המלחמה האחרונה של נלסון

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 15/10/2021 12:28 ● ערב ערב 2064
סקס, סמים, רוקנרול, סלבס והחיים הטובים על שפת הים ● מי לא זוכר את ימי ההוללות בכפר של רפי נלסון, האיש והאגדה, שהניח את התשתית התיירותית באילת של פעם ● 44 שנים אחרי הנחיתה ההיסטורית של נשיא מצרים, אנואר סדאת בארץ, נחיתה שהיתה ראשית הקץ של אותו חוף בתולי קסום, חוזר הבמאי והמפיק אבי מרזוק אל נבכי המקום ההוא ומעלה בסרט דוקומנטרי את כל הדברים שידעתם ולא ידעתם על האיש, החוף והמלחמות מאחורי הקלעים בניסיון להשאיר אותו בצד הישראלי ● ביום חמישי (21/10/21) בשעה 20:00, יוקרן הסרט בבית פיליפ מוריי ● התרגשות חד פעמית מובטחת
המלחמה האחרונה של נלסון
נחשד כי מסר סודות למצרים ונדון למאסר על־תנאי של שנתיים ולתשלום קנס של 1,000 לירות. נלסון ● צילום: ויקיפדיה

ביום חמישי הבא ה - 21/10/21 יוקרן בבית פיליפ מוריי הסרט הדוקומנטרי 'המלחמה האחרונה של נלסון'. סרט שעבור אילתים וותיקים רבים וגם צעירים יותר שחיו בימים ההם באילת, יהיה מעין סגירת מעגל בחיים. פגישת מחזור היסטורית מרגשת שתחזיר אותם לימים ההם בהם אילת הייתה לא יותר מאשר עיר חוף קטנה, בתולית ושמו של החוף של רפי נלסון הלך לפניו. 
זה יהיה מסע אחורנית בזמן אל עולמות שכבר נשכחו, אנשים שהיו אז בשיאם וסיפור על חוף ייחודי, שגם מי שחשב שהוא מכיר, לא בטוח הכיר מקרוב את כל מה שבאמת התרחש בו, ומה התרחש מאחורי הקלעים, בקרב המאסף שניהל נלסון מול מדינת ישראל, בניסיון להשאיר את טאבה בצד הישראלי, לאחר הסכמי השלום עם מצרים.

 


 

 


 

הסלב הראשון של ישראל


רפי נלסון אילון (30 באוקטובר 1930 – 6 בפברואר 1988) היה מפיק ודמות ידועה בבוהמה הישראלית, בעליו של הכפר של רפי נלסון בטאבה, שהיה מוקד חיי בוהמה מסוף שנות ה־60 עד סוף שנות ה־80. המקום היה סמל של מין חופשי, מריחואנה ושיזוף בעירום. 
נולד בשם רפאל רוזנצוויג. מאוחר יותר עברת את שמו לאילון. השתתף במלחמת העצמאות, ואיבד עין בקרב לטרון במלחמת השחרור. הוא נקרא נלסון על שם האדמירל הבריטי הוריישו נלסון, שאיבד את עינו בקרב בשנת 1794. אחרי מלחמת השחרור יצא נלסון לאמריקה, וכשחזר הגיע להתיישב באילת הצעירה. הוא עבד במכרות תמנע כנהגו של מנהל המכרה מאיר בית אש והיה גם כתב נודד שפרסם טורים בעיתונים ארציים מסיפורי אילת והדרום. 
ב־22 ביולי 1957 נעצר נלסון, כשיצא בשליחות עיתונאית של מגזין העולם הזה לחצות את תעלת סואץ במסווה של מלח על אניית מטען. הוא עלה על סיפון האנייה הדנית בריגיטה טופט שעברה בתעלת סואץ, ובעת שעברה בתעלה עצרו אותו שלטונות מצרים. נלסון נכלא באשמת ריגול לטובת  ישראל  ושוחרר לאחר התערבות האו"ם. כשחזר לישראל סיפר כי עבר עינויים בעת מעצרו. הוא נחשד כי מסר סודות למצרים והועמד לדין, וב־11 בפברואר 1960 נדון למאסר על־תנאי של שנתיים ולתשלום קנס של 1,000 לירות.  אורי אבנרי, עורך השבועון שבשליחותו יצא נלסון לחצות את תעלת סואץ, טען כי השלטונות בישראל נטפלו לנלסון כחלק מדה־לגיטימציה לעיתון העולם הזה, שנתפס חתרני.
לאחר שובו מן השבי ניסה מזלו כמדריך תיירים באילת. ב־1959 הוא פתח את הבר "סוף העולם" בבניין דירות תת־קרקעי. המועדון היה ידוע במגוון האמנים שהחלו שם את הקריירה שלהם כזמרים, כמו חוה אלברשטיין, שמוליק קראוס,  ג'וזי כץ, לוליק ודוד כהן, שהופיעו בו. בהמשך נסגר המקום ונפתח שוב כמועדון לילה באותו שם, במבנה ייעודי תלת־מפלסי. ב־1959 נשא נלסון לאישה את לאה לוין, רקדנית צעירה מלהקת בת־שבע. לשניים יש ילד ושמו גיא, המתגורר כיום ארצות הברית. בני הזוג נפרדו בתחילת 1961. באותה שנה עבד נלסון כמציל עירוני באילת.
בשנת 1964 ניהל לזמן מה את מועדון "מינוס 206" בטבריה ומכר אותו לצלם מקסים סולומון (לימים בעלה של אסתי סולומון שניהלה חנות צילום לאורך עשרות שנים בשדרות התמרים באילת) . אח"כ ניסה מזלו כאמרגן אך ללא הצלחה מרובה. רק לאחר כיבוש סיני נכנס לתודעה הישראלית כאשר הקים את כפר הנופש שלו בטאבה בשנת -1970.
תדמיתו הציבורית כנהנתן וכמאצ'ו, עם אופנועו הענק והזקן התמידי, הפכה אותו לדמות ידועה בישראל. הוא פרסם את הבירה האמריקנית "באדוויזר", וגילח את זקנו המפורסם בפרסומת לסכיני גילוח של חברת "בונד".
באפריל 1985 הקליט נלסון את שירם של דוד קריבושי ואלון אבידר "טאבה סבבה" והופיע איתו בתכנית הטלוויזיה "סיבה למסיבה" שהנחה מני פאר.
בפברואר 1987 הוא נישא למריאן ויצמן בתו של הסופר הצרפתי הידוע ז'אק דרוז'י-ויצמן.
ב־1988 נפטר נלסון מהתקף לב בעת שרץ את ריצת הבוקר הקבועה שלו מביתו לכפר ונקבר באילת.
ברבות הימים הונצח באנדרטה במקום בו נפל ומת, בואכה חוף הדקל.
מתוך ויקיפדיה ישראל


 

דברים שרואים מכאן


כשהיה בן 12 נסע אבי מרזוק, ילד טוב אשדוד עם חבריו לכתה לטיול בסיני. כשהמתבגרים המחוצ'קנים, עטירי ההורמונים חזרו לאוטובוס שחנה בקרבת החוף המדובר של רפי נלסון, זעק אחד הבנים "ציצים". מיד טיפסו המתבגרים הנרגשים על גג האוטובוס ואז, בפעם הראשונה נגלה בפני אבי גן העדן על פני אדמות. "עזבי את העירום", הוא נזכר השבוע בחיוך בוגר. "זה היה המקום הכי יפה שראיתי בחיי. ים בצבע טורקיז, מוסיקה שתאמה את היופי ואת האווירה, וכן, היה גם עירום. והמקום המיוחד הזה שבה את לבי". 
מאז, זרמו הרבה מים בים סוף ובכל פעם שאבי הנער של אז חזר וביקר בחופי סיני, הוא לא יכל לשכוח את המקום המיוחד ההוא שתפס פינה מיוחדת אצלו בלב. נחיתתו ההיסטורית של נשיא מצרים אנואר סדאת בשנת 1977 כמעט והחסירה פעימה בלב של אביו, יליד מצרים. אלא שלצד ההתרגשות הגדולה שהביאה איתה הנחיתה ההיא, ולצד הסכמי השלום שבאו בהמשך, אף אחד לא הבין שזו למעשה הייתה תחילת הסוף של החוף של רפי נלסון.

 

האיש ששלח את נלסון מאחורי קווי האויב. אבי מרזוק והעיתונאי אורי אבנרי ("העולם הזה") בעת העבודה על הסרט ● צילום: אבנר שחף

 

לביים עם תשוקה של ילד


אם הייתם אומרים אז, לפני כ - 40 שנה לנער הנלהב על גג האוטובוס, שיום יבוא והוא יפיק, יביים ויערוך מערך שלם של תחקירים בדרך לסרט דוקומנטרי מדובר על רפי נלסון האיש, חייו והכפר המיוחד שלו, הוא היה לבטח צוחק, אבל ככה זה בחיים, לפעמים מעגלים נסגרים במקומות הכי בלתי מתוכננים. 
כך קרה שלפני כחמש שנים הניח מרזוק על שולחן ערוץ 8 את הרעיון להפיק סרט דוקומנטרי על רפי נלסון והם כמובן חיבקו מיד ובחום את הרעיון. אלא שאפילו מרזוק לא הבין אז לאיזה מקומות, סיפורים ונבכי היסטוריה הוא יגיע אגב תחקירים.
רגע אחר כך, אבי מרזוק כבר נחת באילת ופצח במסע של תחקירים אצל תושבי אילת וותיקים שהכירו את החוף הכי מקרוב שאפשר. פליקס דה פז, קוקיי ז"ל, אלפונסו ונורית נוסבאומר, אביבה דקל, דב שרף ז"ל, הוכמן ועוד רבים וטובים שמהסיפורים שלהם, הזכרונות והחוויות המשיך מרזוק את תחקיריו. 
"אמנם לא כולם נכנסו לסרט כי יש גבול כמה חומר אפשר להכניס, אבל אצל כולם היה אותו ברק מיוחד בעיניים כשהם דיברו על החוף ועל נלסון האיש", הוא נזכר. "עשיתי את הסרט עם התשוקה של הילד מאז והגעתי לעוד ועוד אנשים. מוותיקי אילת עברתי אל אנשי הבוהמה של אותם הימים, סלבס שהיו חלק בלתי נפרד מהחוף- עמוס אטינגר, מיכאל זוהר ורבים אחרים ולצד סיפורים והיכרות עם האיש המיוחד הזה שגם היה נכה צה"ל, עבר עינויים בשבי, היה שיכור ומה לא, נגלה בפני הסיפור של המזרח התיכון באותם ימים של ראשית הסכמי השלום והמאבקים על פיסת החוף  ופתאום זה נהיה לסיפור ענק. כשאתה יוצא למסע דוקומנטרי אתה הופך אבן ועוד אבן עד שנוצר שביל. אתה יודע עם מה אתה מתחיל אבל אף פעם לא יודע איך אתה מסיים, למעשה גם במקרה הזה, בפועל מה שלקח את הפוקוס מהסיפור של נלסון היה המאבק על טאבה. איך מדינה שלמה התאגדה סביב מלחמה על איש אחד וקטע חוף שיותר מהכל סימלו להם את החופש".

 

''האיש והחוף הזה גרמו לפיתוחה המלונאי, תיירותי, תרבותי של אילת''. אביבה דקל, אז והיום ● צילום: אריה דגן

 

"זו המתנה שלי לתושבי אילת"


5 שנים עבד אבי מרזוק על הסרט הדוקומנטרי שזכה בסיומו לשם 'המלחמה האחרונה של נלסון' כשהוא עוסק בנושא 'און אוף', וממשיך במקביל לעסוק בתחומים אחרים בחיים שהכניסו לו כסף. "אתה לא יכול להתפרנס מעשייה דוקומנטרית ולכן אתה חייב לעשות דברים במקביל", הוא מסביר. 
הרזומה שלו מלא בעשייה, הפקות, עבודה טלוויזיוינת, עיתונאית ועוד ועוד, כשעל הדרך היה עושה פאוזה ממרוץ החיים המטורף יורד לאילת וממשיך את התחקירים והעבודה על הסרט הדוקומנטרי שלו. "שיהיה ברור, להפיק סרט דוקומנטרי זו עבודה מאוד סזיפית ומאוד לא מתגמלת ולראיה, אני במינוס של כמה מאות אלפי שקלים", הוא מגלה.
הסרט הדוקומנטרי על נלסון הוקרן לראשונה לפני כמה שבועות במסגרת תחרות דוקאביב ולא זכה. "למרות שבאמת האמנתי שהסרט יזכה", מודה אבי, "אם כי זה לא מסוג הסרטים שזוכים בתחרויות האלו בדרך כלל. זה סרט קליל, קצבי, אבל הכל טוב. מבחינתי הזכייה הגדולה שלי היא עצם ההתעסקות בו והעולם שנגלה בפני". מאז הוזמן הסרט להקרנות בסינמטק בירושלים, חולון וחיפה כשבסיום הסרט נפגש מרזוק היוצר עם הקהל, ענה על שאלות וזכה לתגובות מדהימות. עכשיו הגיעה תורה של העיר אילת.
"זו המתנה שלי לתושבי אילת", אומר מרזוק  שמחיר כניסה לסרט שלו יעמוד על 50 ש"ח בלבד. "חשובות לי הדעות של כל מי שנתן יד במהלך העבודה. חשוב לי שהאילתים יבואו, יראו את הסרט. אחרי הכל זה הכי אילת והאבולוציה של העיר".

 

''הוא הכניס לחוף רק את יקירי נפשו''. בני הזוג נוסבאומר ● צילום: אבנר שחף

 

מה למדת במהלך העבודה על הסרט?
"שלמעשה האיש הזה והחוף הזה גרמו לפיתוחה המלונאי, תיירותי, תרבותי של אילת. כל אנשי הבוהמה שירדו לאילת, קנו בה דירות והכל כדי להיות קרובים לחוף. נלסון העלה את אילת על המפה ואת זה מספרים כל וותיקי העיר שראיינתי. ליקי מיכלין מבית המרקחת יש ספר אורחים במגרה עם מאות שמות של סלבריטאים ושחקנים מכל העולם שהגיעו אליו על הדרך מרפי. מיטב הסלבריטאים מהארץ ומהעולם הגיעו לחוף הזה:  בוב דילן, דה נירו, ברוק שילדס,  ברוס לי, ארנולד שוורצנגר, ארנון מילצ'ן, השחקנים ששיחקו בסדרה המפורסמת בשנות ה-70 סטארצ'קי והאץ', ומי לא? כשהחוף שלו מת, האנשים האלו כבר לא חזרו לאילת ועם כל הקשר המיוחד הזה שלו לאילת, הוא לא ממש אהב את האילתים, בטח שלא את אלו שהיו מגיעים עם צידניות. הוא הכניס לחוף רק את יקירי נפשו".

מה עשתה לך העבודה על הסרט?
"אני במהותי מן זורבה בעצמי, אוהב ים ומדבר. למרות זאת, לא יכולתי לדרוך באילת, תמיד זה היה לעבור דרך העיר ישר לסיני, אבל עכשיו, אחרי עבודת התחקיר ואחרי שהכרתי בעיר אנשים מדהימים, הבנתי את הקסם של אילת. יש פה סוג של ציונות אחרת, להפריח את השממה בדרך של כיף, תיירות, סצנה, ובעצם למה לא? יש לי הרבה חברים אילתים עוד מקודם ואני מרגיש עכשיו יותר מחובר אליהם ואל העיר, אם כי אני חייב לציין שאצל הוותיקים במיוחד גיליתי ערגה גדולה לאילת של פעם. הם לא ממש אוהבים את העיר הקפיטליסטית שאילת הפכה להיות. התקופה ההיא של נלסון יוצרת אצלם ערגה למקום הנאיבי והתמים משהו של אותם ימים. מעבר לזה כל התחקירים, הראיונות, קטעי העיתונות שאספתי, התמונות, כל אלו גרמו לי, תוך כדי עבודה, לסיפק רב והנאה וזה מאוד תיגמל מעבר לקשיים בגיוס כספים. כולם פתחו בפני באהבה גדולה את הדלת, נהנו לספר ולחלוק זכרונות מאותם ימים. בשורה התחתונה, עשיתי תחקיר על נלסון כמו שאיש עד היום לא עשה?".

מה הסרט גרם לאנשים?
"אנשים התאכזבו שלא היו שם באותה תקופה, אמרו לי- נולדנו בתקופה הלא נכונה. אנשים נדהמו לגלות מה עשו במדינה כדי לנסות לשמור על המקום ואיך כמעט סיכנו את השלום עם מצרים בשביל קילומטר רבוע אחד. הסרט גורם לאנשים ריגוש והתרגשות, אהבה למדבר, לים, לרוח החופש".

מה אתה מצפה שהסרט יעשה באילת?
"אני מצפה ומאמין שהאולם יהיה מלא. שזו תהיה מעין פגישת מחזור של אנשים שמתעגעגעים לימים ההם ויגיעו להתרפק על הזכרונות וצעירים ששמעו ויגיעו לראות מקרוב מה שם בימים ההם. בסוף הספר כמובן תהייה שיחה ונעלה עוד סיפורים שלא כולם נכנסו לסרט. אני מצפה שתהיה התרגשות ויודע שתהייה התרגשות".

 

לרכישת כרטיסים- אילנה 050-9430305


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש