יום הכריש הבינלאומי

מאת: ● 26/7/2023 19:39 ● ערב ערב 2064
יום הכריש הבינלאומי מצוין מדי שנה בחודש יולי, בכדי להעלות את המודעות לחשיבותם באיזון המערכת האקולוגית
יום הכריש הבינלאומי

 בעולם ישנם כ-500 מינים של כרישים, בבתי גידול שונים ולכל אחד מהם צבע וצורה ייחודית משלו!  4 מהם תוכלו לפגוש בבריכת הכרישים של המצפה התת ימי. 
כריש גדול השן הוא הגדול והכהה ביותר בבריכת המצפה, לצדו תוכלו לחזות גם בכרישי פטישן כד-החרטום שראשם מזכיר צורה של פטיש, כרישי שונית שחורי סנפיר, שהם הקטנים יותר בבריכה ומאופיינים בנקודות שחורות בקצה הסנפירים וכרישי הסנפירתן שמאופיינים בסנפיר-גב גבוה במיוחד.
כרישים הם טורפי העל בים ויש להם תפקיד חשוב במערכת האקולוגית. אחד הדברים שמייחדים את הכרישים היא העובדה שהם דגים גדולים השייכים למחלקת דגי הסחוס- דגים עם שלד עשוי מסחוס- כמו הסחוס שלנו בני האדם יש בקצה האף, המפרקים ובאוזניים. סחוס הוא חומר שלא נשבר בקלות, ויחד עם זאת גם מאוד גמיש. פרט זה הופך את הכריש לחיה גמישה יותר וחזקה יותר לעומת דגים אחרים. בנוסף לכרישים ישנם שבעה חושים: ריח, ראיה, שמיעה, מישוש, טעם (עד כאן הם זהים לבני האדם), ובנוסף יש להם גם  שני חושים ייחודים רק להם: חישה חשמלית וחוש חישה במים.  שני חושים ייחודיים שעוזרים לכרישים למצוא את הטרף שלהם.
רובנו מכירים את העובדה על חוש הריח המפותח של הכרישים- הם מסוגלים להריח טיפת דם אחת בריכוז של מיליון טיפות, אבל לא הרבה יודעים שדם של בני אדם כלל לא מעניין את הכרישים, אז אפשר לנפץ את בועת המיתוס הזאת.

 

כרישים נתפסים לעיתים קרובות כטורפים מפחידים, אך למעשה הם יצורים מרתקים צילום: המצפה התת ימי


כרישים נתפסים לעיתים קרובות כטורפים מפחידים, אך למעשה הם יצורים מרתקים וערכם נחקר מידי יום. רוב מיני הכרישים נמצאים בסכנת הכחדה ומתמודדים עם איומים כגון דיג מוגזם, אובדן בתי גידול וכו'. היותם חיה מוגנת, מחייב אותנו להרחיב ולהעשיר את הידע שלנו ואתו את המודעות לנושאי החוקיות והאקולוגיה של עולמם.
יום הכריש הבינלאומי שם דגש על העלאת המודעות לאיומים הללו וסיוע בשימור הכרישים לדורות הבאים. בפארק המצפה התת ימי ערכנו שבוע של חגיגות סביב טורפים אלה. בין הפעילויות היו פעילויות יצירה, הצגה של בת הים הקטנה והמלחמה בפלסטיק בבריכת הכרישים, פגישה עם צולל לפני האכלת כרישים, סדנאות על שיני הכרישים, האכלות כרישים על ידי צולל והדרכות בבריכת הכרישים.
כיצד כרישים לא טורפים את הצוללים בבריכה? התשובה כאן היא פשוטה- כרישים לא אוכלים בני אדם. זהו עוד מיתוס שאפשר לנפץ.
הסיבה שאנחנו כן שומעים על תקיפות של כרישים, היא בשל "טעות בזיהוי" מצדו של הכריש. כרישים אוכלים בעיקר בעלי חיים פצועים, חולים ומתים, ובכך הם מווסתים את התפשטות המחלות בים. כאשר בעל חיים פצוע או מת, הוא עולה אל פני המים וצורת שחייתו משתנה- הוא מתחיל לפרפר וליצור ויברציות במים. כך למעשה מזהה הכריש את הטרף שלו. בני האדם שוחים גם הם על פני המים, ומזכירים את צורת השחייה של בעל חיים פצוע ובכך מבלבלים את הכריש, מה שעלול להוביל לתקיפה.

 

קרינה רוזקוב  מנהלת קהילה במצפה התת ימי

 


רוצים ללמוד עוד על עולם הכרישים המרתק? מוזמנים לפארק המצפה התת ימי!

 

08-6364200

 

www.coralworld.co.il

 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש