בין חדש לצעיר – השפעת הגיל על תנאי רישיון הנהיגה

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 11/12/2017 13:05 ● ערב ערב 2840
כשזה מגיע לנושא ההיתרים וההגבלות החלים על נהג חדש, מתעורר הוויכוח הקבוע בו אף אחד לא באמת בטוח מי צודק. בכתבה זו נעשה אחת ולתמיד סדר בבלגן וגם ניתן כמה עצות לנהגים ולמלווים
בין חדש לצעיר – השפעת הגיל על תנאי רישיון הנהיגה

מאת: יובל בנר

אם אתם נהגים צעירים שאך זה עתה קיבלו רישיון, הורים לנהגים כאלה, או עונים לכל הגדרה אחרת  הכלולה תחת הכותרת 'נהג חדש', הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם. הרבה מידע מסתובב בחוץ ויש צורך לעשות בו קצת סדר, אך לפני שניגש לפן החוקי של הנושא, בואו ונבין קצת מהמספרים שמאחורי החוקים להגבלות הנהגים החדשים.
ככלל, מה שחשוב לדעת הוא שישנו קשר בין גיל הנהג לבין הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים. בשנת 2016 היוו הנהגים בגילאי 17-24 כ- 15% מכלל הנהגים על הכביש ואילו חלקם במניין תאונות הדרכים עמד על לא פחות מ-20%. אם נמחיש זאת במספרים מוחלטים לפי קבוצות גיל, אזי בשנה שעברה הייתה מעורבת קבוצת הגילאים 17-20 בלא פחות מ -3,154 תאונות. קבוצת הגיל  21-23  עשתה -3,048 תאונות ואילו נהגים בני 24-26 היו מעורבים ב-2,984 תאונות דרכים.

 

הגדרת החוק והגדרת הביטוח

 

התמונה אם כך, די ברורה. קשה להתווכח עם ההנחה לפיה ניסיון וותק הנהג עשויים להשפיע על סיכוייו של הנהג למעורבות בתאונה. עקב כך נוצרה מערכת של תקנות הדואגות לכך שאת שנות הנהיגה הראשונות יעשו הנהגים החדשים תחת עיניים בוחנות של גורמים שונים. כאן המקום לאבחנה חשובה: 'נהג חדש' הוא ההגדרה החוקית לכל נהג המחזיק ברישיון נהיגה במשך פחות משנתיים, ללא קשר לגילו. לצורך העניין, גם פנסיונרית יכולה להיות נהגת חדשה. לעומת זאת, 'נהג צעיר', אינו הגדרה הקבועה בחוק אלא כזו שקבעו חברות הביטוח וגבולותיה משתנים מחברה לחברה.

 

נהגים חדשים – זה בשבילכם

 

החוק מציב כמה הגבלות לנהגים החדשים, שמטרתן היא הקניית הרגלי נהיגה טובים ובריאים עד כמה שאפשר.

  1. מלווה: בשלושת החודשים הראשונים שלאחר קבלת הרישיון, על הנהג החדש לנהוג בליווי נהג מלווה ותיק המחויב לשבת בכיסא שליד הנהג. על הנהג המלווה להיות מעל גיל 24 ולהחזיק ברישיון נהיגה הרלוונטי לאותו סוג הרכב לפחות 5 שנים, או 3 שנים אם גילו 30 ומעלה.
  2. הגבלת מספר הנוסעים: נהג חדש עד גיל 21 רשאי להסיע עד שני נוסעים נוספים ברכבו, אך בתוך תקופת הליווי אין הגבלה על מספר הנוסעים ברכב.
  3. שלט נהג חדש: חובה להצמיד שלט נהג/ת חדש/ה לשמשה האחורית של הרכב. השלט חייב להיות בצבע צהוב, כתוב באותיות שחורות ובגודל המתאים והמוגדר בחוק.
  4. הימנעות מעבירות חמורות: בתוך תקופת ה"נהג החדש" רואה החוק בחומרה רבה כל סוג של עבירת תנועה, אך על ביצוע עבירה חמורה מסתכן הנהג החדש בשלילה מנהלתית של רישיון הנהיגה או בעברית פשוטה יותר, שלילה במקום. וכן, לאחר שלילה מסוג זה, לפי החלטת רשות התעבורה, יכול להיות שיהיה צורך במבחן מעשי או עיוני מחודש והנהג יחשב לנהג חדש למשך שנתיים נוספות.
  5. קורס ריענון לאחר 3 שנים: כל נהג חדש נדרש לעבור קורס בן 9 שעות הכולל לימודים עיוניים בנושאי תעבורה ומבחן מסכם אותו יש לעבור בהצלחה ע"מ להמשיך ולהחזיק ברישיון הנהיגה.

 

 

יתרון הגיל

 

הן רשויות החוק והן חברות הביטוח מתייחסות באופן שונה במקצת לנהגים חדשים שהוציאו את רישיון הנהיגה שלהם לאחר גיל  21. ראשית, לאחר גיל 21  אין הגבלה על מספר הנוסעים שמותר לנהג חדש להסיע ברכב. בנוסף, חברות הביטוח מתמחרות באופן שונה פוליסות ביטוח לגילאים שונים, גם אם הוותק שלהם זהה. כך שלמעשה ביטוח נהג חדש של נהג מעל גיל 24 עשוי להיות זול באופן משמעותי משל חברו הצעיר יותר.

 

מלווים יקרים – זה בשבילכם

 

ייתכן בהחלט שילדיכם שזה עתה הוציאו רישיון, תקופת של 3 חודשי נהיגה בלווייתכם נראית כנצח, אך לכם, ההורים, ברור שזהו פרק זמן קצר מספיק כדי שיצליחו לחמוק לכם מבין האצבעות מבלי שתספיקו לצבור איתם מספיק שעות ליווי והדרכה לפי כל קנה מידה סביר. לכן, לפניכם צרור עצות ליצירת תקופת ליווי הנהג מועילה ככל האפשר.

  1. תכננו מראש: הליווי חייב לכלול לפחות 50 שעות נהיגה המחולקות בין נהיגה עירונית, בינעירונית, יום ולילה. באופן ספונטני לחלוטין אולי יהיה קשה להגיע לכל אלה, לכן יהיה זה צעד חכם לבנות לו"ז שבועי או חודשי שיעזור לכם לעקוב אחד כמות שעות הנהיגה.
  2. הכינו משימות: קיים סיכוי לא רע בכלל שרמת החשק שלכם לביצוע ליווי הנהיגה תהיה נמוכה מאד. בכל זאת, קשה להתייחס ל'נסיעת סרק' שכזו כאל משהו אטרקטיבי. לכן, נסו ליצוק משמעות לנסיעות אלה ונצלו כל הזדמנות לנסיעה משותפת. קניות, סידורים בעיר, איסוף מחוגים או כל משימה אחרת היא למעשה פלטפורמה אפשרית לליווי הנהג החדש.
  3. צרו זמן איכות: בין אם הנסיעה היא רק לשם הליווי או שיש לה מטרה מיוחדת, תמיד התייחסו אליה כאל זמן איכות יקר מפז. בכל זאת, תכף הם כבר לא יזדקקו לכם כמלווים ואז תיראו אותם פחות ופחות, נסו ליהנות עד כמה שאפשר מהזמן.
  4. דאגו לפרודוקטיביות: הכינו את עצמכם נפשית ופיזית לנסיעות הליווי כך שתהיו מרוכזים עד כמה שאפשר. זכרו שהעצות שאתם נותנים באמת מעצבות אותם כנהגים ושתפו כמה שיותר מניסיונכם האישי.

 

לסיכום:

 

צעדיו הראשונים של הנהג החדש מאחורי ההגה משמעותיים ביותר. כשם שחינוך פעוטות מתחיל מבראשית, כך גם בנושא הנהיגה - הרגלים הנרכשים בחודשי הנהיגה הראשונים יהיו קשים לשינוי, לטוב ולרע. נסו להפיק את המיטב מהזמן הזה ואל תשכחו לנצל אותו כזמן איכות הזה, על הדרך.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש