רואים את השקופים: תכנית עירונית חדשה להתמודדות עם פוסט טראומה על רקע לאומי או צבאי באילת

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 13/1/2022 08:49 ● ערב ערב 3051
יוזמה חברתית מקומית להתמודדות עם פוסט טראומה שהוביל תושב אילת המתמודד בעצמו עם פוסט טראומה, חברה לתכנית לאומית שמוביל משרד הביטחון באמצעות היחידה לשירותי שיקום וביחד עם התכנית העירונית שמפעילה העירייה – "אילת לא עוצרת במוגבלות" נרקמה תכנית עירונית לליווי וסיוע למתמודדים עם פוסט טראומה על רק צבאי או לאומי. התכנית יצאה לדרך בשבוע שעבר עם מפגש חשיפה ראשון בו השתתפו מתמודדים, חבריהם ובני משפחה, שבאו לשמוע על רצף המענים, קיימים וחדשים, שקורם עור וגידים באילת. במסגרת התכנית העירונית, תחל לפעול באילת – לראשונה בארץ, קבוצת אימון תעסוקתי לצעירים בגיל 20-40 המתמודדים עם פוסט טראומה על רקע לאומי, במטרה לקדם את עצמם במסלול הקריירה האישי. מענה נוסף שיקרה לראשונה באילת הוא תכנית המנטורינג "חבל זוג" של "עמותת העטלף". בתכנית "חבל זוג" מצוותים בין בוגר היחידה ללוחם משוחרר מצה"ל המתמודד עם חוויות לחימה ושירות מורכבות.
רואים את השקופים: תכנית עירונית חדשה להתמודדות עם פוסט טראומה על רקע לאומי או צבאי באילת
תגיות:

את התכנית העירונית גיבשה עיריית אילת באמצעות מרכז הצעירים, מרכז הזדמנות והתכנית "אילת לא עוצרת במוגבלות" שמפעיל האגף לשירותים חברתיים במינהל שח"ק בעירייה, ביחד עם אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, עמותת נט"ל לנפגעי טראומה על רקע לאומי, עמותת העטלף של בוגרי שייטת 13, ואדם יוספה – תושב העיר, ויזם חברתי המתמודד בעצמו עם פוסט טראומה משירותו הצבאי. במפגש החשיפה חלק יוספה בדרכו המיוחדת את סיפורו המרגש על טראומה, התמודדות וצמיחה. סגן ומ"מ ראש העירייה, מתן בארי, בירך על עצם קיומו של הערב, על העלאת המודעות לנושא ולקיחת האחריות, על האומץ של המשתתפים בערב להיחשף, וגם הוא חלק עם הקהל סיפור אישי שהשפיע בצורה כזו או אחרת על חייו הבוגרים.

כולנו זוכרים את המקרה המצער של איציק סעידיאן, שגרם לזעזוע עמוק בקרב הציבור וגם אצל מקבלי ההחלטות. על רקע המקרה, עדכן משרד הביטחון את תפיסות ההפעלה של היחידה לשירותי שיקום בכל הקשור למתמודדי פוסט טראומה מוכרים (רפורמת "נפש אחת"). באותה תקופה, החלה לפעול באילת קבוצת תמיכה-צמיחה חברתית ("פסטרמה עם ג'יבוטים") בהובלת אדם יוספה ("אחר אתה חבר"), שמונה היום קרוב ל-30 חברים, נשים וגברים. אל שתי הפעולות האלה הצטרפו עמותת נט"ל, שהקימה השנה יחידה חדשה לפיתוח אישי וקריירה שמטרתה ללוות ולאמן תעסוקתית צעירים נפגעי פוסט טראומה, והחזרתם למסלול החיים, ביחד עם מרכז צעירים, שמהווה בית רעיוני ופיזי לכל יוזמה ופעולה לקידום אוכלוסיית הצעירים באילת, ועם מרכז הזדמנות באגף לשירותים חברתיים בעירייה, שנותן מענה תעסוקתי לאוכלוסיות עם מורכבות תעסוקתית מגוונת.

כפועל יוצא משיתוף הפעולה, תחל כאמור לפעול באילת – לראשונה בארץ, קבוצת אימון תעסוקתי לצעירים בגיל 20-40 המתמודדים עם פוסט טראומה על רקע לאומי, במטרה לקדם את עצמם במסלול הקריירה האישי. הקבוצה תפעל המרכז צעירים שמפעילה העירייה. מוקד הקבוצה הינו בזיהוי ומציאת תעסוקה מיטבית עבור צעירים עם PTSD ולמידת כלים ומיומנויות ליישום במרחב העבודה המשתנה ותוך התייחסות לצרכים הייחודיים כתוצאה מהפציעה. הקבוצה תונחה ע"י מאמנת תעסוקתית מומחית בפוסט טראומה מטעם עמותת נט"ל, בשילוב עם רכזי התעסוקה במרכז צעירים ומרכז הזדמנות.

מענה נוסף שיקרה לראשונה באילת הוא תכנית המנטורינג "חבל זוג" של "עמותת העטלף". בתכנית חבל זוג מצוותים בין בוגר היחידה ללוחם משוחרר מצה"ל המתמודד עם חוויות לחימה ושירות מורכבות. בני הזוג משולבים בקבוצה ומשתתפים ביחד באחת מהפעילויות הימיות השונות שבתכנית: גלישה, הפלגה, צלילה. במהלך הפעילות הם לומדים להכיר אחד את השני ומערכת היחסים שנרקמת, בתוספת האתגרים המובנים שהים מזמן, יוצרים הזדמנויות לשיתוף ושיח בונה ומחזק. הקבוצות מלוות ע"י אנשי מקצוע מהמובילים בתחומים וגם על ידי איש טיפול המתמחה בנושא עיבוד חוויות קרב. העמותה רואה חשיבות עליונה בשימוש בחוזקות של קהילת העמותה ובחיבור הטבעי לים כדי להעצים ולתמוך באוכלוסיות היעד.

את כלל המענים והשירותים הקיימים והחדשים, המקומיים והארציים, הן מטעם המגזר הציבורי (משרדי ממשלה ועירייה) והן של המגזר השלישי (עמותות וארגונים), יוכלו כל מקבלי השירותים, המוכרים והלא מוכרים, המטופלים והלא מאובחנים, לקבל במקום מרוכז אחד, באמצעות אתר האינטרנט של התכנית "אילת לא עוצרת במוגבלות", שמסייעת במיצוי זכויות לאנשים עם מוגבלות באילת.

זוהי קריאה לכל מי שמתמודד עם פוסט טראומה על רקע לחימה או טרור, ליצור קשר עם הגורמים העירוניים השותפים, ולהשתלב במגוון התכניות שיוצאות בקרוב לדרך.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש