כל איומי זיהום האור של אילת

מאת: רותם נועם ● צילום: רותם נועם ● 29/6/2023 18:26 ● ערב ערב 3126
חוף הנסיכה ומסוף הגבול טאבה, הטיילת הדרומית החדשה והמלון שעתיד להבנות על חורבות המרכז הנטוש שמול המצפה התת ימי ● כל אלה מאיימים כיום על הישרדותה של שונית האלמוגים של אילת, בשל זיהום האור שהם מטילים, או צפויים להטיל בעתיד, בקרבת החופים ● המדענים מתריעים, אבל נראה כי לאיש לא אכפת ותנופת הבנייה והתאורה שמגיעה בעקבותיה, לא מותירים סיכוי לשונית הצפונית בעולם
 כל איומי זיהום האור של אילת
חוף הנסיכה – מפגע אור המגיע ממסוף הגבול וכביש 90
תגיות:

בדוח מחודש מאי השנה שפרסם המחנה האקולוגי הימי במפרץ אילת, והמכסה את השנים 2015-2021, נמצא כי  באתר הנסיכה אותר זיהום אור בינוני עד גבוה המגיע בעיקר ממסוף הגבול וכביש 90. בדצמבר 2022 הוציאה עמותת 'צלול' מכתב התראה ובו הזהירה מפני זיהום אור ופסולת דשן בעבודות המבוצעות בחופי אקווה ספורט, בר ביץ' ובן הרוש: "מומחים לסביבה הימית באילת טוענים שהמזח והדק המתוכננים בצמידות לקו המים יחד עם תאורה, ספסלים וגינון, יגרמו לזיהום אור, לזליגת דשן, חומרי הדברה ופסולת לים, וכי כל אלו יפגעו במערכת האקולוגית הרגישה שבמפרץ אילת", טענה העמותה. בחודש מאי 2022 הוציאה קבוצה של 251 מדענים מכתב המתריע בפני השרה להגנת הסביבה דאז, מפני זיהום אור באילת הצפוי מהטיילת החדשה הנבנית בימים אלו על קו המים במפרץ אילת. המדענים מפרטים כי תוספת אור מלאכותי בלילה היא בעלת השפעה קריטית על מנגנונים ביולוגיים והתנהגותיים של בעלי חיים, צמחים ובני אדם והפכה בשל כך לסוגיה מרכזית בתחום שימור הסביבה. מחקרים מהעת האחרונה שבחנו את השפעתה מצאו כי זיהום אור מלאכותי מזיק לסביבה הטבעית ופוגעת במנגנונים הפיזיולוגיים והביולוגיים של בעלי חיים ימיים. 
"תוספת התאורה המלאכותית הצפויה לאורך חופי אילת עם הקמת הטיילת החדשה תשפיע לרעה על בריאותה של המערכת האקולוגית במפרץ אילת ועלולה להעמיד בסכנה את עצם הישרדותה של שונית האלמוגים הייחודית", כותבים המדענים, "כאחת ממאה הערים שנבחרו על ידי האיחוד האירופי לשמש כחממות של ניטראליות אקלימית וחדשנות, וכעיר המתהדרת בתואר אחת מערי המפרץ היפות בעולם, ראוי כי עיריית אילת תממש את החזון לו התחייבה ותקפיד להימנע מפעולות המהוות פגיעה באוצר הטבע הייחודי עליו היא אמונה". 
המדענים מסבירים כי בהעדר מנגנוני רגולציה מחייבים בתחום הפרוץ כיום, יש לנקוט על פי עקרון הזהירות המונעת ולמנוע ככל הניתן תוספת סיכון למערכת האקולוגית בדמות תאורה מלאכותית בקרבת קו המים. "מפרץ אילת נמצא כבר עתה בעקת זיהום אור ועל כן אין להוסיף תאורה חופית עם הקמת הטיילת החדשה או מתקני החוף המלווים אותה". במידה ותבחר עיריית אילת שלא להישמע לעצת המדענים ולהקים בכל זאת תאורה מלאכותית מבקשים אלה כי תעמוד בקשר עם הגורמים האמונים על הסביבה ובתוכם המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. כן הם דורשים להקטין את השימוש הנעשה כבר כיום בתאורה מלאכותיות בחופי הים ולהסב את התאורה הקיימת לבעלת אורכי גל ארוכים בעוצמה מינימאלית. כאמור על המכתב חתומים 251 מדענים מכל האוניברסיטאות וממכללות רבות ברחבי הארץ.
ואולם זיהום האור הצפוי להגיע מתאורת הטיילת הינו כאין וכאפס לעומת זה הצפוי לאיים על שמורת האלמוגים בחוף הדרומי בשל תוכנית המקודמת בימים אלו לבנייתו של מלון בן שמונה קומות במבנה הנטוש הממוקם מעבר לכביש של המצפה התת ימי, בצמוד למלון אורכידאה. מי שמתנגדת לאורך השנים להקמת המלון היא החברה להגנת הטבע שטוענת כי התוכנית תפגע קשות בשונית האלמוגים בשל זיהום האור שתטיל על השונית הממוקמת ממש מול השטח המיועד לבנייה.

מעיריית אילת נמסר אז בתגובה: "אנו שמחים על המודעות הגוברת לשמירה על ערכי הטבע בתוכם המערכת האקולוגית במפרץ אילת, ערך המהווה נדבך מרכזי בכל עבודות הפיתוח לשיקום והסדרה של רצועת החוף באילת. בעניין זיהום האור, נציין כי מסמך המדיניות לרצועת החוף של אילת מנחה באופן מפורט על הקטנת מפגעי התאורה הקיימים, ומתווה הנחיות לגבי יישום עקרונות אלו בתכניות הביצוע המפורטות, בהתאמה לדרישות רט"ג והנחיות הצוות המקצועי ויועצי הסביבה.
בבדיקה מול גורמי התכנון עולה, כי התאורה המתוכננת בפרויקטים המבוצעים תעמוד בכל הדרישות הסביבתיות, ביניהן אורך גל נמוך מk - 2,700, הימנעות מהפניית מקור האור לכיוון הים, וזליגת אור מינימאלית שלא תעלה על 0.05 לוקס בתחום המים. עוד יצוין, כי תכנון התאורה נעשה באופן מוקפד על מנת לייצר איזון בין דרישות תקני הבטיחות לבין ההקפדה הנדרשת לשמירה על המערכת האקולוגית הימית.
עוד ראוי לציין, כי זיהום האור המשמעותי שדורש טיפול אינו נובע מהטיילת שרמת התאורה שלה אפסית ומחושבת באופן מוקפד על מנת לעמוד בדרישות הסביבתיות, אלא ממתקני תשתיות הכבישים והתאורה העירונית שהאור המלאכותי שלהם מהווה את האתגר המרכזי בנושא זה."


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת