פוסט טראומה: מנהל בית חולים 'יוספטל' מדבר

מאת: ● ● ערב ערב 2405
שבוע לאחר הסערה שפרצה בעקבות מותו של שמעון עזרן בן ה- 35 ככל הנראה מסיבוך ממחלת שפעת החזירים, ד"ר אבי גולדברג, מנהל ביה"ח 'יוספטל' מדבר . על מקרה המוות המצער וועדת הבדיקה שתבחן את תפקוד בית החולים . על הקושי לעמוד בקו האש התקשורתי . על הבהלה הציבורית ודאגת הצוות . על ההערכות לחורף והתחזיות של משרד הבריאות . וגם, על הקשיים השגרתיים של בית החולים ומערך הרפואה באילת . רק שנהיה בריאים
פוסט טראומה: מנהל בית חולים 'יוספטל' מדבר

הפעם האחרונה בה הצליח בית החולים 'יוספטל' לעלות לכותרות ולככב בפריים טיים הייתה בדצמבר השנה, כאשר אוטובוס עמוס תיירים התדרדר לתהום, גובה קרוב ל-30 קורבנות. פעילותו המהירה של בית החולים באירוע הטראגי ההוא זכתה לשבחים רבים מכל עבר. בבית החולים הוכרז מצב חירום לצד קריאה לרופאים ואנשי סגל רפואי הנמצאים באילת להגיע לסייע בטיפול בפצועים. כ-10 פצועים במצב קשה מאוד וקשה הגיעו לטיפול ב'יוספטל'. תוך שלוש שעות, התמודד בית החולים בהצלחה עם אירוע רב נפגעים - תאונת הדרכים הקשה ביותר בישראל. בשבוע שעבר, עם היוודע מותו של שמעון עזרן מאילת משפעת החזירים, עברו אנשי 'יוספטל' לצדו האחר של המתרס. משפחתו של המנוח הגישה תלונה במשטרה על רשלנות רפואית. הביקורת נשמעה ללא הרף, ההיסטריה הציבורית גאתה. מסדרונות בית החולים התמלאו אילתים מבוהלים, ומהדורות החדשות שאלו שוב ושוב כיצד עזרן כלל לא הוחזק בבידוד, מדוע לא נבדקה האפשרות שמדובר בשפעת חזירים ואיך קורה שאדם בריא מתאשפז עם דלקת גרון ונפטר במהירות. לא מרצון, זכה בית החולים 'יוספטל' להיות בית החולים הראשון בארץ בו נפטר הקורבן הראשון של שפעת החזירים לכאורה. עד אותו הרגע, נראה היה, כי למרות המקרים שהתגלו בארץ, ממשיכים במשרד הבריאות לטעון שמדובר במחלה קלה וכי אין סיבה לפאניקה. מותו של עזרן הרעיד את אמות הסיפים. הציבור נכנס להיסטריה. האילתים צבאו על בית החולים. גם הצוות של בית החולים לא נותר אדיש, לא כלפי המוות המצער, ולא כלפי תגובות הקהל האילתי והתקשורת הארצית.

"צריך לראות את התמונה במלואה"


שבוע לאחר הסערה, כשמקרה מוות נוסף בבית חולים בצפון הארץ מצטרף למקרה האילתי, תנועת החולים במסדרונות 'יוספטל' איננה חריגה. עם זאת, במחלקות ניתן לראות חולים ומבקרים, כמו גם אנשי צוות, חובשים מסיכות על פניהם, נזהרים. ד"ר אבי גולדברג, מנהל בית החולים, מסתובב ללא מסיכה ומספר על השבוע הקשה שחלף על בית החולים.

איך אתה מסכם את השבוע האחרון?
"שבוע קשה מאוד. שעת מבחן. אירוע משברי הוא שעת מבחן לכל הארגון. לעומת תאונת הדרכים של האוטובוס בחודש דצמבר שהייתה אירוע מכונן מבחינת חשיפת בית החולים, במקרה הזה עמדנו בעין הסערה".

מה תוכל לספר על מקרה המוות של שמעון עזרן ז"ל?
"אני לא מתכוון לדבר על פרטי האירוע הטראגי. למרות שקיבלנו את הגיבוי המלא של משרד הבריאות, לפי בקשה שלנו, תהיה ועדת בדיקה של 'שירותי בריאות כללית' עם שני מומחים חיצוניים למען הסר כל ספק. הם יבדקו את המקרה ויתחקרו אותו. לוועדה הוקצב זמן, עד סוף אוגוסט להגיש את ההמלצות".

כיצד אתה מעריך את ההתמודדות של בית החולים במקרה?
"הצוות התמודד יפה מאוד. לא הוריד את הראש. אנשים הבינו מה קרה. קיימנו שיחות רבות עם העובדים. שיתפתי אותם בכל המידע שהיה לי. ממשיכים כל הזמן להגיע לכאן אנשים. צריך להבין שמצב שבו צוות נמצא עם ראש באדמה ומרגיש תחת מתקפה, משפיע מאוד על התפקוד. העובדים גם חששו על עצמם. היו אנשי צוות שטיפלו בעזרן ז"ל ואחר כך חזרו הביתה. גם להם היו חששות והיינו צריכים לתת להם הנחיות מדויקות כדי שירגישו שהם בידיים טובות. זה זמן קשה מאוד".

מה קרה שם בעצם?
"לגבי הטיפול – את זה תבדוק ועדת הבדיקה. אני יכול לומר שברמה של בית החולים, נאלצנו להתמודד עם משפחה הלומת צער, אבלה. עם צוות מודאג שחושש מהדבקות, עם סערה תקשורתית ברמה מקומית וארצית. כולם רצו לדעת מה קרה. האם טעינו והאם כשלנו. זה קשה. אחרי המקרה הזה, בכל הארץ הייתה נהירה לבתי חולים. וכאן, הייתה נהירה לבית חולים בו נפטר אדם! צריך להבין שלהרגיע את הציבור זו משימה. במהלך הסערה, התפרסם כי אדם מבוגר ותינוק אושפזו עם חשד לשפעת חזירים. שכחו לציין שהם לא מאושפזים ב'יוספטל'. זה הגביר את ההיסטריה. כדי להרגיע, צריך צוות איתן ומהימן, צריך לחזק את האנשים שעושים במלאכה. בסופו של דבר לכל אחד יש כוחות אחרים".

אז איך עושים את זה?
"אנחנו מחזקים אותם בהמון שיחות. אנחנו אומרים להם, כמו גם לאילתים, לא לשקוע במקרה הזה כאילו אלו הפנים של בית החולים. איש צעיר שנכנס לבית החולים ונפטר זה מקרה טראגי, זה תופס כותרות. מקרה כזה מסתיר את העבודה היום יומית המאומצת שלנו בהצלת חיים כל דקה ודקה. במחלקת ילדים, במחלקת יולדות. על היום יום, אנחנו לא זוכים לשבחים. זו העבודה שלנו. ואנחנו מוכרחים, לא רק עבורנו, אלא בעיקר למען המטופלים שלנו, לראות את התמונה במלואה, גם את ההישגים היום יומיים והחודשיים שאנחנו קוצרים כאן".

הסטטיסטיקה צריכה להרגיע



כמו מה למשל?
"בשבוע האחרון, התמודדנו בהצלחה עם הרגעת תושבי העיר המודאגים. טיפלנו במהירות ובהצלחה בכמה מקרים מסכני חיים במיון במחלקת נשים ובמחלקת ילדים. במחלקה האורתופדית התחלנו בביצוע ניתוחי כתף חדשניים שלא בוצעו כאן מעולם, הפעלנו נתיב 'מיון מהלכים' לשיפור השירות למבקרים במיון ולקיצור זמני ההמתנה, חידשנו את ההתמחות ברפואת המשפחה במרפאה המחוזית, שנלקחה מאיתנו לפני יותר מ- 10 שנים, זכינו לשבחים על המעבדה הבקטריולוגית של בית החולים, קיבלנו סטאז'רית חדשה והכל על רקע של 140-150 פניות ליום למיון, ממוצע שהופך את המיון שלנו לאחד מחדרי המיון העמוסים בארץ".

שבוע לאחר מקרה המוות, מה התחושה בבית החולים? מה כמות הפניות של חולים החשודים כחולי שפעת חזירים?
"יש פניות של אנשים עם חום ושפעת, אבל אין חרדה קיצונית. יש דאגה, אך גם זה בירידה. אנחנו מטפלים במרפאות הקהילתיות, ובשעות שהמרפאות לא עובדות, אז כאן. ברוב המקרים, שולחים את האנשים לנוח בבית".

ומה קורה עם אנשי צוות בבית החולים?
"אם איש צוות מפתח סימני מחלה, הוא מיד נשלח הביתה לנוח. לא עובדים פה אנשי צוות חולים".

נכון לעכשיו, יש בבית החולים מאושפזים שסובלים משפעת החזירים?
"היו לנו כחמישה מקרים שהתאשפזו עם חשד. מדובר באנשים ששייכים לקבוצת סיכון: הריון, ריאות, מחלות כרוניות, אונקולוגיות. בדרך כלל אחרי יומיים, המצב השתפר. צריך לזכור גם שמדובר בחשד בלבד".

אז למה לא בודקים? יש תלונות של חולים שאומרים שהם מגיעים ומבקשים להבדק האם הם סובלים משפעת חזירים ולא מסכימים לערוך להם את הבדיקה הספציפית. מדוע?
"שפעת חזירים נבדקת באמצעות כיח ובנזלת. בהתחלה, ביצעו את הבדיקות. בשלב מסוים, ברגע שהבינו שזה יצא משליטה ולא מדובר במקרים בודדים, משרד הבריאות הפסיק עם הבדיקות והמטרות שלו השתנו, לא לאבחן כל מקרה, אלא לנסות ולצמצם את ההדבקה. לשמור על כללי היגיינה, לטפל בקבוצות סיכון ולהתכונן לחורף ברמה הלאומית. המקום היחיד בו בודקים האם מדובר בשפעת חזירים זו המעבדה הווירולוגית ב'תל השומר', שם בודקים רק לפי אישור של משרד הבריאות. אין שום תועלת בלבדוק את כולם. צריך לזכור שברוב המכריע של המקרים מדובר במחלה קלה מאוד שחולפת ללא התערבות".

ועדיין, קשה להירגע שכשרואים איש צעיר שמתאשפז, מתדרדר במהירות ומת.
"נכון, אבל הסטטיסטיקה צריכה להרגיע. יש הנחה שבארץ כעת יש מעל 10,000 חולים. מתוכם, ומעוד כמות שאיננו יודעים כמה היא, היו שני מקרי מוות. רוב האנשים עוברים את המחלה בקלות".

משפעת רגילה מתים באותו היחס?
"כן, אך בעיקר קבוצות סיכון של קשישים וחולים כרוניים. כאן, יש לנו מציאות חדשה".

אתה לא מרגיש שנרדמתם בשמירה במקרה של שמעון עזרן ז"ל?"אלו בדיוק הדברים שייבדקו על ידי ועדת הבדיקה: עד כמה הייתה דריכות והערכות. לפני מקרה המוות הזה, ניתנו הנחיות מקלות של משרד הבריאות".

ומה קורה עכשיו?
"היום מאוד דרוכים. כשנבדק אדם עם סימני שפעת שחשוד כחולה בשפעת חזירים, הוא נבדק עם כפפות ומסיכות ומסיכה על פניו".

האם יש בבית החולים חדרי בידוד סטריליים?
"אנחנו מסבים חדרים קיימים לחדרי בידוד".

האם יש מספיק מתרופת ה'טמיפלו'?
"יש מספיק ואם חסר, אנחנו יכולים לקבל תוך שעתיים ממרכז הארץ כל כמות שנדרשת. צריך לזכור, שאת ה'טמיפלו' קנו במקור לשפעת העופות, והיא ניתנת היום לקבוצות סיכון בלבד של שפעת החזירים".

כיצד אתם נערכים לחורף?
"דווקא באילת, החורף קל בדרך כלל. בכל בתי החולים בארץ, החורף הוא עונה עמוסה מאוד. אנחנו מכירים את התמונות של אנשים ששוכבים במסדרונות. כאן זה לא יהיה. גם אם תהיה עלייה, אני בטוח שנוכל להתמודד עם זה גם במיון וגם במחלקות. אנחנו לא מתביישים לבקש עזרה אם יש צורך. יש לנו את הגב של 'סורוקה', צריך לזכור זאת. אנחנו לא שמחים וגאים להשתמש בפתרון הזה, אך אני לא מודאג. הטיפול לא ייפגע".

די הרבה אנשים באילת, בכללם אנשי מקצוע, תוהים מדוע למרות כל החוסרים והקשיים בתחום הרפואה בעיר, קופות החולים ובית החולים לא מוצאים לנכון להתאגד ולאגם משאבים. זה לא יותר חכם ויעיל למקום כמו אילת?
"רק אתמול הייתה במשרדי ישיבה עם נציגי כל קופות החולים וחשבנו לאגם כוחות בשירות רפואי שאין בעיר – שירות גסטרו. זה שירות שמאופיין בתורים ארוכים ואנחנו יודעים שאילתים ממש לא אוהבים לנסוע צפונה, לכן מה שאנחנו יכולים לתת פה, אנחנו נותנים".

אז למה לא לעשות את זה בעוד תחומים?
"אנחנו נפגשים כל הזמן עם הקופות, מציעים להם מההיצע שיש לנו בתחום השירותים, והם קונים מאיתנו שירותים. ברמה הארגונית, יש לנו רופאים שעובדים בקופות חולים אחרות. יש רופאים שעושים רפואה עצמאית. אנחנו עושים שיתופי פעולה ומעודדים אותם כל הזמן. בכל מקום שאפשר, אנחנו פתוחים לחידושים כדי שהציבור ייצא נשכר ויקבל טיפול טוב. בתחום של הרפואה המקצועית – גסטרו, קרדיולוגיה, עיניים, אנחנו בהחלט הולכים לכיוון הזה של איגום משאבים".

מה הכי חסר בבית החולים?
"רופאים. קרדיולוג במשרה מלאה. נפרולוג (רופא כליות) במשרה מלאה. רופא גסטרו. נכון להיום, אנחנו מטיסים רופאים מהמרכז, אך המצב הטוב יותר היה רופא באילת בתחומים הללו".

מה עם מקצועות פארארפואיים?
"יש לנו רכבת אווירית למרכז לבריאות הילד. חסרים לנו אנשים בתחום הפיסיותרפיה, פסיכולוגיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת".

ומה עם אחיות?
"דווקא בתחום הזה השתפרנו מאוד. רק בשנה האחרונה עברו לכאן שמונה אחיות שהצלחנו לגייס".

ומה עם המכשור?
"אנחנו לפני שדרוג מכשור ביחידת הגסטרו, משדרגים גם את הציוד של מחלקת אף אוזן גרון ויש לנו שתוף פעולה עם המחלקה בבית החולים 'קפלן' בראשותו של פרופ' דורון הלפרין וד"ר מגוריאן שלנו, לצורך עריכת ניתוחים ושירותים נוספים. אנחנו קונים ציוד לחדרי ניתוח ובקרוב מאוד, מתחילים את בניית המרכז החדש לרפואה הדחופה".

ומה עם החנייה?
"הנהלת בית החולים פונה לכל הגופים כדי להכשיר שטחי חנייה נוספים. אנחנו נותנים לחולים כרוניים, קשישים וכל מי שצריך להכנס ממש עד שערי המיון. אנחנו לא גובים כסף על חנייה ומקווים שבקרוב יושלם תהליך של הכשרת שטח חנייה נוסף".

מחזקים את העובדים


מדי חודש, שולח מנהל בית החולים ד"ר אבי גולדברג, איגרת לעובדים. החודש, עמדה האיגרת בסימן אירוע מותו של עזרן ז"ל ומשבר שפעת החזירים. בין היתר כתב גולדברג לעובדים: "מקרה מוות של אדם צעיר בשיא כוחו הוא אירוע נורא. נורא בראש ובראשונה למשפחתו שנותרה הלומת צער ויגון. אני מבין את כעסה וביקורתה של משפחת עזרן על בית החולים, וכפי שידוע לכם, המקרה ייבדק על ידי ועדה חיצונית שתוצאותיה יתקבלו בסוף חודש אוגוסט... השבוע האחרון היה קשה לכולנו. מותו הטראגי של שמעון עזרן הציב אותנו מול סערה תקשורתית קשה.
אני מניח כי רבים מכם נחשפו לאמירות על תפקודו של בית החולים שלנו ולהתנהגות שמבטאת תסכול ודאגה. אירועים חריגים זוכים מיד לחשיפה תקשורתית רחבה. האמון של תושבי אילת בבית החולים עדין ולאירוע כזה עלולות להיות השפעות קשות". עוד הוסיף גולדברג: "אסור לנו להרכין ראש ולקבל את הדימוי שחלק מהכותבים מנסים להדביק לנו. לא רק בגלל הצורך הטבעי לשמור על כבודנו העצמי, אסור לנו להשלים עם התדמית הזו גם למען המטופלים שלנו. בזמנים כאלה אנו חייבים לראות את התמונה כולה והיא רחוקה מלהיות קשה. אסור לנו לשכוח כי אני בטוח שנשכיל לראות ולהראות את התמונה המלאה תמיד!".

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש