ג'אז במגוון טעמי שוקולד

מאת: סימונה סולומון שאואט ● צילום: סימונה סולומון שאואט ● 3/3/2023 10:37 ● ערב ערב 3109
ג'אז חורף בים האדום חגג השנה 12 ● מנהלה האומנותי, דובי לנץ, אסף מכל רחבי תבל הרכבים משובחים וחיבורים ייחודיים, עיבודים מרתקים לשירים נודעים, או כמו שאמר לנץ: "אני אוהב מגוון רחב של שוקולדים... ומגוון כזה היה השנה בפסטיבל.. חגיגה של טעמים מתוקים, כשכל אחד יכול למצוא את השוקולד שהוא הכי אוהב”
ג'אז במגוון טעמי שוקולד
אולם וואו היה גדוש בכל ימי הפסטיבל

היה זה סוף שבוע של חגיגת מוסיקה מהנה ומסקרנת כאחת, וכמעט כל אחד יכול היה למצוא בו משהו שהוא אוהב; אומנים וסגנונות שהוא מכיר וגם כאלו שלא שמע עליהם עד כה, שכן הפסטיבל היה תמהיל של אומנים מקומיים בהפקות מקור לצד מוזיקאים שהגיעו מפולין, מברזיל, אזרבייג'אן, ספרד, איטליה, ארגנטינה וארצות הברית. כל להקה או הרכב הביאו את סגנון המוזיקה שלהם, חלקם לאו דווקא הרכבי ג'אז במקור. 

 

ג'אז מרקיד


בין שלל האומנים שגדשו את הפסטיבל השנה, היו האקורדיונים הווירטואוזים מפולין, ההרכב המוזיקלי של מוניר חוסן שכלל פסנתרנית קובנית, נגנית כינור, מתופפת מספרד ונגנית כלי הקשה. הייתה חמישיית ז'וקה פרפיניאן - נגן כלי ההקשה שחברו אליו אסף יוריה נגן הסקסופון, ויחד עם שלושה נגנים ישראלים: גיטרה, פסנתר וקונטרבס, אירח את רונה קינן במופע מחווה למוסיקה של קרלוס ז'ובים, מופע בניחוח ברזילאי מקפיץ ומהנה, נעים לאוזן, עם געגועים לנערה מאיפנמה ועוד. מאזרבייג'אן הגיע הפסנתרן איספר סרבסקי עם הרביעייה שלו שהציג בפנינו את הטאר, הכלי הנפוץ במדינות מרכז אסיה. הגיעה גם השישייה של גבריאל פאלאצי מארגנטינה שהביאה לקהל טעימה מהלאטין ג'אז הכובש את העולם, ומארה"ב הגיעה רביעית הג'אז של אברם פפר.
והיו כמובן הופעות של מוזיקאים ישראלים רבים, ביניהם רביעית טל משיח בה ניגנו לצידו מאיה בלזיצמן המדהימה - על צ'לו, הגיטריסט ניצן בר ועופרי נחמיה, תופים. הגיע יותם זילברשטיין, שאירח את החלילן איתי קריס. השניים חיים בניו יורק ולוקחים חלק בסצנה המוסיקלית הקובנית - לטינית הכובשת את העולם. המופע של יותם היה מופע קסום. הוא הביא אליו קטעים שכתב וניגן על גיטרה אקוסטית ועל גיטרה חשמלית לחילופין, קטעים בסגנונות של ארצות אמריקה הלטינית כמו ברזיל, ארגנטינה, ונצואלה. הייתה זו הנאה מכל צליל והיה קצת קשה להישאר ישובים במקומות ולא לקום ולרקוד.

 

 

בית פתוח


את הפסטיבל פתח המופע של שלומי שבן – בית פתוח. שבן מגובה בהרכב מוזיקאים מהדרגה הגבוהה בארצנו כמו מאיה בלזיצמן, עוזי רמירז, אורי קוטנר, מעיין ליניק, נדב לוזיה ועומרי בר. התוצאה היתה קונצרט מהפנט. השירים של שלומי שבן והמוסיקה המיוחדת שלו יחד עם המוזיקאים המצוינים היוו תמהיל שאין אפשרות שלא לאהוב אותו. האולם היה מלא מפה לפה, אבל למעט מחיאות הכפיים הסוערות אחרי כל שיר, לא נשמע אפילו רחש קל ביותר. כאילו הקהל עצר את נשימתו בפני המוסיקה שלא להפריע.
ואיך אפשר בלי האומן הווירטואוזי, ורסטילי, גאון מוזיקלי, שיכול להביא כל שיר לעיבודים סוחפים במנעד רחב של סגנונות. ארקדי דוכין, וכל מילה נוספת מיותרת, ועדיין – עוד לא נאמר כבר הכל. דוכין הכין לנו מופע מיוחד לפסטיבל - מאחורי המילים. במופע לקח דוכין את שיריו הנפלאים והעניק להם עיבודים מיוחדים וחדשים. פגשנו גם שירים של 'נטאשה', ולדימיר ויסוצקי, ליאונרד כהן. ומה שמדהים בכל ההפקה הזו הוא שאל דוכין הצטרף השנה הרכב נגנים חדש ומשובח, במיוחד לפסטיבל, כולל הראפר חיים שהוסיף המון לעיבודים של השירים. וההרמוניה, אוי ההרמוניה היתה מושלמת. מודה, היו שירים בהם דמעתי מעוצמת הרגש והגאונות של העיבוד. האולם היה גדוש והצטרף לשיריו. 
עוד מופע אייקוני היה המופע של ג'אזמיה הורן, ווקליסטית צעירה עטורת פרסים. המופע שלה היה מהמם. המנעד הקולי שלה הוא אין סופי, שיר אחד מעביר אותנו למועדון ג'אז בהרלם, שיר שני בו היא משמיעה קולות כקולות ציפורים אקזוטיות מעביר אותנו לג'ונגלים של אפריקה והיה גם שיר אחד שהביא אותנו לבית כנסת יהודי. וכל הצלילים יוצאים מהלב ונכנסים אל לבו של הקהל. היא אחת היוצרות המדוברת בעולם ומנבאים לה עתיד מזהיר. כבר עכשיו המופע שלה הוא בל יתואר. היא עולה על הבמה דקיקה, יפה ומחשמלת בשמלה בצבע כסף שמעליה גלימה מוכספת ועל ראשה כובע כסוף כשל נפרטיטי, ובטרם פתחה את פיה הקהל כבר עוצר את נשימתו, ואז היא מתחילה לשיר והחוויה הרוחנית-המוזיקלית שהיא מביאה איתה אדירה ואין מילים לתאר אותה. איתה על הבמה שלושה מוסיקאים, הפסנתרן ויקטור גולד, הבסיסט אריק ויל והמתופף אנואר מרשל שכל אחד מהם הוא מוזיקאי היכול ביכולות המוזיקליות שלו למלא אולמות. 
את הפסטיבל נעלה ההופעה Play Petrucciani 4et, שנוגנה בין היתר על ידי האיטלקי פלאביו בולטרו - החצוצרן, הפסנתרן הספרדי הווירטואוזי צ'אנו דומינגז. אליהם חברו מרטין לייטון ומייקל אוליברה - קונטרה בס ותופים - למופע מחוה למוסיקה האלמותית של הפסנתרן האגדי הצרפתי מישל פטרוצ'יאני. בהרכב מצאנו גם את הסקסופוניסט הישראלי הווירטואוז אלי דג'יברי, שידע מה שהוא עושה. כי אין הרבה מוסיקאים כמו בהרכב זה שיכולים להמריא לשיאים של ג'אז, ואם כבר לנגן עם מישהו ג'אז - אז לעשות זאת עם הטובים ביותר. 
האולמות גדשו, הקהל ברוב המופעים סרב ללכת, עמד על רגליו וביקש עוד ועוד מהמוזיקה הנפלאה. ובל נשכח שכל העיר לבשה חג ג'אז, עם כיתות אומן, ג'אמים, ברחבי מלונות ישרוטל שאירחו את הפסטיבל וגם בעיר עצמה: מבשלה, אברהם הוסטל, ריף הדולפינים, חוף הדקל, יינות אילת, מסעדת לויתן, מייקס פלייס ועוד. מודים לתאגיד התיירות אילת שנתן לנו להנות מהקסם הזה.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש