תושב אילת טוען: "שוטרים תקפו אותי"

מאת: או-מד מדיקל ● ● ערב ערב 2323
והנה זה שוב קורה . כאילו לא מספיקות לנו בעיות האלימות בעיר, חוצים שוטרי מרחב אילת עוד כמה גבולות וזאת לטענתו של תושב העיר . ישראל ביטון הזמין משטרה כדי להתלונן על נהג מונית שתקף אותו . הוא בטח לא תיאר לעצמו שתוך זמן קצר יותקף שוב והפעם על ידי השוטרים, ייעצר, דווקא על ידי אותם השוטרים . המחלקה לחקירות שוטרים חוקרת את המקרה הקשה . ובינתיים, ביטון מתמודד עם הפגיעות בגופו . עיר עם אלימות, הרבה אלימות
תושב אילת טוען: ''שוטרים תקפו אותי''

כתב וצילם: מאיר אוחיון

בשבועות האחרונים, יוצאים בעירייה ובמשטרת מרחב אילת מגדרם כדי לשים דגש על ירידה חדה בנתוני האלימות, אבל נכון לשבוע שעבר, שסיכם את שנת 2007, קשה לראות איפה באמת נרשמו נתונים כאלה, ואם כן, למה באמת אף אחד בעיר לא מרגיש את הירידה באלימות, במיוחד לאור כל אירועי האלימות האחרונים.
גם הנתונים על אלימות שוטרים נגד אזרחים לא מעודדים. בכל פעם שצץ מחדש סיפור של אלימות שוטרים נגד אזרחים, אי אפשר לשכוח ולעבור לסדר היום מבלי להיזכר במקרי אלימות אחרים שאליהם נקשרות בעיות האלימות של שוטרים. די. ג'יי גבי יצא ממקרה כזה על כסא גלגלים ונותר משותק לכל חייו, עדן סיידוף בת ה- 19 שהתייצבה בפני שופט בית משפט השלום באילת עם פנים נפוחות וכואבות ועוד עשרות מקרים שלא זכו לעלות לכותרות.
אי אפשר לעשות רצח אופי לכלל השוטרים בתחנת משטרת אילת, אך עם זאת, אי אפשר להתעלם מהמספר היחסית גבוה של מקרי האלימות של שוטרים כלפי אזרחים בעיר כזאת קטנה.
את הגרסאות של המשטרה והמתלונן לאחר אירוע כזה אפשר לדחות על הסף או לא להסכים איתן, אך מסימני האלימות שנותרו על גופו של ישראל ביטון, מיד לאחר ששוחרר ממעצר ותועדו בחדר המיון, אי אפשר להתעלם, מן עדות כואבת לסיוט הגדול ביותר שעבר בלילה אחד של יום שישי שעבר ויישאר חרוט בזיכרונו לעד. אומנם חוץ מסימני פציעה ומכות יבשות, לא סובל ישראל ביטון מנזקים גופניים, אבל זה בהחלט הספיק, הטראומה שעברה עליו באותו לילה השאירה בו צלקת נפשית שלא תחלוף כל כך מהר.
בגלל החרדות מהמקרה, הפסיק ישראל ביטון לעבוד באופן מיידי, הוא לא ישן טוב בלילה, כשהוא רואה ניידת משטרה, הוא נכנס לחרדה יותר גדולה והוא אף שוקל ברצינות, בימים אלה, לעזוב את אילת בגלל כל מה שקרה.

"הרביצו לי"


לאורך כל המקרה סיפר ישראל איך השוטרים קראו לו שיכור, אבל מעניין דווקא שהוא זוכר כל פרט מהאירוע במדויק.
המקרה אירע ביום שישי שעבר סמוך לשעה שמונה בערב. ישראל ביטון (30), עובד בחברת שיפוצים ומתגורר באילת מזה כחודשיים, נסע במונית לבלות בחוף ה'וויליג'' משכונת השחמון ושילם 30 שקלים. אחרי ששתה שתי כוסיות של ערק, החליט לחזור הביתה. עלה על מונית נוספת וביקש שהנהג יפעיל מונה, "הוא אמר לי בסדר, אבל כנראה חשב שאני שתוי כי כשהגענו הביתה הוא ביקש 32 שקלים", סיפר ביטון, "כאן זה כבר הפך לויכוח עקרוני, אמרתי לו שיראה לי את המונה והוא אמר לי שלא הפעיל את המונה וזה מה שאני צריך לשלם. התעקשתי לראות את המונה, נתתי לו 30 שקלים, הוא ביקש עוד שני שקלים ואמרתי לו שזה מה ששילמתי קודם וזה מה שאני אשלם עכשיו".
מאותו רגע הידרדר הוויכוח, "קיבלתי ממנו אגרוף בפנים", סיפר ישראל, "נרתעתי, יצאתי מהמונית כשאני המום מהסיטואציה, הוא יצא אחריי, חנק אותי בגרון והפיל אותי לרצפה. הוא קילל אותי ולא הפסיק להכות אותי, החלטתי להזמין משטרה, בינתיים צפו בנו השכנים שראו מה הוא עשה לי".
הגיעו שתי ניידות משטרה, אחת מהן של השיטור הקהילתי, סיפרתי להם מה קרה ואז אמרו לי לשתוק, שאני שיכור והפילו אותי על השיחים. נהג המונית סיפר להם שלא שילמתי על הנסיעה, אבל לא ויתרתי, ביקשתי מהם שיבדקו בכיס שלו שהוא קיבל 30 שקלים", סיפר ישראל, "נהג המונית כנראה נבהל, הוא אפילו לא רצה להגיש תלונה ובדיוק רצה ללכת. איך יכול להיות שגנבתי לו כביכול כסף והוא לא רוצה להגיש תלונה, הרי זה לא הגיוני?".
הסיפור עם השוטרים לא נגמר, "השוטרים שוב כינו אותי שיכור והרביצו לי, אחד מהם דחף אותי, השני הפיל אותי לרצפה, הם לעגו לי, זלזלו בי ושחררו את נהג המונית, למרות שביקשתי לעמת בינינו", המשיך ביטון, אבל השוטרים לא התייחסו אליו, "הם רצו לנסוע מהמקום, פתחתי את דלת הניידת ואמרתי שאני רוצה צדק, אחד השוטרים התעצבן עליי ואמר שאני עצור על תקיפת שוטרים למרות שלא עשיתי דבר והמשיך להרביץ לי, כבל אותי ביד אחת באזיקים, תוך כדי התנגדתי להיכנס לניידת. אחת השכנות שהיתה עדה לאירוע שאלה את השוטרים למה הם עושים לי את זה, הם אמרו לה לשתוק ולא להתערב".

"התחלתי לבכות והתחננתי אליהם שלא עשיתי כלום"


מבחינתו של ישראל ביטון, הסיוט רק התחיל. הוא נעצר ונלקח לתחנה. "כשהגעתי, דרשתי בדיקת אלכוהול, עשו לי חמש פעמים בדיקות אלכוהול עם הינשוף ולא יצא להם תקין. השוטרים גררו אותי מהחולצה כשאני אזוק בידיים וברגליים, כאן כבר נשברתי, התחלתי לבכות והתחננתי אליהם שלא עשיתי כלום, ואני נמצא שם על לא עוול בכפי", סיפר ישראל כשדמעות חונקות את גרונו, "במשך שעה ישבתי בחדר חקירות, ביקשתי לצאת לשירותים, הוא אמר לי לחכות. הם עיכבו אותי בכוונה ואמרתי שעוד שנייה אני עושה במכנסיים, כבר לא יכולתי, קמתי מהכסא ואחד השוטרים דחף אותי בחזרה, הרגשתי כמו סמרטוט שדורכים עליו. קמתי פעם נוספת ושוב דחפו אותי עד שאחד הבכירים הורה להם לקחת אותי לשירותים".
השוטר שלקח את ישראל לשירותים, היה אותו שוטר שעצר אותו, "ביקשתי שיוריד לי את האזיקים", בתגובה ספגתי אגרוף בפנים, אמרתי שאני לא יכול לעשות את צרכיי בצורה הזאת, והוא הורה לי לשתוק וספגתי ממנו עוד אגרוף בפנים".
לטענתו של ישראל, כל הסיפור רק הלך והחמיר, "אותו שוטר התחיל לגרור אותי, צעקתי למה הוא מכה אותי, הוא הרים אותי, החזיר אותי לשירותים, שחרר אזיק אחד, עד שעשיתי את הצרכים שלי ונכבלתי חזרה. השוטרים החזירו אותי לחדר חקירות ואמרו לי: 'תשתוק, אתה שיכור מסריח, אתה חונק אותי עם הריח הזה' ".

תמונת כתבה
"לא הפסיקו להכות אותי ביטון"


"אני מוכן ללכת למכונת אמת"


ישראל חתם על ערבות ושוחרר לפנות בוקר, משם הגיע לבית חולים 'יוספטל' כדי לקבל טיפול רפואי. ישראל ביטון לא מוכן לעבור בשתיקה על כל מה שעבר עליו באותו לילה, "הם טוענים שבעטתי בניידת, שתקפתי שוטרים, שקיללתי שוטרים, אבל - לא היה ולא נברא, יש עדים שראו הכל ויבואו להעיד, אני מוכן ללכת למכונת אמת".
"יש לי פחד, סיוטים בלילה, אני לא מצליח לישון, אפילו קבעתי תור לפסיכולוג כי נכנסתי לטראומה מזה, המשטרה גרמה לי עוול מאוד רציני, אני חף מפשע, בסך הכל דרשתי רק שהצדק ייצא לאור", מוסיף ואומר ישראל, "לא מספיק שגם שילמתי כסף, גם ספגתי מכות וגם הדביקו לי תיק של תקיפת שוטרים? אני לא מצפה מאיש חוק להתנהל בצורה כזאת ברברית, אזרח אמור לקבל הגנה. הם חשבו שאני עוד סתם מישהו שבא לעשות בלגאן בעיר. הם התנהגו אליי בצורה מאוד ברוטלית ומגעילה, כך שבגלל הסיפור הזה אני חושב לעזוב את העיר, כבר הורידו לי את כל המורל להישאר שם, אבל על הפרשה הזאת אני לא אנוח ולא אשקוט, עד שאוציא את הצדק לאור. הפסקתי לעבוד כי אני לא מסוגל לעבוד, כל היד נפוחה, יש לי כאבים מהמכות שספגתי ונפשית, אני לא מסוגל לתפקד כבן אדם".

מח"ש: "החקירה בשלבים מתקדמים...לא נוכל למסור פרטים"


ישראל ביטון הגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים. "בעקבות תלונתו של ישראל ביטון, נפתחה חקירה במח"ש, הנמצאת בשלבים מתקדמים של טיפול. מטבע הדברים, לא נוכל למסור פרטים נוספים", נמסר בתגובה מהמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. לערב ערב נודע כי נגבו עדויות התומכות בגרסתו של ישראל ביטון.
"מצב שבו שוטר נוהג באלימות כנגד אזרח וזאת בניגוד להוראות החוק והדין הוא מצב בלתי נסבל שאינו מתקבל על הדעת ומתאים למדינות עולם שלישי", אמר עו"ד יהונתן רבינוביץ', עורך דין פלילי באילת שטיפל במספר תקריות אלימות קודמות של שוטרים נגד אזרחים והגיש בעצמו למחלקה לחקירות שוטרים כ- 20 תלונות, "גם אם הוגשה תלונה למחלקה לחקירות שוטרים, לצערי, הטיפול שלהם באילת לקוי, ואני אומר זאת מניסיון, שכן רוב התלונות אינן נחקרות כלל או שסופן בסגירת התיק. כולי תקווה, שהמחלקה לחקירות שוטרים תיכנס לעובי הקורה בבירור תלונה חמורה זו ותמצה את הדין אם תתברר כנכונה".
אגב, כל התלונות שהגיש עורך דין רבינוביץ' למחלקה לחקירות שוטרים נסגרו. על כולם הגיש רבינוביץ' ערר ליועץ המשפטי לממשלה והנושא עדיין נמצא בבירור.
"מדובר באירוע שבו הוזעקה ניידת לטיפול באירוע תקיפה בין נהג מונית לנוסע שסירב לשלם עבור הנסיעה", מסר בתגובה דובר משטרת מרחב אילת, סנ"ץ איתן גדסי, "השוטרים הגיעו למקום והחשוד (ישראל ביטון) תקף את השוטרים וסטר לאחד מהם וכשבוצע מעצרו איים שיפגע בהם בהמשך. בחקירתו הודה ביטון כי שתה אלכוהול, אבל טען שאינו שתוי, מה שלא עולה בקנה אחד עם התנהגותו האלימה הן כלפי נהג המונית והן כלפי השוטרים. למחרת האירוע הגיע ישראל ביטון וביקש להתלונן על השוטרים".


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש