שבוע מודעות לסרטן העור: האילתים חשופים לסרטן העור פי שניים מהממוצע הארצי

מאת: יהודית קרנר ● 16/6/2023 06:02 ● ערב ערב 2064
מעל ל-90% ממקרי המלנומה מתגלים באבחון מוקדם – באיתור של שומה או נגע עורי שמעוררים חשד ● במיוחד בסביבת חיים שמשית כמו ישראל, חשוב להיות מודעים לסכנה הזו על מנת להציל חיים
שבוע מודעות לסרטן העור:  האילתים חשופים לסרטן  העור פי שניים מהממוצע הארצי

"עמדתי ללא חולצה בסלון, כאשר בתי עברה לידי ושאלה: 'אבא, ראית שיש לך נקודת חן קצת מוזרה על הכתף?" – כך נפתח סיפורו של גיא (שם בדוי), בן 49, תושב אילת ואדם בריא בדרך כלל, שמספר: "בתי אמרה שבדיוק באותו היום הסבירו להם בבית הספר על הסכנות של חשיפה לשמש ועל סרטן עור. 'הנקודה הזאת ממש נראית לא בסדר, אבא, יכול להיות שיש לך סרטן עור, גש דחוף לבדוק'. באותו רגע לא יכולתי לדמיין שהילדה מצילה לי את החיים". עוד באותו השבוע ניגש גיא לרופא משפחה במרפאת כללית שאישר את הצורך הדחוף בבדיקה. נקבעה מידית לקיחת ביופסיה - דוגמית לבדיקה, ותוך כדי לקיחתה החליט הרופא להוציא את כל נקודת החן מעומק הרקמה. כעבור כמה ימים הגיעה תשובה שמאשרת כי מדובר בסרטן עור מסוג מלנומה. גיא נשלח להליך כירורגי, במהלכו הוצאו גם השוליים של נקודת החן ובוצע ניקוי רחב יותר של האזור. "למזלי לא נזקקתי לטיפול כימותרפי, ואני במעקב מדי חצי שנה לוודא שהסרטן לא חוזר", הוא מספר ומתקשה להסתיר את ההתרגשות כשהוא מוסיף: "תפסנו את זה בזמן רק בזכות הערנות והידע של הילדה". 

 

ברמה הלאומית אין בדיקת סקר למלנומה, כך שזו אחריות אישית להגיע לרופא עור ולהיבדק 

 

2,000 מקרים בשנה


"המקרה הזה ממחיש את מה שאנחנו יודעים - שהטיפול הטוב ביותר לסרטן העור הוא מניעה וגילוי מוקדם", מסביר פרופ' ארנון כהן, מומחה לרפואת עור בכללית, "גיא ניצל כי הן מערכת החינוך והן מערכת הבריאות עשו את עבודתן נאמנה - החינוך למניעה והגילוי המוקדם, שהסתיים בטיפול מוצלח". פרופ' כהן עובד במרכז הארץ, ולאילת מגיע אחת לחודש כבר עשר שנים, כאשר חלק משמעותי בעבודתו כאן הוא אבחון מוקדם לסרטן העור. "כל אבחנה של סרטן עור מסוג מלנומה היא הצלת חיים", הוא מדגיש. בנוסף, ד"ר ירון זנתי מקבל אף הוא, מטופלים כל שבוע במרפאת כללית באילת. בישראל מאובחנים מדי שנה בין 1,500 ל-2,000 מקרים של מלנומה, כאשר באילת שטופת השמש מאובחנים מדי שנה בין חמישה לעשרה מקרים – ולעיתים גם עד עשרים בשנה, כפול מהממוצע הארצי.

 


 

 

מהם הסימנים שיש לשים לב אליהם בעת בדיקת שומות (5 הגימ"לים)?

 

 

  1. גיאומטריה - שומה לא סימטרית, שחלקה האחד אינו זהה לחלקה האחר
  2. גבול - שומה שגבולה אינו מעוגל, ברור ומוגדר
  3. גוון - שומה שצבעה אינו אחיד והיא מורכבת ממספר גוונים, כגון שחור, חום ורוד ועוד
  4. גודל - שומה שקוטרה עולה על 5 מ"מ (קוטר של מחק בקצה העיפרון)
  5. גובה - שינוי בגובה השומה או כל שינוי בארבעת הסעיפים הקודמים

 


 

"כל אבחנה של מלנומה היא הצלת חיים”. ד”ר ירון זנתי

 

להיבדק פעם בשנה


מלנומה היא אחד משלושת סרטני העור הנפוצים. היא מתחילה כגידול של תאי מלנוציטים, האחראים לפיגמנטציה של העור ומגנים עליו מקרינת השמש – אולם המלנומה עלולה לנוע ברחבי הגוף ולהשתרש גם באזורים מרוחקים. מעל 90% מהמקרים מתגלים באבחון מוקדם, וזה מתחיל לרוב באיתור של שומה או נגע עורי שמעוררים חשד. 

ד"ר ארנון כהן מציין כי בקבוצת הסיכון מצויים בעיקר בעלי עור בהיר ועיניים בהירות, ג'ינג'ים, אנשים עם עשרות נקודות חן, כאלה שאצל בן משפחה מדרגה ראשונה התגלה מלנומה ומי שסבל בעבר מהמחלה. "במקרה של נקודת חן חדשה או נקודה ששינתה את צבעה או את גודלה מעבר לחצי סנטימטר, חובה להגיע לבדיקה. באופן כללי, וללא גורמי סיכון, מומלץ לכל אדם להיבדק פעם בשנה אצל רופא עור לגילוי שומות ונגעים חשודים. מדובר בבדיקה חיצונית, קצרה ופשוטה, שיכולה להציל חיים", היום יודעים שגם בעלי גוון עור כהה יכולים לחלות בסרטן העור.
חשוב שנזכור כי ברמה הלאומית אין בדיקת סקר למלנומה, בדומה לסוגי סרטן אחרים כמו שד, מעי גס וצוואר הרחם. לכן, זאת אחריות אישית של כל אחד להגיע לרופא עור ולהיבדק, כי אבחון מוקדם בפירוש מציל חיים.

 


 

מי נמצא בקבוצת סיכון

 

 

  • בעלי מספר רב של שומות (בייחוד למעלה מ-20)
  • בעלי עור, שיער ועיניים בהירים, ובעלי נמשים
  •  אנשים שעורם נצרב בקלות בשמש, או שאינו משתזף כלל
  •  תינוקות, ילדים וקשישים
  • מי שבמשפחתו קרובים בעלי נקודות חן מרובות, או שחלו בסרטן העור
  • מי שסבל מכוויות שמש מרובות, בעיקר בילדות
  •  אנשים הנוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון, או הסובלים ממחלות המחלישות אותה (כגון: חולי פרקינסון, מושתלי איברים, חולי סרטן המקבלים טיפולים וכד')
  •  אנשים שמתוקף עיסוקם או תחביביהם נחשפים לשמש לזמן ממושך, כגון ימאים, חקלאים, גולשים, שחיינים ומי שעוסק בספורט ימי אחר

 


 

 

"גיא ניצל כי הן מערכת החינוך והן מערכת הבריאות עשו עבודתן נאמנה".  פרופ' ארנון כהן

 

מבוטחי כללית, ניתן להזמין תור לרופא עור דרך 2700*

לקוחות כללית באילת והערבה, לרגל שבוע המודעות לסרטן העור אתם מוזמנים לבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן העור - ללא תשלום
הבדיקות יתקיימו על ידי ד"ר ירון זנתי, רופא מומחה ברפואת עור

 

מרפאת נוף אדום: 09:00-14:00 ואחה"צ 18:00-16:00


08-6355880

 

מרפאת הוכמן: 18.6 17:00-19:00


 לתאום תור: 2700*

 


 

רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש