מתחם הסטודנטים של איילים אוכלס בניגוד לחוק

מאת: רותם נועם ● 27/10/2023 06:08 ● ערב ערב 3143
למרות שלמתחם הסטודנטים של עמותת איילים שהוקם לאחרונה מול בית החייל אין עדיין אפילו אישור בנייה, שלא לדבר על אישור איכלוס, פעלה עיריית אילת בניגוד לחוק כשאישרה לעמותת איילים לאכלס במקום בשבוע שעבר תושבים ממפוני הדרום שכלל לא ידעו כי המקום אליו הועברו אינו מאושר לאכלוס ועל כן גם אינו מבוטח ● בפועל, בעירייה ובעמותה התכוונו אמנם לעזור ולעשות טוב, השאלה האם העמדת המפונים בסיכון היתה הדרך הנכונה ● רק לאחר התערבות 'ערב ערב' וצו הפסקת איכלוס שהוצא למקום, פונו התושבים שנאלצו למצוא לעצמם מקום חליפי עיריית אילת: “צר לנו שגם בימים אלה אתם בוחרים להציג דברים שליליים במקום להציג את העשייה המבוכרת”.
מתחם הסטודנטים של  איילים אוכלס בניגוד לחוק
תגיות:

לפני מספר חודשים עלו על הקרקע בשטח שמול בית החייל בעיר, מבנים יבילים שאמורים לשמש מתחם לעמותת איילים שהחליטה לתקוע יתד גם באילת. העמותה שהוקמה לפני כעשור וברשותה 12 כפרי סטודנטים הפרושים בכל רחבי הארץ בישובי הפריפריה, שמה לה למטרה לסייע בקידום הפן החברתי בישובים אלו אגב תרומה לקהילה בה פועלים כפרי הסטודנטים. עד כאן הכל ויפה כמו גם העובדה שבעיריית אילת הבינו את תרומתה החשובה של העמותה לעיר ואף הקצו לה, בדומה לישובים פריפריה אחרים בארץ, את השטח חינם אין כסף למשך 15 שנה. אלא שלמרות שהמקום טרם קיבל אישור בנייה, וקל וחומר הוא נעדר היתר אכלוס - מה שאומר שבמתחם המורכב ממבנים יבילים ובריכה שעדיין אינה מוסדרת, לא נעשתה בדיקה של כל הגורמים שאמורים להבטיח את בטיחות המקום, תקינותו ועמידותו בפני דלקה למשל - מיהרה עיריית אילת בשם הרצון הטוב לסייע למפוני ישובי הדרום ואיפשרה כבר בשבוע שעבר לעמותת איילים לסייע לכמה עשרות תושבים מפונים מהדרום להגורר במבנים היבילים במתחם, מבלי שהמתגוררים במקום ידעו דבר ולא חצי דבר על בעייתיות הסטטוס שלו. במילים אחרות עמותת איילים וגם עיריית אילת שרצו לסייע ולהגן על תושבי הדרום, איפשרו בניגוד לחוק לאותם תושבים להגורר במהלך כמה ימים במתחם מסוכן, ללא אישורים או כמו שהיטיב להגדיר את המצב אחד המפונים שהבין מ'ערב ערב' את סטטוס המתחם- "העבירו אותנו מהפח אל הפחת". הדייר שהתגורר במקום עם בני משפחתו ימים אחדים אמנם הודה לעיריית אילת ולעמותת איילים על טוב ליבם ועל כוונתם הטובה לסייע, אך הבהיר כי לא יאה לארח אורחים במקום שאינו מאושר כדין.

 

למה לאכלס במקום ללא אישור? מתחם הסטודנטים


במקביל להוצאת צו הפסקת איכלוס למתחם על ידי היועץ המשפטי לעירייה וחשיפת המחדל על ידי 'ערב ערב', ולמרות שעל פי החוק מרגע קבלת הצו אמורה היתה עיריית אילת לפנות את השוהים במתחם הסטודנטים לאלתר, רק אחרי כמה ימים פינו השוהים במקום את המבנים היבילים, לא לפני שהצליחו ולא בקלות, למצוא לעצמם מקומות אירוח חליפיים.

מעמותת איילים נמסר: "מזה 20 שנה שאיילים מהווה את תנועת ההתיישבות הסטודנטאילית הגדולה ביותר בישראל. 23 כפרים ומתחמים בהם מתגוררים כ- 1500 סטודנטים וצעירים המחויבים לחיזוק מדינת ישראל ולחוסנה. במסגרת שת''פ בין עמותת איילים לעיריית אילת קידמה איילים במשותף עם העירייה היתר בנייה להצבת 8 מבנים יבילים ומרחב מוגן לטובת כפר סטודנטים בעיר.
העירייה מימנה את עלויות ההיתר והתשלום למתכננים.
בתאריך 26/6/23 התקיימה ישיבה בנוכחות מנכ''ל העירייה, מחלקת ההנדסה וסגנית ראש העיר הממונה על תיק ההנדסה.
במהלכה סוכם כי לאור חוות הדעת המשפטית שנכתבה על ידי משרד עו"ד אגמון (מצ"ב) העירייה והעמותה יציבו את המבנים – במקביל לקידום ההיתר.
בתחילת חודש אוגוסט  הוצבו המבנים על ידי העירייה והעמותה. חשוב לציין כי על פי תקנות הפטור המופיעות בחוק התכנון והבנייה זמן השימוש האפשרי עומד על חמישה חודשים ומסתיים בסוף חודש דצמבר 23. 
במקביל מחלקת ההנדסה בעירייה יחד עם מחלקת הבינוי בעמותה פועלות להוצאת היתר בנייה. התהליך אורך זמן רב מהרגיל בעקבות התעקשות מהנדס העירייה להמתין עד לקבלת תכנית פיתוח מפורטת, שטרם התקבלו מהמתכנן. (אגב, בסמכות מהנדס העירייה להחליט שאינו ממתין לתוכניות אלה ולהתקדם לאישור).
עם פרוץ המלחמה נתבקשנו על ידי ראש העיר של שדרות וחברי קהילת כפר עזה לארח בכפרי הסטודנטים שאינם בקו החזית, כמובן שנענו לבקשה זאת לרבות כפר הסטודנטים באילת.
חשוב לציין כי טרם כניסת המשפחות, העמותה מחזיקה בכל האישורים הנדרשים בבחינת בטיחות במקום (קיים אישור של יועץ בטיחות מהנדס חשמל וקונסט' למתחם בהתאם לדרישות חברת הביטוח שביטחה את המתחם). עם הוצאת הצו המנהלי להפסקת השימוש, נדרשנו כמובן לפנות את המשפחות מהמתחם וכך גם עשינו.
לאורך כל הדרך, תהליך קבלת ההחלטות נעשה בשקיפות מלאה, על פי חוק, מתוך שיקול דעת ורצון אמיתי לסייע ולעזור.
בשום שלב לא העמדנו חלילה את המשפחות המתארחות בסכנה. עצם הדרישה לפנות משפחות אלה מהמתחם שנקלטו בו לאחר הזוועות שעברו, מהווה פגיעה אמיתית.
דווקא בשעה קשה זו של עם ישראל, שבה  החברה האזרחית מתגלה במלוא תפארתה ותרומתה הגדולה- היה נכון להפנות את השאלות החשובות שהעלית לגורמים אשר מעכבים את התהליך.
איילים היתה, ותמשיך להיות - הפנים היפות של מדינת ישראל והזרוע הביצועית שלה לכל משימה - בעיתות שגרה וחירום".  

 

פינו את המתחם לאחר קבלת צו הפסקת איכלוס

 

מעיריית אילת נמסר: "מדינת ישראל נמצאת במלחמה ועיריית אילת שהחלה לפעול מהיום הראשון ללחימה, פועלת 24/7 לטובת מתן מענים מקצועיים ועוטפים לתושבי הדרום שהגיעו לאילת מהתופת. צר לנו שגם בימים אלה אתם בוחרים להציג דברים שליליים במקום להציג את העשייה המבורכת של תושבי העיר כולם. עשייה אשר זוכה לשבחים ותודות מתושבי הדרום שהגיעו לעיר.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש