העבודות בחופים הדרומיים של אילת מעלות הילוך

מאת: רותם נועם ● 4/4/2024 18:44 ● ערב ערב 3166
בעיריית אילת מעלים הילוך בכל הנוגע להמשך העבודות בחופים הדרומיים ● על הפרק ''מרחב בין הנמלים'' הכולל את ארבעת החופים המשתרעים בין הנמל הצבאי לאזרחי שיצא לעבודות בקרוב ● התוכנית של משרד האדריכלים מייזליץ כסיף הוגשה לאישור הוועדה המחוזית וכעת הגיע שלב ההתנגדויות מהציבור ● המרכז העירוני המתוכנן סביב האזור ישרת הן את אורחי העיר, אך לא פחות את דיירי השכונות החדשות במערב 2 ורובע 6 בשחמון ● אז מה מתוכנן וכיצד ייראו חופיה הדרומיים של אילת ● כל הפרטים
העבודות בחופים הדרומיים של אילת מעלות הילוך

   עיריית אילת בחסות חל"י, הגישה לאישור הוועדה המחוזית את התוכנית המפורטת ל"מרחב בין הנמלים" אותה רצועת חוף שאורכה 540 מ' (25.9 אלף מ:ר) וכוללת את חוף הדקל (170 מ' ו-38 מ' רוחב), החוף של מוש (כולל חוף הנגרייה הנטוש שמדרום לו) (102 מ' רוחב פוטנציאלי – 45 מ'), חוף המשאבות (65 מ') וחוף חברת חשמל (203 מ' רוחב 32 מ'), שהם מהעמוסים בחופי אילת. התוכנית המפורטת שהוגשה לוועדה המחוזית דרום לאחרונה תופקד להתנגדויות ולאחריה תאושר. הצפי להשלמתה על כל חלקיה מוערך כרגע בחמש עד 10 שנים ואולם קיימות כבר תוכניות ביניים להפעלת החופים כבר ותוך כדי ביוצע העבודות. 
   ההערכות בעיריית אילת הן, כי מידי שנה פוקדים את אילת 2.5 מיליון תיירים, מהם, על פי ההערכות, כמיליון פוקדים את חופי אילת (לא כולל אילתים), המשתרעים על 11.3 ק"מ, מתוכם רק 53% פתוחים לציבור. בעירייה הציבו את הרף התחתון של כמות המבקרים על זה של חוף שמורת האלמוגים (העומד על 160 אלף איש בשנה), אך כאמור, את הפרוגמה לחופים הדרומיים תכננו כך שארבעת מוקדי המשיכה לאורך רצועת החוף האמורה, יספקו תנועה של כמיליון איש בשנה. את הבנייה המוצעת במוקדים מציעה התוכנית לבסס על הבנייה הקיימת. עוד מתוכנן להסיט את כביש 90 במטרה להרחיב את שטח החופים הציבוריים. על חשבון מה יוגדל שטח החופי שאלתם? ובכן התשובה היא על חשבון מקומות החניה. בעיריית אילת מצהירים בשנים האחרונות על מדיניות צמצום שטחי חניה באזור המלונות, זה אולי לא ממש עולה בקנה אחד עם שלל החניות שנסללו באזור השדה המפונה לאחרונה, אך זה בהחלט חל על החופים הדרומיים. בעיריית אילת בונים על כך שהתנועה לאורך חופים אלה תעשה בתחבורה ציבורית, במיקרו מובילינג (אופניים וקורקינטים) והטקסי הימי שאמור לעבור לאורך היום במספר נקודות בחוף הדרומי, ובהן גם בחופים אלה. את הפעלת הטקסי הימי היו שמחים לראות בחכ"א מופעל בתוך השנתיים הקרובות. הזמן הנדרש הוא לשם השמשת נקודות המעגנה לאורך נקודות העצירה המתוכננות וכן בהמתנה לסיום עבודות השיפוץ הנרחבות שעוברת המרינה העירונית בימים אלה ושצפויות להסתיים בתוך כשנתיים. 

 

חוף המשאבות מצב קיים לאחר סיום עבודות שלב א' 

 

הסרת גדרות ופתיחת המרחב החופי


   בפני המתכננים עמדו שתי אפשרויות, ולבסוף נבחרה החלופה המתבססת על הבינוי הקיים בהיתר בלבד, תוך פירוק בינוי ללא היתר ותוספת של בינוי נדרש בהאתמה לתקנים. הסיבה לבחירה בחלופה זו נבעה בעיקר "מהרצון לייצר מערך בינוי מיטבי שיסיט את הבינוי בחוף החשמל מקו המים אל עורף החוף, באופן שיאפשר את שיפור הנראות התפקוד והעמידות וההתאמה לתקנים ולסטנדרטים עכשיוויים", נכתב במסמך הסביבתי.
   על פי ההצעה חוף חברת חשמל ימשיך להיות חוף עצמאי לא מוכרז. בעירייה מבקשים להסדיר במקום מועדון ספורט ימי לא ממונע, קיוסק ושירותים. כן מוצע ביטול חניית העפר הקיימת, פינוי הבינוי הקיים ב קדמת החוף והקמה של מוקד חוף עירוני המורחק ככל הניתן מקו המים לכדי יצירת חוף ציבורי רחב ופתוח, תוך הסדרת פעילות הספורט הימי ותוספת שירותים נדרשים על פי התקן. הסדרת חוף רחצה מוכרז במרכז רצועת החוף לרבות הסדרת סוכת ההצלה ע"פ התקן, פרישת פתרונות הצללה קבועים וארעיים (לאורך כל החופים), וכן הסרת הגידור והחסמים שלאורך החוף, תוך פיתוח מינימלי לצורך הנגשת החוף לרחוב ללא גידור ולצורך הסדרת רחבות ציבוריות סביב מוקדי החוף בעורף רצועת החוף.
   חוף המשאבות - לאחר שנים בהם היה בבעלות חברת החשמל (חח"י) וסגור לציבור, הוא הושב לידי העירייה ונפתח לציבור תוך הסדרתו בהתאם לתוכנית הקיימת לגביו בתב"ע. הוא צפוי להיות מתוכנן לפי ההיתר הקיים, עם אפשרות לעבות את מתחם מתקני הספורט למתחם גדול יותר, כולל מתקני נינג'ה. למעשה, חוף זה נטול חוף של ממש והוא ישמש למעבר בין החופים שלצדיו, באמצעות טיילת שנסללה בראש מבלעה שהוצבה במקום. עם זאת, מציין הדוח הסביבתי שהוכן לתוכנית, כי במקרה של סערה קיצונית צפויים הגלים לכסות את המסלעה וכן את הטיילת הבנויה ברום של 2.9 מ'. ניכר לפיכך, כי בתכנון החופים החדש לא נלקחה בחשבון כלל שאלת עליית מפלס מי האוקיאנוסים בעשורים הקרובים. עליה של מטר אחד ויותר במפרץ אילת צפויה לשנות באופן משמעותי חלקים שלמים בטיילת החדשה ובשבילי החופים, שיכוסו במים. 
   חוף הדקל הצפוני +חוף הדקל הדרומי (החוף של מוש) - יוגדרו כחוף מוכרז אחד חדש באילת. תוסדר סוכת מציל אחת על מרבית רצועת החוף (תואם את התקן)
    חוף הדקל הצפוני - יכלול מוקד חוף עירוני ובו הסעדה, שירותי חוף, שירותים ומלתחות, וכן תחנת עזרה ראשונה. העצים הנטועים בו ישומרו והבניה תשתדל להצמד לזו הקיימת, שלקביעת הדוח הסביבתי עמידים מפני סערות ואינם נדרשים לאמצעי הגנה וכך גם בחוף של מוש.
   חוף הדקל הדרומי ('החוף של מוש') - יכלול מוקד חוף עירוני ובו: הסעדה, מועדון צלילה בשטח של 200 מ"ר, שירותים ומלתחות.

 

גישה לחוף החשמל כיום ובעתיד

 

אף עץ לא יכרת ולא יועתק


   אחת המסקנות אליה מגיעה התוכנית, נוגעת להיקף השטח המוענק לצרכי הסעדה. כיום מוצעים בתב"ע 340 מ"ר בחוף הדקל, הנותנים מענה לכ-270 סועדים וכ-220 מ"ר בחוף של מוש שנותנים מענה ל-175 סועדים, כאשר אין בחופים כיום אזור הסעדה מובנה, אלאל שבפועל, על פי ההערכות, פוקדים את דלפקי המכירה הללו פי שניים ויותר אנשים, קרי: לפחות 1,000 איש בשני החופים יחד.  
   בכל מוקד חוף בו קיימת הסעדה, נקבע בתוכנית כי ימוקם דלפק מכירה הפונה אל חוף הרחצה, שגודלו לא יעלה על 50 מ"ר, עבור מכירה לציבור השוהה בחוף, כך שהגישה לדלפק המכירה לא תהיה דרך שירותי ההסעדה. הדלפק ישמש לצריכת שתיה, מזון וציוד נלווה לבאי החוף: שנורקלים, בגדי ים וכד'. 
   המבנים המסחריים שייאכלסו את החוף נכללים במסגרת התוכנית הרב שנתית שהכינו בחכ"א ושמטרתה למקסם את התועלתת הכלכלית שניתן להפיק מנכסים שונים בעיר המצויים בבעלות העירייה. על פי תוכנית זו, הסוקרת את כלל הנכסים העירוניים, ניתן להפיק תוספת של הכנסות של 20 מיליון שקל בשנה בחמש השנים הקרובות, קרי: הכנסה של 100 מיליון שקל בחצי העשור הקרוב. 
   אלמנט נוסף שיעלם מחיינו הן הגדרות הכעורות שמגדרות את חוף הדקל.  התוכנית קובעת כי יוסדר הגידור המקיף את החופיםכולם יהיו פתוחים וציבוריים עם שטחי הרשאה מוגדרים (ולא מוגדרים) לזכיינים.
   בכל חוף ייבנו שירותים, יחידת מלתחות ובהן מקלחות וכן מקלחות פתוחות אחת לכל 100 מטר. כן יוצבו ברזי שתייה וברזיות וכן ברזים לשטיפת רגליים. תחום נוסף שצפוי להתרחב הוא ההצללה, הן הטבעית והן המלאכותית. 
   עוד מבקש המסמך להפריד ככל הניתן בין שטחי אחסנה, שירות ומשרדים של עסקים שיפעלו על החוף, כך שתפקודים אלה יועברו לשטחים מרוחקים יותר מהחוף באופן סביר. התוכנית אינה עוסקת, עם זאת, בשטחים אלה ולא ברור כיצד ייפתר הנושא בפועל.
   נקודה מסמחת נוספת היא העובדה כי סקר עצים שבוצע בחופים אלו ומנה לא פחות מ-245 שרבים מהם נטועים בקרבת חופי הדקל ומוש. עצים אלו לא יעקרו ולא יועתקו. הם ישומרו במלואם ואף יתווספו להם נטיעות בעורף החוף, שכן המסמך מדגיש כי אין כוונה לנטוע עצים נוספים בקרבת קו החוף.

 

גישה צפונית לחוף הדקל כיום ובעתיד

 

סערה עתידית תכסה את הטיילת החדשה


   ב-24.2.23 הכינו נציגי רט"ג והמשרד להגנת הסביבה דוח סביבתי הנוגע לרצועת החוף האמורה. המסמך נוסח על ידי ד"ר אהרון דותן, ביולוג ימי, בהמשך לסיור שערך בחופים ב-23.7.23.  המסמך מפרט את הבניה הבלתי חוקית המאפיינת את חופים אלה, אך גם מתייחס לחול דק שהובא לחוף ונסחף אל עומק הים. עם זאת, הדוח מציין כי חול זה אינו משפיעה באופן מהותי על כמות החלקיקים המורחפים במים בעת סערה. עוד עולה מהדוח כי חלק ניכר מהבניה הקיימת כיום בחופים אלה אינה מוסדרת. במקרים דומים בחוף הגולשים, מנהלת העירייה כיום הליך משפטי כנגד חלק מהשוכרים במקום במטרה לפנותם. 
   נקודה נוספת אליה מתייחס הדוח היא עמידות החופים בפני סערות קיצוניות עתידיות. נקודת הראיה מתייחסת לסערה הקיצונית ב-2020, אז נמדדו רוחות במהירות 75 קמ"ש במפרץ. הדוח מעלה לפיכך שלוש התרחשויות קיצון בהן הוא מודד מה יהיה גובה הגלים בכל מהירות רוח. כך צפויה הגאות הכוללת במפרץ אילת לעלות מ-140 קמ"ש בעוצמת רוח 80 קמ"ש ל-152 ס"מ ברוח של 100 קמ"ש ול-166 ס:מ במקרה של רוח בעוצמה של 120 קמ"ש. "מדובר במצבים שעלולים להגרם עקב ההתחממות הגלובלית", מסביר בדוח. 
   "עבור תנאי סערת ,13.3.2020 מרחק ריצת הרוח היה כ - 100 ק"מ, עוצמת הרוח 20 מטר לשניה ומשך נשיבת הרוח היה כ- 7 שעות. בכך מתקבלים גלים בגובה של כ- 2.9 מ'. לגלים בגובה זה קיים פוטנציאל הרס רב, במיוחד כאשר הם רוכבים על גאות מים גבוהה ובמיוחד כאשר החוף באילת הינו חוף תלול כך שהגלים נשברים ממש בסמוך לקו החוף. עבור רוחות בעוצמות של 100 ו- 120 קמ"ש יתקבלו גלים של 4 ו5- מטר בהתאמה". גיאולוגים החוקרים רעידות אדמה באזור צופים גלים דומים במקרה של רעידת אדמה, ומגדירים נחשול כזה כצונאמי.לסיכום, מונה הדוח הסביבתי את כל הסיכונים הכרוכים בעבודות השיפוץ הנערכות בחופים, החל מהגעת בטון, שמנים ופסולת למים, דרך הרחפת חול, תאורה הזולגת לכיוון המים וכמובן גינון עם קומפוסט (המתכונן רק לשלב השתילה הראשונה ובהרכב שיאושר על ידי רט"ג), סיכונים נוספים שכבר ראינו מתרחשים בעבודות בחופים המזרחיים, כללו שימוש ברכב צמ"ה על קו המים, יצירת ענני אבק, זיומי קרקע כתוצאה מתדלוק ועוד. "חשוב לציין כי לאור הניסיון הנצבר בעבודות בחופי אילת בשנתיים האחרונות, ניתן למנוע את מרבית ההשפעות שנמנו, ואת חלקן לצמצם בצורה ניכרת, באמצעות ניהול סביבתי באתר בזמן העבודות בשיתוף פעולה עם הקבלנים ועם מפקחי רט"ג והיחידה הסביבתית העירונית", מדגיש הדוח שקובע מספר המלצות הכוללות מינוי מפקח סביבתי מטעם העירייה, תיאום העבודות מול הפיקוח של רט"ג והיחדיה הסביבתית העירונית וכמובן על איסור על עבודה בשעות הלילה ודאגה להכוונת תאורה מהים והלאה. 

 

המיקום מועד לרעידות אדמה


   לתוכנית צורף גם דוח סיסמי שהוכן לבקת החברה להגנות ים המלח האחראית על העבודות בחופים. הדוח שהוגש על ידי אורי דור גיאולוגיה לתכנון והנדסה, והמתבסס על עבודות קודמות, מראה כי התוכנית "ממוקמת לאורך רצועת הגזירה של העתק אילת, ויתכן שאף ממש בתוואי ההעתק עצמו, באופן שחושף את שטחה לעומסים סיסמיים גבוהים, כולל אפשרות לקריעה של פני השטח. בהתייעצות עם לשכת התכנון הוחלט שיש להביא מידע רלוונטי בנושא זה לידי המתכננים, ולהוסיף להוראות התכנית הנחיה שמטרתה צימצום ההתכנות לפגיעה בנפש כתוצאה מכשל במתקני החוף בעת רעידת אדמה". עם זאת מצא הדוח כי איזור חופי זה מועד להתנזלות קרקע במקרה של רעידת אדמה, אף שלא לגלישה של מדרון. את גובה הצונאמי בחופים אלו, במקרה של רעידת אדמה, מעריך הדוח ב-4 מ' (זאת לעומת צונאמי של 5 מ' הצפוי בחוף קצא"א הסמוך למשל). 
   הדוח מסכם: "התוכנית ממוקמת בשטח החשוד ככלול באזור הגזירה הראשי של העתק אילת, על פי המידע הזמין לעת הכנתה. בהתאם לכך, ולמאפייני חתך הקרקע במקום, יתכנו בתחום התכנית בעקבות התרחשותה של רעידת אדמה, הסטות אופקיות ואנכיות של פני השטח בשיעור של עשרות סמ' ויותר, תאוצות קרקע חזקות, התנזלות והצפת צונאמי. תכנון מבנים בתכנית (הקמה או הסדרה) יתבצע בין היתר תוך התייחסות לעומסים ולסיכונים המפורטים בחוו"ד סיכוני רעידות אדמה, ובדו"חות עליהם היא מבוססת. הנחה, הקמה ושידרוג של תשתיות (גז, חשמל, מים וכיו"ב) יתבצעו על בסיס התקנים המחמירים ביותר בתחום, ותוך הקפדה יתרה על בטיחות ועמידות המערכות". ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת