תחרות ספירת הציפורים חוזרת לאילת

מאת: רותם נועם ● 1/4/2022 07:30 ● ערב ערב 3062
אחת מתחרויות הצפרות הגדולות והחשובות בעולם, הנערכת ביוזמת החברה להגנת הטבע, בשיתוף ארגון בירדלייף, ארגון הצפרות הגדול בעולם, חוזרת ● מטרת הצפרים המשתתפים מישראל ומהעולם – לזהות כמה שיותר מינים של ציפורים, בשטח נתון (בנגב, בערבה ובאילת) בתוך 24 שעות, מחצות, לחצות ● הכסף שיגויס בתחרות, יופנה השנה לטובת שמירה על התור המצוי, הנמצא בסכנת הכחדה ממשית, בארץ ובעולם
תחרות ספירת הציפורים חוזרת לאילת
התוצאה הטובה ביותר שהושגה בשנות התחרות, היא 183 מינים, בשנת 2018 ● צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע.

ביום ג' הקרוב (5.4), תערך בפעם השמינית באילת תחרות אלופי הנדידה 2022, תחרות הצפרות הבינלאומית, של החברה להגנת הטבע וארגון בירדלייף, שהתקיימה לראשונה בשנת 2014 ומאז היא מתקיימת מדי שנה וצוברת פופולאריות ותאוצה, בקרב צפרים מקצועיים וחובבים, גם מישראל וגם מהעולם (בכל שנות קיומה, היא התקיימה בשטח, מלבד בשנת 2020, אז היא הייתה וירטואלית, בעקבות מגפת הקורונה).

 

משתתפי אלופי הנדידה  ● צילום: ד"ר דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

 

120 צפרים כבר הבטיחו מקומם

 

בתחרות משתתפות כמה עשרות של קבוצות, המונות שלושה צפרים ומעלה. היא תתחיל השנה בחצות שבין יום שני, לשלישי, 5 באפריל ותסתיים ב – 23:59, של יום שלישי, בפארק הצפרות באילת. שטח התחרות הוא מניצנה במערב, דרך צומת טללים, עד צומת הערבה במזרח, דרומה, דרך הנגב והערבה, ועד אילת. מטרת התחרות, היא לזהות כמה שיותר מיני ציפורים, בשטח הנתון. בתחרות יהיו שני מסלולים עיקריים: המסלול הקלאסי – מחצות ועד חצות, נקודת זינוק גמישה (היכן שכל קבוצה בוחרת להתחיל) ונקודת סיום בפארק הצפרות באילת. המסלול הירוק – למעוניינים להתחרות ללא שימוש ברכב ממונע (בדרך כלל – באופניים). בינתיים, הבטיחו את מקומם בתחרות למעלה מ – 120 צפרים מקצועיים וחובבים, כולל קבוצות של צפרים וצפריות ממלטה, ארה"ב, קנדה, אנגליה, ארצות סקנדינביה ועוד. בתחרות משתתפות קבוצות רבות של ילדים, מגילאי בית ספר יסודי, קבוצות של צפרים חרדים ועוד. עד כה, התוצאה הטובה ביותר, שהושגה בשנות התחרות, היא 183 מינים, בשנת 2018.

                      

קריסה של עד 90% באוכלוסיית התור המצוי ● צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע

        

מפת שטח התחרות  ● צילום: החברה להגנת הטבע

פרויקט חוצה מדינות

 

פרויקט אלופי הנדידה, הוא, כאמור, יוזמה של מרכז הצפרות הישראלי, של החברה להגנת הטבע, בשיתוף בירדלייף, ארגון הצפרות הגדול בעולם. מדובר בפרויקט בינלאומי, חוצה מדינות, המגייס כספים ומקדם מודעות לתופעת הציד הבלתי חוקי, של ציפורים נודדות. בחברה להגנת הטבע, מסבירים כי בכל עונת נדידה, ניצודות מיליוני ציפורים, באופן בלתי חוקי ופרוע, לאורך נתיבי הנדידה. "התופעה היא מחרידה בהיקפה במקומות מסוימים, במקרים רבים בהעלמת עין של הממשלות עצמן. ציד בלתי חוקי של ציפורים, למטרות שונות, הוא עיסוק פנאי נפוץ, במדינות רבות באירופה ובמזרח התיכון. מדובר בציד פרוע וחסר מעצורים, הכולל מאות מינים, מכל סדרות הציפורים", אומרים בחברה להגנת הטבע.

בתחרויות הקודמות, גויסו כספים עבור פרויקטים למלחמה בצייד הבלתי חוקי, במדינות כגון: גיאורגיה, יוון, קפריסין, סרביה וקרואטיה, קניה, טורקיה, קזחסטן ועוד. עד כה, גייס פרויקט אלופי הנדידה של החברה להגנת הטבע, מעל חצי מיליון דולר, לפרויקטים לשמירה על ציפורים נודדות.  

השנה, יופנו הכספים שיגויסו, למען שמירה על התור המצוי, אחד המינים האייקוניים ביותר בישראל ומין שנמצא בסכנת הכחדה ממשית, הן בארץ והן בעולם.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת