איך תצליח אילת תוך שנתיים לארח את אולימפיאדת הילדים?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 12/7/2023 16:32 ● ערב ערב 3128
במהלך אירועי אולימפיאדת הילדים שהסתיימה בדרום קוריאה, הוכרז כי העיר אילת נבחרה לארח את האירוע הגדול והיוקרתי בשנת 2025 ● הישג ענק לעיר, הישג ענק לעירייה ששלחה לתחרויות משלחת ונציגים של אגף הספורט ותאגיד התיירות כדי לחזור עם הבשורה ● אלא שרגע אחרי שקולות השמחה נרגעו, עולה השאלה כיצד, אם בכלל, ניתן להרים מבצע כלכלי אדיר שכזה ● הכרזת בחירות? כוונה אמיתית? תלוי את מי שואלים, אחרי הכל, אילת כבר הוכיחה שהיא מסוגלת לארח אירוע בינלאומי כדוגמת תחרות מיס יוניברס
איך תצליח אילת תוך שנתיים לארח  את אולימפיאדת הילדים?

ונפתח בבשורה הגדולה למדינת ישראל ולעיר אילת- בשנת 2025 תארח אילת את אולימפיאדת הילדים הבינלאומית. הבחירה הרישמית על אילת כעיר שתארח את אולימפיאדת הילדים התבצעה במהלך השבוע החולף במהלך אולימפיאדת הילדים שהסתיימה השבוע בדרום קוריאה. במהלך ימי התחרויות קיבלו חברי אירגון ה – ICG אינטרנשיונל צ'ילדרן גיימס), סקירה מקיפה על העיר אילת, נפלאותיה ואירועי הספורט הבינלאומיים שהיא כבר קיימה, מנציגי אגף הספורט בעיריית אילת ונציגת תאגיד התיירות בעיר, שהצטרפו למשלחת הספורטאים האילתים לתחרויות. עד כדי כך התרשמו חברי האירגון מיכולותיה של אילת לקיים את האולימפיאדה, שבחרו בה פה אחד לארח את המשחקים שנה לאחר האולימפיאדה שתתקיים בשנה הבאה במקסיקו. במהלך טקס הסיום הגרנדיוזי בו לקחו חלק אלפי הילדים המתחרים, הכריז ראש אירגון ה- ICG, לקול תשואות הקהל, כי העיר אילת היא הזוכה באירוח האולימפיאדה בעוד שנתיים. ולמי שעדיין לא מבין, מדובר באולימפיאדה של ממש המיועדת לילדים בגילאים שבין 12-16. התחרויות שמתקיימות אחת לשנה מאז שנת 1968 מושכות אליהן אלפי ילדים שמתחרים ביניהם במרבית ענפי הספורט של אולימפיאדת הבוגרים. 

 

ברור לי שיש רצון ונכונות אמיתית מצד העירייה ומצד תאגיד  התיירות שזה יקרה. משלחת הספורטאים לאולימפיאדת הילדים

 

שייט ושחייה במים פתוחים יכללו באולימפיאדה באילת


בד בבד עם ההכרזה הגדולה על אילת כמארחת אולימפיאדת הילדים בשנת 2025 סוכם כי בשל המיוחדות של אילת כעיר ים, היא תארח 12 ענפי ספורט במקום 8 ענפים המתקיימים באולימפיאדה כיום ויכללו בה גם ענפי השייט והשחייה במים פתוחים. התחרויות יתפרשו על פני שבעה ימים וצפויים לקחת בהם חלק כ – 2,500 משתתפים לעומת 1,400 משתתפים שלקחו חלק באולימפיאדה בדרום קוריאה. יו ווטרס, מנכ"ל האירגון המארח את התחרויות הזכיר כי זו תהייה הפעם השנייה בה תארח מדינת ישראל את אולימפיאדת הילדים לאחר שזו התארחה לפני חמש שנים בירושלים. "התרשמנו מהמוכנות והנכונות של אילת לארח את האולימפיאדה ואנו בטוחים שהיא תשבור שיאים", אמר וולטרס.
במהלך המפגשים שקדמו לבחירתה של אילת כעיר המארחת הציגו נציגי העירייה ותאגיד התיירות את אילת כעיר ספורט בינלאומית ונתנו סקירה מקיפה על מתקני הספורט, על בתי המלון, על מזג האוויר ועל הרצון והיכולת של אילת לארח את האולימפיאדה. ראש העירייה אלי לנקרי שקידם את העניין מול משרד הספורט, ברך על הבחירה באילת ואמר: "אילת מארחת אליפויות אירופה ועולם במגוון ענפי ספורט בזכות משאבי הטבע, המדבר והים המהווים מתקני ספורט אדירים לצד מתקני ספורט קיימים כמו קריית הספורט הבינלאומית, היכל הספורט, מגרשים, אולמות ועוד. אנו שמחים וגאים על הזכות לארח גם את אולימפיאדת הילדים".

 

 

גורמים בתחום הספורט: "חלום רחוק”


אלא שאם נשים לרגע בצד את הבשורה הגדולה, הכבוד והשמחה, הרי שמהר מאוד עולות השאלות הפרקטיות, כמו לדוגמה- איך תצליח העיר אילת שאיחרה בשנים ביציאתן לדרך של העבודות להקמת קריית הספורט, עבודות שעדיין נמשכות בשטח הרבה מעבר לזמן המתוכנן, לעמוד בדרישות של האירגון המקיים את האולימפיאדה? איך תצליח אילת שאין בה בריכה אולימפית הנדרשת לקיום תחרויות השחייה באולימפיאדת הילדים לעמוד בדרישה הזו לאחר שנים של בקשות וטענות מצד התושבים ואמירה ברורה מצד העירייה כי אין שום הצדקה כלכלית בהקמת בריכה אולימפית בעיר. אגב, רק לאחרונה רכשה עיריית נתניה בריכה אולימפית שיכולה להתאים בדיוק למטרות כאלו, בסכום של שישה מיליון שקלים. עיריית אילת כלל לא ניגשה למכרז הרכישה. ומה לגבי תחרויות האתלטיקה הקלה? כל בר דעת יספר לכם שאין באילת ולו מתקן אחד ראוי של אתלטיקה קלה, שלא נדבר על איצטדיון מסומן בו ניתן לקיים בכפיפה אחת תחרויות אתלטיקה קלה כמו קפיצה לרוחק, לגובה, זריקת כדור ברזל ובכלל, מי באילת שמע על מסלולי רקורטן הנדרשים לריצה מקצועית בתחרויות?
"הקשר של אילת לאתלטיקה קלה מתחיל ונגמר בבור עלוב לקפיצה לרוחק שיש אולי בחלק מבתי הספר היסודיים בעיר", אומר השבוע גורם בכיר בתחום הספורט. "לראיה, רגע אחרי שהילדים מסיימים את גיל בתי הספר היסודיים אין באילת כנסי אתלטיקה לילדי חטיבות הביניים והתיכונים. באגף הספורט בעירייה אולי יודעים לארגן כנס אתלטיקה ראוי על המגרש של בית הספר רבין אבל לחשוב שהמגרש הזה יכול לעמוד בקריטריונים ובדרישות של אולימפיאדה זו הרי בדיחה עצובה. אילת היא אולי עיר שיודעת לארח אירועים בינלאומיים, אבל לא בסדר גודל שכזה", אמר הגורם, שהזכיר כי אילת מארחת בכל פעם אירוע בתחום ספורט מסויים ולמעט תחרויות הליגה למקומות עבודה שחולשים על כמה ענפי ספורט בו זמנית, לא אירחה אילת מעולם אירוע בינלאומי שכלל פרישה ענקית של כל כך ענפי ספורט בו זמנית. "בעיריית אילת חייבים להבין שלארח בו זמנית 12 ענפי ספורט זו משימה שמתאימה לעיר גדולה בה יש פריסה ענקית של אולמות ספורט ולא עיר כמו אילת בה שחקני הליגה למקומות עבודה נאלצים לשחק לאחר מלחמות באולם ספורט שלא באמת מתאים למשחקי קטרגל". גורם בתחום הספורט מחוץ לאילת הרים השבוע גבה על עצם הבחירה בעיר אילת והבהיר: "אם אילת באמת רוצה לעמוד ביעד היומרני שהיא הציבה לעצמה היא צריכה להשקיע במתקני הספורט שלה מיליוני שקלים על מנת להכשיר אותם ולהתאים אותם לדרישות. עיריית אילת צריכה להבין שמדובר כאן בתקציבי ענק שיידרשו ממנה או מכל גורם אחר. היא תהיה חייבת לא רק לשדרג את הקיים אלא להקים עוד אולמות ספורט ואצטדיון ראוי אחד לפחות כדי שזה יקרה בצורה מכבדת ומכובדת. זה שיש באילת בתי מלון ומזג אוויר נפלא, עדיין לא אומר שהיא מסוגלת במצבה הנוכחי לעמוד בדרישות. המצגת שהוצגה בפני חברי הוועדה יפה ככל שתהיה לא תעמוד במציאות. אל לכולנו לשכוח כי אילת קיבלה את אירוח התחרויות על בסיס מצגת בלבד. לא בטוח שכשנציגי האירוע יגיעו לעיר לראות מקרוב מה באמת יש לה להציע, הם יאהבו את מה שהם יראו כאן".
גם נושא אירוח כמות עצומה כל כך של ספורטאים בריכוזיות הנדרשת באולימפיאדה בכפר ספורט לא בטוח תצליח להתממש. במצגת אמנם דובר על סגירת שני בתי מלון גדולים באילת לטובת האירוע ועדיין, בעיצומו של הקיץ המלא באילת, לא בטוח איך הדברים יסתדרו. "מדובר כאן בלוגיסטיקה מטורפת. אירוח, הסעדות, הסעות, אילת חייבת לקחת בחשבון שעם כל הכבוד לניסיון הקודם שיש לה באירוח אירועים בינלאומיים זה אירוע שהוא הרבה מעבר למה שהם חושבים". ויש גם מי שמבהיר השבוע כי מדובר בעוד תרגיל פוליטי שלפני בחירות. "מה יפה יותר מאשר לגשת לבחירות הקרובות עם שק של הבטחות וביניהן גם הבטחה לקיים באילת אירוע גרנדיוזי שכזה?", אומר הגורם שמבהיר: "ואז פתאום יעלמו התוכניות בקול ענות חלשה מבלי שמישהו יזכור שזה בכלל היה אמור להתקיים".
ויש גם מי שמאמין שזה בכל זאת יכול לקרות, "חייב להיות מעורב כאן תקציב ממשלתי לטובת העניין, זה הרי ברור. יתכן ויש לעיריית אילת הבטחות מלמעלה. אחרי הכל מדובר באינטרס של המדינה עצמה. מה שבטוח שאם זה באמת יקרה באילת העיר תיהנה משידרוג אמיתי של כל מתקני הספורט שלה", אומר השבוע גורם בתחום האתלטיקה הקלה בארץ. "באילת חייבים להבין שכדי שזה יקרה, בעיקר מול משרדי הממשלה במצבה הנוכחי, הדברים צריכים לקרות כבר אתמול. גם בדיונים מול המשרדים ובעלייה על השטח. שנתיים זה כלום זמן להכשיר את המתקנים לרמה הגבוהה הנדרשת".

 

נבחרת השחייניות האילתית

 

הרמה כאן מטורפת


אם מישהו היה צריך להבין עד כמה רמת המתקנים המארחים את משחקי האולימפיאדה לילדים גבוהה, די היה לשמוע השבוע את מעיין בוכריס, מאמנת שחייה, מי שעומדת בראש המשלחת האילתית לתחרויות שהעידה בשיחה מדרום קוריאה כי מתקן השחייה בו מתארחות התחרויות הוא אדיר וברמה בינלאומית. "המתקנים כאן הם ברמה מטורפת, הרמה של הספורטאים מאוד גבוהה. אם מישהו חשב שאולימפיאדת הילדים זה משהו על הדרך, כדאי לו לחשוב פעם נוספת. הרמה הנדרשת כאן היא גבוהה בכל היבט אפשרי. מאוד שמחתי והתרגשתי לשמוע על בחירתה של אילת לארח בעוד שנתיים את האולימפיאדה הזו, אין ספק שניצב בפנינו אתגר לא קטן כדי לעמוד בדרישות והלוואי ונצליח. ברור לי שיש רצון ונכונות אמיתית מצד העירייה ומצד תאגיד התיירות שזה יקרה, עכשיו רק צריך שזה באמת יקרה".

פנינו לעיריית אילת ולתאגיד התיירות וביקשנו להבין איך אילת תצליח לעמוד בדרישות הגבוהות לארח את האולימפיאדה? האם יש כוונה להקים בעיר בריכה אולימפית ואיפה תארח אילת את ענפי האתלטיקה קלה? ביקשנו לדעת האם יש הסכמים כספיים מול משרד הספורט או משרד האוצר לטובת תקצוב מיוחד של הנושא.

פנינו גם למשרד הספורט על מנת להבין האם המשרד נתן לעיריית אילת רוח גבית על מנת להציע את מועמדותה לאירוח התחרויות והאם היו סיכומים כאלו או אחרים מראש?

עד לסגירת הגיליון לא קיבלנו התייחסות מאף לא אחד מהגורמים.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש