תזונת קיץ

מאת: רותם ג'קסון ● צילום: או-מד מדיקל ● 26/6/2018 14:52 ● מה נשמע 559
דווקא בחודשיים הללו שבהם אנו מבלים עם ילדינו יותר שעות בשמש הקופחת, ומרבים בפעילויות לא שגרתיות, חשוב עוד יותר להקפיד על אורח חיים בריא ועל הקניית הרגלים בריאים ● מה מומלץ לאכול כשחם בחוץ? על מה כדאי לוותר? ואיך נשמור על משקל תקין שלנו ושל ילדינו בחודשי הקיץ?!
תזונת קיץ

אם לוקחים בחשבון את כמות הממתקים, החטיפים, הגלידות והארטיקים שהילדים שלנו טוחנים בחופשת הקיץ, אפשר לסגור להם את ארון הממתקים  לכל השנה. ימי החופש העליזים והחמים מלאים בתהפוכות, נסיעות מרובות, ביקורים תכופים אצל סבים וסבתות, ובעיקר בימים שמחדירים בלב הילדים את התחושה של "הכל אני יכול בחופש הגדול"!
החל משעות טלוויזיה ומחשב מרובות, וכלה בפחות שעות בחוץ, מפאת החום, ובתזונה קלוקלת שמאפשרת גישה נוחה וחופשית למאכלי הג'אנק-פוד למינהם. 
בקיץ, כידוע גם אין חשק לבישולים ארוכים. הילדים, הבילויים והחופשות, לא מותירים לנו זמן להתעסקות באוכל. לכן ממומלץ להכין רשימת קניות קיצית ולדאוג שיהיו בבית דרך קבע מהמזונות הנכונים, הדרושים לנו להכנת ארוחות מזינות, קלילות ובעיקר מקררות.

 

 

ירוק ומקרר


ברפואה הסינית ישנם מאכלים המתאימים לכל עונה, וכמו שבחורף מומלץ לאכול מהירקות הכתומים-אדומים, הנקראים גם "מזונות מחממים" (גזר, בטטה, דלעת, גמבה...  המלאים בויטמין c), שגורמים להאצה בזרימת מחזור הדם ולתגבור האנרגטי שלו, כך מומלץ בקיץ ליהנות מהמטעמים הירוקים והלבנים הנקראים בעגה המקצועית "מזונות מקררים", הגורמים להאטה בזרימת מחזור הדם ואיזון הרף האנרגטי שלו: ירקות ירוקים בעיקר ממשפחת הדלויים(מלפפון, קישוא וכו'), עשבים ירוקים כדוגמת פטרוזיליה, כוסברה, חסה ובעיקר נענע, הידועה בתכונותיה המקררות (ראו לימונענע קרה), מוצרי חלב קרים ומרעננים כדוגמת יוגורט! וכמובן מלאי פירות העונה המעניקים תחושת שובע וערנות בזכות הסוכרים שבהם (שתמיד עדיפים מחטיפים מלאכותיים), ובזכות כמויות הנוזלים האצורות בתוכם שדרושות לנו לימים החמים. בתזונה מקררת נמנע גם משימוש בתבלינים הנחשבים "מחממים" ומצריכת מלח. 

 

טיפים לשמירה על תזונה מאוזנת בקיץ:


מומלץ לשמור על סדר יום קבוע העשוי לעזור לנו לשמור על משקל ובריאות הילדים. ארוחות מסודרות, יעזרו לילדים להיות שבעים במהלך היום, ולא לפנות לחטיפים וממתקים, שהם מזונות זמינים וקלים לשליפה. נסו להקפיד על שלוש ארוחות מסודרות וביניהן ארוחות ביניים קטנות כמו: פרי, סלט פירות, יוגורט עם פרי או חטיף דגנים.

אם יצאתם עם הילדים לים, לגני שעשועים או אפילו לנסיעה, קחו איתכם פירות, גזרים ופלפלים חתוכים, שתייה ואפילו כריכים. צ'פרו את הילדים בארטיק קרח. באופן כללי רצוי לצאת מהבית עם הילדים כשכולם שבעים, כך שיקול הדעת עובד טוב יותר, אל תתנו לג'אנק פוד לתפוס אתכם לא מוכנים. 

מחקרים מראים שאחוז גבוה מהילדים, בעיקר ילדים בעודף משקל, נוהגים לאכול אחרי שראו פרסומת למזון בטלוויזיה. הימצאות ילדינו בבית שעות רבות לבד, משועמים, ללא נוכחות ההורה, גורמת להם לפעמים לפנות לארון הממתקים כדי לבדוק את מצב החטיפים והממתקים. לכן מומלץ לצמצם את מגוון החטיפים שמכניסים הביתה ולנסות לבחור בחלופות בריאות יותר ומופחתות קלוריות כמו: קרטיבים, גלידות דלות שומן ופירות. 

רבים מאיתנו נעזרים בסבא וסבתא בשמירה על הילדים. במקרים בהם הילד מבלה שעות רבות אצל סבא וסבתא, כדאי לתת להם הנחיות לארוחות, ולבקש מהם שלא לפנק את ילדיכם רק דרך חטיף או ממתק. סבא וסבתא יצירתיים יכולים גם להכין עם ילדכם סלט פירות, גלידת סורבה ביתית מפירות טריים או ארטיקים ממיצי פירות טבעיים. 

בחופש, משפחות רבות נוהגות לצאת לבילוי בקניון, לצפייה בסרט, או לבלות עם הקטנטנים במשחקיות. מומלץ לשוחח עם הילדים לפני היציאה מהבית ולסכם איתם מראש מה ניתן לקנות כדי שלא כל בילוי בקניון יסתיים בארוחה....

אחד הדברים הכי אטרקטיבים בחופש הגדול ובחופש בכלל הוא הזמן שיש לנו כדי להתענג על ארוחת בוקר. כשאתם יוצאים לחופשה אחד הדברים הכי מהנים בחופש היא ארוחת הבוקר העשירה ובעיקר הזמן המוקדש לה בהנאה ובנחת. לכן, אמצו את הפינוק הזה גם כשאתם בבית עם הילדים. כל בוקר, גם אם ילדיכם התעוררו מאוחר, אל תדלגו על ארוחת הבוקר. הרמב"ם כמו גם החכמים הסינים הבהירו מזמן את חשיבותה של ארוחת הבוקר באימרה: בבוקר תאכל כמו מלך, בצהריים תאכל כמו נסיך ובערב תאכל כמו עני. מומלץ שגם ארוחת הצהריים והערב יהיו ארוחות בריאות ומבושלות ופחות מזון מהיר הכנה כמו: פיצות והמבורגרים, שהינם מזונות לא בריאים ועתירי שומן רווי. 

 

 


 

מתכוני קיץ מרעננים ובריאים:

 

סלט פפאיה ואבוקדו קר ועסיסי
לחתוך לקוביות, להוסיף לימון, מלח ועשבים. 
הערך התזונתי גבוה ומותאם והמראה והפשטות מקסימים.

גלידת טופו
מערבלים בבלנדר 450 גרם טופו, כוס חלב סויה, ½ כוס שמן (מכבישה קרה: אורז/ חריע/ חמניות/ תירס), כוס סוכר חום/ דבש, ¼ כוס אבקת חרובים (לגלידת חרובים)/ 2 כפות לימון+ 300 גרם תות או פרי אחר (לגלידת פירות), כפית תמצית וניל טבעית (עדיף טבעית) ומעט מלח. מערבלים עד לקבלת מרקם אחיד לא גושי ומקפיאים בכלי סגור לפחות ללילה.

צזיקי- מרק יוגורט ומלפפונים קר
רכיבים:

2 גביעים יוגורט
 2 שיני שום כתושות
1 כוס קוביות קטנות של מלפפון
2 כפות עלי שמיר קצוצים
פלפל טחון טרי
מעבירים את היוגורט לקערה ומוסיפים שום כתוש, קוביות מלפפון ושמיר קצוץ. מתבלים בפלפל לפי הטעם ומערבבים בכף.

 


 

איך משתלטים על הבופה במלון?


אם כבר יצאתם לחופשה במלון ואתם רוצים להתענג על ארוחת הבוקר אבל  למזער נזקים כאשר מגוון האוכל הוא גדול כל כך ובא לכם לטעום מהכל, מומלץ לפתוח את הארוחה בסיבוב סביב הבופה, ללא צלחת, כדי לבחון את המגוון המוצע. אחר כך כדאי לקחת להתחיל עם סלט ירקות טרי (עם כפית שמן אחת, או כף טחינה, לא יותר), עם צלחת קטנה, לשתות כוס מים, להמתין כמה דקות ורק אז לקחת את המנה הבאה. 
"כלל הצלחת" הוא  - חצי מהצלחת ירקות וחצי מהצלחת כל היתר בלי להעמיס. זכרו ! מה שיש על הצלחת נאכל לכן מומלץ לאכול על צלחת קטנה. זה מאפשר לקחת כמויות קטנות ואחר כך לעצור ולחשוב: האם אני באמת רוצה עוד. אחרי שסיימתם לאכול צאו לקשקש מחוץ לחדר אוכל אחרת תמצאו את עצמכם ממשיכים לנשנש בלי להרגיש בזמן שאתם מדברים ולא שמים לב מה עוד אתם עושים עם הפה. 
 
שלבו בסדר היום הקייצי פעילות גופנית כמרכיב חובה. 
אין כמו להתחיל את הבוקר מוקדם בריצה/ הליכה או שחיה מרעננת. 
ואם אתם לא כאלה ספורטיבים גם טיול עם הכלב, יציאה לגן השעשועים עם הילדים ומשחק בפארק יכולים להיות פעילות גופנית (בתנאי שתהיו פעילים ולא תשבו על הספסל). 

שתיית מים מספקת. מים כשלעצמם אינם מזרזים את חילוף החומרים או את איבוד השומן, אך עדיין, שתייה מרובה חשובה לכל אחד שרוצה לשמור על המשקל. לפעמים אתם בעצם צמאים כשאתם חושבים שאתם רעבים ואז השתייה מסיעת לתחושת השובע. אם אתם שותים קודם, סביר להניח שהצורך לאכול יפחת. 

 

 

המלצות הנוגעות לשתיה: 


הדרך הטובה ביותר לדעת אם אנו שותים מספיק היא להסתכל על צבע השתן. שתן בהיר מעיד שכמות השתייה מספקת. סימנים נוספים להתייבשות הם עייפות, כאב ראש, יובש בפה, כמות שתן קטנה, חולשת שרירים וסחרחורת. שתו לרוויה לעיתים קרובות, לאו דווקא כשצמאים. תחושת צמא היא סימן אזהרה שהגוף זקוק למים. אך עד הזמן שאנו מרגישים צמא, גופנו כבר איבד אחוז או שניים מהנוזלים שבו. לכן לא צריכים לחכות עד שצמאים בכדי לשתות. כדאי בכול יום לשתות לפחות 8 -12 כוסות מים. ביום חם או ביום של פעילות מואצת, אפילו יותר. 
לפני פעילות גופנית, במהלכה ואחריה הגבירו את שתית הנוזלים. 
דאגו לכך שיהיה לכם בהישג יד מים קרים וטעימים. שימו לילדים בקבוק מים בתיק באופן קבוע וקחו איתכם בקבוק לעבודה ולנסיעה. תוספת של לימון, עלה נענע טרי, עשויה לשפר בצורה משמעותית את החשק לשתות. 

 


 

משקאות קיץ

 

  • לימונענע- עם /בלי ממתיק. 
  • רימונדה- משקה ממיץ רימונים (סחוט טרי/ תרכיז) עם לימון. 
  • תה צמחים קר מהצמחים האהובים עליכם, או סתם מים קרירים עם פרחי הדרים/ פרחי ורדים/ פלחי לימון/פרוסות מלפפון/עלי נענע. 
  • משקה למון- גראס, משקה תאילנדי מרווה ומרענן המוכן ע"י מיצוי הלמון- גראס במכונת מיצים (אפשר גם במטחנת בשר) וערבוב בבלנדר עם ממתיק וקרח.

 


 

תזונה נכונה מפחיתה את נזקי השמש


 מחקר חדש גילה כי תזונת ירקות בעלי עלים ירוקים מונעת נזקי עור והתקמטות כתוצאה מחשיפה לשמש. תזונה "ים-תיכונית" אשר מכילה הרבה פירות, ירקות, קטניות, שמן זית ודגים, עשויה ככל הנראה לסייע במזעור הנזקים לעור הנגרמים על-ידי השמש, לעומת זאת, צריכת מזון עתיר שומן, סוכר וקלוריות, כגון חמאה, מרגרינה ובשר, אשר גורמים לעודף משקל, בעיות לב וכלי דם, סוכרת וכו' אינם מומלצים גם בשל הקשר להזדקנות מואצת של העור.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש