35% מתושבי אילת מעדיפים את מכבי שירותי בריאות: ''בגלל השירות המעולה וזמינות התורים”

מאת: רותם נועם ● 16/6/2023 06:09 ● ערב ערב 2064
מה הוביל לכך שלמעלה משליש מתושבי אילת בוחרים במכבי שירותי בריאות ורבים ממשיכים להצטרף לקופה בכל שנה? ● התשובה לדברי, ליאור שוך, מנהל המרחב, עוברת דרך מימון של רופאים מומחים שמגיעים לעיר, מדיניות של דלת פתוחה לפתרון בעיות, ופיתוח מתמיד של מרפאות ושירותים חדשים ● בראיון ל'ערב ערב', מסבירים בכירי הנהלת מכבי במחוז ובמרחב אילת על התוכניות העתידיות לפתיחת מרפאה בבית הארז, הקמת מרפאה של התפתחות הילד הכוללת נוירולוגיית ילדים והוספת בדיקת אולטרסאונד בצמוד לבדיקת ממוגרפיה לנשים בניידת החדשה שתגיע לאילת ● ''דין אילת כדין גוש דן'', מסכם דניאל ברמן, ראש מחוז מרכז, האחראי על אילת, את המוטו שהוביל לתוצאות המעולות, ''זה קורה משום שאני נותן לאילת העדפה מתקנת''
35% מתושבי אילת מעדיפים את מכבי שירותי בריאות: ''בגלל השירות המעולה וזמינות התורים”

סקרים מלמדים כי כאשר משפחה בוחרת באיזו עיר לגור, אחד המדדים המרכזיים שהיא בוחנת הוא איכות הרפואה המקומית. על פניו אילת, המתמודדת עם ריחוק גיאוגרפי מובנה, סבלה לאורך השנים גם משירותי בריאות לוקים, דבר שחייב בשנים האחרונות, עם גידולה של העיר, חשיבה חדשה בניהול תחום הרפואה. אל התווך הזה נכנסה מכבי שירותי בריאות, תוך שהיא מבינה, כי על מנת לזכות באמונם של תושבי העיר, עליה לעשות כל מה שנדרש על מנת להוביל במדדים השונים. ואכן, התוצאות כיום מדברות בעד עצמן. 35% מתושבי אילת חברים כיום במכבי שירותי בריאות .

 

"הבעת אמון משמעותית"


"מדובר בהבעת אמון משמעותית", אומר ליאור שוך, מנהל מרחב אילת, "מדובר בלמעלה משליש מאוכלוסיית העיר, כאשר הנתונים מראים כי הגיל הממוצע של חברי מכבי באילת עומד על 37, כלומר מכבי מקבלת את אמונן של בעלי משפחות, זו לא תוצאה שמתרחשת מאליה, עומדים מאחוריה תכנון, ייעול ושדרוג במגוון הטיפולים והשירותים שאנו מציעים כיום באילת".
לצדו של שוך, מכהן ד"ר פיראס מרעי, המשמש כמנהל הרפואי של מכבי  באילת, "חלוקת התפקידים הזו מאפשרת לנו ניהול דואלי שמעניק תמונה מלאה על צרכי החברים", הוא מסביר. ד"ר מרעי , שהגיע לאילת מרמת הגולן, הוא מומחה לרפואת משפחה, שפתח מרפאה לרפואת משפחה במרכז הרפואי אילת, שהדריך בעברו סטודנטים לרפואה בפקולטות בבר אילן ובצפת, ובמקביל, אף שימש כרופאה של קבוצת הכדורגל של קריית שמונה, אלא שאז קיבל הצעה להיכנס לתפקיד הניהול במכבי שירותי בריאות  באילת, תפקיד אותו הוא מגדיר כ"מאתגר". "מילאתי תפקידים בלא מעט מקומות החל מתל אביב, דרך חיפה וכלה בפריפריה הצפונית ברמת הגולן, אבל אילת יוצאת דופן באתגרים שניצבים בפניה לעומת כל שאר חלקי הארץ, זה לא רק המרחק והעדר הזמינות של חלק מהשירותים, כפי שמכירים תושב-י העיר, אלא גם סוג האוכלוסייה שאינו הומוגני וסובל מתחלופה גבוהה יחסית למקומות אחרים בארץ". 

 

''אצלנו רופא, אחות ,מעבדה וצילומי רנטגן   נמצאים באותו מקום ויש לכך יתרון מבחינת החברים. מרכז רפואי מכבי אילת

 

האתגר: גיוס רופאים


אם מבקשים מד"ר מרעי להציב סדר עדיפויות בניהול הרפואי , אין ספק כי תחום גיוס הרופאים לאילת עומד בראש סדר העדיפויות. "אנחנו לא מתפשרים על איכות", הוא מבהיר, "ולראיה אנחנו לא חוסכים על הטסת רופאים מבתי החולים הגדולים ביותר במדינה, ובראשם בית חולים איכילוב ואסף הרופא", המטרה המרכזית כפי שהציבה לעצמה הנהלת המחוז היא להקטין את הפער שבין אילת לתל אביב וחשוב שתושבי אילת ידעו כי מרכז רפואי אילת משויך למחוז מרכז ולא תחת מחוז דרום, ולעובדה מינהלית זו יתרונות רבים, שכן היא מאפשרת ניוד של רופאים מומחים מבתי החולים המובילים בארץ מהמרכז לאילת, תוך מתן עדיפות לתושבי אילת הנדרשים לקביעת תורים לטיפולים הנערכים מחוץ לעיר. 
"ישנם שלושה רבדים של רפואה שאנחנו נותנים בהם דגש", מסביר ד"ר מרעי, "ברובד הראשוני מדובר ברפואת משפחה, ילדים ונשים, העומדת בראש סדר העדיפות שלנו. אנחנו מטיסים רופאים ככל שנדרש, ואף פתחנו לאחרונה מרפאת ילדים  עם רופא ילדים מהטובים שיש בארץ ברובד השני מדובר ברפואה יועצת של מומחים, ובמסגרת זו חתמנו על הסכם מול ש.ר.פ., וברובד השלישי אנחנו מציעים מעטפת של שירותי רפואה נלווים כגון רפואת שיניים, שניתנת במרכז רפואי מכבידנט באילת, המרפאה תורחב בקרוב מאוד באופן משמעותי לטובת החברים. בקרוב תפתח מרפאה חדשה בבית הארז, שתהווה מרפאה שלישית של מכבי שממוקמת במרכז העיר. מרפאה חדשה הצפויה להיחנך בקרוב במכבי אילת תהיה בתחום רפואת הנפש, שאין ספק כי כיום מדובר בתחום הנדרש לשדרוג במענים שמסוגלת אילת לספק, זאת לצד מענים בתחום ההתמכרויות, שאף להם מעניקה מכבי משקל רב בפעילותה בתוך הקהילה, מפרט ד"ר מרעי ".
תחום נוסף במרפאה החדשה שניצב בראש סדרי העדיפות של מכבי באילת, הוא תחום התפתחות הילד, "החלטנו להרחיב את השירותים למען הילד בעיר וכבר בשנה שעברה התחלנו להטיס מטפלים מעולים לאילת, ובמקביל אנו שולחים גם לטיפולים במרכז כשבתוכנית העבודה שלנו ל-2023 מתוכננת הרחבה נוספת של השירותים בתחום", מספר ד"ר מרעי, "בעזרתה של ד"ר אורלי נקר, מנהלת תחום התפתחות הילד במחוז מרכז, ואחת הרופאות הבכירות בארץ בתחום נוירולגית ילדים  ואנו מטיסים לאילת קלינאי תקשורת , פיזיו ילדים ומרפאים בעיסוק, כשבנוסף, צפויות להגיע בקרוב לאילת עוד נוירולוגיות מומחיות להתפתחות הילד", הוא מפרט.   

 

''אחוז מספר הרופאים באילת גבוה ביחס לכמות האוכלוסייה . ד''ר מרעי

 

"דין אילת כדין גוש דן"


"דין אילת כדין גוש דן", מסביר את המוטו שמנחה אותו, דניאל ברמן, ראש מחוז מרכז במכבי, שהגיע למרכז רפואי מכבי באילת לאחד מביקורי העבודה הסדירים שהוא מקיים על בסיס קבוע ומצטרף לראיון, "כראש מחוז מרכז שאחראי גם על אילת אני רוצה שיהיו בה בדיוק את אותה זמינות לשירותים שקיימת במרכז, הן בכמות והן באיכות, זה לא שאיני מודע לקשיים, אבל כשמציבים מטרה, מוצאים את הדרך להגשים אותה למרות העלויות". כשאני מבקש ממנו להדגים כיצד מתבטא המוטו במציאות האילתית, הוא מציין את בית החולים הסיעודי 'בית בלב', הפועל בבית מכבי באילת, המהווה את הפתרון היחידי בעיר לאוכלוסייה סיעודית, "הפעלה של מעון שיקומי סיעודי היא לא עניין של מה בכך", הוא מסביר, "ברור כי לא מדובר בפעילות רווחית, אבל מדובר במתן מענה חיוני יחידי מסוגו בעיר". גישה זו אולי מתארת טוב מכל את האג'נדה הניהולית של מכבי, "אני נותן לאילת העדפה מתקנת. חד וחלק", הוא מבהיר. "ישנם רופאים מומחים שהבאתם לאילת כרוכה בעלויות רבות הוא אומר, אך מדגיש באותה נשימה, "זו לא רק העלות, אלא גם ההתעקשות לשבת ולשכנע רופאים שלא באמת חייבים לצאת מאזור הנוחות שלהם, להגיע לאילת. אנחנו יודעים  איך לשכנע את הטובים ביותר להגיע ואני אומר לך שהם עושים את זה מתוך ציונות יותר מאשר לצרכי פרנסה. אילת עבורי זו ציונות, כל חיבור הנגב והערבה למרכז הוא מימוש של החזון הציוני ואני גאה לשים את זה בראש מעייני." מחזק את דבריו ליאור שוך: "צריך להקיף את הרופאים בחום ואהבה על מנת שיישארו בעיר. כשאתה נמצא בקשר הדוק עם הרופאים שלך, אתה מגלה שהם מדברים עם חבריהם ומספרים להם על המעטפת לה הם זוכים מהנהלת המרכז רפואי וזה יוצר מצב של חבר מביא חבר. רופא מרוצה הוא רופא שימליץ על אילת לחבריו". 

 

''למעלה משליש מתושבי אילת  חברים במכבי זו הבעת אמון  משמעותית''. ליאור שוך

 

זמינות השירותים באילת 


בעיית התורים היא נושא כאוב ברמה ארצית, אך כשבאים לבחון את מדדי ההמתנה בתור במרכז הרפואי של מכבי באילת, עולה כי מכבי מתמודדת עם הנושא בהצלחה , "אין אצלנו בעיית זמינות תורים ביחס לקופות אחרות", מבאר ד"ר מרעי, "ברפואת משפחה למשל הזמינות שלנו מצוינת והיא הטובה במחוז", נתון מעודד נוסף שמציין פיראס, היא העובדה שאחוז מספר הרופאים באילת ביחס לכמות האוכלוסייה גבוה מזה שבאזור המרכז ואפילו מתל אביב, "בכמעט כל התחומים, ובעיקר  ברפואה ראשונית "רפואת משפחה ורפואת ילדים"  המטופל יקבל מענה תוך ימים בודדים ולרב מהיום להיום .
ברפואת מומחים, ניתן כיום לקבל תור בזמינות גבוהה יחסית , במידה ונדרש לטוס למרכז זה ייקח יותר זמן, אבל מקרה שמסווג בדחיפות גבוהה יינתן לו מענה מהיר גם בקביעת התור. עם זאת, חייבים להבין שבחלק מהמקרים מדובר בקבלת שירותים מספקים חיצוניים, כמו למשל מכון דימות MRI שאין עדיין באילת ואז התורים לאילתים זהים לאלה של תושבי שאר המדינה , במקומות בהם יש בעיית זמינות אנחנו פועלים באמצעים להרחבת השירות , לדוגמה: רפואת עור , צירפנו רופא עור במסגרת הש.ר.פ שנותן מענה בהיקף נרחב מדי שבוע". 
ומפרט ליאור שוך: "בכל פער שירותי בעיר ,  אנחנו נערכים עצמאית כדי לגשר עליו באמצעות הטסת מומחים שלנו, כך שבפועל חבר במכבי לא סובל מהעדר זמינות לעומת מבוטח של כללית. אנחנו משקיעים בכך המון משאבים ונותנים פייט מענה שווה ערך לגודל שלהם בכל הנוגע לזמינות ושירות".

 

''אני נותן לאילת העדפה מתקנת. חד וחלק''. דניאל ברמן

 

באילו תחומים אתם נותנים דגש?


"תחום המניעה ברפואה הוא חשוב מאין כמותו וקבענו לעצמנו יעדים ברורים בנושאים כמו גילוי מוקדם של סרטן השד אצל נשים מעל גיל 50. ניידת ממוגרפיה מיוחדת מגיעה בקביעות לאילת ומאות מתושבות העיר מגיעות להיבדק בה. מעבר לנגישות של הניידת ברחבת המרכז רפואי, החל מהשנה הוספנו לבדיקת הממוגרפיה גם בדיקת אולטרסאונד שנעשית במקום וחוסכת לנבדקת זמן ולא פחות חשוב, גם את החשש הטבעי הנלווה לבדיקה כזו".
לא פחות חשוב הוא תחום מדידת איכות השירות, בו מצטיינת אילת , "אלו מדדים המתבססים על סקרים שנערכים תדיר", מבהיר שוך, "כך למשל מרכז רפואי אילת מוביל את המחוז במדדי סגירת מעגל טיפול מהיר מול החברים, למעשה לכל פעילות, בין אם של משרד, מעבדה, אחיות או רופאים, זוכה לסקר שירות והתוצאות של מרכז רפואי אילת מדברות בעד עצמן והוא נמצא  במקום השלישי מבין כל מרכזי  מכבי במחוז. זוהי עבודה קשה של צוות מאוד וותיק שמכיר את החברים בשמם ואת הבעיות שלהם, ויודעים להעניק שירות אישי, מה שלא בהכרח קיים במרכזים רפואיים בערים גדולות, יתרון נוסף שלנו באילת הוא שחלק ניכר מהשירותים שלנו מרוכזים במרכז רפואי אחד, בנוסף למרכז רפואי שחמון ובקרוב גם בבית הארז, למכבי באילת יש בית נגיש במרכז העיר, אצלנו רופא, אחות ומעבדה נמצאים באותו מקום ויש לכך יתרון מבחינת החברים, שכן זה מקרין גם על מהירות פתרון בעיות, אם משהו דורש התייחסות של מחלקה נוספת, המענה הוא מידי ובמקום, לרבות שירותי משרד ומינהלה. גם למשרד הנהגנו אפשרות להזמנת תור ואפשרות לפתרון בקשות מנהליות, ללא הגעה פיזית לסניף אני אישית מנהיג מדיניות של דלת פתוחה, כל חבר יכול להיכנס אלי בכל רגע נתון ולבקש סיוע או פתרון בעיה", ומחזקת את דבריו ז'נה מלמד, סגנית מנהל המרחב שמעידה: "אילת עיר קהילתית, ובתור עובדת וותיקה במרחב (כ-25 שנה) אני חושבת שסוד ההצלחה שלנו טמון באנשים שעובדים במכבי, במחויבות גדולה של הרופאים והצוות לתת שירות הכי טוב והכי אישי לחברים, שהם בשורה תחתונה גם המשפחות שלנו, הגננות, המורות, הקולגות של בני זוג, השכנים, האנשים שאנחנו כל יום פוגשים בעיר הנפלאה שלנו."  

 

“סוד ההצלחה שלנו טמון באנשים”. ז’נה מלמד סגנית מנהל המרחב

 

ומה לגבי העתיד?


"מעבר למרפאות החדשות שצפויות להיפתח באילת, אנחנו נערכים כיום לגידול הצפוי באוכלוסיית העיר בעשורים הקרובים, בין היתר דרך עיבוי השירותים הניתנים בבאר שבע, בהם נעזרים תושבי אילת. בבאר שבע צפויים לקום בשנים הקרובות בית חולים ציבורי חדש וכן בית חולים פרטי של אסותא, אלו צעדים חשובים בפיתוח הנגב שישפיעו רבות גם על העיר אילת". 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש