המילון האילתי השלם

מאת: מירב לוי דיאמנט, ראובן זלץ , סימונה סולומון שאואט ● ● ערב ערב 2064
קבלו את המילון השלם והעדכני של אילת. לרגל חגיגות ה-58 ותפארת דגל הדיו. מערכת 'ערב ערב באילת' מגישה את מילון המונחים האולטימטיבי. זר לא יבין אף מילה. מי פנוי בעמוק?
המילון האילתי השלם
תגיות:

א.

אילתי -

האילתים מתחלקים לשניים, האדישים והאדישים יותר. הטיפוס הראשון, קם בתשע במקרה הטוב, מביט לים וחוזר למיטה. הטיפוס השני, פשוט לא קם. האילתי ישן עם מזגן ופוך כל השנה, נוסע במוניות מהבית לשכנה, מקטר על פקק של שתי מכוניות ובעיקר מתפנה ומתקדם. האילתי יושב בתל אביב ומבקש הנחת תושב אילת, מגיע לאוניברסיטה (במקרה הטוב) וחושב כי הוא יודע יותר טוב מהמרצים. בוכה למה אין גשם, וכשיורד גשם, בוכה למה יש שלוליות. האילתי תמיד יודע את תפוסת בתי המלון ובטוח כי מישהו מחפש לדפוק אותו. האילתי זה עם אדיש הבוכה על מר גורלו, האילתי הוא היחיד המסתובב במרכז בליל קיץ עם חולצה ארוכה. בקיצר, משתלם להיות אילתי, לא?

איזידור -

המרכז שנכנס לספרי ההיסטוריה לאחר הפיגוע וחיבר את אילת למרכז. ובנימה צינית, סוף סוף כולם יודעים שיש כזה מרכז.

אוטובוס -

מוצג ארכיוני שנכנס אפילו למוזיאון, נרשמו כמה מתגלגלים באילת, האילתי לא משתמש בו, עברו ל- מ'.

אום רשרש -

פעם זה היה של הערבים, אחר כך הגיעו הבריטים ואז הגיעו חיילי גולני ואחר כך הגיעו הגייז, והיום סתם מסתובבים שם כלבים וחתולים העושים את צרכיהם בחושה, לתפארת הדגל ומה שנותר ממנו. |

הדגש|אקוריה -

להיות או לא להיות, זו השאלה. רן פקר נגד כל העולם. עדיין לא ידעו מה יהיה שם, אך דבר אחד בטוח - מפעלים לא יהיו שם.

אלמוג -

בית הספר המיתולוגי הראשון באילת שעדיין מנסה לחנך דורות של אילתים, על ההצלחה אפשר להתווכח.

ב.

בוסי -

אם בוסי לא היה, היה צריך להמציא אותו. נצר למשפחת חכמים שנטשו את התורה לפני זמן רב. בוסי - אימת הדרום שחזר בתשובה עם מלא שאלות וכיום הוא נקי כמעט מהכל ומגלגל טורטיות במקום ג'ויינטים. מי שלא מכיר את בוסי, לא יכול להיות אילתי.

בתי מלון -

חזון אחרית הבטון. הענף היחיד בעיר עליו פרנסתנו ואותו אנחנו כל כך אוהבים לשנוא.

ביג - כמו כל דבר באילת - רעיון טוב שהגיע לבתי משפט. לשופטים שלום, לעורכי דין עוד יותר. ניסיון אמיץ להתחרות ב'מול הים', ראה ערך מ'.

באסטות -

התרגום של המילה באסטה בספרדית: די. ועל זה נאמר באמת מספיק ודי. כל מה שנכתב צולם ודי. הערת כותבי המילון: אם אתה אילתי אמיתי, אז בטוח שיש לך באסטה, ואם לא לך, אז לאשתך, לגרושתך, לבנך ולשפחתך, כחול אשר על שפת הים, וכל המרבה הרי זה משובח...

תמונת כתבה
בתי מלון

ג.

גמלים -

הבדיחה עם הזקן - כל אילתי שמגיע לצפון נשאל: הגעת על גמל? מכיוון שגם הרבה טבע אין כאן, הגמלים עזבו מזמן.

גרושים גרושות -

העיר, שהתהדרה שנים בתואר הלא מפוקפק כעיר הגרושים והגרושות, השנה מאבדת גובה - נרשמה ירידה של שלושה זוגות בסטטיסטיקה. זה עדיין לא משנה את פרנסתם של עורכי הדין בתחום וגם לא את שביעות הרצון שליוותה את כנס עורכי הדין לענייני משפחה שהתקיים השנה באילת.

גלזר -

פעם אילת הייתה עיר מקלט לעבריינים, היום ענף הייצוא מספר אחת של אילת הוא עפר גלזר, שתפס מיליונרית וגם הטריד מינית מטפלת. ועל זה נאמר, כסף הוא בהחלט לא הכל בחיים.

גינון -

סוגיה צהובה ירוקה המטרידה את תושבי אילת ובעיקר את הכלבים המתקשים למצוא מקום הולם לעשיית צרכים.

ד.

דקלי הדום -

נותרו מספר דקלי דום באזור אילת, פעם ניסו לעשות שם שדה תעופה, אך שדה התעופה עדיין לא קם ובטח גם לא יקום, ואיזה כיף לדקלים. דגל הדיו - סוג של מיתוס תרבותי עירוני היסטורי. למי שממש מתעקש לדעת, שיפנה לדור המייסדים. דב סופר - האילתי האולטימטיבי שהחזיר את נשמתו לבורא לפני שזכה לראות את המוזיאון, ראה ערך מ'. הוא היה לוחם מר ונמהר, אימת הפוליטיקאים ועל שמו קרוי ארכיון 'ערב ערב' באילת. די ג'יי טיאסטו - השם הכי לוהט וחם בסצנת האטרף המקומי. טיאסטו הפך לחלק החשוב ביותר בנוף המוסיקלי במסיבות בעיר. הולנדי יפיוף שהביא את בשורת הקרחנה האמיתית לאילת והפך לחביבם של הקלאברים.

ה.

היי טק - אין דבר כזה באילת. אך אם ממש מתעקשים, יש באסטה המוכרת משחקי מחשב ממש חדשים. המאהל של יוסוף - השייח' הכי אשכנזי בסביבה שאוכל סושי ומחפש נשים מעל 100 קילוגרם ומוכן להציע בעבורן הרבה גמלים (ראה ערך ג'...). האוהל היחיד בתבל שיש לו מיזוג מרכזי ומקררי שתייה וקרח. אם תחפשו היטב מתחת לגלביה של יוסוף, תמצאו חליפה של 'ורסאצ'ה'. הטבת מס - מה זה?... פעם היו לנו כאלה, הן נעצרו בכניסה לעיר ונותרו רק בחבל אילות. המצפה התת ימי - האטרקציה הראשונה והיחידה באילת הפתוחה ביום שבת. אולי זו הסיבה שדורגה גם כאהובה ביותר על הקהל הישראלי. אפילו הדגים יוצאים שם המומים. הרי אדום - אחת מצלעות השילוש הקדוש, הרים, ים ושמש. משה רבנו היה שם וגם המלך חוסיין. מי שראה זריחה מעל הרי אדום, התאהב מחדש. העונש - כשאילת היתה קטנה יותר, 'העונש' היה מושג שגור, בעיקר בקרב נהגי המוניות. אזור מגורים סמוך לתחנת דלק במערב 6, שפשוט היה עונש להגיע לשם עקב המרחק ממרכז העיר. לחיי הנוסטלגיה.

ו.

ורסאצ'ה - אופנת עילית הנמכרת במחירי מבצע בבאסטות, אל תחפשו את המקור (בעצם חפשו מתחת לגלביה של יוסוף, ראה ערך ה'...). וותיקי אילת - דור הולך ונכחד של אנשים שכנראה לא היה להם שום דבר אחר לעשות והחליטו לעשות את זה כאן, לפני 50 שנה. ומאז אנו מניפים את דגל הדיו, לכבודם ובזכותם.

ז.

זמי - אילתי ססגוני שהבין כי תאילנדית צעירה טובה יותר מארבע גרושות אילתיות, ומאז הוא מנסה להנחיל את מורשת תאילנד לגברים (טיולי טבע כמובן) ולנשים - טיולי מטבח. לא נסעתם לא ז... זיהום ים - אם זה יקרה, נוכל לעבור לדימונה. והכוונה כמובן לדליפת מכלית המגיעה לקצא"א שתגמור את השונית הגוססת ואת עשרת הדגים ההמומים שנותרו בים. זאב מוסקוביץ' - האילתי הראשון, הגיע לכאן בשנת 49', וארבע שנים לאחר מכן, פתח את הקיוסק הראשון בעיר. דמות ידועה וצבעונית שהלכה לעולמה זה מכבר.

ח.

חופים - נושא טעון ומלא בקרם שיזוף. פעם חוף היה חוף. היה אפשר לשבת, להנות. כיום, כל חופי הים לא שייכים לתושבי אילת, איכשהו שטח החוף הצטמצם, צפוף, והחופים הפכו לגעגועים רחוקים. חוק אזור סחר חופשי - החוק שנעלם עם הזמן. כולם נגסו בו ועוד ינגסו בו וכיום נשאר רק הח'. חיי לילה - מרוב מועדונים לא רואים את הלילה. 15 בליינים, 100 מועדונים וסצנה שמאוהבת בעיקר בעצמה. ועל זה נאמר: קצוות ואם אתם לא מאמינים, תשאלו את רוני מויאל. חינוך - למרות כל הטענות שהיו ויהיו לתושבי אילת על החינוך בעיר, לא יעזור כלום: אילתים מוצלחים יוצאים מהמערכת ועוד יצאו מהמערכת, אז מה אם אין נייר לפקסימיליות בחדרי המזכירות. חוות היען - פעם היו יענים, הייתה חווה, היו מסיבות. היום בתי המשפט חוגגים על הביצים שאינם. עוד חלום אילתי שנגוז.
תמונת כתבה
חווץ היען

ט.

טיסות - הדבר שהאילתים הכי אוהבים לשנוא. אי אפשר איתן ואי אפשר בלעדיהן. פעם חשבנו כי אם תהיה עוד חברת תעופה, המחירים ירדו, אז חשבנו... טיילת - המקום הכי מרכזי בעיר, אין תייר שלא עובר שם, אין באסטה שלא הייתה שם. כיום אפשר לראות את האור שבקצה הבאסטה ואולי בקרוב גם נראה את הטיילת. טורונטו - אף פעם לא הבנו מה יש לקנדים לחפש באילת, אבל אם כבר ערים תאומות, מה דעתכם על חילופי אוכלוסין, ככה בקטנה.

י.

יער הולנד - השם הכי ארוך ליער הכי קטן. יש פקח, יש שלט, איפה לעזאזל היער??? יוס'קה רוזנפלד - התעשיין האילתי הראשון ואולי גם האחרון, שלפני 45 שנים החל לצנן לנו את הבתים. הלך לעולמו לפני 10 שנים והותיר את ש.א.מ אחריו. יוספטל - יש מיטות, יש אחיות, יש רופאים, אבל איפה לעזאזל בית החולים? ובנימה פטריוטית עקב החג, אנחנו אוהבים אתכם, שם במיון. תנו לאחיות לחיות ולרופאים להרדים. יצחק הלוי - ראש העיר התימני הראשון באילת שזכה בבחירות לאמון המרוקאים, יודע לסלסל בקולו, חזק בתכניות אסטרטגיות ארוכות טווח וכשהוא עולה לברך באירוע, הוא שוכח לסיים. יונים - אחת מהמכות שאינן כתובות בתורה, הן אוכלות בעקבה, מחרבנות לנו במרפסות. עופי עופי יונה.
תמונת כתבה
בית חולים 'יוספטל'

כ.

כלובי הדגים - מחירי דגי הדניס עולים, חוות הדגים אמורות לצאת, ועד היום יש ויכוח מה הנזק שהן גורמות לשונית אם בכלל. במבחן התוצאה, טוב דניס אחד במחבת, רצוי עם שום ויין מאשר שני דגי דניס בכלוב. כדורגל - בשנות ה- 70, היינו בליגה א', מאז ועד היום אנחנו מנסים לעלות מליגה ב', אבל מוצאים את עצמנו שוב ושוב בליגה ג'. כיכרות - העיר הכי מסובבת בארץ, אקמול לכל תושב, חזונו של ראש העיר לשעבר הולך וקורם עור וגידים. נשארו עוד שני צמתים ללא כיכרות, גינס, בסיבוב אליך. כביש הערבה - הדרך אל החופש רצופה בתאונות קטלניות בדיוק כמו שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. אחד מהכבישים המסוכנים בארץ, איפה לעזאזל הרכבת כשצריכים אותה.
תמונת כתבה
ככרות

ל.

לואיס דיויד - האיש שהמציא את המושג, א- ג-דו- דו-דו ומאז רשת 'ישרוטל' חולשת על שבעה בתי מלון באילת. הוא האיש שהחל את מלאכת בניית בתי מלון, הדור הבא.

מ.

מועצת עיר - מופע הסטנד אפ (או הסיט דאון...) הכי חם בעיר, וכמו שהאילתים אוהבים - הכניסה חינם. אם זה לא היה על חשבוננו, היינו אפילו צוחקים. מרכזים שכונתיים - מונומנטים לא מזוהים, כנראה ישמשו בחלק מהאגף הארכיאולוגי של מוזיאון 'אילת עירי'. מתקלפים, מוזנחים ומחפשים לקוחות. מול הים - בעוד אנו כותבים את הערך, הקופות דופקות בקניון הרווחי ביותר בארץ. האטרקציה התיירותית המבוקשת ביותר בקרב הישראלים, והאמת, שקריר ונעים. מוניות- תופעה מקומית ידועה שהפכה כבר מזמן לסוג של הומור מר-מתוק. מונית לכל תושב, זאת המטרה האולטימטיבית. מתפנה מתקדם, זה הביטוי הכי הכי... מוזיאון אילת עירי - לאחר שנות דור, קם באילת, סוף סוף, סוג של מוזיאון עירוני המתעד את שנותיה הראשונות של אילת, כשבגרוש היה חור, ובחופי הים היה חול. התרגשות על סף דמעות, מול הג'יפ ותכול המטפחת. מנגלים- מנהג עירוני שכיח, המתבצע בדרך כלל בלהקות מרובות ילדים, בעיקר בערבי חג מועד ונופל. המנהג מתבצע, ברובו, בחופי הים, ותמרות העשן אינן מעידות בהכרח על טיב הבשר. מרכז תיירות - מושג המשלב שני מרכיבים בסיסיים שאינם נמצאים במכלול: אין מרכז ואין תיירות וכל השאר תשאלו את שווילי...תרגיעו... המרכז לתיירות האילתית כבר אמרנו? מרוקאים- תעזבו אותנו בשקט, אנחנו עצבניים.
תמונת כתבה
מועצת עיר

נ.

נלסון רפי - טייקון ומותג שהלך לעולמו. אחד מהדמויות שמתגו את אילת כעיר הבילויים. הכפר של רפי הפך שם נרדף להדוניזם. נמל- השער הדרומי של המדינה, עומד בפני סגירה וזאת לא בפעם הראשונה. זה הופך לסיפור עצוב עם עובדים ממורמרים. רק חבל שאף אחד לא רואה אותם ממטר, לחיי האוניות שבדרך. נערות ליווי- פעם היו כאן נערות ליווי, עד שהגיע מפקד משטרה קשוח וגמר את התופעה, תרתי משמע. ואיזה מסכנים החרמנים שאוכלים להם ת'לב. נדל"ן- מילת הקסם האילתית הטומנת בחובה הצלחה או כישלון, גמרה לנו את ההרים והנוף ובזמן האחרון עושה טוב, בעיקר ליהדות צרפת.

ס.

סיני- מה שנחשב בעבר לבית שני לאילתים רבים, הפך לבית הראשון של אל- קעידה וחבריו, שהבינו מה שמשה רבנו קלט כבר מזמן: עדיף זולה אחת בסיני על פני מאה מערות באפגניסטן. סוף העולם - המועדון שהמציא את תרבות הבילויים באילת. המקום הראשון והיחיד בעיר בה יכלו תושבי העיר לשטוף את העיניים בבנות העיר החסודות ובתיירות מפזזות. ספורט - יש מלא עסקנים הקשורים לספורט, יש הרבה אוהדים, עכשיו מחפשים את הספורט. ס. נופי - חברה קבלנית שהפכה לשם נרדף לכל עבודות העפר, התשתית והכיכרות באילת. אמרתם ס. קבלתם את נופי.

ע.

עין נטפים - הכוונה היא לא לקניון וגם לא למפל, אלא לחברה העירונית שהצליחה להרגיז ולהכעיס את תושבי אילת. קבלו את תאגיד הביוב והמים, עין נטפים, הפיצוצים, עליכם. עיר ללא אלימות - עוד פרויקט מבית היוצר של יצחק הלוי, לא ברור כמה הוא אפקטיבי, אלימות עדיין יש, עיר גם כן. עקבה- העיר השכנה, המתפתחת בצעדי ענק, עיר שכל האילתים חלמו על ניגוב חומוס בסמטאותיה. מאז השלום התקרר וכך גם החומוס, והעיר השכנה הולכת ולובשת שמלות בטון ומלט. התחרות בפתח. 'ערב ערב באילת' - נו טוב, רק נאמר- המקומון הראשון בעיר.

פ.

פיצוצי מים - עוד מותג עירוני ידוע לשמצה המציף את רחובותינו. מים מים בששון וצינורות העירייה. נ.ב מישהו חשב על וונציה? פיצוציות - צצות כמו פטריות לפני הגשם, כמו המוניות, כמו ההרים וכמו השמש, אילת ופיצוציות סביב לה. משהו טוב, משהו מתוק, משהו טעים, משהו משהו...

צ.

צרפתים - אחינו הצרפתים גילו את אילת וכבשו אותה בסערה. כיום יש בעיר אוכלוסיה של כ- 5,000 צרפתים שהבינו, כי בצרפת לא ממש מתים עליהם ועשו עליה יחד עם כל הבוכטות שלהם. ראו ערך נדל"ן. צפון - "אני עולה לצפון", אומר האילתי ומתכוון לדימונה, באר שבע ותל אביב. מושג המתאר את המרחק בינינו לבין שאר העולם.

ק.

קמפוס - חלק מהחלום של הפיכת אילת לעיר אוניברסיטאית משגשגת. הקמפוס כבר כאן, כעת מחכים לעוד סטודנטים. קטיושה - בשנות השישים נורו מספר קטיושות, מירדן לאילת ועד היום יש אזור על שם הטיל שעף ופגע. קזינו - כמו הרכבת, מדברים על זה, חולמים על זה ונאדה. פעם היו כאן ספינות קזינו עד שסגרו להם ת'רולטה. קולנוע אילת - מוסד עתיק יומין שהביא את בשורת הפילם לתושבי הדרום החם.
תמונת כתבה
קזינו

ר.

ריקודי עם - סוג של צעד תימני החביב במחוזותינו, נחשב כמקום מפגש אולטימטיבי לנשים, גברים וכל השאר. רכבת- הפנטזיה הכי חמה בעיר. מדברים על זה, רוצים את זה, והרכבת תקועה בדימונה. הפך לסוג של בדיחה מקומית מלאת הומור שחור. ריף הדולפינים - אחת מהאטרקציות הכי שוות בעיר. פיסת חוף קסומה שעושה רק טוב לתדמית העיר.

ש.

שחמון- העיר החדשה ההולכת ומתפתחת כחלופה האמיתית לעיר הישנה. יצאנו מן החומות. שונית אלמוגים- פעם היא היתה צפופה ומאוכלסת, כיום היא דלילה וגוססת. מחיר הפיתוח, כך אומרים לנו. שדה תעופה - עוד סוג של עניין מקומי, וזר לא יבין זאת. היציאה הראשית לעולם האמיתי. האילתים אוהבים את השדה בתוך העיר, קרוב לבית, הממשלה רוצה להוציאו החוצה, אך באילת, כמו באילת, עד שזה יקרה, כולנו נצא לפנסיה. שלטים- תופעה אילתית ידועה, עיר ושלטים בה, או שלטים ועיר סביב להם. מאות שלטי חוצות מעטרים את עירנו, ורק באילת אפשר לראות שלט חוצות ענק בזה הלשון 'למשה, ברכות עם גיוסך לצה"ל, מהמשפחה האוהבת'. שדרות התמרים- הרחוב הראשי של אילת, ידוע בעיקר במעבר בין אזור התיירות לשכונות. מבטיחים לנו שדרות אחרות, מטופחות, אך הבטחות כמו חול, ואפילו לתמרים כבר נמאס.
תמונת כתבה
שחמון

ת.

תעודת תושב אילת- התעודה המוכיחה כי מחזיק התעודה גר באילת ויכול לקבל הנחה ב'ארקיע' או ב'ישראייר', רק חבל שרבים מתושבי המרכז, מחזיקים גם הם בתעודה שכזאת. תיירים - מדד מצב הרוח העירוני מושפע מכמות התיירים בעיר. הסיפור מזכיר כמעט זוג הנשוי 30 שנה, קשה אתם ועוד יותר קשה בלעדיהם. תמנע - פעם זה היה המפעל הכי חשוב בעיר שהעסיק אלפי פועלים. מאז הנחושת אבדה מזוהרה וערכה ירד פלאים. על חורבות המפעל המפואר, מנסים שוב בתקופה האחרונה להחזיר עטרה לנחושת.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש