האם נמצא פיתרון חלקי לעובדים הירדנים באילת? למעלה מ- 300 צעירים במכינות קדם צבאיות מוכנים להגיע לעבוד בכל עבודה נדרשת במלונות

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 27/10/2023 06:12 ● ערב ערב 3143
למעלה מ – 300 צעירים המשתייכים למכינות קדם צבאיות בכל הארץ, מוכנים לרדת לאילת כבר בימים הקרובים על מנת לתגבר את בתי המלון בתקופה הנוכחית ● פירוש הדבר שבבתי המלון באילת יכולים, אם הם רק רוצים, לצמצם את כמות הירדנים המועסקים כיום בבתי המלון בצורה משמעותית ● ערב ערב קישר השבוע בין מנכ''ל התאחדות בתי המלון באילת לבין חברת כוח האדם ברק שירותים, המובילה בעיר בכוח האדם לבתי המלון ● קליטה חלקית של הצעירים כבר החלה ● לדברי לילך רביצקי, הבעלים של חברת כוח האדם, גם בטווח הארוך ניתן לצמצם בצורה משמעותית את כניסת הירדנים לעיר ● ''יש בידינו פרטים של מאות צעירים שרק מחכים להגיע לעבוד באילת. חלקם כבר נמצאים בעיר. הקרם דה לה קרם של המדינה שמתגברים בלאוו הכי בבתי המלון בחופשות ובחגים. לצערנו עד עכשיו אף אחד לא היה מוכן לדבר איתנו ולא להקשיב'' ● מהתאחדות בתי המלון נמסר:”אנשים לא מבינים את הקושי האמיתי בעבודות שמבצעים הירדנים”.
האם נמצא פיתרון חלקי לעובדים הירדנים באילת? למעלה מ- 300 צעירים במכינות  קדם צבאיות מוכנים להגיע לעבוד בכל עבודה נדרשת במלונות
יש מי שיכול להחליף את הירדנים, השאלה אם באמת רוצים
תגיות:

אם מישהו היה צריך הוכחה נוספת לכך שאם בתי המלון באילת רק היו רוצים לפתור את סוגיית כניסת העובדים הירדנים לאילת, בעיקר בימיים אלו של מלחמה, הם היו יכולים, תוכלו למצוא את הפיתרון בחברת כוח האדם ברק שירותים, המובילה בעיר בתחום אספקת כוח אדם לבתי מלון. 
מסתבר שבימים אלו, כשהציבור האילתי לחוץ ודורש לצמצם עד כמה שאפשר את כניסת הפלשתינאים מירדן לעבודה באילת, דווקא עכשיו לא נעזרים משום מה בתי המלון בחברה האילתית שכבר נאלצה להוציא לחל"ת 50 אחוז מהעובדים בה. אם בבתי המלון באמת היו רוצים לצמצם עוד יותר את כמות הירדנים בעיר, הם היו מגלים את מה שמשום מה אף אחד מהם לא רצה עד השבוע לשמוע - שלברק שירותים יש כיום רשימות של כ- 200 צעירים המשתייכים למכינות קדם צבאיות בכל רחבי הארץ שרק מחכים שמישהו יתן להם את האור הירוק לרדת לעבוד בבתי המלון באילת, וזו רק הכמות ההתחלתית, שכן אם בבתי המלון יתנו את האור הירוק, כאן יידעו בדיוק למי לפנות ואיך לגייס צעירים נוספים למשימה. משיחה של ערב ערב עם נציגים של כמה מהמכינות המדוברות הבהירו לנו הצעירים כי הם לא בוחלים בשום עבודה שתוצע להם. "אין לנו שום בעייה לשטוף ריצפה, לשטוף כלים, לעשות כל מה שרק יהיו צריכים מאיתנו", אמרה לי מאיה, חברה באחת המכינות הקדם צבאיות, שהבהירה לי כי בימים אלו המכינות אינן פועלות והם רק מחפשים במה הם יכולים לעזור. "מדובר בצעירים וצעירות שהם הקרם דה לה קרם של ישראל שמשתייכים למכינות קדם צבאיות בכל רחבי הארץ", מסבירה השבוע לילך רביצקי, הבעלים של חברת כוח האדם ברק שירותים שמבהירה כי מדובר במאות צעירים מכל רחבי הארץ שיכולים להירתם למשימה אם מישהו בבתי המלון רק ירצה.
חשוב לציין שעבור מכיניסטים רבים העבודה במלונות אילת אינה זרה, מאחר ולאורך השנים מסייעים המכיניסטים על בסיס קבוע בבתי המלון בחגים, בחופש הגדול ובכל תקופה לחוצה כשבבתי המלון צריכים ידיים עוזרות נוספות. "לא ברור לנו למה דווקא עכשיו כשסוגיית העובדים הירדנים באילת עלתה לסדר היום והציבור באילת חושש, שלא לדבר על האורחים בבתי המלון, למה בתי המלון לא מוכנים לקלוט את המכיניסיטים האלו", אומרת רביצקי שמדגישה: "בבתי המלון טוענים שאין להם אפשרות לצמצם עוד יותר את כמות הירדנים בבתי המלון כי אין אף אחד אחר שמוכן לעשות את העבודה שהם עושים, ובכן, לנו יש את האנשים המתאימים בזמן המתאים לעשות את העבודה הזו, ואף אחד בבתי המלון בעיר לא יכול לטעון אחרת. מעבר לזה, בכל יום שעובר אנחנו מקבלים עוד ועוד פניות מצד תושבי הדרום שנמצאים באילת ורק מחפשים עבודות כי לא זו בלבד שהם כבר משתעממים אלא שהם הבינו שהם חייבים להתפרנס". אלא שלמרות העובדה הזו ולמרות שבימים אחרים יודעים בבתי המלון לפנות לחברת כוח האדם האילתית על מנת שתסייע להם בכוח אדם נוסף כתגבור, דווקא עכשיו הקשר של בתי המלון מולם כמעט ולא קיים.

 

כמות הירדנים צומצמה - לא מתוך התחשבות


בהתאחדות בתי המלון מתגאים בעובדה כי מאז פרוץ המלחמה צומצמה כמות הירדנים שנכנסים בכל בוקר לעבודה בבתי המלון. אם קודם לפרוץ המלחמה כבר דיברו על כמות של 2500 עובדים ירדנים בבתי המלון השונים בעיר, הרי שכיום עומד מספרם של הירדנים על כ – 800 איש. אלא שאל תטעו לחשוב שהצימצום נעשה מתוך הבנה של המצוקה של האורחים בבתי המלון או מתוך הבנה של הלחץ האילתי אלא בעיקר לנוכח העובדה שבמצב הנוכחי מקבל אורח במלון מצעים ומגבות לפרק זמן של ימים אחדים ועד לשבוע וכמו כן לא מבוצע ניקיון חדרים יומי.
"המצב אצלנו בבית המלון הוא בלתי נסבל", מספרת השבוע עובדת באחד מבתי המלון הגדולים בעיר. "כשאנחנו מגיעות לעבודה אנחנו צריכות לעבור דרך ערימה של ירדנים שיושבים בכנסת העובדים למלון. הם נועצים בנו עיניים כשאנחנו הולכות והתחושה לא נעימה בכלל. גם בזמן ההפסקה כשאנחנו יוצאות לעשן סיגריה, אנחנו צריכות לשבת בשטח אחד איתם. המבטים לא נעימים ובטח שגם לא התחושה. פנינו למנהלת המחלקה וביקשנו שיעשו עם מה זה משהו, ענו לנו שיש מתחם עישון אחד משותף וזה מה שיש".

 

אפשר לצמם את כמות הירדנים גם לטווח הארוך


אני מבקשת להבין מלילך רביצקי, האם גם בימים שבשיגרה ניתן למצוא כוח אדם ישראלי שיצמצם עד כדי יעלים את הצורך בעובדים הירדנים ולילך מבהירה שזה בהחלט אפשרי. "אנחנו רק צריכים את האור הירוק של המלונאים וזמן התארגנות לא ארוך וזה יצליח, למרות הטענה שאין ישראלים שמוכנים לעבוד בעבודות האלו אני טוענת שזה לא נכון. בתוך כמה פרקי זמן בימים שבשיגרה, גם אנחנו נוכל העמיד לרשות בתי המלון את כמות העובדים הישראלים שהם צריכים. שיתנו לנו לעשות את זה בכמה פעימות כדי להתארגן, ממש כמו שהירדנים לא הכניסו לכאן 2500 עובדים בפעימה אחת. את צריכה להבין שבתי המלון מביאים את זה על עצמם. כשאת כבר שולחת אליהם בשיגרה עובדים למחלקות המדוברות והם מגלים שהם נאלצים לעבוד עם המוני ירדנים במחלקה, מה הם אמורים להרגיש ומה הם אמורים לעשות? חבר'ה טובים שלנו, יוצאי יחידות צבאיות, מגיעים למלון ואחרי יום חוזרים אלי ומבהירים לי שהם לא מוכנים לעבוד במחלקה בה יש 80 אחוז ירדנים. וזה ברור לגמרי. חייבים להתחילן בהקטנה כמותית של הירדנים בכל מחלקה על חשבון עובדים ישראלים וכשזה יקרה הדרך תהייה סלולה לשינוי המצב".
אלא שבזה לא מסתיים העניין. אם על פי ההסכמים מול בתי המלון העובדים הירדנים אמורים לעבוד אך ורק במשק בית ובשטיפת כלים, הרי שבמלונות ראוכי טוב והיום תמצאו ירדנים רבים עובדים גם כמלצרים, במטבחים, באחזקה ובמחלקות אליהם כלל לא היו אמורים להגיע. "אני יכול לספר לך על עובד אחזקה מצויין שהיה לנו במלון שפוטר בתירוץ של גיל. את כנראה לא מתקשה להבין מי החליף אותו- עובד ירדני. וזה מכעיס ברמות", סיפר לי השבוע עובד באחד מבתי המלון בעיר. "במקום לצמצם את נוכחות העובדים הירדנים במלונות אילת בהווה וגם בשגרת היום יום, בתי המלון מפטרים עובדים ישראלים ומכניסים במקומם עובדים ירדנים. זה מקומם ביותר. אחר כך הם טוענים שאין מי שיעבוד במלונות. זה שקר וכזב. מישהו צריך לברר מה באמת מסתתר שם מאחורי הצעדים האלו שעושים בבתי המלון ומי יוצא מזה מרווח. שיהיה ברור יש היום בבתי המלון בעיר ירדנים שכבר מחזיקים בעמדות של מנהלי מחלקה והיד עוד נטוייה. זה לא היה אמור להיות ככה על פי ההסכמים. למה אף אחד לא בודק ולא מבין לאן זה הולך?".

 

בבתי המלון התחילו לקלוט ישראלים


לאחר הלחצים שהפעיל ערב ערב בשבועות האחרונים על גורמי המלונות, לאחר שהבהרנו השבוע לגורמי כח האדם בבתי המלון שיש בעיר לא מעט תושבים מהדרום שמחפשים עבודות, ולאחר שערב ערב קישר בין חברת ברק שירותים למנכ"ל התאחדות בתי המלון איתמר אליצור, השבוע נרשמו ניצנים ראשונים של קליטת עובדים ישראלים. ברשת ישרוטל כמו גם ברשת פתאל יצאו בפרסומים ברשתות החברתיות על גיוס עובדים מקרב השוהים בעיר, אלא שכשביקשנו להבין האם העובדים שגוייסו יורידו ממצבת כוח האדם של הירדנים, על זה אף אחד לא היה מוכן להשיב בחיוב. "זה איטי מדי וקצת מידי ואם גיוס העובדים הישראלים לא בא על חשבון העובדים הירדנים זה סתם למראית עין כדי לסתום פיות", אמר השבוע תושב אילת שעוקב בדאגה אחר הנתונים של כניסת הירדנים לעיר. "מישהו צריך להתעורר כאן ולהבין שאנחנו האילתים לא משחקים משחקים אלא דורשים שזה יקרה. ככה לא יסתמו לנו את הפיות אלא רק כשנדע שכל העובדים הישראלים שיש היום בעיר, כולל המכיניסיטים נקלטו לעבודות בבתי המלון ולעיר לא נכנסים עוד הירדנים. נתחיל עם זה עכשיו בעת המלחמה ונמשיך עם זה הלאה אחרי המלחמה".

פנינו למנכ"ל התאחדות בתי המלון איתמר אליצור וביקשנו להבין למה קליטת הישראלים והמכיניסטים בפרט, שרוצים לעבוד בכל עבודה בבתי המלון באילת היא איטית מדי וכמותית מצומצמת מדי? מדוע אם יש כיום אפשרות להחליף מעל 200 ירדנים בעובדים ישראלים זה לא קורה?

בתגובה לנאמר בכתבה מסר מנכ"ל התאחדות בתי המלון איתמר אליצור: "בתי המלון באילת מתגייסים לסייע למפונים בעיר בכל האמצעים וקולטים כמעט כל עובד ישראלי על מנת לחזק את מערך התמיכה, הסיוע והתפעול בתי המלון. לצערי מתוך חוסר הבנה בסיסי של אנשים מסוימים על הקושי ועל מהות העבודה שנדרשת בנושא ניקיון חדרים ואחזקה שהעובדים הירדנים עושים באילת הם באמת חושבים שניתן להחליפם בעובדים אחרים.  אנו עושים ככל יכולתנו לקלוט עובדים ישראלים למחלקות בהן הישראלים יכולים לקחת חלק ולסייע. חשוב לציין כי מאז תחילת המלחמה מספר העובדים הירדנים באילת צומצם משמעותית וכל העובדים הנכנסים לישראל עוברים בקרה של מספר גופי ביטחון במקביל על מנת להבטיח כמה שיותר את ביטחונם של כולם. נקווה לבשורות טובות יותר בקרוב. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת