ריח רע מהפה אינו גזירת גורל

מאת: ● 20/4/2022 09:19 ● ערב ערב 3064
רבים סובלים מבעיית ריח רע מהפה ● המדובר בבעיה שכיחה למדי שנוטים שלא לדבר עליה ● מהם הגורמים לתופעה וכיצד נטפל בה ● מרפאת דר' בוחניק עם כל הפרטים והעצות המועילות
ריח רע מהפה אינו גזירת גורל
אילוסטרציה DEPOSITPHOTO

ריח רע מהפה הינו אחת מהתופעות המטרידות השכיחות. הבעיה לריח רע מהפה (הליטוזיס  (HALETOSIS, נובעת לרוב מחיידקים "שונאי חמצן" בחלל הפה או בשמם הידוע "חיידקים אנאירוביים". חיידקים אלו משחררים חומרים גופרתיים הגורמים לריח רע. החיידקים אשר מצטברים במרווחים שבין השיניים, בחלק האחורי של הלשון ובחריצי הלשון, מפרקים את שאריות המזון תוך יצירת כמויות גדולות של תרכובות גופרית.

בפה של אנשים בעלי שיניים תותבות, גשרים , שתלים או כל אמצעי מלאכותי אחר בפה, החיידקים מצטברים ביתר קלות וזאת בשל קושי גדול יותר לשמירה על היגיינת הפה והחניכיים . כמו כן, אצל אנשים הסובלים מדלקות חניכיים, בשל הצטברות חיידקים באזור הכיסים מסביב לשיניים באזור, ריח רע מהפה הוא שכיח.

כל אחד מאיתנו סובל מפעם לפעם מריח פה רע מבלי משים. לרוב איננו מבחינים בכך, אלא רק לאחר תגובה האנשים קרובים הנמצאים סביבנו. האף באמצעותו אנו נושמים מחובר אל חלל הפה בחלקו האחורי. ומאחר ולאף יש תכונת סינון ריחות שמקורם באזור האחורי, הוא גם מסנן את ריח הפה שלנו, ולכן אנו לא מריחים את ריח הפה שלנו. כדי להתגבר על אובדן יכולת איתור עצמית של הבעיה אפשר לשאול אדם קרוב אלינו על קיומו של ריח רע. אם אתם ממש נבוכים לשאול משהו קרוב נסו את השיטות הבאות: (1) לקק את פרק היד, המתן מספר שניות ואז הריח את היד. אם זה מריח, כך מריח גם הלשון שלך. (2) קח כפית וגרד את החלק האחורי של הלשון בצד הקמור של הכפית. על הכפית יצטבר חומר סמיך. אם אתם לא סובלים את הריח הזה, גם אחרים לא יאהבו ריח זה !


גורמים המשפיעים על ריח פה רע:

  1. היגיינה אוראלית לקויה: צחצוח שאינו תדיר או אינו נכון.
  2. היעדר שימוש בחוט דנטלי עשויים להשאיר שאריות מזון הנרקבות בפה.
  3. אכילה של: בצל, שום, קפה, או שימוש ב: סיגריות, טבק.
  4. זיהום בתוך הפה: מחלות חניכיים ידועות בתרומתן לריח פה חריף. כמו-כן כל זיהום דנטלי בלתי מטופל כגון: אבצסים בשיניים ,שיני בינה בקועות חלקית וכן שיניים עששתיות שאינן מטופלות.
  5. זיהום בדרכי הנשימה: דלקת בגרון,זיהום בסינוסים,זיהום בריאות.
  6. פה יבש (קסרוסטומיה): יכול להיגרם כתוצאה מבעיה בבלוטות הרוק,מתרופות או מ"נשימת פה".
  7. מחלות סיסטמיות: מחלת ריאות, מחלות כבד או כליות, סוכרת, סינוסים רפלוקס ואחרים.
  8. במקרים יוצאי דופן מערכת העיכול היא מקור הריח בפה. במקרים כאלה יש לפנות לגסטרולוג לבירור העניין ולטיפול בבעיה.

 

כיצד נטפל בריח הרע ?


הטיפול בריח הפה נובע הסיבה העיקרית בגינה הוא נוצר. ברוב המקרים שמירה על היגיינה אוראלית הכוללת צחצוח שיניים נכון, שימוש בחוט דנטאלי, ניקוי לשון ושטיפות פה יתנו מענה לבעיה.

מניעה:
כיוון שהסיבה השכיחה ביותר לריח פה רע נעוצה בריח של חומרי הפסולת שמייצרות הבקטריות, חשוב מאד להפחית את מספרן וגם להפחית את חומרי הפסולת האחראים לריח הרע. זאת ניתן להשיג באמצעות הפעולות הבאות:

תזונה נכונה
עיקר הריח נוצר מחומרי פסולת שאותם מייצרת הבקטריה בעת עיכול חלבונים.לכן יש לשמור על ניקיון הפה ועל צחצוח נכון, בעיקר לאחר אכילת מזון עשיר בחלבונים. לעומת זאת אכילת שורשים כגון גזר וסלרי, מסייעים בשמירת רעננות הפה וניקיונו. כמו כן, אכילת פירות וירקות עהמכילים ויטמין C יוצר מרחב מחיה לא סמפטי לחיידקים.


ביקורת שגרתית אצל רופא השיניים ואצל השיננית :
הביקורת היא לצורך בדיקה דנטאלית, בדיקת חניכיים והסרת אבנית.. 

שטיפות פה: 
שטיפות פה יחד עם צחצוח השיניים והלשון יעילות מאוד בטיפול כנגד ריח פה.

 

ניקוי יסודי של הלשון: 
ניקוי הלשון על בסיס קבוע יכול להיות הטיפול המשמעותי ביותר בהפחתת ריח פה רע ובהעלמתו. כאמור, חלקה האחורי של הלשון מהווה את הגורם העיקרי לבעיה.

 

הגברת הפרשה של הרוק: 
שתייה מרובה ושימוש באמצעים, מגבירים את הפרשת הרוק. כמו כן לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר הארוחות יעילה למניעת ריח.


מרפאת שיניים - ד"ר עמוס בוחניק באילת

קביעת תור בטלפון:  072-278-56-56

אתר   

פייסבוק


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת


 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש