מפה של אזור אילת תימכר תמורת מאות אלפי דולרים

מאת: עומר כרמון ● 19/9/2014 22:18 ● ערב ערב 2064
המפה שורטטה בחודש מאי 1917 בידי 'לורנס איש ערב' ותוצע למכירה בידי בית המכירות הפומביות 'סותביס' בלונדון. עזרא כהן, מייסד בית ספר שדה של החברה להגנת הטבע באילת, סייר השבוע עם מזכיר הוועדה העירונית לשימור אתרים, שמוליק תגר, כדי לאתר מקום להנצחת תחנת המשמר הטורקית שנבנתה בשנת 1906 בסמוך ל'איימקס' של היום
מפה של אזור אילת תימכר תמורת מאות אלפי דולרים
תגיות:

בית המכירות הפומביות 'סותביס' בלונדון, הודיע השבוע כי יציע למכירה בחודש הבא מפה ששרטט בכתב ידו, קצין המודיעין הבריטי האגדי, תומאס אדוארד לורנס, הידוע בכינויו: 'לורנס איש ערב'. המפה ששורטטה בחודש מאי 1917 מתארת את אזור מפרץ אילת ועקבה. היא הוכנה לבקשת משרד החוץ הבריטי שבאותה תקופה לא היו ברשותו מפות מפורטות של האזור. חודשים אחדים לאחר שרטוט המפה הוביל לורנס את שבטי הבדואים באזור לכיבוש העיר עקבה מידי הטורקים ובכך נסללה הדרך בפני הגנרל אלנבי לצאת ממצרים צפונה ולכבוש את ארץ ישראל. לפי הערכות, המפה הנדירה והראשונה של 'לורנס איש ערב' המוצעת למכירה פומבית, תימכר תמורת מאות אלפי דולרים.

בכניסה לפארק המרכזי

עזרא כהן, מייסד בית ספר שדה של החברה להגנת הטבע באילת, סייר השבוע עם מזכיר הוועדה העירונית לשימור אתרים, שמוליק תגר, כדי לאתר מקום להנצחת תחנת המשמר הטורקית שנבנתה באילת בשנת 1906 בסמוך ל'איימקס' של היום. מושל עקבה הטורקי, רושדי פאשה, הקים אותה לאחר שסילק כוח בריטי שביקש להשתלט על השטח שבין אילת ויטבתה ולספחו למצרים. בזכות אותה תחנת המשמר, אילת כיום שייכת לישראל ולא למצרים. בעזרת צילומים נדירים משנותיה הראשונות של אילת, איתר כהן את מיקום התחנה, כיום ברחבת החנייה שמאחורי 'איימקס'. תגר הציע לכהן להקים את אתר ההנצחה סמוך לתחנה המטאורולוגית, לא רחוק מהמזרקה המוקמת כעת בפארק המרכזי. באתר יוקם מבנה קטן שבו ניתן יהיה לשבת, לצפות בצילומים הישנים וללמוד על הפרק העלום בהיסטוריה של אילת. ההצעה תובא לדיון בישיבתה הבאה של הוועדה לשימור אתרים.
תמונת כתבה
המפה ששרטט לורנס איש ערב
תמונת כתבה
המיקום המוצע לשחזור תחנת המשמר הטורקית
חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש