החלפת מפרקים - כמה התופעה שכיחה?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 28/6/2021 12:27 ● ערב ערב 3023
הגוף שלנו הוא כמו מכונה וכאשר החלקים נשחקים – יתכן שנצטרך לשמן או להחליף אותם כדי לחזור לתפקד. המפרקים שלנו מאפשרים תנועה בין העצמות ובשל פעילות מוגברת או תהליך ההזדקנות הטבעי המפרקים נשחקים כמו גם בשל דלקת אוסטאוארתריטיס
החלפת מפרקים - כמה התופעה שכיחה?
תגיות:

לרוע המזל, השחיקה עשויה להחמיר או להקדים בעקבות תאונה או פגיעה פיזית כמו למשל, תאונת דרכים, נפילה או פציעת ספורט, שברים, נקע וסדקים שעשויים להאיץ את התופעה או להעלות את הסיכון לבעיות במפרקים, כך גם דלקת מפרקים שגרונית.
בעיות במפרק שכיחות יותר בקרב אוכלוסייה מבוגרת ובקרב מי שסובלים ממחלות רקע שונות.  
הכאבים במפרק עשויים להופיע בבת אחת או להתעצם בהדרגתיות: יש מי שחשים גם בנוקשות או בעוויתות ואחרים שמים לב לנפיחות באזור המפרק ועם הזמן חווים קשיים פיזיים משמעותיים, כאלה שפוגעים באיכות החיים ועשויים להגביל מאוד ולהוביל לסבל רב.
 

מה עושים עם כאבים במפרקים?


התמודדות עם כאבים במפרק היא מגוונת ולפי המלצת המטפל בין אם מדובר בפיזיותרפיה, שחייה, רכיבה על אופניים, הידרותרפיה, שימוש במשככי כאבים או זריקות על בסיס סטרואידים.
עם זאת, ברוב המקרים התמודדות כזו אינה מסייעת להעלמת הבעיה ולא מטפלת בגורם או במקור הבעיה אלא רק מסייעת בהפחתת התסמינים והכאב ורבים פונים לניתוח החלפת מפרקים.
בשנים האחרונות עלתה המודעות לפרוצדורה של החלפת מפרקים – מפרק הירך או מפרק הברך מסיבות רבות.
הפרוצדורה שכיחה יותר וסיכויי ההצלחה שלה גבוהה במיוחד לאור הפיתוחים הטכנולוגיים והמיומנויות הנצברת של המנתחים.
הודות לשיטות ולגישות של היום ניתן גם לקצר את תהליך ההחלמה ולהאיץ את החזרה המיוחלת לשגרה במינימום כאבים ובאחוז הצלחה גבוה, כולל תוצאות שנשמרות למשך שנים רבות.

 

מדוע רבים פונים לפרוצדורת החלפת מפרקים?


ניתוח החלפת מפרק מתאים לאנשים שסובלים מכאב כרוני בעת עמידה, הליכה ואפילו שכיבה וישיבה, פגיעה משמעותית בתפקוד ובתנועה והשיטות השונות להפחתת הכאב או לסיוע לא הועילו או לא עזרו מספיק.
כדאי לפנות לאורטופד מומחה שיוכל לבחון את המצב ולהחליט האם כדאי לפנות לניתוח החלפת מפרק ברך או החלפת מפרק ירך. פרוצדורה כירורגית שבמהלכה מסירים את המפרק הפגוע ומחליפים במשתל מלאכותי המדמה תנועה טבעית ומאפשר חיים ללא כאב.
כיום נהוג לבצע החלפת מפרק ירך על פי השיטה הקדמית במהלך הניתוח למנתח יש שליטה טובה יותר באורך הרגליים והוא יכול גם לצמצם את גודל הצלקת היות והחתך קטן יחסית ונע בין 4-5 ס"מ. שיטה זו גם מאפשרת לחזור לשגרה ללא מגבלה של כרית בין הרגליים כי הפרוצדורה פחות טראומטית היות ולא חותכים את השריר כמו שהיה נהוג בשיטה הצידית.
ניתוח בשיטה זו נחשב ליעיל מאוד והתוצאות יכולות להחזיק בין 50-20 שנה ואפילו יותר.
חוות הדעת הרבות והממליצים שעברו את הפרוצדורה ושיפרו את איכות חייהם אף הם תורמים לקבלת ההחלטה האם לגשת לניתוח ומכאן העלייה בביצוע החלפת מפרקים בשנים האחרונות.

 

מה חשוב לברר על החלפת מפרקים?


יש לקחת בחשבון התאוששות ושיקום לרוב החלפת תחבושות, שינוי מנח שכיבה למניעת פצעי לחץ וכן פיזיותרפיה ואפילו חזרה הדרגתית לפעילות גופנית שיכולה לסייע בשיקום.
כדאי לברר עם המנתח האורטופדי באיזה משתל מדובר ולוודא שאכן מדובר במשתל איכותי ולקחת בחשבון שבפרוצדורה כמו החלפת מפרק ברך נעזרים היום אפילו ברובוט כדי להגיע לתוצאות טובות ולבצע החלפה בהתאמה אישית, לדייק בתוצאות ולשפר את הטווח, כל זה בהליך פחות פולשני.
בשל ההישגים המרשימים בתחום רבים מעוניינים בהחלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך, הליכים כירורגיים שנחשבים בטוחים ונפוצים יחסית, שיאפשרו להם להפסיק לסבול.
 


חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש