גז או אינדוקציה, מה מתאים יותר למטבח שלכם?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 4/1/2024 09:20 ● ערב ערב 2064
ההחלטה לבחור בכיריים אינדוקציה או כיריים גז למטבח, הפכה לאתגר של ממש בשנה האחרונה ▪ מסגנון בישול ועד ניקיון, מיעילות אנרגטית ועד בטיחות, עוד בטרם ההחלטה ישנם מספר היבטים שכדאי לקחת בחשבון בכדי לקבוע מה מתאים למטבח ולדרישות הבישול שלכם
גז או אינדוקציה, מה מתאים יותר למטבח שלכם?
חשוב לציין כי עלות הרכישה של כיריים אינדוקציה גבוהה יותר ● צילום: Studio

לאחר קרוב לעשור של חדירה איטית לשוק הישראלי, בשנת 2022 הצליחו מכירות הכיריים אינדוקציה לעקוף לראשונה את מכירות כיריים גז, עם 53% אחוז מסך מכירות הכיריים. לצד זה, נרשם  גידול של 320% בביקוש לכיריים גדולות ועל ביקוש גובר לכיריים עם אזורי בישול חופשיים. כך  על פי נתונים שמפרסמת קבוצת קלינטון סחר – היבואנית של מותגים בולטים כמו TEKA, Normande, Küppersbusch ואחרים. אסי ארביב, מבעלי הקבוצה מסביר כי: "בין הגורמים המשמעותיים לצמיחה ניתן לציין את נוחות השימוש, העמידות הגבוהה של משטח הכיריים, ודגמי כיריים עם אזורי בישול גמישים המאפשרים בישול במידות שונות ובכל מיקום של הסיר או המחבת על הכיריים". 

 

מתלבטים אילו כיריים לבחור? הנה המדריך המקוצר לבחירת כיריים:

 

  • כיריים גז - דובר בכיריים בטווח המחירים הנמוך ביותר, ובמוצר פשוט ונוח במובן שאינו מצריך "מתווכים" לכלים אחרים ומתאים לכל סוגי הסירים והמחבתות.  בדרך כלל, עלות הרכישה ועלות השימוש זולות יותר כאשר מדובר בכיריים גז. לצד היתרונות, לכיריים גז יש גם מספר חסרונות בהם הבטיחות, במיוחד במידה יש ילדים בבית. חיסרון נוסף הוא נוחות הניקיון - כיריים גז הן משמעותית פחות נוחות לניקוי בהשוואה לסוגים האחרים. מעבר לכך, יש גם חיסרון ברמת התשתית- כיריים גז מצריכות חיבור גז מיוחד, שלא קיים בכל מטבח.
  • כיריים אינדוקציה - ראשית, מדובר בכיריים בטוחות כיוון שאינן עושות שימוש באש. בנוסף לכך כיריים אלו מצטיינות בכל הנוגע ליעילות האנרגטית. הן עושות שימוש בשדה מגנטי בכדי להעביר את מלוא האנרגיה ישירות לכלי הבישול. ברמת הבישול עצמו, הכיריים מאפשרות שליטה מרבית ומהירה בטמפרטורה. ברמת התשתית הכיריים קלות להתקנה ואינן מצריכות חיבור לגז. גזרת החסרונות, חשוב לציין כי עלות הרכישה של כיריים אינדוקציה גבוהה יותר. יתרה מכך, הכיריים מחייבות להשתמש בכלים עם תחתית אינדוקציה בלבד - מה שעשוי לגרור קניה מחודשת של סירים ומחבתות מותאמים. כמו כן ברמת נוחות השימוש, יש לזכור כי מדובר בכיריים "מתוחכמות" הדורשות הסתגלות של המשתמש. בנוסף, חשוב לוודא לפני התקנת הכיריים מהן דרישות היצרן לגבי פתחי האוורור הנדרשים. מטבח ללא אוורור מתאים יגרום לכיריים להתחמם בזמן הבישול ויביא להפסקת פעילותם.

 

מה עדיף גז או אינדוקציה ● צילום: Studio

 

איך בוחרים כיריים גז:

 

  • מידות - טרם הרכישה, ודאו שהמידות הפנימיות של הכיריים מתאימות למידות החיתוך בשיש, ושהמידות החיצוניות אינן חורגות.
  • בטיחות - בישראל ישנו תקן למכשירים הביתיים לצורכי בישול המופעלים בידי גז. התקן קובע כללים לשמירה על בטיחות המשתמש. למשל, בכל כיריים חייב להימצא חיישן ביטחון שיפסיק את זרימת הגז עם הלהבה נכבית בפתאומיות.
  • מבערים - חשוב להתאים בין מספר הלהבות ומידותיהן, לצרכים שלכם. בדרך כלל הכיריים מגיעות עם 4-5 להבות בגדלים שונים. בעת הצורך ניתן גם להוסיף מבער טורבו, חשוב לשים לב שזמן השימוש ברציפות במבער זה מוגבל (יש לעקוב אחר הוראות היצרן)
  • ניקיון - מראש כיריים גז הם פחות נוחות לניקוי. בכדי להקל על מלאכת הניקיון חשוב לבחור כיריים מחומרים המתנקים בקלות ובעלי צבע עמיד שאינו מתקלף כתוצאה משימוש בחומרי ניקוי.

 

איך בוחרים כיריים אינדוקציה:

 

  •  מידות - המידות הפנימיות של הכיריים צריכות להתאים לשטח שהוקצה עבורן על השיש ולא לחרוג אל תוך השטח החיתוך. אם עד היום חשבנו שכיריים אינדוקציה מצריכות חיבור תלת פאזי לכיריים בכדי להפעיל את גופי החימום, אז כיום על פי אסי ארביב "ישנם דגמי כיריים אינדוקציה רבים אשר אינם מצריכים חיבור תלת פאזי ומאפשרים חיבור לאינדוקציה בחד פאזי בלבד".
  • בטיחות - בחלק מהכיריים יש פונקציות מתקדמות של בטיחות כמו זיהוי אוטומטי של מחבת, המאפשר את כיבוי החימום ברגע שמסירים את כלי הבישול מהכיריים, או כיבוי אוטומטי אם המחבת חמה מדי (במקרה ששכחתם לכבות את הכיריים).
  • עוצמה - עוצמה גבוהה יותר מאפשרת בישול מהיר יותר. מרבית הכיריים נעות בעוצמות של 3,000-1,000 וואט.
  • עמידות - זכוכית האינדוקציה עשויה לקבל סדקים ושריטות ועל כן רצוי לשאול לגבי מידת העמידות של משטח הזכוכית של הכיריים. כיום קיימות מגוון רחב של כיריים עם ציפוי מתקדם המאפשר שימוש בכיריים כמשטח עבודה לכל דבר ללא חשש משריטות.

 

כיריים חלת דבש - מעבר לעיצוב מודרני, לכיריים החכמות 11 רמות חום

 

הפיתוחים החדשים בתחום הכיריים


אחרי שהכרעתם בשאלה הגורלית: "אינדוקציה או גז?", זה הזמן לבחון את החידושים האחרונים בתחום הכיריים. מותגי החשמל הבינלאומיים מציגים פיתוחים טכנולוגיים ואפשרויות עיצוב מגוונות שהופכות את אזור הכיריים לאזור המעניין ביותר במטבח:   

  • בזזזז, עיצוב מפתיע לכיריים בהשראת כוורת דבורים. קולקציה חדשה מגדירה מחדש את אזור הכיריים עם עמדות בישול בצורת משושה, בקולקציה המכונה Honeycomb או בעברית: חלת דבש. הקולקציה מורכבת ממשושים שחורים ללא מסגרת, כל אחד מהווה מוקד בישול עצמאי באופן המאפשר משחק בצורת ההנחה על העמדות על משטח העבודה לפי חמש פריסות עיצוב שונות בהתאמה לכל סגנון מטבח. 
  • מעבר לעיצוב חדשני, לכיריים החכמות 11 רמות חום, פונקציה לזיהוי גודל כלי בישול תוך התאמת רמת החום ורמת חום מיוחדת של 70 מעלות צלזיוס לשמירה על מנה חמה לאחר סיום הבישול ועד להגשה. כמו כן, בכיריים יש פונקציית טורבו לבישול בעוצמה של עד 3000 ואט.
  • ווק, טפאניאקי, עמדות אינדוקציה או גז? עמדות כיריים משולבות לבחירת המשתמש סדרות כיריים חדשות מאפשרת לשלב באזור הכיריים עמדות אינדוקציה וגז, עמדות משטח צלייה יפני (טפאניאקי) או עמדת ווק ועוד מגוון אפשרויות גם במידות כיריים סטנדרטיות, עם אפשרויות כמעת בלתי מוגבלות להרחבת אזור הכיריים ובעיצוב שהופך את העמדות השונות למשטח אחיד בעל מראה נקי. לא רק האפשרויות הן בלתי מוגבלות אלא גם טווח המידות – החל ממידות כיריים סטנדרטיות ועד לעמדת כיריים מורחבת באורך מטר או יותר של עמדות בישול לבחירת המשתמש.
  • הכיריים אאודי והתנור פרארי: בית העיצוב שעומד מאחורי השמות הגדולים ביותר בעולם הרכב בקולקציה חדשה של מוצרי חשמל למטבח  מצליחים לדמיין למבורגיני כתנור? בוגאטי כקולט אדים? מסתבר שהדמיון הופך למציאות: סטודיו העיצוב Giugiaro Italdesign , אשר עיצב את צמרת רכבי היוקרה האיטלקיים, מציג קולקציה חדשה Infinity שמביאה את המגמות האחרונות ברכבי היוקרה היישר אל תוך המטבח. קולקציית הקונספט החדשה בשיתוף מותג החשמל הבינלאומי TEKA כוללת תנורים מתקדמים, כיריים גז או אינדוקציה, מגירת חימום, קולטי אדים ועוד מביאה את המינימליזם האווירודינמי היוקרתי המאפיין רכבי יוקרה לתחום מוצרי החשמל במטבח בפריטים המשלבים בין שחור מט לנגיעות נחושת מבריקות.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש