שוקולד: למה אנחנו אוהבים אותו כל כך?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 28/8/2023 10:36 ● ערב ערב 3134
שוקולד הוא תאווה. קובייה אחת של שוקולד יכולה להכניס אנרגייה לגוף, לעלות חיוך על פניו של ילד בוכה, לשנות את טעמה של מנה מקצה לקצה וכמובן לגרום לנו לרצות עוד.
שוקולד: למה אנחנו אוהבים אותו כל כך?
קרדיט תמונה: pixabay
תגיות:

שוקולד הוא תאווה. קובייה אחת של שוקולד יכולה להכניס אנרגייה לגוף, לעלות חיוך על פניו של ילד בוכה, לשנות את טעמה של מנה מקצה לקצה וכמובן לגרום לנו לרצות עוד.

אנחנו לא מערערים על מקומו של השוקולד בחיים, אנחנו מקבלים אותו באהבה, מתייחסים אליו כאל פינוק קולינרי, יראים מהשפעתו על אגן הירכיים או הקרסוליים וכמובן מתאווים אליו ללא הפסקה. יחסי אהבה שנאה מושלמים.

אז מה מקורו של השוקולד? מדוע הוא פופולרי כל־כך? ובכמה שדרכים שונות ניתן לשלב אותו במטבח ולא רק בקינוחים? הינה כמה עובדות שאולי לא הכרתם.

 

קצת היסטוריה

 

הראשונים שהשתמשו בפולים מעץ הקקאו היו בני המאיה, מה שאומר שהוא היה מוכר וידוע עוד במאות שלפני הספירה. האצטקים אשר חיו במאות ה-15 וה-16 גם הם הוסיפו אותו לתפריט שלהם, אם כי הם היו מכינים מהפולים הטחונים משקה מר שאליו הוסיפו פלפל חריף. משקה זה אף נחשב כמרפא מחלות שונות כגון כאבי בטן.

פולי הקקאו הגיעו לראשונה לאירופה על־ידי כובש ספרדי שהביא אותם מתנה למלך קרלוס הראשון. המשלוח הרשמי הראשון של פולים לאירופה היה ב-1585 והוא שימש אותם בדרך דומה לזו של האצטקים – הכנת משקה. האירופאים פחות אהבו את טעמו המר של המשקה והחליפו את הפלפל החריף בסוכר.

רק 250 שנים לאחר מכן פיתח ממציא הולנדי שיטה להפריד את השומן מהפולים וליצר אבקה ושומן נפרדים. תהליך זה הוא מה שאפשר בשלב מאוחר יותר לייצר את קוביות השוקולד שכולם אוהבים.

 

מה עושה את השוקולד טעים כל־כך?

 

שוקולד גורם לרצות אותו עוד יותר. ככל שאוכלים יותר שוקולד, כך רוצים אותו יותר. אנשים רבים מעדיפים קוביית שוקולד על־פני ארוחה, ילדים מעדיפים לאכול אותו 24 שעות ביממה והוא עשוי לגרום לאנשים להתמכר אליו.

אז מה יש בשוקולד שהופך אותו לכזה?

כאמור, בשוקולד יש שומנים וסוכרים שטעימים לנו ולכן אין זה מפתיע שהוא אהוב כל־כך. בנוסף אליהם יש בו גם חומצת אמינו הנקראת "טריפטופן" שהיא זו שאחראית על ויסות מצב הרוח שלנו. ככל שיש כמות גדולה יותר של החומצה הזו, כך עולה ומשתפר מצב הרוח וזו גם הסיבה שהשוקולד יכול לגרום להתמכרות.

 

מה עוד ניתן להכין משוקולד?

 

מתכון לעוגת שוקולד יכיל ללא ספק אבקת קקאו ואפילו שוקולד מריר מומס, אך ישנם מתכונים רבים שהם לא קינוחים, ובהם הוא יכול להיות מרכיב מהותי ומעניין.

במקסיקו יש מנת עוף מסורתית אשר מוגשת עם רוטב סמיך שהמרכיב המרכזי שלו הוא שוקולד מריר מומס. מנה מצוינת אשר משלבת בין המתוק של השוקולד למליחות המובנית שבעוף.

מנה נוספת היא פסטה בשוקולד. אומנם ניתן לחשוב כי זו מנת קינוח נפלאה, אך היא לחלוטין יכולה להיות מנה עיקרית בארוחת צוהריים מדליקה ורומנטית. בוחרים בפסטה ארוכה, עדיף פטוצ'יני, מכינים אותה למחצה ואז מעבירים אותה לבישול יחד עם קוביות השוקולד הנבחר.

אפילו סלט עגבניות פשוט יכול להפתיע אם מוסיפים לו מעט שוקולד מגורד.

 

היתרונות הבריאותיים של השוקולד

 

השוקולד הוא לא רק מרכיב מהותי בהכנת מגוון קינוחים ואף מנות עיקריות וסלטים שונים, הוא בעל איכויות בריאותיות שלא כדאי לזלזל בהן. לצד כמות קלוריות משמעותית, יש בו גם יתרונות רבים.

שוקולד מריר תורם להורדת לחץ הדם ובשיפור תפקוד מערכת הדם. הוא מפחית את הסיכון לאירוע מוחי ואף מפחית ירידה בזיכרון אצל אנשים מבוגרים. הוא יכול למנוע סוכרת כיוון שהקקאו משפר את הרגישות לאינסולין ועוזר להפחית כולסטרול. הוא טוב לעור הפנים ועשיר במינרלים ובמינון מסוים הוא אפילו יכול לסייע בירידה במשקל.

השוקולד הוא אכן חלק בלתי נפרד מההיסטוריה שלנו כבני אדם ומההיסטוריה הקולינרית של מטבחים שונים ברחבי העולם. הוא טעים, מתוק, משפר את מצב הרוח, הוא גורם לנו להרגיש טוב ואף עוזר לנו לחגוג יום הולדת לילדים עם עוגה ונרות.

הוא אחד מאבות המזון, גם אם לא בטבלה הרשמית, ויש להתייחס אליו בכבוד ולשלב אותו בחוכמה בתפריט השבועי. הכול תלוי כמובן במינון הנכון.

אז בפעם הבאה שמכינים כדורי שוקולד עם הילדים, כדאי לטעום אחד או שניים, ולו רק בשביל מצב רוח טוב.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש