פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית

מאת: סימונה סולומון שאואט ● צילום: ● 17/2/2023 05:52 ● ערב ערב 3107
בחוץ היה קר, אבל באולמות הפסטיבל היה חם ותוסס ● הפסטיבל, בניהולו האומנותי של לאוניד רוזנברג ובחסות עיריית אילת ותאגיד התיירות אילת, שהתארח כמו תמיד באולמות מלון דן, לא הותיר אף אחד בלי חיוך של הנאה על הפנים ● הפסטיבל אירח יותר ממאה אמנים בינלאומיים ב- 15 קונצרטים לתזמורת, הרכבים קוליים וכליים וסולנים
פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית
צילום: צחי דקל

כמו תמיד, ענה פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית על כל הציפיות וגם הסופה "ברברה" לא הצליחה לגרום למי מהנגנים ומקהל אוהבי המוסיקה להישאר בבית. היו אלו ארבעה ימים קסומים ומהנים מאד של מוסיקה. לשמחתנו הרבה, היו בקהל הרבה אילתים בנוסף לאוהבי המוסיקה מכל קצוות הארץ. שמחה נוספת גורם לנו תמיד מספר הנגנים הצעירים שבתזמורות ובהרכבים, הן הישראלים והן האורחים מן העולם. סימן שיש עתיד למוסיקה קלאסית וקאמרית. יש אוהבי מוסיקה  צעירים רבים בין הנגנים וגם בקהל.

 

צילום:סימונה סלומון שאואט
צילום:סימונה סלומון שאואט
צילום:סימונה סלומון שאואט

 

אהבה מהאזנה ראשונה


הקהל שגדש את האולמות במלון דן המארח כאמור את הפסטיבל, אהב מאד את מה שקיבל. היו בין ההרכבים והתזמורות כאלו שמגיעים לאילת בכל פסטיבל והקהל מחכה להם באהבה, ויש גם חדשים שמתאהבים בהם ממבט או יותר נכון מהאזנה ראשונה. אי אפשר היה שלא להתאהב בחמישית סקספוני ירושלים, חמישייה צעירה ומבריקה שניגנה על סקסופונים את באך, אלבינוני, את הנדל ואת מוצרט וצ’ייקובסקי כמו שלא שמענו אותם אף פעם, וגם המלחינים שכתבו את היצירות לא חשבו לרגע שחמישייה צעירה ורעננה תנגן אותם ועוד על סקסופון. זה לא קורה בכל יום שסקסופונים מנגנים יצירות קלאסיות כאלה. 
בערב הראשון לפסטיבל, קיבלנו רומנטיקה גרמנית במיטבה. תזמורת הגליל היהודית-ערבית, בניצוחו של סלים עבוד אשקר, שזו להם פעם ראשונה בפסטיבל, ביצעה את הסימפוניה הסקוטית מאת מנדלסון ואת הקונצ'רטו לפסנתר מאת שומאן, בביצוע של האילתי הגאון והווירטואוז שסחף אותנו, הלא הוא דניאל אזרד הצעיר, מוסיקאי מצטיין, זוכה תחרות פסנתר של עמותת שוחרי שופן בארץ ועוד ועוד תארים, תלמיד מרכז המוסיקה הים האדום. היכולות המדהימות שלו בנגינה על פסנתר הרימו את כל הקהל על הרגליים והביאו המון כבוד לעיר.
ואם בגרמניה עסקינן, אז מאותה מדינה הגיעה רביעיית ויז'ן עם המופע "ספקטרום" שהוא הרפתקה מוסיקלית ללא תקדים שחבריה יוצרים באמצעות ארבעה כלים - שני  כינורות, וויולה וצ'לו ואנחנו כבר מחכים לראות מה יעשו בשנה הבאה.
האירואיקה של בטהובן - קונצרט לצ'לו של שומאן בביצוע תזמורת הגליל, בביצוע אורח מצרפת - אלדו מורו שהוא צ'לן מדהים - הדהימה את הקהל.
שלישית בוש מהולנד ששניים מנגניה ישראלים והשלישי הולנדי היפנטו את הקהל בקונצרט בל יישכח שהיה מורכב מיצירות של היידן, מנדלסון ורחמנינוב. עם התקדמות הקונצרט, הקהל נותר פעור פה, זבוב לא זמזם בקהל, פחדנו להשתעל כדי לא לפספס את הצלילים. שלישיית בוש מגיעה כמעט לכל פסטיבל קאמרי באילת והקונצרטים שלה הם תמיד גולת הכותרת של הפסטיבל לטעמי (א.ד), אולי מפני שאני אוהבת צ'לו יותר מכל כלי מוסיקלי אחר, ואורי אפשטיין פורט עליו בצורה מושלמת.

 

צילום:סימונה סלומון שאואט
צילום: יובל ארם

 

מסע מוסיקלי חובק עולם


ולניחוח מעט ספרדי, קיבלנו מנת פלמנקו מיוחדת - במופע שנקרא "פלמנקו - המקור"- פיוז'ן איכותי של מוסיקה מהבארוק עם פלמנקו. על במה אחת נפגשו שלושה ענקיים: נגן צ'מבלו, נגן כלי הקשה ורקדן פלמנקו, שלושתם מספרד, עם תוכנית מרתקת ומפתיעה. הרקדן המפורסם - מרקו פלורס, זוכה הפרס הלאומי לפלמנקו, הפליא בריקוד ובקצב סוחף.
ואיך אפשר בלי מארק אליהו שלנו, המלחין והיוצר הבינלאומי, מאסטר הקמאנצ'ה הבינלאומי, שזהו לו חלק מסיבוב הופעות בינלאומי - About love. יחד עם חיים וייס הקלידן הווירטואוז אף הוא, קיבלנו מנה מדהימה של היצירות האהובות והמוכרות שלו בעיבודים אקוסטיים ומינימליים שלקחה אותנו לתוך מסע עמוק וייחודי בצלילים מתרבויות שונות, מסע שעבר בין רגש עמוק לשמחה מתפרצת. במהלך הקונצרט ניגן אליהו את השיר - "שלום עליכם מלאכי השלום", שלא הותיר אף עין יבשה, ומקצב שקט עבר לקצב מרקיד, והקהל החל לרקוד וכמו כן, הקדיש קטע מרגש חדש למען העם הטורקי המתמודד עם אסון הטבע.
מופע מיוחד במינו רשמה קרן טננבאום - במופע סולו. קרן היא זמרת ויוצרת וגם מנגנת על כינור ווויולה. כדי ללוות את שירתה, מוסיקה מקורית ושירים אחרים, היא פורטת על ויולה, שהופכת כבמטה קסם למעין גיטרה. ביחד עם לופר - בונה בזמן אמת שכבות שהופכות במהרה לתזמורת מיתרים גדולה ומרגשת. אמנם השירים דיברו בעיקר על "אקסים", חרדה ומוות (לא עלינו), אך הם הוגשו בצורה מרתקת ומרגשת. לא מיותר לציין כי קרן עשתה ביצוע מדהים לשיר של הזמרת ביורק Hyperballad.
נפרדנו מהפסטיבל באופרה הקאמרית "המלך ארתור" שנכתבה על ידי הנרי פרסל במאה השבע עשרה שהגישה לנו בבכורה ישראלית המקהלה והתזמורת גבריאלי קונסורט בניצוחו של פול מקריש ונוגנה והושרה כולה בסגנון של התקופה בה נכתבה, תקופת הרסטורציה, ועל כלי נגינה בסגנון עתיק שלא תראו הרבה על הבמות. האופרה של פרסל שניגנו גבריאלי קונסרט היא ממש מסע בזמן. הרכב זה אף הוא אורח קבוע בפסטיבלים הקאמריים ואני (א.ד) מאד מקווה שתמשיך להגיע לאילת גם בעתיד.
לא נותר לנו אלא להודות לליאוניד רוזנברג, מייסד, מנכ"ל הפסטיבל ויועצה האומנותי, להגשים חלום על פסטיבל קאמרי באילת ועל עזרתם של כל אלו שסייעו לו בדרך: עיריית אילת, תאגיד התיירות, והצוות המקצועי של ההפקה ("סקאי"), "קרוסלה" - ייעוץ אומנותי, תיאום וניהול אומנים ויח"צ (גילי אלון ביטון ושירלי יצחקי). ועוד רבים וטובים וביניהם כמובן: מנחה הקונצרטים הוותיק: יוסי שיפמן, ותודה גם למלון דן המארח את הפסטיבל מדי שנה ביד רחבה ובלב פתוח.  


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש