ארוחת חג מתחת למים

מאת: ● 14/9/2023 15:11 ● ערב ערב 2064
ממש כפי שרוב יונקי היבשה המתהלכים על שתיים, מתכננים מה לבשל ואת מי להזמין לסעודת החג, גם שכנינו בים עסוקים אף הם בתזונה ● בין הרוטינות היומיומיות מצטרפות מחשבות לגבי מי צמחוני, מי שומר, מי פחות, מי אוהב חריף ומי נמנע מגלוטן…
ארוחת חג  מתחת למים
הכרישים ניזונים בעיקר מבעלי חיים חולים ומתים ושומרים על ויסות מחלות וזיהומים בים ● צילום: המצפה התת ימי
תגיות:

מאת: קרינה רוזקוב  - מנהלת קהילה במצפה התת ימי

 

חלקינו עורכים רשימות קניות בכובד ראש ומדמיינים את השולחן הערוך, עד לפרטים הקטנים.
בו זמנית, המתגוררים בים עסוקים בתפריט משלהם והיום אנחנו נגלה לא רק מי אוהב לאכול מה, אלא גם כיצד בעלי החיים בים האדום משיגים את מזונם.

ניתן לחלק את החיים בים האדום לשלוש קטגוריות עיקריות, בהתאם לסוג המזון החביב עליהם: יצרנים, צרכנים ומפרקים.

היצרנים הם אורגניזמים היכולים לייצר את האוכל שלהם בעצמם. בים, היצרנים העיקריים הם האצות והפיטו-פלנקטון. אורגניזמים אלה משתמשים באור השמש כדי לייצר את מזונם באמצעות תהליך פוטוסינתזה.
אחריהם יש את הצרכנים, שלעומת היצרנים, הם אורגניזמים שאינם יכולים לייצר מזון בעצמם. הם חייבים לאכול אורגניזמים אחרים כדי לשרוד. בתוך קבוצת הצרכנים ישנם שלושה סוגים עיקריים: צמחוניים, טורפים ואוכלי כל.

  1. צמחוניים, כשמם כן הם- אוכלים צמחים. צבי הים הירוקים המשתייכים לקבוצה זאת למשל, שאותם ניתן למצוא בחופי ישראל והים האדום, יכולים להגיע למשקל של כ- 300 קילו מדיאטה צמחונית בלבד ולגיל המופלג של כ-250 שנים! אז אולי תפריט סלטים לחג זאת אופציה טובה? או שלא… תלוי איך מסתכלים על זה.
  2. טורפים הם כמובן אוכלי בשר כגון הכרישים, חתולי ים ורוב מיני דגי השונית. הם די בררנים באוכל ולרוב מעדיפים מזון מאוד ספציפי. הכרישים ניזונים בעיקר מבעלי חיים חולים ומתים, וכך הם שומרים על ויסות המחלות והזיהומים בים. קרובי המשפחה של הכרישים- חתולי הים, גם הם בררנים לא פחות. מכיוון שחתולי הים הם שוכני קרקעית והפה שלהם מצוי בתחתית גופם, הם ניזונים מרכיכות, סרטנים וכל מה שיוכלו לתפוס בקרקעית הים.
  3. קבוצת הצרכנים השלישית, נקראת אוכלי כל והם אוכלים בעצם הכל, צמחים ובעלי חיים כאחד כמו צבי הים הקרניים, חלק מדגי השונית ועוד.

לקבוצה זאת יתרון משמעותי, מאחר ומציאת המזון פשוטה יותר עבורם. מאחר והתזונה שלהם היא כללית, האמצעים שלהם להשיג את המזון אינם מיוחדים כמו של הטורפים או של צמחוניים. לטורפים, למשל, יש שיניים חדות לקריעה ולאחיזה של טרף, ולאוכלי עשב יש שיניים שטוחות יותר המותאמות לשחיקה. לאוכלי כל יש שילוב של שני סוגי השיניים - חשבו על הטוחנות והחותכות שלנו כדוגמה.
קטגוריה שלישית ואחרונה היא המפרקים, כדוגמת פטריות וחיידקים, הניזונים מחומר אורגני מת.

  • כמות המזון שיצור חי צריך לאכול תלויה בגודלו, ברמת הפעילות שלו, בחילוף החומרים ובעונות השנה. באופן כללי, יצורים גדולים יותר, פעילים יותר ובעלי יכולת לחילוף חומרים מהיר יותר, צריכים כמובן גם לאכול יותר. 
  •  תדירות האכילה תלויה גם בבעל החיים. יש בעלי חיים, כמו כרישים, הצריכים לאכול כפעם בשבוע בלבד. בעלי חיים אחרים, כמו דגי השונית, צריכים לאכול מספר פעמים ביום.

כולכם מוזמנים לפארק המצפה התת ימי בתקופת החגים לשמוע וללמוד עוד על הרגלי האכילה של הכרישים, הצבים ושאר חיות הים בהדרכות והאכלות הפתוחות לקהל לאורך כל היום. חג שמח! 

 

08-6364200

 

www.coralworld.co.il

 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש