חדשנות עירונית בזירה המקומית

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 2/6/2023 06:15 ● ערב ערב 3122
העיר אילת המקדמת חדשנות במגוון תחומים הצטרפה לפני כשנה ל"זירה", תכנית ארצית המקימה ומלווה צוותי חדשנות ברשויות המקומיות, לטובת הטמעת כלים חדשניים לפיתוח וליישום יוזמות לטובת שיפור חיי התושבים. צוות החדשנות של עיריית אילת הפועל כבר שנה חקר את האתגר שהציבה העירייה: שביעות רצון התושבים מהמרחב הציבורי לטובת עידוד הליכתיות. בכנס רעיונאות מיוחד שהתקיים לאחרונה הם הציגו את התובנות ובחנו יחד עם מקבלי ההחלטות רעיונות לפיתוח יוזמות, שיעודדו הליכתיות ויגבירו את השהיה במרחב הציבורי בדגש על איכות, נוחות ועניין. בין הרעיונות: שביל "מספר", מסלולים מוצלים, מרחב ציבורי מותאם לנוער, אפליקציה המציעה מסלולי הליכה ועוד .
חדשנות עירונית בזירה המקומית
צוות הזירה באילת
תגיות:

רחלי רוזט המנהלת את התכנית באילת, ציינה כי במהלך ארבעה חודשים יצא הצוות לתצפיות שטח וראיין 48 תושבים מגוונים לראיונות עומק משכונות הערבה, האשל, פרלמנט מבוגרים באחד מבתי הקפה בשדרות התמרים, פרלמנט נוער ועוד. בסיכום מחקר השטח עמד הצוות אל מול 60 תובנות, שתכליתן עידוד הליכתיות ושהייה במרחב הציבורי בדגש על איכות, נוחות ועניין כמענה לאתגר שהציבה כאמור הרשות. במסגרת המתודה של תכנית "הזירה" מיקד הצוות את הממצאים ל - 20 תובנות על וחילקו אותם בין 5 אזורי הזדמנות שהם הבסיס לפיתוח ויצירת יוזמות להמשך התהליך, ואלו הם: עבור בני נוער במרחב, יש ליצור תוכן ועניין להגברת תחושת אחריות ושייכות למקום. עבור כלבים ובעליהם, יש לייצר מרחב מותאם לתנאי אקלים חמים שיאפשר לנוכחים ליצור אינטראקציה במקום נעים, לצד הגברת מודעות תמידית לאיסוף צואה. עוד בין התובנות: יצירת חוויה מותאמת לילדים ומבוגרים 1+1 במרחב מרגע היציאה מהבית ועד ההגעה למרחב הפנאי (כולל הדרך), השמשת שטחים נטושים ליצירת רצף פעילות וחיבוריות בין האזורים, יצירת מענים מגוונים לעידוד פעילות גופנית במרחב ועוד.

 

הזירה - שלוחן עגול לגיבוש רעיונות

 

בכנס הרעיונאות, שהתקיים במבנה הטרמינל, הציג כאמור הצוות העירוני את התובנות בפני הנהלת העירייה, תושבים ומומחים חיצוניים. צוות התכנית של אילת מונה 6 עובדי עירייה ביניהם: מנהל יחידת תיאום ובקרה, מנהל המשל"ט העירוני, מנהלת לשכת המנכ"ל, מזכירת בית ספר,  חובש חופי הצלה, ועובדת סוציאלית. בתום הצגת אזורי ההזדמנות, הוביל כל חבר צוות שולחן עגול יחד עם תושבים, מומחים חיצוניים ומקבלי החלטות ברשות על מנת לגבש רעיונות ליישום. יחד עם שחקני תיאטרון "אלעד" המוכשרים שגילמו דמויות של תושבים, המחיש הצוות למקבלי ההחלטות את הבעיה ובעזרת כך עלו וגובשו עשרות רעיונות, שיתנו מענה כאמור לעידוד הליכה ברחובות ובשכונות העיר. בין הרעיונות שעלו: שביל "מספר" ליצירת רצף הליכה, יצירת מרחב בטוח לבני הנוער באמצעות בית משלהם כמו חוף ממותג עבורם, גיבוש תוכנית עירונית בשיתוף מאלפי כלבים ותושבים להתנהגות עם כלבים במרחב הציבורי, אפליקציה המציעה מגוון מסלולי הליכה שמציגה היכן יש מסלולים מוצלים עם ברזיות ומתקני כושר, אירועי פופ אפ, הרחבת שטחי הצללה במרחב הציבורי ועוד.

 

הזירה - שחקני התיאטרון מגלמים תושבים

 

הצוות האילתי זכה לשבחים רבים מראש העירייה – אלי לנקרי וממנכ"ל העירייה – פיליפ אזרד המובילים את התהליך. ד"ר רונית דוידוביץ מרטון, מתכננת ערים בעלת תואר שלישי בתכנון פיסי-חברתי-כלכלי, שרואיינה בשלבים המוקדמים של המחקר, שיבחה גם היא את התהליך ואמרה: "זה היה ערב שכולו השראה ומחשבה – מה אפשר לעשות כדי שנלך יותר ברחובות העיר אילת ובשכונות נבחרות בפרט? לא פלא שהייתה הצפה של רעיונות מקוריים, כי שחקני התיאטרון שישבו איתנו, קרעו את כולם מצחוק כששיחקו דמויות שאתגרו את החשיבה ודרשו פתרונות לצרכים של מר ישראלי שמודד צעדי ריצה ומת לפגוש בדרך, או סבתא ציפורה בת 75 עם 8 נכדים שמחפשים עניין ומשחק במקום מוצל עם ברזייה ועוד". על כך הוסיפה רוזט, כי עשרות הרעיונות שעלו בכנס ייבחנו על ידי הצוות. אלו שבעלי היתכנות גבוהה יוגשו למקבלי ההחלטות ברשות לבחינת יישומם.

תכנית "הזירה" הפועלת כבר שלוש שנים ב – 14 ערים ומועצות, ביניהן אילת שהצטרפה לפני כשנה, הינה פרויקט משותף של מרכז פרס לשלום ולחדשנות, קרן בלומברג, יד הנדיב ומשרד הפנים. מתודולוגיית העבודה מבוססת על עולמות החשיבה העיצובית ועל עבודה מבוססת נתונים, והיא תוצר של ניסיון נצבר בעשרות מקרי בוחן בעולם ובארץ במסגרת תכנית "צוותי החדשנות" העולמית (i-teams) שיזמה והובילה קרן בלומברג להתמודדות עם אתגרים עירוניים מורכבים. התוכנית מטמיעה כלים חדשניים בתהליכי העבודה של הרשויות המקומיות ובכך מחזקת את היכולת שלהן לטפל ביעילות ובחדשנות באתגרים הבוערים ביותר של העיר.

רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש