קשיי קריאה בילדות והעיניים

מאת: ● 15/1/2021 12:45 ● ערב ערב 3000
קשיי קריאה נפוצים באוכלוסיית הילדים ● על מנת לקרוא היטב , ילדים זקוקים לראות טוב ולהיות בעלי מיומנויות נוירוקוגנטיביות על מנת לעבד את אשר הם רואים
קשיי קריאה בילדות והעיניים
תגיות:

דיסלקציה אינה ליקוי למידה אשר מבוסס על הפרעות במערכת הראייה. ישנם מיתוסים רבים לגבי הקשר שבין דיסלקציה לראייה. רוכשי קריאה וכתיבה צעירים  נוטים להפוך חלק מהאותיות והמילים. יחד עם זאת, ילדים עם דיסלקציה אינם רואים את האותיות או המילים הפוך (מעלה – מטה) או במהופך (מהסוף להתחלה). בעיות בשטף הקריאה אינן בשל "הפרעות במעקב העין". ילדים עם קושי בקריאה מאבדים לעיתים קרובות את המיקום בזמן הקריאה, מדלגים על מילים ושורות היות והם נאבקים על מנת לפענח או להבין צירוף של אות או מילה, חסרים יכולת הבנת הנקרא, או בעלי קשיים בזיכרון או ריכוז. קשיים  בשטף הקריאה הם תוצאה של קושי בקריאה ואינם הגורם לבעיית קריאה. הפרעות עיניות או  בראייה יכולות להתקיים במקביל לדיסלקציה אך אינן הגורם לה.

 

הסיבות להישגי קריאה נמוכים


פגות ומצבים רפואיים שונים עשויים להוות גורם סיכון  להישגי קריאה נמוכים. הפרעות בראייה הדו עינית  או ביכולת  הפוקוס ( אקומודציה)  יכולות להשפיע על משימות שונות (כולל קריאה והבנת הנקרא) אשר מבוצעות בטווח הקרוב הן בקרב ילדים והן בקרב בוגרים. במסמך משותף (2011) לאקדמיה  האמריקאית לרפואת עיניים, האיגוד האמריקאי לרפואת עיניים ילדים ופזילה ואיגוד האורטופטיסטים האמריקאי  - נקבע שהפרעות רפרקציה משמעותיות של אסטיגמציה ורוחק ראייה  מקשות על קריאה, בעוד  שהפרעת  התכנסות (convergence insufficiency)  או פוקוס (אקומודציה) עשויות להשפיע  על האקט הפיזיקלי של הקריאה.  ראייה  ירודה עשויה אף היא להשפיע על תהליך רכישת הקריאה.

למרות שרוב הפרעות הקריאה, במיוחד אלו הקשורות לדיסלקציה וליקויי למידה, אינן נגרמות ישירות כתוצאה מבעיות בראייה, מומלץ לבצע ע"י אורטופטיסט הערכה  מקיפה של תפקודי הראייה הדו-עיניים  בקרב  מתקשים בקריאה, עם חשד לבעיות ראייה, על מנת לשלול גורמים אשר להם יש קשר אפשרי בתהליך הקריאה (ליקויי רפרקציה משמעותיים או הפרעות מיקוד מסוימות. 

 

הפרעות ראייה לקויה  עלולות להוביל לליקויי למידה


תושבי אילת יקרים! במרפאה שלנו מקבל אורטופטיסט בכיר- מר גיא ברנט יצחקי, המטפל בשיקום ראייה, מיקוד ראייה, פזילה, עין עצלה, ראייה דו-עינית, תנועות עיניים פגומות וכפל ראייה.
נעשה שימוש בתוכנהTHS3  לטיפול ואבחון בפזילה ועין עצלה אצל ילדים ומבוגרים, תנועות עיניים, תרגילי עיניים. עריכת בדיקות אורטופטיות עבור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בדיקת ראייה לילדים ופעוטות, בדיקות עזר עבור אבחון נוירו- אופטלמולוגי, בדיקתHess , טיפול בנפגעי ראש הסובלים מהפרעות בתנועות עיניים, כפל ופזילה. הערכה אורטופטיסט לאבחון פסיכודידקטי.
חשוב לציין, כי הפרעות ראייה לקויה  עלולות להוביל לליקויי למידה אצל ילדים ומבוגרים.
הסובלים יכולים להתלונן על כאבי ראש ,עייפות או לקויים בראייה, כגון כפל ראייה, ראייה מעורפלת וכדומה.
כדי לטפל בבעיות אלה, בקליניקה שלנו יתבצעו בדיקות אורטופטיות ותרגילי עיניים ע״י אורטופטיסט בכיר - מר גיא ברנט יצחקי

מוזמנים לקבוע תור בטלפון: 08-6850225 
מרפאה לאופטומטריה באילת
רחוב אילות 174 אילת


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש