טיסות הפלשתינאים משדה רמון צפויות להתחיל בקרוב

מאת: רותם נועם ● צילום: רותם נועם ● 29/6/2023 17:33 ● ערב ערב 3126
לאחר פיילוט שנערך בשנה שעברה, צפוי משרד הביטחון לאשר לתושבי רצועת עזה לטוס מנמל התעופה רמון לטורקיה כבר בחודש יולי הקרוב ● ח''כ אלמוג כהן: ''מצב לא הגיוני ולא מוסרי'' ● בשנה שעברה קרס פיילוט דומה בשל התנגדות עזה מצד ירדן וקושי לאשר את המהלך בדרג המדיני
טיסות הפלשתינאים משדה רמון  צפויות להתחיל בקרוב
ברשות מעדיפים שיפתחו את שדה עטרות בירושלים. טרמינל רמון

ישראל צפויה לאשר לתושבי רצועת עזה לטוס לטורקיה משדה רמון באילת, כבר בחודש יולי הקרוב. במערכת הביטחון עדיין נדרשים לאשר את הפיילוט השני במספר, וכך גם הדרג המדיני. בשלב ראשון יאושרו שתי טיסות. כזכור, התקיימו באוגוסט 2022, שתי טיסות ניסיון, שאף שעברו בהצלחה מבחינה ביטחונית, זכו לקיטונות של ביקורת מבית וממדינות ערב, ובראשן ירדן, שעלולה להיפגע מהמהלך כלכלית.  
על פי מקורות בעזה, הטיסות יתאפשרו לתושבי הרצועה, בני 35 ומעלה ובכפוף לאבחון ביטחוני והם צפויים לעשות את דרכם לרמון, באמצעות הסעה שתצא ממעבר ארז. עד כה תושבי הרצועה שמחזיקים בהיתר לטיסות לחו"ל, נדרשו להגיע ממעבר ארז לירדן, דרך מעבר אלנבי, ולהמריא לחו"ל מנמל התעופה בירדן.

חבר הכנסת אלמוג כהן תקף את הכוונה לאפשר לחלק מתושבי עזה לעלות על טיסות משדה התעופה במצפה רמון ומסר לN12: "נדהמתי אודות כוונת המדינה לאשר טיסות לתושבי עזה דרך שדה התעופה רמון...אני בטוח כי מדינת ישראל, לאחר שהפנתה גב פעם אחר פעם למשפחות הבנים שעודם נמצאים ברצועת עזה, תתנה הפעם את קיום הטיסות בהחזרת הבנים הביתה. מצב בו תושבי עזה ייהנו מטיסות לואו קוסט דרך מדינת ישראל כאשר הבנים עודם שבויים בידי חמאס הוא מצב לא הגיוני ולא מוסרי. לא מפקירים פצועים בשטח”.

 

אלי לנקרי: "תושבי אילת קודמים"


מי שהתנגד כבר בעבר למהלך הוא ראש העיר, אלי לנקרי, שהסביר בישיבת מועצה שעסקה בנושא ב-27.7.22: "אני מקיים שיג ושיח גם עם אנשי משרד הביטחון ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים והם מבינים את ההתנגדות שלנו. זה לא בשל הנושא הביטחוני, שכן הסידורים הביטחוניים מניחים את דעתי. ממה שהוצג לי אני מבין שאין סיכון לתושבים, לא זו הבעיה. אני מתנגד לפתוח את שדה רמון לטיסות עבור פלשתינאים לא מפני שהם פלשתינאים אלא משום שלפני שמפעילים את רמון כשדה פלשתינאי יש להפעילו קודם כל כשדה עבור תיירים וישראלים. מבחינתי זאת הזדמנות ללחוץ על הממשלה להגיד להם טפלו קודם כל בתיירים ובתושבי אילת ואז בבוא העת נבוא ונדבר על הטסת פלשתינאים כרגע יש להוריד את זה מהפרק. בעירייה הבטיחו בישיבה, להעלות מהלך במאבק באם יראו כי הפיילוט מצליח והופך לטיסות קבועות. במסגרת זו שוקלת הנהלת העירייה לקרוא לתושבי העיר לצאת למחאה במסגרת הפגנות, אך הוחלט כי בשלב זה לא יבוצעו פעולות חסימה של דרכי ההגעה לשדה רמון.


ירדן מאיימת לפגוע בטסים מרמון


אם בשנה שעברה דובר על פיילוט של 8 טיסות חודשיות קבועות, לקפריסין וטורקיה, בהן יטוסו נוסעים ישראלים ופלשתינאים בצוותא (בפועל בוצעו רק שתיים), הרי שכעת מדובר על שתי טיסות מתוכננות לטורקיה.
כזכור, טרם צאת הפיילוט הקודם ב-18.8.22, יצאה הרשות הפלשתינאית בקריאה לתושבי הרצועה שלא ליטול בו חלק. "אם הכובש רוצה להקל על הפלשתינאים - שיפתח את נמל התעופה בירושלים" (עטרות), הגיב אז בכיר ברשות.

בחודש ספטמבר 2022 פורסם כי בירדן זועמים על הפיילוט.  ראש ממשלת ירדן בישר חסאונה צוטט כאומר: "ישראל מתנערת מהסכם שיתוף הפעולה עם נמל התעופה בעקבה, הקימה את שדה התעופה רמון מאחורי גבנו ועכשיו חוטפת מאיתנו נוסעים פלסטינים". בכך הוא מכוון להצעה הישנה להקים שדה תעופה משותף לאילת ולעקבה בצד הירדני, שאף שהיתה מקובלת על המלונאים, נפלה לאחר שגורמי הביטחון בישראל שללו אותה. חיכוך נוסף שנרשם אי אז בדברי הימים היה על מיקומו של שדה רמון לאחר שכבר הוחלט על הקמתו. בירדן לא אהבו את סמיכותו לשדה התעופה הבינלאומי שהקימו הם ודרשו כי יוזז צפונה, אך ישראל סירבה והשאר היסטוריה. כעת רואים בירדן בצעד האחרון, שנולד על מנת להקל על תושבי הרשות הפלסטינית, ניסיון נוסף של ישראל לפגוע בהכנסותיהם מטיסות הפלסטינים דרך נמל התעופה שבעמאן, זאת כאשר מבחינתה של ישראל, המדובר בכלל בצעד שנועד להקל על הפלסטינים שנאלצו עד כה  לבלות לילה שלם בירדן טרם טיסתם, זאת לאחר שבילו שעות ארוכות במעבר הגבול היבשתי עם ירדן.
הירדנים לא רק מדברים אל אגם מאיימים. לטענתם יש בידיהם את תמונות הטסים ובכוונתם לבטל את דרכוניהם. עוד היא מזהירה כי פלסטינים שיטוסו מישראל בעתיד לא יורשו להיכנס לשטח ירדן איום זה מעמיד בסימן שאלה את הטיסות שכבר נקבעו לימים הקרובים עבור תושבי בית לחם, יריחו ושכם לטורקיה.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה יצא לעמאן בניסיון להרגיע את הרוחות וטען כי לרשות הפלסטינית לא היה שמץ של מושג על הסידור החדש. הוא גינה את הטסת הפלסטינים "בהיחבא" משדה רמון וקרא לישראל להפעיל את נמל התעופה עטרות בירושלים, על מנת לספק את הדרישה לטיסות של תושבי הרשות. חברי פרלמנט נוספים מירדן הצטרפו לגינוי וכינו את הטסים "בוגדים".
כפי שפורסם באתר יום יום באילת, קראה הרשות הפלסטינית כבר ב-25.8 להחרים את הטיסות היוצאות מרמון.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת