פרויקט חינוכי חדש – 'מגיני המדבר'

מאת: מערכת יום יום באילת ● 2/12/2022 18:20 ● ערב ערב 3096
במסגרת פסק הדין שנקבע השנה, נגד חברת קצא"א בעקבות אסון הנפט בשמורת עברונה, זכה מו"פ מדבר וים המלח, בתמיכה של הקרן לתובענות ייצוגיות לקידום פרויקטים בתחום הגנת הסביבה, שאפשרה למו"פ לפתוח בתכנית חדשה "מגיני המדבר", לקידום אזרחות סביבתית בנגב. התכנית הינה לגבש קבוצת מנהיגות אזורית של כ-50 תלמידים מכל רחבי הנגב שיהוו חלק מארבעה קמפוסים בשלושה סופי שבוע, בהם יחשפו המשתתפים לאתגרים הסביבתיים בנגב ובמדבר יהודה. התלמידים ייפגשו עם בעלי עניין מהאזור, ויובילו חשיבה לפתרון בעיות סביבתיות.
פרויקט חינוכי חדש – 'מגיני המדבר'
פעילות חינוכית בחממת ערבה - צילום חממת ערבה

מארגני הפרויקט אומרים כי בנגב חיים בכפיפה אחת אוכלוסיות יהודיות ובדואיות החולקות את המרחב, אך למרות הקרבה הפיזית, קיימת תהום תרבותית בין שתי האוכלוסיות הנובעת בעיקרה מחוסר היכרות וחשש מהשונה. לנתק זה בין שתי האוכלוסיות ישנן השלכות חברתיות רבות והשלכות סביבתיות. ללא חזון משותף לנגב ויצירת שותפות סביבתית, לא ניתן יהיה להילחם במשברים ולפתור את האתגרים הסביבתיים באזור.

את הפרויקט החדש, אליו מוזמנים בתי ספר ותלמידים להצטרף - מובילים חוקרי ורכזי החינוך של מו"פ מדבר וים המלח, בסיוע מורי החווה החקלאית- "חממת הערבה" , אשר נפגשו עם הצוות החינוכי של תיכון עתיד אל פורע'א, תיכון מוכר ורשמי של משרד החינוך בפזורה הבדואית בבקעת ערד, בניהולו של מר מוסא אלחמאיסה. בעקבות הפגישה נוצרה שותפות לפרויקט עם שגרירות ארה"ב בישראל שתאפשר את השתתפותם של 50 תלמידים מצטיינים מהחברה הבדואית. המטרה הינה שהתלמידים הבדואים והיהודים, יסיירו יחד בשטח ויגבשו תפיסה סביבתית משותפת.

מרחבי הנגב והערבה הם כיום עתודת השטחים הפתוחים העיקרית בישראל; בשנים האחרונות הפכו מרחבים אלו למוקד של קונפליקטים בין ארגוני שמירת טבע והסביבה וקהילות מקומיות, לבין גורמי תעשייה במרחב. העלייה בצפיפות האוכלוסין במדינה, משאבי הטבע המוגבלים והסכמים היסטוריים שנעשו בין ממשלת ישראל לחברות מרכזיות בתעשייה, יצרו סכנה מוחשית להפיכת הנגב לחצר האחורית של מדינת ישראל.  האסונות האקולוגים שהתרחשו בשנים האחרונות המחישו מה יכול להתרחש במידה ולא תהיה חשיבה ארוכת טווח בכל הקשור לתעשייה וסביבה באזור- אסון הנפט בעברונה כמו גם אסון נחל אשלים מצטרפים לרשימה ארוכה של אירועי פגיעה בטבע לאורך השנים כתוצאה מפעילות תעשייתית לא מבוקרת בנגב (זיהום עין צין ועין עקרבים, זיהום עין בוקק, דליפות נפט בקו צינור קצא"א, פגיעה במפרץ אילת ועוד).

 

פעילות חינוכית בערבה- צילום חממת ערבה

 

הקמפוסים יתקיימו במדבר יהודה וים המלח, הערבה התיכונה, חבל אילות ומצפה רמון:

קמפוס ים המלח- 15-17/12/22- כולל מפגש בין נוער יהודי לבדואי. הקמפוס יכלול ביקורים במכון המחקר במצדה, שמורת עין גדי, מלונות עין בוקק, מרכז המבקרים ע"ש משה נובומייסקי, וביקור אצל משפחות בדואיות בבקעת ערד. כמו כן יתקיימו מפגשים עם נציגי שגרירות ארה"ב, מועצה אזורית תמר, חוקרי המו"פ, פעילי סביבה, אנשי תיירות ותעשייה.

קמפוס ערבה תיכונה- 12-14/1/23- הקמפוס יכלול סיורים בערבה התיכונה, חקר משותף במרכז ללימודי מדע חקלאות וסביבה בערבה, ביקור במרכז המבקרים ויידור, מפגש עם חוקרי המו"פ, תושבים, חקלאים, נציגי המועצה ופעילי סביבה.

קמפוס חבל אילות- 2-4/3/22- כולל מפגש בין נוער יהודי לבדואי. הקמפוס יכלול סיור במרכז לאנרגיה מתחדשת אילת אילות, ביקור בשמורת עברונה, שנירקול בשמורת האלמוגים, ומפגשים עם חוקרי המו"פ, נציגי המועצה, פעילי סביבה ותושבי האזור.

קמפוס מצפה רמון18-20/5/23- הקמפוס יכלול סיורים במכתש רמון ובמצפה רמון, ביקור במרכז המבקרים על שם אילן רמון, מפגש עם נציגי המועצה המקומית, מפגש עם חוקרי המו"פ ופעילי סביבה.


ההשתתפות בקמפוסים מיועדת לתלמידי שכבות ט-י מכל רחבי הנגב, הינה ללא עלות אך מותנית בהרשמה ובראיון קבלה. להרשמה


 

רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת