מה הלחץ? יש תא לחץ!

מאת: יהודית קרנר ● 17/2/2023 05:28 ● ערב ערב 2064
רפואה היפרבארית – מכירים? ● מסתבר שרבים, גם מתחום הרפואה, לא מודעים עדיין לטיפול בתא לחץ ולסגולותיו המרובות מעבר להצלת חיים
מה הלחץ? יש תא לחץ!

א', עבר סדרה של הקרנות כחלק מהטיפול שקיבל לאחר שאובחנה אצלו ממאירות באזור האגן. שנים  לאחר  שסיים  את הטיפול  שכלל הקרנות לאזור האגן החלו  להופיע  תופעות קשות  בדרכי העיכול  שכללו תכיפות  ודחיפות במתן  צואה עם  שילשול  דמי. הטיפולים השונים שקיבל בכדי לשפר את תפקוד המעי, לא עזרו ואיכות חיו נפגעה קשות עד כדי מחשבות אובדניות. באבחנה  שמדובר  בנזקי  קרינה  מאוחרים   למערכת  העיכול   הוחלט להכניסו לסדרת טיפולים היפרבאריים בתא הלחץ בבית החולים יוספטל מקבוצת כללית. השינוי היה מהיר ודרמטי ומשעמד לסיים את רוב הטיפולים, כל תופעות הלוואי נעלמו כלא היו. "קיבלתי את חיי בחזרה" אומר א'.

 

הציל לא מעט חיים


בתא הלחץ שהוא מהמתקדמים בעולם ושממוקם במרכז הרפואי יוספטל באילת (יש 6 מקומות לשישה אנשים ועוד שניים נוספים לחירום), מטפלים בהצלחה לא רק בנפגעי תאונות צלילה, אלא גם במי שסובלים מבעיות רפואיות שונות. 
את הרפואה ההיפרבארית בבית החולים יוספטל ומרחב אילת מנהל ד"ר משה קוליקובסקי, מומחה לרפואה היפרבארית וצלילה ומומחה לפצעים ורגל סוכרתית. הצוות שמתפעל את המכון לרפואה היפרבארית כולל רופא, אחות וטכנאי. הצוות נמצא בכוננות 24/7 למקרים הדחופים כמו תאונות צלילה.
תא הלחץ בבית החולים יוספטל מקבוצת כללית, הוא אחד מארבעה כאלו בישראל וכבר הציל לא מעט חיים. תא לחץ הוא למעשה ה"מזרק" שמזריק לגוף תרופה והתרופה היא חמצן.  
הטיפול בתא לחץ הינו טיפול אדג'ובנטי (משלים)  לטיפולים אחרים ונמצא מאד יעיל בהתוויות הנכונות ובתזמון הנכון.  
התוויות לטיפול בתא לחץ נחלקות לשתי קבוצות: 1. טיפולים שנמצאים בסל השירותים 2. טיפולים שאינם בסל השירותים.

 

חשוב להדגיש , שתאי לחץ שמאושרים  על ידי משרד הבריאות קיימים רק בבתי חולים


הטיפולים שנמצאים בסל השירותים מתחלקים  גם הם לשניים: 
טיפולים דחופים, כלומר טיפולים שיש לתת מידית עם אבחון הבעיה, תוך שעות ואף פחות מכך. לדוגמא: מחלת דקומפרסיה הצוללים (שאינה ייחודית לצוללנים בלבד). למשל מקרים של, תסחיף אויר מוחי, הרעלת חד תחמוצת הפחמן (עקב שאיפת עשן בזמן שריפות) , חסימה חדה של עורק הרשתית בעין, שיכול לגרום לאובדן ראיה, פגיעות מעיכה של שרירים ועוד
טיפולים אמבולטוריים, כלומר טיפול שאינם מחייבים טיפול מיידי. לדוגמא: פצעים קשי ריפוי עם מרכיב היפוקסי שמונע את החלמת הפצע, נזקי קרינה מאוחרים כגון :ציסטיטיס או פרוקטיטיס, למניעת נמק של עצמות הלסת שעברו הקרנות ושמועמדות לכירורגיה כלשהי ועוד.
לתוך תא הלחץ מוזרם אוויר בלחץ גבוה, המעלה את הלחץ האטמוספרי מעל ללחץ הסביבה. הטיפול ב- 100% חמצן מעלה את רמת החמצן ברקמות הגוף לעד - פי 20 מהנורמה ונחשב לטיפול פשוט בעל יכולות ריפוי מוכחת ותופעות לוואי מעטות וזניחות ומאד תלויות בהיענות המטופל לטיפול בזמן דחיסת תא הלחץ. 
חשוב להדגיש , שתאי לחץ שמאושרים על ידי משרד הבריאות קיימים רק בבתי חולים. כל המכונים הפרטיים אינם תא לחץ והם אינם מאושרים על ידי משרד הבריאות. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש