרי יזכה לקומה שנייה שתנוצל לחדרי אירוח עבור מועדון הצלילה. בסך הכל יתווספו במקום 2,000 מ"ר למסחר תיירותי ואכסנה שאינם מנוצלים כיום, כשעל גג המתחם החדש תותקן מערכת סולארית שאף היא תשמש כמקור הכנסה. אז, גם ניתן יהיה לבצע את ההתאמות הנדרשות להגדלת המעגנה, על מנת לאפשר נקודת עגינה לטקסי הימי המתוכנן, שחשיבותו עולה, לאור כך שהתוכנית מקצצת במספר מקומות החניה במקום (אף שאלו עדיין נותרים בתקן). 

 

הגג הסולארי יספק חשמל לכל האזור

 

   על תכנון המתחם מופקד משרד האדריכלים מייזליץ כסיף, שאחראי על כל תכנית הפיתוח של חופי אילת, שאפשר להתווכח עם החלטות נקודתיות שהתקבלו לגביה, אבל אי אפשר לטעון שהיא אינה יפהפייה ובהחלט נדרשת. "התכנון לאורך כל החופים מאופיין בפתיחת מרחבים ויצירה של קווי מבט בין הטיילת הראשית לקו המים, עם בניה מינימלית", אומרת גל, ומעלה ציפיות, "אנחנו בחכ"א מאמינים שניתן להפוך את נקודת החוף הזו לאלטרנטיבה שוקקת חיים לחוף הצפוני". ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת