השופט זיילר: מאיר יצחק הלוי עבר על החוק וישלם 50 אלף שקלים

מאת: עומר כרמון ● ● ערב ערב 2442
מנכ"ל משרד הפנים לשעבר מגלה: "ועדה בראשות השופט (בדימוס) ורדי זיילר ממליצה לחייב את ראש עיריית אילת ב-50 אלף שקלים מכיוון שבזבז כ-1.7 מיליון שקלים מכספי העירייה". "מאיר יצחק הלוי פנה אלי כדי שאבטל את החיוב. נראה לי שהוא לא מכיר את הכללים"
השופט זיילר: מאיר יצחק הלוי עבר על החוק וישלם 50  אלף שקלים

הוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים בראשות השופט (בדימוס) ורדי זיילר, ממליצה לחייב את ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, לשלם מכיסו 50 אלף שקלים משום שעבר על החוק ובזבז כ-1.7 מיליון שקלים מכספי העירייה.
מנכ"ל משרד הפנים לשעבר, אריה בר, סיפר ל'ערב ערב', כי מאיר יצחק הלוי פנה אליו כדי שיבטל את החיוב, אולם הוא הסביר לו שלא מדובר בהחלטה שמקבל מנכ"ל, אלא שר הפנים. "נראה לי שמאיר יצחק הלוי לא מכיר את הכללים", אמר בר. "גם אם רציתי, אני לא יכול להוריד לו את החיוב האישי של 50 אלף שקלים, כפי שהמליץ השופט זיילר. אין דבר כזה. אין מנכ"ל שיכול להוריד לו. היחידי שיכול ובסמכותו, זה שר הפנים. מאחר וזה לא הגיע למצב ששר הפנים יכל לדון בזה, מכיוון שזה היה בזמן בחירות והוא לא יכל לקבל החלטה. לכן זה לא היה רלבנטי. אם זה היה תלוי בי, אולי הייתי ממליץ. אבל זה לא תלוי בי".

"התלונות חזרו אל מאיר יצחק הלוי כמו חרב פיפיות"


ההמלצה לחייב את מאיר יצחק הלוי התקבלה לאחר שדו"ח ביקורת של משרד הפנים מצא כי הוא פעל בניגוד לחוק כשהתעלם מהוראות המשרד וקלט עובדים לעירייה בזמן שזו הייתה תחת תוכנית הבראה. כפי שנחשף בעבר ב'ערב ערב', בזבז ראש העירייה 1,752,000 שקלים על העסקת אותם עובדים.

בדיקת משרד הפנים התבצעה לאחר שראש העירייה הגיש תלונות כנגד קודמו בתפקיד, גבי קדוש. לאכזבתו, פסקה הוועדה כי ראש העירייה הקודם לא יחויב אפילו בשקל אחד, וראש העירייה הנוכחי הוא זה שעבר על החוק וחויב לשלם 50 אלף שקלים.

"כל התלונות חזרו אל מאיר יצחק הלוי כמו חרב פיפיות", אומר גבי קדוש ל'ערב ערב'. "הוא הגיש כל מיני תלונות מוזרות. הייתה לו שיטה של 'עליהום' כדי לייצר חדשות ולייצר לעצמו פופולריות על הגב של מישהו אחר. הוא לא לקח בחשבון שכשביקורת באה, היא בודקת את הכל. לא מכוונים אותם מה לבדוק".

"כבר שבע שנים אני לא ראש עיר ומעולם לא ניסיתי להפריע למאיר יצחק הלוי לעבוד", הוסיף ואמר גבי קדוש, "אבל הוא כל הזמן מנסה להפריע לי. הוא ראש עיר של מעשים קטנים. במעשים קטנים אתה מעסיק את עצמך על חשבון זמן יקר שהציבור צריך ולא מקבל".

חיוב אישי: כשמדובר בהפרה ברורה של החוק


בשנת 2001, גובש בידי היועץ המשפטי לממשלה ומנכ"ל משרד הפנים נוהל חדש שמטרתו להרתיע את נושאי התפקידים ברשויות מקומיות לפעול בניגוד לחוק ולבזבז כספי ציבור. נקבע כי מי שעבר על החוק באופן ברור, ייתבע לשלם מכיסו כדי לפצות במעט על הנזק שגרם.
משרד הפנים הגדיר את מטרות נוהל החיוב האישי, כדלהלן: "ליצור בקרב אלו עליהם חל דין החיוב האישי גורם הרתעה שימנע התעלמות מחובתם כנאמני ציבור לפעול בכספי הציבור בדרך תקינה... והכל לצורך מניעת בזבוזים ופעילות לא תקינה בכספי ציבור, לגרום לתיקון ליקויים ולצמצום נזקים".

שיקולי הוועדה לחיוב אישי נקבעו כדלהלן: "בחינת רמת המודעות של האחראים להוצאה, לאי החוקיות של מעשיהם, היקף החריגה מהוראות הדין, משכה ותדירותה, היקפה הכספי של ההוצאה הבלתי חוקית, היותה של הנורמה המופרת ברורה, הן מבחינת פרשנות החוק הן מבחינת תחום השתרעותה".
לאחר שבחן את התנהלותו של ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, המליץ יו"ר הוועדה לחיוב אישי, השופט (בדימוס) ורדי זיילר, לחייבו ב-50 אלף שקלים. ההמלצה ממתינה כעת לאישור שר הפנים, אלי ישי.

'ערב ערב' ימשיך לעקוב ולדווח.

חדשות אילת