המרפאה לאופטומטריה מציגה: פתרונות ראייה מתקדמים כשהמשקפיים והעדשות לא עוזרות

מאת: ניר אמיתי ● 23/5/2024 11:28 ● ערב ערב 2064
אם הילד שלכם עבר בדיקת ראייה ולא נמצא אצלו צורך במשקפיים, אך הוא עדיין מראה סימפטומים של חוסר נוחות בראייה המקשים עליו בזמן הלימודים, כדאי לדעת שיש מה לעשות - אבחון מעמיק של הראייה התפקודית מאפשר לגלות את מקור הבעיה, ולתכנן את הטיפול המתאים ● מהי תרפיה ויזואלית, למי היא מתאימה ומדוע היא משמעותית במיוחד במקרים של קשיי למידה? ● המרפאה לאופטומטריה באילת ממשיכה להוביל בתחומה ולתת לתושבי העיר מענה למגוון רחב של בעיות ראייה, זאת תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות וביצוע אבחונים מקיפים על ידי מיטב המומחים בארץ בתחום האופטומטריה, האורטופטיקה ורפואת עיניים
המרפאה לאופטומטריה מציגה: פתרונות ראייה מתקדמים כשהמשקפיים והעדשות לא עוזרות
המומחים הטובים בישראל מגיעים למרפאה לאופטומטריה באילת

   המרפאה לאופטומטריה באילת היא כבר מזמן הרבה מעבר לעוד מקום שניתן לבצע בו בדיקות התאמה למשקפיים או עדשות מגע, וכיום היא  הכתובת הנכונה עבור אלו המעוניינים לקבל שירותי אופטומטריה ברמה הגבוהה ביותר. מי שנהנים מכך הם בעיקר תושבי אילת והערבה, שכבר לא נאלצים לטרטר עצמם עד לערי המרכז  שכן, כיום, מיטב המומחים מהמרכז נגישים אליהם במרפאה ליד הבית ויכולים לספק להם מענה איכותי למגוון רחב של בעיות הקשורות בראייה - כי היי, גם לאילתים מגיע הטוב ביותר. המרפאה לאופטומטריה מתגאה (ובצדק) בכך שהיא היחידה באילת שמציעה מענה ראוי גם לאותם ילדים, בני נוער ומבוגרים שעבורם משקפיים הם אינם הפתרון, זאת בין היתר, באמצעות תרפיה ויזואלית.

 



 

ריטה אליאנוב - אופטומטריסטית בכירה בעלת תואר שני עם התמחות בתרפיה ויזואלית (היחידה בעיר אילת)

 

ריטה אליאנוב - רשימת ההסמכות המלאה


   תואר ראשון באופטומטריה באניברסיטת בר אילן; תואר שני באופטומטריה קלינית ותרפיה ויזואלית באוניברסיטת La universidad internacional Isabel I de Castilia; סרטיפיקטים של מומחה באופטומטריה פדיאטרית; מומחה בטיפול במיקוד ראייה וראייה דו-עינית; מומחה בטיפול באקומודציה; סטרביזמוס ותנועות עיניים; מומחה בטריפה ויזואלית לשיפור יכולות קוגניטיביות; מומחה בהתאמה מורכבת של עדשות מגע; מומחה בניהול קוצר ראייה אצל ילדים ונוער; מומחה בראייה ירודה ושיקום מצבים מורכבים אצל כבדי ראייה; מומחה בנוירו-אופטלמולוגיה ושיקום של לקויות נוירו-אופטלמולוגיות.
   חברה באיגודים: ״קונסוליה עולמית באופטומטריה״; ״ NORA איגוד אופטומטרי לשיקום מערכת הראייה״; ״איגוד בינלאומי לניהול ועצירה של קוצר ראייה אצל ילדים ונוער״; WSPOS ״ איגוד בינלאומי של אופטלמולוגיה פדיאטרית וטיפול בכל מצבי הפזילות״;  BIOS ״איגוד בריטי ואירי לאורתופטיקה״ חברה בקונסוליה עולמית באופטלמולוגיה פדיאטרית וסטרביזמוס (IPOSC).



 

מהי תרפיה ויזואלית? 


   ״ישנם מצבים בהם לא ניתן לטפל באופן מלא או מספק משקפיים/עדשות מגע. במקרים כאלו ניתן להסתייע בטיפול בתרפיה ויזואלית״, מסבירה ריטה אליאנוב, אופטומטריסטית בכירה בעלת תואר שני עם התמחות בתרפיה ויזואלית (היחידה בעיר אילת). ריטה מסבירה כי כמו במיומנויות אחרות, גם מיומנויות הראייה ניתנות לפיתוח וטיפוח על ידי טכניקות טיפוליות מתאימות. תרפיה ויזואלית היא למעשה סוג של אימון לראייה. מדובר בטכניקה ייחודית שנועדה לתקן את הראייה באמצעות תוכנית תרגילים מותאמת אישית ולסייע במצבים של ראייה דו-עינית, עין עצלה, פזילה, בעיות מיקוד, בעיות למידה וקריאה ובעיות תפיסתיות ומוטוריות הקשורות לראייה״.

 

 

להבין את מקור הבעיה ולטפל מהיסוד


   ראייה מצוינת משמעה כי הילד רואה את השורה הנדרשת (אותיות/מספרים) ממרחק של שישה מטרים מלוח הבדיקה. הבעיה עם הבדיקה הסטנדרטית להתאמת משקפיים היא שכל יתר מיומנויות הראייה החשובות לצורך קריאה ולמידה, אינן נחשפות, ואז עולה השאלה - אם הילד רואה מצוין, "6/6" אז כיצד יתכן שיש לו בעיית ראיה? זו בדיוק הסיבה שבגללה חשוב להיבדק אצל אופטומטריסט המתמחה בתרפיה ויזואלית ומוסמך לבצע בדיקה של הראייה התפקודית, ובכלל זה, לבחון ולהעריך את תנועות העיניים, מיזוג העיניים, מיקוד הראייה ותפיסה חזותית.

   לא פעם קורה שילדים עם קושי בקריאה וכתיבה מאובחנים בטעות כבעלי הפרעת קשב וריכוז, בעוד שהבעיה האמיתית היא חולשה של אחד משרירי הראייה. כך למשל, חולשה בשריר האחראי על התכנסות העיניים בזמן הקריאה, עלולה ליצור קושי בקריאה לאורך זמן וחוסר נוחות בראייה המתבטא בעייפות יתר, כאבי ראש, טשטוש ואף כפילות.
   המטרה של תרגילי תרפיה ויזואלית היא לשפר את התפקוד והגמישות המוטורית של שרירי העיניים, ולעודד סנכרון בין העיניים עם דגש על הקשר בין העין והמוח. 

 

הקפדה על ביצוע התרגילים משפרת ראייה, מחזקת את מערך שרירי העיניים uאת תנועתi

 

כיצד פועלת השיטה?


   לאחר אבחון מדויק של הבעיה ניתן לגבש תוכנית טיפול הכולל סדרת תרגילים לאימון שרירי העיניים הזקוקים לחיזוק ודיוק. המטופל נדרש לבצע את התרגילים תחת פיקוח והדרכה צמודה של תרפיסט כאשר התרגולים מתקיימים במפגשים שבועיים בהם המטופל לומד להשתמש במערכת הראייה שלו באופן יעיל יותר. 
   הקפדה על ביצוע של התרגילים משפרת את הראייה, מחזקת את מערך שרירי העיניים, משפרת את תנועת העיניים, את התאום ביניהן, את יכולת המיקוד ומיומנויות אחרות - כבר לאחר מספר מפגשים ניתן לצפות לשיפור בתפקודי הראייה, המתבטא בשיפור היכולות הלימודיות, כמו קריאה רציפה ומהירה יותר וכן גם פחות מאמץ ועייפות של מערכת הראייה. אורך הזמן הדרוש להשלים את התרפיה של מערכת הראייה אינו קבוע ומשתנה מאדם לאדם, אך יש לציין שמידת ההצלחה קשורה גם במוטיבציה ובשיתוף הפעולה של המטופל.

 

לריטה אליאנוב שני תארים ועשרות הסמכות בתחום האופטומטריה

 



 

תרפיה ויזואלית ככלי להתפתחות קוגניטיבית


   בדיקה של תפיסת ראייה, כוללת, בין היתר, גם יכולת זיהוי וקליטה, זיכרון חזותי (מה שונה בקבוצה), כיווניות – ימין ושמאל ועוד. ״קיים קשר חזק בין תנועות העיניים לבין תהליכים קוגניטיביים. תנועות העיניים למעשה מווסתות את הפעילות העצבית במספר רב של חלקי המוח והסנכרון בין תנועות העיניים הינו הכרחי לצורך קריאה יעילה והבנה חזותית״ מסבירה ריטה. 
   עוד היא מציינת כי ״הקריאה היא פעילות קוגניטיבית רבת-פנים הכוללת מגוון סוגי עיבוד, כגון עיבוד חזותי, עיבוד הקשור לקשב, עיבוד לקסיקלי-סמנטי ועיבוד הקשור למנגנוני תנועת העיניים. תנועות העיניים מכתיבות אילו כמויות של טקסט מעובדות בזמנים מסוימים, וגם הטקסט עצמו משפיע על האופן שבו העיניים מנווטות דרכו. הפעולה והתגובה ההדדית הזאת צפויה משום שמטרת מערכת העצבית של העיניים היא לאזן את זרימת המידע החזותי והלשוני באופן כזה שלא יהיה מפוזר מדי ולא ייצור מעמסה, על מנת לאפשר עיבוד יעיל בין תנועות העיניים״. 

   ״תרגילי עיניים ושיקום הוכיחו יעילות רבה בטיפול במגוון ליקויי ראייה -על ידי ביצוע משימות לשיפור הראייה באופן חוזר ונשנה ושימוש בשיטות ריפוי מיוחדות, הושגו שיפורים משמעותיים בבהירות הראייה ובראייה דו-עינית בקרב ילדים. מדובר בטכניקות ריפוי המחזקות את הקשרים הסינפטיים באמצעות תהליכי למידה ומעוררות שינוי מבני של קליפת המוח, על מנת לשפר את הביצועים החזותיים בקרב אנשים המתמודדים עם ליקויי ראייה. 
   
   הטמעה אפקטיבית של תרגילי עיניים מחייבת קודם כל זיהוי נכון של הליקויים וחוסר התפקוד בראייה, כך שיהיה אפשר ליצור תוכנית טיפולים מותאמת אישית על מנת לעודד את התפתחות הנתיבים העצביים ההכרחיים - הדבר משפר את תפקודי הראייה בהיבטים השונים כגון דיוק, סיבולת, קיבולת ואוטומטיות״. לדוגמה, שיפור בכיווניות החזותית ובמיקוד המרחבי, הנובע מתיקון הבדלי המיקוד, ישפיע באופן חיובי על מיומנות הקריאה. היווצרות מפה מרחבית תקינה, מדגישה את הפוטנציאל של תרגילי העיניים ככלי להתפתחות קוגניטיבית״ מסכמת ריטה. 

 



 

המרפאה היחידה באילת שמציעה מענה לילדים, 
בני נוער ומבוגרים שעבורם משקפיים הם אינם הפתרון

 

החשיבות של תרפיה ויזואלית בילדים עם קשיי למידה


   במקרה של ילדים עם קשיי למידה, אין ספק כי התערבות מוקדמת באמצעות אבחון מדויק וטיפול מקצועי יכולים להביא לשיפורים משמעותיים שישרתו אותם שנים ארוכות קדימה הן בלימודים והן באיכות החיים. עם זאת, נראה כי אפילו היום, לא קיימת די מודעות במערכת החינוך בארץ לקשר ההדוק שבין תפקודי ראייה ללמידה ואם תהיתם עד כמה הדבר קריטי, חשבו על זה כך - עיניים שאינן מסוגלות לבצע תנועות מהירות ידלגו על מילים בזמן הקריאה, יאבדו את נקודת הקריאה, יקראו שורות פעמיים ויגרמו לקשיים בהעתקה של משפטים.  בכיתה נדרשת הסתגלות מהירה במעבר מהתבוננות בעצם קרוב (מחברת) לראיית עצם רחוק (לוח), אך עבור תלמיד עם בעיות במיקוד ראייה, הפעולה הזו עשויה להיות מאתגרת במיוחד והוא עלול לחוות קשיים בצפייה באותם עצמים, כך שלאחר זמן מה של כתיבה במחברת, הלוח יראה לו מטושטש והוא ירגיש עייפות וכאבי ראש. כמו כן, במקרה של ליקוי בתיאום בין העיניים, עלולה להיווצר ראייה כפולה שתגרום לתלמיד לאבד את מקום הקריאה בדף.
 
   ״בחינת ההשפעות של ההתפתחות הקוגניטיבית מספקת תובנות לגבי הפוטנציאל הטיפולי ולגבי יישום תרגילי העיניים בסביבות שירותי החינוך והבריאות״ מציינת ריטה אליאנוב, מנהלת המרפאה לאופטומטריה באילת, ונכון להיום, האופטומטריסטית היחידה בעיר המוסמכת בתרפיה ויזואלית. במסגרת עבודת התזה שלה, היא אף חקרה את הקשר שבין תרפיה ויזואלית והתפתחות יכולות קוגניטיביות בילדים עם קשיי למידה ולאורך השנים טיפלה בהצלחה באינספור תלמידים.


רחוב אילות 31, אילת 


08-6850225

 

ווטסאפ: 052-8008035


eyeseilat@gmail.com 


א׳-ה׳ 20:00-9:00 | שישי  וחג 9:00 - 13:00


פייסבוק:  Optometry Clinic Eilat מרפאה לאופטומטריה באילת  


eyeseilat.com

 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש